Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Køre keramisk eltænder over anbefalede værdier?

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Besvar
JesperKristensen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 17 jun 2021 11:42
Mit fyr: BlackStar 10W Woody NBE
Areal: 112
Brændsel: Piller

Køre keramisk eltænder over anbefalede værdier?

Indlæg af JesperKristensen » 17 jun 2021 12:24

Hejsa,

På min Woody NBE/BlackStar 10W skiftede jeg for nylig til en keramisk eltænder, da den var holdt op med at tænde op. Hvid model fra NBE. Den var lidt svært at få på plads i brænderen, da det medkøbte rør ikke kunne indsættes pga. den lidt mere firkantede skakt, der allerede var i brænderen. Men fik lirket den på plads så den sidder lige ud for hullet bag herden.

Der var en del bøvl i starten, da jeg havde fulgt de anbefalede indstillinger på 65 % og tallene for blæseren var (og er) de anbefalede.

Jeg hævede efterfølgende nogle gange med 5 % intervaller og er endt på 80 %

Nu starter den ret pålideligt. Måske en fejloptænding ½-1 gang om ugen. Måske en lille smule sjældnere ...

Mit spørgsmål er, om jeg gør andet end at reducere levetiden ved at hæve den kraft, der går til eltænderen?
Den kan vel ikke finde på at eksplodere eller noget?

Og følgelig: kunne/burde jeg måske hæve den 5 % mere for at få en helt pålidelig optænding?
Eller var det bedre at justere andre indstillinger?

Jeg vægter umiddelbart pålidelig optænding over den økonomiske belastning ved at skulle skifte eltænderen.

(Jeg har kun haft pillefyr siden december sidste år og føler mig stadig ny på feltet. Men jeg har da lært lidt af jer herinde :) )


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Køre keramisk eltænder over anbefalede værdier?

Indlæg af pille bruger » 17 jun 2021 14:07

JesperKristensen skrev:
17 jun 2021 12:24
Hejsa,

På min Woody NBE/BlackStar 10W skiftede jeg for nylig til en keramisk eltænder, da den var holdt op med at tænde op. Hvid model fra NBE. Den var lidt svært at få på plads i brænderen, da det medkøbte rør ikke kunne indsættes pga. den lidt mere firkantede skakt, der allerede var i brænderen. Men fik lirket den på plads så den sidder lige ud for hullet bag herden.

Der var en del bøvl i starten, da jeg havde fulgt de anbefalede indstillinger på 65 % og tallene for blæseren var (og er) de anbefalede.

Jeg hævede efterfølgende nogle gange med 5 % intervaller og er endt på 80 %

Nu starter den ret pålideligt. Måske en fejloptænding ½-1 gang om ugen. Måske en lille smule sjældnere ...

Mit spørgsmål er, om jeg gør andet end at reducere levetiden ved at hæve den kraft, der går til eltænderen?
Den kan vel ikke finde på at eksplodere eller noget?

Og følgelig: kunne/burde jeg måske hæve den 5 % mere for at få en helt pålidelig optænding?
Eller var det bedre at justere andre indstillinger?

Jeg vægter umiddelbart pålidelig optænding over den økonomiske belastning ved at skulle skifte eltænderen.

(Jeg har kun haft pillefyr siden december sidste år og føler mig stadig ny på feltet. Men jeg har da lært lidt af jer herinde :) )
Der burde ikke være fare, selv ved 100% effekt.
Det er bedre at hæve effekten, end at bruge max tid, eller optænding i 2 forsøg.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

JesperKristensen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 17 jun 2021 11:42
Mit fyr: BlackStar 10W Woody NBE
Areal: 112
Brændsel: Piller

Re: Køre keramisk eltænder over anbefalede værdier?

Indlæg af JesperKristensen » 17 jun 2021 16:03

Super, tak for svaret. Den får nok lige et nøk opad så :)

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Køre keramisk eltænder over anbefalede værdier?

Indlæg af triumph » 17 jun 2021 17:21

Jeg har altid kørt 100% på mine.
Den der sider i nu har holdt i 2½ år, den sidste skiftede jeg lige efter at jeg havde fået nye pillerda der blev lavet en fejloptændig, men den nye tænder lavede også fejloptænding, så det har ikke været tænderens skyld

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: Køre keramisk eltænder over anbefalede værdier?

Indlæg af Zarge » 17 jun 2021 19:00

Min keramiske har altid kørt 100%, og runder 5000 optændinger en af de nærmeste dage, så det ville jeg ikke betænke mig med igen...


Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Køre keramisk eltænder over anbefalede værdier?

Indlæg af HR LUCCA » 18 jun 2021 12:29

JesperKristensen skrev:
17 jun 2021 12:24
Hejsa,

På min Woody NBE/BlackStar 10W skiftede jeg for nylig til en keramisk eltænder, da den var holdt op med at tænde op. Hvid model fra NBE. Den var lidt svært at få på plads i brænderen, da det medkøbte rør ikke kunne indsættes pga. den lidt mere firkantede skakt, der allerede var i brænderen. Men fik lirket den på plads så den sidder lige ud for hullet bag herden.

Der var en del bøvl i starten, da jeg havde fulgt de anbefalede indstillinger på 65 % og tallene for blæseren var (og er) de anbefalede.

Jeg hævede efterfølgende nogle gange med 5 % intervaller og er endt på 80 %

Nu starter den ret pålideligt. Måske en fejloptænding ½-1 gang om ugen. Måske en lille smule sjældnere ...

Mit spørgsmål er, om jeg gør andet end at reducere levetiden ved at hæve den kraft, der går til eltænderen?
Den kan vel ikke finde på at eksplodere eller noget?

Og følgelig: kunne/burde jeg måske hæve den 5 % mere for at få en helt pålidelig optænding?
Eller var det bedre at justere andre indstillinger?

Jeg vægter umiddelbart pålidelig optænding over den økonomiske belastning ved at skulle skifte eltænderen.

(Jeg har kun haft pillefyr siden december sidste år og føler mig stadig ny på feltet. Men jeg har da lært lidt af jer herinde :) )
Nu er det ikke kun effekten på eltænder der er vigtigt men også blæsertal , jeg køre med disse tal eltænder 50% og blæser 30 % 20 % og 40 % og har aldrig fejlstart på nær når jeg glemmer at komme pille på magasinet icon_cheesygrin.gif

JesperKristensen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 17 jun 2021 11:42
Mit fyr: BlackStar 10W Woody NBE
Areal: 112
Brændsel: Piller

Re: Køre keramisk eltænder over anbefalede værdier?

Indlæg af JesperKristensen » 01 jul 2021 10:25

Jeg fik hævet til 85 % (andre indstillinger uændret) og det lader til at virke stabilt med optændingen nu. Med mindre som Hr Lucca skriver at jeg glemmer at fylde piller på :)

@HR LUCCA Er sammenhængen sådan, at en lavere % på power godt kan virke, hvis man samtidig sætter blæseren ned?


Besvar