Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hjælp til nyt storker el. Luft/vand

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Asgerk
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 10 jun 2021 21:11

Re: Hjælp til nyt storker el. Luft/vand

Indlæg af Asgerk » 11 jun 2021 23:04

Ved ikke om det er tilladt at sende et link? Vover pelsen, er det sådan noget her i mener er ok?


https://www.hedestoker.dk/3257-komplet- ... yring.html


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Hjælp til nyt storker el. Luft/vand

Indlæg af Lintz » 12 jun 2021 04:57

Asgerk skrev:
11 jun 2021 23:04
Ved ikke om det er tilladt at sende et link? Vover pelsen, er det sådan noget her i mener er ok?


https://www.hedestoker.dk/3257-komplet- ... yring.html
:great:

Har den gamle version af dette fyr.

Du kan se at der sidder en slange på nedfaldsrøret - Dette er din brandsikring.
Det er et såkaldt "smelteslange" som gerne skulle smelte over i det tilfælde hvor den brænder tilbage.

Der er også nogle pillefyr som er tilkoblet vand hvor en "SYR" ventil skal åbne.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

pendec

Re: Hjælp til nyt storker el. Luft/vand

Indlæg af pendec » 12 jun 2021 08:55

Asgerk skrev:
11 jun 2021 22:59
Pendec, herd er det brændehoved? Det er præcis de problemer du nævner som jeg har haft. Og når sprinkler er blevet aktiveret er det bare et rigtig træls arbejde at få det til at køre igen.
Jeg tror en Stoker var satan's opfindelse til pille forbrugere i de tidlige dage, eller bare en regering som ikke ville os det bedste :)
De var simpelthen dårligt designet synes jeg, andre har måske en problemfri oplevelse men den brandslukker var der jo ikke uden grund.

btw, så er der ikke smelteslange på alle pillefyr. De østrigske modeller har en lille snegl som min også har (ikke dyr eller østrigsk) så kører snegl lidt op (ca. 10-15cm) og så falder de ned (evt på slidske) i herden. Tror dette alene er brandsikring nok.
Derimod sætter man ekstra silo på sine modeller, kan der være en smelte slange mellem indbygget silo og den ekstra man sætter, da snegl i ekstra silo højere og skal jo helst have dem ned i silo på kedlen.

NBE (RTB) har en lille slange på 30-40cm , og de BlackStar modeller vist det samme i designet. Det er jo positivt nok :)

Så er det tekniske vist uddybet "the nerd way" :)

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Hjælp til nyt storker el. Luft/vand

Indlæg af lamborg » 12 jun 2021 11:11

Merd hensyn til varmepumpen så vil jeg helt klart gå efter den løsning med pumpen der kan gå op til 65 gr så er du sikker på at du ikke får nogen problemer med at holde varmen for beregninger er en ting og virkeligheden er en anden . Desuden hvem gider have sine rum plastret med store radiatorer ,de optager alt for meget vægplads .
Med hensyn til fyringsøkonomi så ved man det reelt ikke før man har fået tingene installeret så de der beregninger dem vil jeg tage med et gran salt .
Og med pillefyret uanset hvilket et du vælger så længe der har en vist kvalitet så vil jeg tro at du ligger på nogenlunde det samme i fyringsøkonomi som med VP . Så det hele kommer vel an på om du vil betale den noget højere pris for en VP mod så til gengæld ikke at skulle rode med det de næste mange år eller du vil betale det mindre for pillefyret mod så at skulle fylde piller på og rense aske ud en gang imellem . Levetid på de to ting er nok nogenlunde ens , sådan op mod 10-15 år inden du skal ud i en invistering igen .
Så det handler om hvad du vil i fremtiden
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

LCB
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 290
Tilmeldt: 08 jul 2007 19:48
Mit fyr: LSM FBR (FUMO) 12 kw årg. 2008
Areal: 205
Brændsel: lidt af hvert.
Dagligt forbrug: 5 til 70 kg.
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Nordjylland
Givet likes: 13 gange
Modtaget likes: 23 gange

Re: Hjælp til nyt storker el. Luft/vand

Indlæg af LCB » 12 jun 2021 16:05

Nu du har Twinheat i dag, og hvis det ellers har fungeret godt, så er det også dette pillefyr fra dem, jeg overvejer meget kraftigt selv at købe det, til erstatning for mit stokerfyr. Jeg kender en der har det som er meget glad for det, men har ikke været ude at se det endnu.
https://twinheat.dk/produkter/tw-1-anlaeg/tw-1-anlaeg/
Mvh

Lcb


Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 126 gange

Re: Hjælp til nyt storker el. Luft/vand

Indlæg af Dunas » 13 jun 2021 09:24

Tænker, hvis du vil have et træpillerfyr hvor der nærmest ingen vedligehold/arbejde udover at hælde poser i magasinet og enkelte rens.
Så skal du op i windhager / ökofon.
Ökofon har lavet en billigere udgave, som hedder Easypell, har samme opbygning dog anderledes styring. Her skal man blot hælde træpiller på,
og starte den op. Ingen piller afvejninger eller indstilling af blæser. Easy pillefyr har ingen App, ergo ingen fjernkontrol.
Hvad jeg har læst om Easypell på forum / facebook, er der mange glade ejer, da fyret selv indstiller alt over til forbrænding af træpiller. Det er blot og hælde træpiller på fyret uanset om det er 6mm eller 8mm. Prisen er lidt over det dobbelte af den du linker til af NBE.
Har selv sådan NBE og er utrolig glad for det, som Lintz skriver, følger der lidt arbejde med, der er helt overkommelig.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Hjælp til nyt storker el. Luft/vand

Indlæg af svanggaard » 14 jun 2021 23:35

Asgerk skrev:
11 jun 2021 22:59
Nogen som ved hvem der forhandler NBE i Nordjylland , gerne med udstilling så man kan se skidtet 😊
NBE har en forhandlerliste på deres website https://www.nbe.dk/forhandlere/

Du er også velkommen forbi mig. Jeg bor på Hjørring-kanten og viser gerne fyrrummet frem og giver gerne en kop kaffe eller øl.

Jeg købte et nyt RTB-fyr på tilbud for ca. 18.500 for et par år siden. Jeg har selv skruet alt sammen og har ikke haft problemer. Askeskuffen tømmes ca 1 gang pr 1500kg piller - tror sagtens jeg kunne køre længere. Renser kedel/brænder ca. 2 gange årligt + støvsuger røgrør hver anden måned. Resten klarer fyret selv med kompressorrens.

Jeg stod selv i overvejelser om Varmepumpe men endte med at vælge biobrændsel.

Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Re: Hjælp til nyt storker el. Luft/vand

Indlæg af majland » 17 jun 2021 15:40

Hvorfor ikke se på at få dit twinheat til at køre ordenligt om vinteren istedet for at skifte det ud "før tid" ?

Mit m20 er stort set slukket fra påsken til efteråsferien. Og så klarer vi os med en elvandvarmer i den periode. Panasonic har en vandvarmer med indbygget varmepumpe (og evt spiral til centralvarmevandet). Hvis du har plads i huset til sådan en så er det nem måde at lave billigt varmt vand - og helt sikkert bedre end at lade m20'en pausefyre eller skulle fyre op manuelt som brændefyr.

Hvordan styrer du fremløb fra din akku tank til huset idag ?

Jeg skifter dog også mit ud nu, men det er fordi at jeg tror restlevetiden på kedlen måske er ved at være kort og jeg var heldig i lodtrækningen om tilskud til at skifte. Men jeg har så også i mere end 5år kørt med kun 55grader i fremløb fra udhus til hus så jeg ved at det er varmt nok til at vi ikke fryser :-) Jeg har en 500 liters tank på med solvarme og den bevarer jeg og skifter blot fyret med en 13kW Bosch Compress 7000. Min forventning er at varmeudgiften til strøm bliver stort set det samme som til træpiller idag - Men der er så lige 100 af de lange der skal afskrives. Så holde en varmepumpe 20år er det alligevel 5000/året plus service og vedligehold ....

Til en start beholder jeg den gamle combi vandvarmer der med min egen styring skifter imellem at varme fra akku tanken hvis der er varme eller med elpatronnen. Jeg har dårligt plads i huset til panasonics vandvarmer med varmepumpe uden at der skal laves rigtigt meget om i rørføringen og inddrages et stykke af badeværelset (Alle installationer er samlet midt i huset)

Hvis du går videre med en varmepumpe løsning for du helt klart den mest økonomiske løsning med at droppe fyrrummet og sætte en samlet enhed med vandvarmer i huset.
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Hjælp til nyt storker el. Luft/vand

Indlæg af HR LUCCA » 18 jun 2021 12:57

Asgerk skrev:
11 jun 2021 22:59
lintz, det lyder jo ikke galt, det kan jeg sagtens leve med. Må prøve at søge på de mærker du nævner 👍

Pendec, herd er det brændehoved? Det er præcis de problemer du nævner som jeg har haft. Og når sprinkler er blevet aktiveret er det bare et rigtig træls arbejde at få det til at køre igen.

Så dvs på et pillefyr kan det ikke brænde tilbage som på et stoker? Har set nogle modeller hvor det er et skråt gennemsigtig rør som går fra beholderen, falder pillerne så bare ned og bliver brændt af lidt efter lidt uden røret bliver fyldt op ? I så fald burde det vel ikke kunne brænde tilbage...

Nogen som ved hvem der forhandler NBE i Nordjylland , gerne med udstilling så man kan se skidtet 😊
En liste med forhandlere https://www.nbe.dk/forhandlere/ kan anbefale et Scotte fyr , mit køre på 9 år og vil tro jeg har brugt 1000 kr på vedligeholdelse .


Besvar