Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hjælp til nyt storker el. Luft/vand

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Asgerk
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 10 jun 2021 21:11

Hjælp til nyt storker el. Luft/vand

Indlæg af Asgerk » 10 jun 2021 21:49

Hej Alle.

Råd og vejledning søges :wink:

Jeg vil skrotte mit gamle stokerfyr - twinheat m20 fra 2000- og havde egentligt besluttet mig for en luft til vand VP. Jeg talte tilfældigt med en gut som nævnte at han havde købt et “moderne” stoker/pillefyr og der var nærmest ingen vedligehold/arbejde udover at hælde poser i magasinet. Det kunne selv rense og tænde og slukke og ingen problemer med tilbagebrænding osv. Og han havde givet omkring 20.000kr , tror han sagde vvs eksperten eller noget i den stil. Hvis det passer så kommer jeg i tvivl om VP nu også er den rigtige løsning?

Lidt om huset. Stuehus fra 1930, 150kvm i 1,5 plan. Gulvvarme i hele stueetage og radiatorer på 1.sal. Hulmursisoleret og med 200mm på loft/væg . Nye vinduer. Huset ligger højt og åbent mod vest så det blæser derfor ofte en del omkring huset.

Nuværende installation . Fyrrum 5 meter fra stuehus med twinheat m20 årg 2000, 1000l aku tank. Fyret kan fyre med træpiller og flis men har mest brugt det til at fyre med alm træ da jeg ofte oplevede problemer med tilbagebrænding. Fyret er på 29kw og har en mistanke om det er alt for stort så om sommeren når der ikke er så meget forbrug så brænder det lige så stille tilbage, selvom alke pakninger, snegl mv blev udskiftet. Derfor blev aku tank installeret så der kunne fyres med træ istedet.

Nu er tiden kommet til jeg vil have noget nemt og har derfor fået tilbud fra 2 firmaer med varmepumper. Pris omkring 80-90.000kr installeret . De er dog langtfra enige om hvordan det skal laves da mine radiatorer på 1.sal er for små i størrrlsen.
Det ene firma siger der skal en pumpe op som kører 65g fremløb, det andet firma siger radiatorer 6 stk skal skiftes til større radiatorer og en mindre pumpe. De har beregnet åriigt forbrug på hhv. 10-12.000kr og 8.000kr.

Nu tænker jeg så, kan man virkelig få et stoker/pillefyr som ham gutten jeg talte med nævnte, der både kan rense og tænde/slukke uden man skal gå og være nervøs for om skidtet er brændt tilbage osv , i det prisleje han nævnte, så tror jeg hellere jeg vil sætte sådan et op og bare fyre på ren træpiller.

Hvad tænker i? Gode råd/erfaringer modtages med :great:


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Hjælp til nyt storker el. Luft/vand

Indlæg af Lintz » 10 jun 2021 22:17

Asgerk skrev:
10 jun 2021 21:49
Hej Alle.

Råd og vejledning søges :wink:

Jeg vil skrotte mit gamle stokerfyr - twinheat m20 fra 2000- og havde egentligt besluttet mig for en luft til vand VP. Jeg talte tilfældigt med en gut som nævnte at han havde købt et “moderne” stoker/pillefyr og der var nærmest ingen vedligehold/arbejde udover at hælde poser i magasinet. Det kunne selv rense og tænde og slukke og ingen problemer med tilbagebrænding osv. Og han havde givet omkring 20.000kr , tror han sagde vvs eksperten eller noget i den stil. Hvis det passer så kommer jeg i tvivl om VP nu også er den rigtige løsning?

Lidt om huset. Stuehus fra 1930, 150kvm i 1,5 plan. Gulvvarme i hele stueetage og radiatorer på 1.sal. Hulmursisoleret og med 200mm på loft/væg . Nye vinduer. Huset ligger højt og åbent mod vest så det blæser derfor ofte en del omkring huset.

Nuværende installation . Fyrrum 5 meter fra stuehus med twinheat m20 årg 2000, 1000l aku tank. Fyret kan fyre med træpiller og flis men har mest brugt det til at fyre med alm træ da jeg ofte oplevede problemer med tilbagebrænding. Fyret er på 29kw og har en mistanke om det er alt for stort så om sommeren når der ikke er så meget forbrug så brænder det lige så stille tilbage, selvom alke pakninger, snegl mv blev udskiftet. Derfor blev aku tank installeret så der kunne fyres med træ istedet.

Nu er tiden kommet til jeg vil have noget nemt og har derfor fået tilbud fra 2 firmaer med varmepumper. Pris omkring 80-90.000kr installeret . De er dog langtfra enige om hvordan det skal laves da mine radiatorer på 1.sal er for små i størrrlsen.
Det ene firma siger der skal en pumpe op som kører 65g fremløb, det andet firma siger radiatorer 6 stk skal skiftes til større radiatorer og en mindre pumpe. De har beregnet åriigt forbrug på hhv. 10-12.000kr og 8.000kr.

Nu tænker jeg så, kan man virkelig få et stoker/pillefyr som ham gutten jeg talte med nævnte, der både kan rense og tænde/slukke uden man skal gå og være nervøs for om skidtet er brændt tilbage osv , i det prisleje han nævnte, så tror jeg hellere jeg vil sætte sådan et op og bare fyre på ren træpiller.

Hvad tænker i? Gode råd/erfaringer modtages med :great:
Hej Asgerk og velkommen til dette forum.

Allerførst - Hvad snakker du helt præcist om?
Stoker ELLER Pillefyr.

Kender ikke så meget til Stokerne men hvis du kun vil brænde piller af så glem dette med det samme.

Pillefyr - Der findes et godt udvalg af pillefyr fra omkring 20 k og vel op over de 100 k.
Køber du en godt og anderkendt mærke er min erfaring (med folk som skriver herinde) at der ikke er meget arbejde i disse fyr.
Har selv et Scotte pillefyr købt i 2011 og har ikke de store problemer med det.
Selvfølgelig skal der købes piller hjem og man skal have plads til dem - Der skal hældes i fyret og en gang imellem skal der tømmes for aske samt rengøres.
For mig og mange andre en absolut overkommelig opgave.
Der vil uundværlig komme nogle sliddele som skal skiftes.

VP er for de fleste et stort greb i lommen og man skal være sikker på huset passer der til - Bla. rørføring.
Men der er andre der kender bedre til disse.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Hjælp til nyt storker el. Luft/vand

Indlæg af MichaelK » 10 jun 2021 22:46

Hej Asger


Dine to tilbud på VP, griber opgaven an på to måder. Begge kan sagtens bruges.

Den ene bruger de radiatorer Du allerede har, men små radiatorer kræver en højere fremløbstemperatur.
Derfor har det ene firma valgt at løse det med 65 grader i fremløb. Denne løsning kræver mere strøm, da
temperaturen er højere. Derfor ender det estimerede forbrug på 10-12.000,-/år.
Det sidste firma vælger at skifte dine radiatorer til nogle større, så fremløbstemperaturen ikke behøver
at være så høj. Det giver en lidt højere investering, men lavere driftsomkostninger (estimeret 8.000,-/år).

Jeg mener det sidste firma har tilbudt den "rigtige" løsning :great:

Når vi snakker pillefyr, så snakker vi noget Scotte/Woody, hvor priserne starter ved knap 25.000,- og opad.
Disse fyr er ikke mere "selvhjulpne", end at man en gang i ugen skal rykke i et håndtag, og tømme en aske-
skuffe. Så findes der løsninger med kompressorrens, der letter arbejdet en del.
Det forholder sig egentligt ganske simpelt, jo flere penge man putter i installationen, jo nemmere får man
det. Du skal derfor gøre op med dig selv, hvor meget arbejde Du vil ofre på driften at anlægget, kontra den
investering Du er villig til at lave?

Jeg fornemmer på dit indlæg, at Du er ude efter noget nemt. Derfor mener jeg ikke Du skal kigge pillefyr.


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

pendec

Re: Hjælp til nyt storker el. Luft/vand

Indlæg af pendec » 11 jun 2021 06:48

Hvis du er hook på VP, og det kun er radiatorer som skal skiftes, og der er plads, så er det klart løsningen, især hvis du også har alderen og ved om 10-15 år gider du ikke slæbe og fylde sække på. Jeg kender det fra andre som har NBE og elsker fyret men ikke træpille sækkene :)

Så har du penge og vil have komfort, få en VP.

Asgerk
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 10 jun 2021 21:11

Re: Hjælp til nyt storker el. Luft/vand

Indlæg af Asgerk » 11 jun 2021 19:53

Hej. Tak for jeres svar :)

Jeg tænker at varmepumpe også er det nemmeste men er også lidt i tvivl om deres beregninger holder. Det ved man jo først når pumpen er monteret og har kørt et års tid. Træpiller ved jeg ca vil lægge på 8- 10 tons om året fra tidligere.

Jeg ved ikke hvad forskellen på stoker og pillefyr er udover man kun kan fyre med træpiller i pillefyr, det var egentligt også det der var min plan.

Et nyt fyr som det twinheat jeg har nu koster vel 70-80.000kr og så vil jeg hellere have en varmepumpe. Det var egentligt kun fordi jeg blev bildt ind at man kunne få et nyt pillefyr som nærmeste ikke krævede vedligehold /rensning og selv kunne tænde og slukke til omkring 20.000kr - og så har det måske også en bedere virkningsgrad end mit 20 år gamle twinheat ? . Så kom jyden jo lige op i mig og tænkte jeg kunne købe en del træpiller for prisforskellen på en varmepumpe og et pillefyr...

Er der nogen af jer som har sådan et “billigt” pillefyr , hvis de findes, og hvad er jeres mening om det ?

Igen , mange tak for jeres svar - super godt at høre meninger fra andre end en sælger 😊


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Hjælp til nyt storker el. Luft/vand

Indlæg af Lintz » 11 jun 2021 21:13

Asgerk skrev:
11 jun 2021 19:53
Hej. Tak for jeres svar :)

Jeg tænker at varmepumpe også er det nemmeste men er også lidt i tvivl om deres beregninger holder. Det ved man jo først når pumpen er monteret og har kørt et års tid. Træpiller ved jeg ca vil lægge på 8- 10 tons om året fra tidligere.

Jeg ved ikke hvad forskellen på stoker og pillefyr er udover man kun kan fyre med træpiller i pillefyr, det var egentligt også det der var min plan.

Et nyt fyr som det twinheat jeg har nu koster vel 70-80.000kr og så vil jeg hellere have en varmepumpe. Det var egentligt kun fordi jeg blev bildt ind at man kunne få et nyt pillefyr som nærmeste ikke krævede vedligehold /rensning og selv kunne tænde og slukke til omkring 20.000kr - og så har det måske også en bedere virkningsgrad end mit 20 år gamle twinheat ? . Så kom jyden jo lige op i mig og tænkte jeg kunne købe en del træpiller for prisforskellen på en varmepumpe og et pillefyr...

Er der nogen af jer som har sådan et “billigt” pillefyr , hvis de findes, og hvad er jeres mening om det ?

Igen , mange tak for jeres svar - super godt at høre meninger fra andre end en sælger 😊
NBE´s produkter er udemærket - Har kørt med en Scotte siden 2011 og er tilfreds med produktet fra dem - Skal siges at jeg ikke kræver så meget gejl til fyret, bare det kan lave varme.

Har selvfølgelig haft nogle få problemer hen over årene men man jo nok ikke regne at at alt kan kører problemfrit i 10 år.
Mit fyr har nu ædt omkring 80 tons piller og æder stadig fint af dem.

Stokerfyr kan fyrer med andet end piller.
Pillefyr kan brænde piller af :-)

Så hvis du kun satser på piller så glem Stokeren.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Asgerk
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 10 jun 2021 21:11

Re: Hjælp til nyt storker el. Luft/vand

Indlæg af Asgerk » 11 jun 2021 21:57

Lintz, NBE er det en fabrikant eller hvem forhandler? Er dit en “billig “ model? Jeg er helt med på der kommer noget med tiden, det har der bestemt også på mit twinheat. Det vil der jo også komme på en varmepumpe...

Du har ikke haft problemer med det har brændt tilbage ? ( det har jeg nemlig døjet med på twinheat så til sidst endte jeg med at fyre med alm træ da jeg ikke stoler på det. Der er ikke noget værre end at køre på job og så spekulere på om fyret nu virker 😕)

At jeg skal tømme en askeskuffe en gang om ugen og fylde piller på genere mig ikke, har også plads til paller osv. men på twinheat er den lidt træls at rense for slagger, måske det er blevet bedre/nemmere på de nye fyr ?

Tak for input 👍

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Hjælp til nyt storker el. Luft/vand

Indlæg af Lintz » 11 jun 2021 22:06

Asgerk skrev:
11 jun 2021 21:57
Lintz, NBE er det en fabrikant eller hvem forhandler? Er dit en “billig “ model? Jeg er helt med på der kommer noget med tiden, det har der bestemt også på mit twinheat. Det vil der jo også komme på en varmepumpe...

Du har ikke haft problemer med det har brændt tilbage ? ( det har jeg nemlig døjet med på twinheat så til sidst endte jeg med at fyre med alm træ da jeg ikke stoler på det. Der er ikke noget værre end at køre på job og så spekulere på om fyret nu virker 😕)

At jeg skal tømme en askeskuffe en gang om ugen og fylde piller på genere mig ikke, har også plads til paller osv. men på twinheat er den lidt træls at rense for slagger, måske det er blevet bedre/nemmere på de nye fyr ?

Tak for input 👍
NBE laver Scotte, Woody og RTB. Pillefyr som er prisbillige.
Der er selvfølgelig også andre gode fabrikanter - Mener @pendec er ret glad for sit. Kan ikke lige huske hvad det hedder nu.

På mit fylder jeg pillebeholder op hver søndag og tømmer askeskuffe måske en gang måndeligt - Renser fyr hver 2 mdr - sådan cirka. Så ikke meget arbejde i det.
Total rensning af fyr samt brænder er under ½ time.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

pendec

Re: Hjælp til nyt storker el. Luft/vand

Indlæg af pendec » 11 jun 2021 22:15

Asgerk skrev:
11 jun 2021 19:53
Jeg ved ikke hvad forskellen på stoker og pillefyr er udover man kun kan fyre med træpiller i pillefyr, det var egentligt også det der var min plan.
Som jeg husker det, så er en stoker lavet med en snegl som kører træpiller eller andet direkte ind i herd på en stokerkedel.

Hvor man i træpille fyr, har et mindre nedfald til en herd, så snegl ikke er i direkte kontakt med herd, hvor de brændes af.

Jeg havde en Eco Climax , noget værre lort, hvor det kørte direkte ind i herd, og det gik alt for ofte galt, og fik tilbage brand, og
den skabte et værre rod, fordi den tændte en brandsluknings funktion og smed vand på alle træpiller i snegl og den var svær at gøre ren igen.

Asgerk
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 10 jun 2021 21:11

Re: Hjælp til nyt storker el. Luft/vand

Indlæg af Asgerk » 11 jun 2021 22:59

lintz, det lyder jo ikke galt, det kan jeg sagtens leve med. Må prøve at søge på de mærker du nævner 👍

Pendec, herd er det brændehoved? Det er præcis de problemer du nævner som jeg har haft. Og når sprinkler er blevet aktiveret er det bare et rigtig træls arbejde at få det til at køre igen.

Så dvs på et pillefyr kan det ikke brænde tilbage som på et stoker? Har set nogle modeller hvor det er et skråt gennemsigtig rør som går fra beholderen, falder pillerne så bare ned og bliver brændt af lidt efter lidt uden røret bliver fyldt op ? I så fald burde det vel ikke kunne brænde tilbage...

Nogen som ved hvem der forhandler NBE i Nordjylland , gerne med udstilling så man kan se skidtet 😊


Besvar