Det er klart at hvis du køre hjemme fra med fuldt opladet batteri. Bilen køre kun på el på turen. Du kommer hjem og sætter bilen til opladning, og din elmåler på væggen siger at den har fyldt 11 kwh på batteriet, så er der kun fyldt 11 kwh på batteriet.
Og man kan nemt regne elforbruget pr km ud.
Men hvis du bruger tal fra bilens infosystem, så regnes ladetabet ikke med.
For 20 år siden stod jeg for den tekniske vedligehold på et mejeri. Dengang kunne ladetabet på nogen typer ladere være højere end den mængde energi der rent faktisk kom på batteriet (Ved hyppig sjatladning)
Jeg er sikker på at dagens ladere er bedre, hvilket jo også vises i linket, hvor ladetabet er max 10%
Da den første eGolf kom, var der i øvrigt en Tysk ingeniør der lagde sag an mod VW. Fordi at de havde oplyst at bilen havde en batterikapacitet på XX KWh, og et forbrug på yy Kwh/km, hvilket gav en rækkevide på xx km.
Men Vw havde oplyst hvor mange KWh der blev puttet ind i laderen, ikke hvor mange der rent faktisk havnede i batteriet. Så reelt havde bilen ca. 15% (så vidt jeg husker) Mindre batteri/ kortere rækkevide. end det Vw havde opgivet
Update;
Jeg fandt link
https://ing.dk/artikel/grundig-ingenioe ... pct-179973