Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Stålplader ovenpå eternit?

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
madssakre
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 300
Tilmeldt: 11 dec 2013 13:53
Mit fyr: BlackStar+ 16 kW
Areal: 240
Brændsel: piller
Givet likes: 144 gange
Modtaget likes: 10 gange

Stålplader ovenpå eternit?

Indlæg af madssakre » 22 maj 2021 21:54

Kan man montere trapezstålplader oven på eternit?


Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Stålplader ovenpå eternit?

Indlæg af MichaelK » 23 maj 2021 02:19

Ja da :great:

Denne side har nogle fine billeder, der viser hvordan?
https://falktag.dk/reference/%E2%80%8Bn ... geeternit/

Mvh.


PS.
Jeg har ikke noget med pågældende firma at gøre, jeg googlede bare lige hurtigt 8)

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

madssakre
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 300
Tilmeldt: 11 dec 2013 13:53
Mit fyr: BlackStar+ 16 kW
Areal: 240
Brændsel: piller
Givet likes: 144 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: Stålplader ovenpå eternit?

Indlæg af madssakre » 23 maj 2021 05:16

MichaelK skrev:
23 maj 2021 02:19
Ja da :great:

Denne side har nogle fine billeder, der viser hvordan?
https://falktag.dk/reference/%E2%80%8Bn ... geeternit/

Mvh.


PS.
Jeg har ikke noget med pågældende firma at gøre, jeg googlede bare lige hurtigt 8)
Sejt. Tak for hjælpen.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Stålplader ovenpå eternit?

Indlæg af triumph » 23 maj 2021 10:36

Bemærk at der er stor forskel på trapezplader, for det første er der metal tykkelsen. De fås typisk fra 0,4 til 0,8 mm
Somregel bruges de tyndeste plader kun til vægbeklædning. Der skal ikke meget til at lave en bule i en tynd tagplader, hvis skorstensfejeren skal på taget
Dernæst er der belægningen. De billige har typisk 10 års garanti, de dyre helt op til 40 års garanti.
Nogen garantier er kun på gennemtæring, mens andre o9gså omfatter belægning, farveforskelle, blæredannelser, oma.

madssakre
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 300
Tilmeldt: 11 dec 2013 13:53
Mit fyr: BlackStar+ 16 kW
Areal: 240
Brændsel: piller
Givet likes: 144 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: Stålplader ovenpå eternit?

Indlæg af madssakre » 26 maj 2021 11:49

triumph skrev:
23 maj 2021 10:36
Bemærk at der er stor forskel på trapezplader, for det første er der metal tykkelsen. De fås typisk fra 0,4 til 0,8 mm
Somregel bruges de tyndeste plader kun til vægbeklædning. Der skal ikke meget til at lave en bule i en tynd tagplader, hvis skorstensfejeren skal på taget
Dernæst er der belægningen. De billige har typisk 10 års garanti, de dyre helt op til 40 års garanti.
Nogen garantier er kun på gennemtæring, mens andre o9gså omfatter belægning, farveforskelle, blæredannelser, oma.
Tak for input.
Vi har skorstenfejeren til at drysse rundt indenfor så det er ok.
hmm ja dem jeg har set er på 0.4mm men med 40 års garanti på genenmtæring (kun).
En bekymring er tagkonstruktionen og den ekstra last man påfører ved flere lægter (x kg )og så stålet (~800 kg), og dertil isolering indefra og troldtekt indefra. Vores tagkonstruktion er en lappeløsning af gamle granstolper og nye spær på halvdelen, så måske lidt svært at beregne på?


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Stålplader ovenpå eternit?

Indlæg af triumph » 26 maj 2021 13:17

Det er nærmest umuligt at krave på en 0,4 plade uden at lave buler
Her er en lidt bedre garanti
https://www.prefa.dk/private/service/an ... ertifikat/

Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 126 gange

Re: Stålplader ovenpå eternit?

Indlæg af Dunas » 26 maj 2021 15:19

madssakre skrev:
26 maj 2021 11:49
Tak for input.
Vi har skorstenfejeren til at drysse rundt indenfor så det er ok.
hmm ja dem jeg har set er på 0.4mm men med 40 års garanti på genenmtæring (kun).
En bekymring er tagkonstruktionen og den ekstra last man påfører ved flere lægter (x kg )og så stålet (~800 kg), og dertil isolering indefra og troldtekt indefra. Vores tagkonstruktion er en lappeløsning af gamle granstolper og nye spær på halvdelen, så måske lidt svært at beregne på?
Nu ved jeg ikke om det er selve huset hvor du påtænker og ligger ståltag ovenpå eternit tag. Men så frem det er dit hus til bolig,
og dit eternit tag er af asbest vil jeg tænker mig om en ekstra gang. https://www.compara.dk/st%C3%A5ltag-adv ... -det-gamle

jos1968
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 17 jul 2019 15:06
Mit fyr: BS+ 16kw V.13
Areal: 150
Brændsel: træpiller
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Re: Stålplader ovenpå eternit?

Indlæg af jos1968 » 27 maj 2021 09:44

triumph skrev:
23 maj 2021 10:36
Bemærk at der er stor forskel på trapezplader, for det første er der metal tykkelsen. De fås typisk fra 0,4 til 0,8 mm
Somregel bruges de tyndeste plader kun til vægbeklædning. Der skal ikke meget til at lave en bule i en tynd tagplader, hvis skorstensfejeren skal på taget
Dernæst er der belægningen. De billige har typisk 10 års garanti, de dyre helt op til 40 års garanti.
Nogen garantier er kun på gennemtæring, mens andre o9gså omfatter belægning, farveforskelle, blæredannelser, oma.
Nu er det ikke tykkelse eller andet der bliver spurgt til. Men jeg vil også mene at 0,4 mm. egner sig bedst til facade. Den kan dog fungere fint til f.eks. et carport tag, som sjældent skal have besøg af en skorstensfejer. På hus tage, så ja helt klart 0,5 mm, som vist er standard for sådan en tagplade. Hvad jeg kender til, så er 0,7 / 0,8 noget man benytter på de helt kraftigere plader, der skal være selvbærende og ikke noget man monterer på et almindeligt parcelhus :great:

Det med garanti på gennemtæring, det kender vi jo også fra f.eks. biler. Kender umiddelbart ingen bilfabrikanter der giver garanti på farveforeskelle , siger de ikke falmer osv. Se f.eks. en rød bil, der har kørt et par år. Hvis man kunne give garanti på farveforskelle, hvorfor falmer alle farver så i solen? Jeg vil mene det er dybt useriøst at give garanti på det man ikke er herre over :)

madssakre
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 300
Tilmeldt: 11 dec 2013 13:53
Mit fyr: BlackStar+ 16 kW
Areal: 240
Brændsel: piller
Givet likes: 144 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: Stålplader ovenpå eternit?

Indlæg af madssakre » 27 maj 2021 10:40

Dunas skrev:
26 maj 2021 15:19
Nu ved jeg ikke om det er selve huset hvor du påtænker og ligger ståltag ovenpå eternit tag. Men så frem det er dit hus til bolig,
og dit eternit tag er af asbest vil jeg tænker mig om en ekstra gang. https://www.compara.dk/st%C3%A5ltag-adv ... -det-gamle
Der er ingen asbest og det er et udhus, og jeg har frit kig til taget indefra, så jeg kender spærrenes tilstand lige nu. Men jeg tænker mig grundigt om ift det rette undertag osv.

madssakre
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 300
Tilmeldt: 11 dec 2013 13:53
Mit fyr: BlackStar+ 16 kW
Areal: 240
Brændsel: piller
Givet likes: 144 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: Stålplader ovenpå eternit?

Indlæg af madssakre » 27 maj 2021 10:42

jos1968 skrev:
27 maj 2021 09:44
Nu er det ikke tykkelse eller andet der bliver spurgt til. Men jeg vil også mene at 0,4 mm. egner sig bedst til facade. Den kan dog fungere fint til f.eks. et carport tag, som sjældent skal have besøg af en skorstensfejer. På hus tage, så ja helt klart 0,5 mm, som vist er standard for sådan en tagplade. Hvad jeg kender til, så er 0,7 / 0,8 noget man benytter på de helt kraftigere plader, der skal være selvbærende og ikke noget man monterer på et almindeligt parcelhus :great:

Det med garanti på gennemtæring, det kender vi jo også fra f.eks. biler. Kender umiddelbart ingen bilfabrikanter der giver garanti på farveforeskelle , siger de ikke falmer osv. Se f.eks. en rød bil, der har kørt et par år. Hvis man kunne give garanti på farveforskelle, hvorfor falmer alle farver så i solen? Jeg vil mene det er dybt useriøst at give garanti på det man ikke er herre over :)
Tak for input. Det er noteret


Besvar