Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

VVB styring

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

VVB styring

Indlæg af jhjorsal » 21 maj 2021 16:47

Ikke et direkte varmepumpe spørgsmål men jeg har lige skiftet pillefyret i udhuset ud med en varmepumpe. Min VVB i stuehuset er tilsluttet varmepumpen via varmespiral i VVB, og der ud over har den et varmelegeme indbygget. Jeg har i flere år kørt med et ur på elforsyningen til VVB, så jeg om sommeren når fyret var slukket, varmede mit varme brugsvand op fra kl 12:00 hvor mine solceller forhåbentlig ydede mest. Uret slukkede igen kl 15:00 og det kunne så holde til næste dag kl 12:00.
Men nu kører varmepumpen jo hele året, også tænkte jeg om det ville give mening at lave en styring så varmepumpen varmede de første 35-45 grader op, også stadigvæk lade elspiralen løfte temperaturen de sidste grader i det satte tidsrum.
Jeg forestiller mig selv at det kunne gøres med hjælp fra en solvarmestyring og en magnet ventil hvor den ene føler sidder i VVB og den anden på fremløbet ind i VVB, men måske der er en billigere måde at lave det på?
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.


svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: VVB styring

Indlæg af svanggaard » 22 maj 2021 09:16

En elektronisk differenstermostat kas fås for 3-400 på eBay. Så det bliver nok ikke let at gøre billigere.

Alternativt kan du finde en brugt varmeveksler og bruge den til at forvarme alt vand som går til VVB'ens tilgang. Fordelen er, at der ikke er nogen form for mekanik eller elektronik som kan bryde sammen.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: VVB styring

Indlæg af triumph » 22 maj 2021 09:26


Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Re: VVB styring

Indlæg af jhjorsal » 22 maj 2021 09:47

svanggaard skrev:
22 maj 2021 09:16
En elektronisk differenstermostat kas fås for 3-400 på eBay. Så det bliver nok ikke let at gøre billigere.

Alternativt kan du finde en brugt varmeveksler og bruge den til at forvarme alt vand som går til VVB'ens tilgang. Fordelen er, at der ikke er nogen form for mekanik eller elektronik som kan bryde sammen.
Er en elektronisk differensthermostat ikke nærmest det samme som en solvarmestyring ?

Jeg har ikke meget erfaring med varmevekslere, lige nu kører Vp frem med 35 grader, ville man kunne overfører det i en varmeveksler ?
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Re: VVB styring

Indlæg af jhjorsal » 22 maj 2021 09:54

Der er meget spændende elektronik på Ali, men jeg holder mig pt i selen, bagatelgrænsen 80kr for køb uden for EU fjernelser 1 juli, så derefter kommet der moms + handlingsgebyr på 150kr oven i, også tror jeg ikke der er meget sparet længere new13
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: VVB styring

Indlæg af triumph » 22 maj 2021 10:35

den jeg linkede til afsendes fra Spanien, og er derfor ikke omfattet af 80 kr regel
(Mange af de andre koster under 80 kr)
I øvrigt syntes jeg det er meget mere overskueligt at købe på AE, end ebay, eller Amazone. For på ebay eller Amazone ved man ikke altid hvor varende kommer fra, og dermed om der skal betales for toldbehandling/moms
Her er en der sendes fra frankrig
https://www.aliexpress.com/item/1005002 ... hweb201603_

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Re: VVB styring

Indlæg af jhjorsal » 22 maj 2021 11:21

triumph skrev:
22 maj 2021 10:35
den jeg linkede til afsendes fra Spanien, og er derfor ikke omfattet af 80 kr regel
(Mange af de andre koster under 80 kr)
I øvrigt syntes jeg det er meget mere overskueligt at købe på AE, end ebay, eller Amazone. For på ebay eller Amazone ved man ikke altid hvor varende kommer fra, og dermed om der skal betales for toldbehandling/moms
Her er en der sendes fra frankrig
https://www.aliexpress.com/item/1005002 ... hweb201603_
Ja okay det havde jeg ikke lige set, så kan jeg jo stadigvæk være fan af Ali :) men som jeg forstår de her controller, så sætter man vel en temperatur den skal reagere på, ville det ikke være smartere at bruge en solvarmestyring, som bare åbner hvis temperaturen er lavere i VVB end på fremløbet. Jeg kender jo ikke min fremløbstemperatur, det beregner Vp selv ud fra forskellige parameter, sådan som jeg har forstået det.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: VVB styring

Indlæg af svanggaard » 22 maj 2021 12:43

Denne https://www.ebay.de/itm/193164201565 fra eBay har jeg haft kørende i et års tid. Der er to følere på og relæet trækker hvis temperaturen er 5 grader højere på den ene føler ift. den anden (kan frit indstilles).

En solvarmestyring kan sikkert det samme, men er typisk dyrere.

Jeg ville dog vælge en varmeveksler. Den kan selvfølgelig ikke "holde VVB'en varm", men den vil kunne give et godt tilskud på tilgangen når der er forbrug. Du vil næppe få problemer med tilkalkning da temperaturen er forholdsvis lav. Ingen magnetventil som kan sætte sig, ingen standby strømforbrug til ventil/styring og eventuel varmetab holdes i stuehuset. Hvis du engang sælger ejendommen er det lettere for næste "fyrbøder" at gennemskue og reparere.

Mht. størrelse er varmevekslere angivet med et KW-tal. Jeg har (i helt anden sammenhæng) en 36KW veksler siddende. Jeg var lidt bekymret for effektivitet i starten (den så noget lille ud), men det spiller bare. En brugt koster ikke alverden - tænker du bare skal få den stor - mest for at sikre så lav flowmodstand som muligt.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: VVB styring

Indlæg af triumph » 22 maj 2021 14:18

Jeg havde misforstået konceptet. :oops: :roll:
Jeg troede du havde en varmepumpe, samt en vvb med varmespiral i bunden, og elvarmelegme i toppen (En vvb til solvarmeanlæg)
Og lod varmepumpen varme bunden af vvb op til f.eks 45 C, og så ville hæve toppen af vvb til f.eks 55 med elvarmepatron i vvb

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: VVB styring

Indlæg af svanggaard » 22 maj 2021 14:41

Det vil man muligvis kunne gøre - men der er nok en risiko for at man kommer til at trække varme ud af VVB med spiralen. Det bliver hurtigt en meget dyr fornøjelse hvis styringen ikke tager højde for det.

Hvis man i stedet lukker spiralen helt af og i stedet forvarmer tilgangen til VVB er der ingen risiko.

Varmeveksleren er i øvrigt også god foran vaskemaskinen. Hvis du lukker 30-40 grader ind i maskinen i stedet for de normale 5-8 grader bliver maskinen meget hurtigere færdig og bruger meget mindre strøm (til opvarmning). Jeg har kørt med den løsning i mange år uden problemer. Det er godt nok en blandeventil i stedet for varmeveksler, men resultatet bliver det samme.


Besvar