Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvad kan problemet være?

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
nksdk
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 160
Tilmeldt: 08 apr 2018 09:57
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 6 gange

Hvad kan problemet være?

Indlæg af nksdk » 08 maj 2021 09:04

Hej

Jeg har et akut problem, som jeg håber, I kan hjælpe med - 'Alarm - ingen brændsel'

Den alarm har jeg haft før, men pænt længe imellem. De gange har herden hver gang været stoppet helt til af piller - efter fjernelse af dem var ingen problemer, og fyret kørte fint.

Her til morgen fik jeg samme alarm, men herden var tom - ingen piller.

Jeg skiftede el-tænder torsdag og afmonterede i går fredag brænderen for rengøring efter vintersæsonen.

Alt blev monteret igen og fyret kørte uden problemer mellem 16 og 20.

Her til morgen tænder fyret kl. 06.00, som det er sat til, men går så i 'Alarm - ingen brændsel?' kl. 06.42.


Kan I hjælpe med mulige løsninger, vil jeg være meget glad - håber at det er en bagatel, for det er jo ikke til at finde reservedele i en weekend, og det er ikke alt, jeg har på mit lille lager.

På forhånd tak

Mvh
nksdk


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Hvad kan problemet være?

Indlæg af triumph » 08 maj 2021 10:16

Jeg kan se flere muligheder.
Den første er at der ikke går ild i pillerne.
Det kan skyldtes at der enten ikke er nok effekt på tænderen, eller at der for meget effekt på blæseren.
Der er mange blæsertyper, hvis du skriver hvilket anlæg, og hvilken blæsertype du har, så er der nok nogen der kan rådgive.

2. Der går ild i piller, men opstartsmængden er for lille, så piller når at brænde væk, inden fødning af nye piller. Det kan bla. ske hvis der er smuld i magasin, eller kondensatorer på snegl(e) er dårlige, da fødning så bliver ustabil. I det tilfælde af at fotocellen har set ild, vil den blive ved med at føde piller i en tid efter at ilden er gået ud, og fylde hærden.
Hvis du nogengange har alarm, og hærden fyldt, og nogengange uden piller, så kunne det være at der nogengange kom piller nok, til at fotocelle ser ild, og nogengange ikke.

Jeg ville få tømt for smuld (Køre siloen tom er nemmest)
Så ville jeg skifte kondensatore på blæser og ekstern sneg,. Nogle anlæg har kondensator på intern snegl, nogen har ikke (Fejl på kondensatore kommer ofte efter 5-8 år)
Senest rettet af triumph 08 maj 2021 10:36, rettet i alt 1 gang.

nksdk
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 160
Tilmeldt: 08 apr 2018 09:57
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 6 gange

Re: Hvad kan problemet være?

Indlæg af nksdk » 08 maj 2021 10:26

Hej Triumph
Tak for dit svar

El-tænderen virker perfekt og blæseren kører også fint - ingen ændringer på det.

Har netop foretaget kontrolafvejning, og den holder også.

Jeg har tidligere i forbindelse med at andet problem fået at vide, at der var noget med kondensator, der kunne være defekt, men efter en snak med en fagmand fik jeg at vide, at der ingen kondensator er på mit fyr.

Jeg lurer på, om det kan være sneglen i brænderen, der pludselig er stoppet med at virke, mens fyret kørte.

Flere gode forslag er meget velkomne

nksdk

Brugeravatar
Frank sejer larsen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 110
Tilmeldt: 23 nov 2009 20:56
Mit fyr: orlan40kw/woody black star 10 kw
Areal: ca200+70m2 værksted
Brændsel: trœ/træpiller jbc8mm
Fremviser gerne i postnummer: 7850
Dagligt forbrug: ca.16 kg
Årligt forbrug: ca. 4 tons
Geografisk sted: stoholm
Givet likes: 13 gange
Modtaget likes: 14 gange

Re: Hvad kan problemet være?

Indlæg af Frank sejer larsen » 08 maj 2021 10:48

hej nksdk jeg vil kikke på den indtern snegl og ekstern sneg, jeg tor det er der fejlen liger om det er kondensatore der er ved at gå eller det er gear i den indtern snegl der er dårlig så der står stille engang imellem bare et gæt håber du finder det du søger. mvh

nksdk
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 160
Tilmeldt: 08 apr 2018 09:57
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 6 gange

Re: Hvad kan problemet være?

Indlæg af nksdk » 08 maj 2021 10:59

Tak til dig også, Frank

Jeg prøvede lige for et kvarter siden at starte fyret op igen, inden jeg gav mig til at skille det hele ad ...og så startede det op på noget, der ligner rekordtid. Håber, at det fortsætter og kører stabilt.

Kan pillestumper og/eller smuld sætte sig fast, så sneglen i brænderen ikke kan køre?


Brugeravatar
Frank sejer larsen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 110
Tilmeldt: 23 nov 2009 20:56
Mit fyr: orlan40kw/woody black star 10 kw
Areal: ca200+70m2 værksted
Brændsel: trœ/træpiller jbc8mm
Fremviser gerne i postnummer: 7850
Dagligt forbrug: ca.16 kg
Årligt forbrug: ca. 4 tons
Geografisk sted: stoholm
Givet likes: 13 gange
Modtaget likes: 14 gange

Re: Hvad kan problemet være?

Indlæg af Frank sejer larsen » 08 maj 2021 11:00

:great: din Optændings mængde Optændings mængde i g er kun 6g det er ikke meget har du altid kørt så lav min er 60 g

nksdk
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 160
Tilmeldt: 08 apr 2018 09:57
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 6 gange

Re: Hvad kan problemet være?

Indlæg af nksdk » 08 maj 2021 11:10

Ja, den har jeg aldrig ændret på - den står, som den stod, da vi overtog huset i 18 (fyret er fra 13).

Hvis problemet fortsætter, kan jeg prøve at sætte mængden op, men fyret var jo i drift, da pillestrømmen stoppede, så jeg var forbi optændingsdelen.

nksdk

Brugeravatar
Frank sejer larsen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 110
Tilmeldt: 23 nov 2009 20:56
Mit fyr: orlan40kw/woody black star 10 kw
Areal: ca200+70m2 værksted
Brændsel: trœ/træpiller jbc8mm
Fremviser gerne i postnummer: 7850
Dagligt forbrug: ca.16 kg
Årligt forbrug: ca. 4 tons
Geografisk sted: stoholm
Givet likes: 13 gange
Modtaget likes: 14 gange

Re: Hvad kan problemet være?

Indlæg af Frank sejer larsen » 08 maj 2021 11:10

:great: ja det kan det godt det er mange gange derved at den indtern snegl(motoer) kan tage skade det kan have noget at gøre med diameteren på din snegl mener at der er en 58 mm og er 50 mm og den på 58 mm kan være hår ved motoren.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Hvad kan problemet være?

Indlæg af triumph » 08 maj 2021 11:31

nksdk skrev:
08 maj 2021 11:10
Ja, den har jeg aldrig ændret på - den står, som den stod, da vi overtog huset i 18 (fyret er fra 13).

Hvis problemet fortsætter, kan jeg prøve at sætte mængden op, men fyret var jo i drift, da pillestrømmen stoppede, så jeg var forbi optændingsdelen.

nksdk
2. Der går ild i piller, men opstartsmængden er for lille, så piller når at brænde væk, inden fødning af nye piller. Det kan bla. ske hvis der er smuld i magasin, eller kondensatorer på snegl(e) er dårlige, da fødning så bliver ustabil. I det tilfælde af at fotocellen har set ild, vil den blive ved med at føde piller i en tid efter at ilden er gået ud, og fylde hærden.
Hvis du nogengange har alarm, og hærden fyldt, og nogengange uden piller, så kunne det være at der nogengange kom piller nok, til at fotocelle ser ild, og nogengange ikke.

nksdk
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 160
Tilmeldt: 08 apr 2018 09:57
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 6 gange

Re: Hvad kan problemet være?

Indlæg af nksdk » 08 maj 2021 14:03

Tak igen til jer begge - jeg følger uhyret tæt og ser, hvordan det opfører sig, før jeg gør mere :-)

Mvh
nksdk


Besvar