Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

GSM til portåbner

Herunder findes alt omkring alternativ og universal styring, monitorering og programmering til fyr, sol og vindanlæg
Besvar
madssakre
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 300
Tilmeldt: 11 dec 2013 13:53
Mit fyr: BlackStar+ 16 kW
Areal: 240
Brændsel: piller
Givet likes: 144 gange
Modtaget likes: 10 gange

GSM til portåbner

Indlæg af madssakre » 09 apr 2021 10:15

Til porte som man kan åbne med et opkald fra telefon, findes der såkaldte GSM moduler fx. “Access Door Opener GSM Module Gate Opener RTU5024 Free Call Relay Switch Wireless Remote Control Door operator”, set på AliExpress.

Kan nogen forklare hvorfor der ikke er omkostninger forbundet med at have sådan en dims, udover det den der ringer op skal betale til sit eget teleselskab?


svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: GSM til portåbner

Indlæg af svanggaard » 09 apr 2021 11:53

Umiddelbart skal du ha' eget SIM-kort/abn.

Når du ringer til modulet kigger det på A-nummeret (nummeret på den der ringer op). Hvis nummeret er godkendt trækker den et relæ, men besvarer aldrig opkaldet som sådan. Dvs. at der ikke tælles taletid/sekunder. Det er sikkert det de mener med "gratis", men det ændrer ikke ved at du stadig skal tegne dit eget mobilabn.

Mig bekendt findes der ikke mobilabonnementer i DK hvor man kun betaler for taletiden. Der trækkes altid et eller andet fast beløb 1 gang/md.

Et alternativ er "Sonoff relay". Sonoff er en serie små gadgets som kobles til dit hjemmenet (WiFi eller kablet) og kan derefter styres fra en mobil-App (eWelink). Det burde fungere fra din telefon uanset hvor i verden du er.

Hvis du kender til et rent taletids-baseret abn. kører jeg gerne herom. Jeg har et par varmepumper jeg gerne vil kunne fjernstyre - men jeg gider ikke betale fast abn. når jeg kun har behov for at fjernstyre 2-3 gange om året.

pendec

Re: GSM til portåbner

Indlæg af pendec » 09 apr 2021 12:49

svanggaard skrev:
09 apr 2021 11:53
Mig bekendt findes der ikke mobilabonnementer i DK hvor man kun betaler for taletiden. Der trækkes altid et eller andet fast beløb 1 gang/md.
Dette er "gratis" så længe man smider lidt opfyldning på, så er der intet abo.

https://mobile.lebara.com/dk/da/kom-i-gang

"Bestil et gratis SIM kort online eller flyt dit nummer gratis til Lebara"

https://mobile.lebara.com/dk/da/priser (Priser uden et mobilabonnement)

madssakre
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 300
Tilmeldt: 11 dec 2013 13:53
Mit fyr: BlackStar+ 16 kW
Areal: 240
Brændsel: piller
Givet likes: 144 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: GSM til portåbner

Indlæg af madssakre » 27 apr 2021 19:28

pendec skrev:
09 apr 2021 12:49
Dette er "gratis" så længe man smider lidt opfyldning på, så er der intet abo.

https://mobile.lebara.com/dk/da/kom-i-gang

"Bestil et gratis SIM kort online eller flyt dit nummer gratis til Lebara"

https://mobile.lebara.com/dk/da/priser (Priser uden et mobilabonnement)
Sejt. Ja det ser ud til man kan få et sim uden abonnement. Normalt ser man en abb pris eller mindste forbrug på 19,-

madssakre
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 300
Tilmeldt: 11 dec 2013 13:53
Mit fyr: BlackStar+ 16 kW
Areal: 240
Brændsel: piller
Givet likes: 144 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: GSM til portåbner

Indlæg af madssakre » 27 apr 2021 19:39

svanggaard skrev:
09 apr 2021 11:53
Umiddelbart skal du ha' eget SIM-kort/abn.

Når du ringer til modulet kigger det på A-nummeret (nummeret på den der ringer op). Hvis nummeret er godkendt trækker den et relæ, men besvarer aldrig opkaldet som sådan. Dvs. at der ikke tælles taletid/sekunder. Det er sikkert det de mener med "gratis", men det ændrer ikke ved at du stadig skal tegne dit eget mobilabn.

Mig bekendt findes der ikke mobilabonnementer i DK hvor man kun betaler for taletiden. Der trækkes altid et eller andet fast beløb 1 gang/md.

Et alternativ er "Sonoff relay". Sonoff er en serie små gadgets som kobles til dit hjemmenet (WiFi eller kablet) og kan derefter styres fra en mobil-App (eWelink). Det burde fungere fra din telefon uanset hvor i verden du er.

Hvis du kender til et rent taletids-baseret abn. kører jeg gerne herom. Jeg har et par varmepumper jeg gerne vil kunne fjernstyre - men jeg gider ikke betale fast abn. når jeg kun har behov for at fjernstyre 2-3 gange om året.
Tak for tip om Sonoff, havde ikke set dem før.
Jeg er ved at undersøge markedet for den slags, samt de apps der hører til. For jeg synes der er noget at tage højde for:

1) der er tit en lang respons tid efter instruks eller ventetid for at få forbindelse. Har du oplevet det?

2) De apps man skal bruge har ofte meget mistænkelige behov for (i min optik unødvendig) adgang til telefonens andre data (problematik man ofte ser ved kinesiske apps, men selvfølgelig også ved brands fra overthere).

Pendecs lebara reference er vel det du også ønsker...


svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: GSM til portåbner

Indlæg af svanggaard » 28 apr 2021 07:13

Jeg skal nok vide lidt mere om dit setup for at kunne udtale mig skråsikkert om forsinkelserne. Et godt bud på kilden til forsinkelser kunne være dataforbindelsen - enten fra sonoff til WiFi eller fra telefon til WiFi/mobildata.

Jeg arbejder selv med noget App-udvikling og bliver gang på gang overrasket over hvor lang tid en telefon bruger på at komme på nettet. Særligt i tilfælde hvor der er svagt WiFI og telefonen bruger nogle sekunder på at ombestemme sig og derefter bruge mobildata.

Jeg gætter på at der findes andre/bedre App's end ewelink. Men retfærdigvis bør du nok sammenligne lidt med de gamle systemer, hvor der skal etableres et opkald eller sendes en SMS (SMS giver faktisk ikke tidsgarantier overhovedet).

App tilladelser er lidt en udfordring når man udvikler. Dels er der en vildt mange forskellige tilladelser at tage stilling til og dels kan tilladelserne være lidt misvisende. App'en kan f.eks. bede om adgang til filsystemet - det handler måske i virkeligheden om at App'en gerne vil gemme nogle indstillinger lokalt på telefonen - ikke så meget om at kinesere er interesserede i feriebilleder.

Min indgang til "mistænkeligt behov for adgang til data" er måske lidt utraditionel. Jeg har erkendt at kampen er tabt. Jeg har f.eks. facebook app på min telefon som aldrig har været startet. Jeg har ikke facebook konto og har ingen interesse heri. Alligevel står facebook app'en ind imellem og brækker sig ud på nettet med et eller andet. Jeg aner ikke hvad den sender - men det kan ikke stoppes uden anden "mistænkelig" software på telefonen.

Jeg har derfor valgt, at der ikke skal være noget følsomt data på telefonen. I min optik er det f.eks. torskedumt at have nemID nøgleApp på telefonen... Det er kun et spørgsmål om tid før nogen finder en måde at fjernstyre/misbruge netop den App. Jeg sværger til papkort/nøglering. Hvis ikke der er noget følsomt på telefonen er katastrofen ikke så stor hvis den bliver stjålet, hacket eller overvåget. Og så skal jeg ikke bruge så meget krudt på at bekymre mig om App-tilladelser o.l. i det daglige.

Jeg har fået fat i et Lebra SIM kort, men er ikke kommet videre med opsætning. Jeg giver et pip herinde når det er afprøvet i praksis.

madssakre
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 300
Tilmeldt: 11 dec 2013 13:53
Mit fyr: BlackStar+ 16 kW
Areal: 240
Brændsel: piller
Givet likes: 144 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: GSM til portåbner

Indlæg af madssakre » 03 maj 2021 10:23

svanggaard skrev:
28 apr 2021 07:13
Jeg skal nok vide lidt mere om dit setup for at kunne udtale mig skråsikkert om forsinkelserne. Et godt bud på kilden til forsinkelser kunne være dataforbindelsen - enten fra sonoff til WiFi eller fra telefon til WiFi/mobildata.

Jeg arbejder selv med noget App-udvikling og bliver gang på gang overrasket over hvor lang tid en telefon bruger på at komme på nettet. Særligt i tilfælde hvor der er svagt WiFI og telefonen bruger nogle sekunder på at ombestemme sig og derefter bruge mobildata.

Jeg gætter på at der findes andre/bedre App's end ewelink. Men retfærdigvis bør du nok sammenligne lidt med de gamle systemer, hvor der skal etableres et opkald eller sendes en SMS (SMS giver faktisk ikke tidsgarantier overhovedet).

App tilladelser er lidt en udfordring når man udvikler. Dels er der en vildt mange forskellige tilladelser at tage stilling til og dels kan tilladelserne være lidt misvisende. App'en kan f.eks. bede om adgang til filsystemet - det handler måske i virkeligheden om at App'en gerne vil gemme nogle indstillinger lokalt på telefonen - ikke så meget om at kinesere er interesserede i feriebilleder.

Min indgang til "mistænkeligt behov for adgang til data" er måske lidt utraditionel. Jeg har erkendt at kampen er tabt. Jeg har f.eks. facebook app på min telefon som aldrig har været startet. Jeg har ikke facebook konto og har ingen interesse heri. Alligevel står facebook app'en ind imellem og brækker sig ud på nettet med et eller andet. Jeg aner ikke hvad den sender - men det kan ikke stoppes uden anden "mistænkelig" software på telefonen.

Jeg har derfor valgt, at der ikke skal være noget følsomt data på telefonen. I min optik er det f.eks. torskedumt at have nemID nøgleApp på telefonen... Det er kun et spørgsmål om tid før nogen finder en måde at fjernstyre/misbruge netop den App. Jeg sværger til papkort/nøglering. Hvis ikke der er noget følsomt på telefonen er katastrofen ikke så stor hvis den bliver stjålet, hacket eller overvåget. Og så skal jeg ikke bruge så meget krudt på at bekymre mig om App-tilladelser o.l. i det daglige.

Jeg har fået fat i et Lebra SIM kort, men er ikke kommet videre med opsætning. Jeg giver et pip herinde når det er afprøvet i praksis.
Det med forsinkelser var mest baseret på anmeldelser jeg havde set på tilsvarende wifi gate keepers. Og så er min egen erfaring med streaming at når det virkelig gælder fx vennerne skal se ens nye grej, at så virker det ikke. Og jeg vil helst ikke opholde en pakke post mere end højest nødvendigt.
Men jeg er åben for hele IoT grundtanken. Det er fantastisk.

Ang. sikkerhed, overvågning og app tilladelser, ja så er jeg sådan set enig. Jeg bruger google og har en Huawei (men ikke FB på min telefon). Man kan ikke rigtig få gavn af IoT og lign. apps uden også at give noget igen. Men jeg tror og håber at man vil se en tilpasning som gør det mere sikkert, og mindre udnyttelsesparat, som ikke bare er en irriterende "klik OK til cookies" vedtagning.
Men jeg havde en gate app installeret som skulle bruge mine helbredsoplysninger og meget andet. Om det er sjusket app programmering eller hvad det er står hen i det uvisse. Jeg kan vitterligt ikke se hvad de skal med de data for at jeg kan åbne min port og se nogen ved min ringeklokke kamera.

Så umiddelbart virker en GSM mest driftssikker og mest privat.


Besvar