Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

"Nyt" hus med solceller

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

"Nyt" hus med solceller

Indlæg af Lintz » 23 apr 2021 07:16

Sønnen og svigerdatteren går i hus-købs tanker og i den forbindelse skal de ud og kigge et med solceller på taget.

Generelt kender jeg ikke meget til solceller - Andet end de vel egentlig virker ok.

Men som jeg hører og læser mig til så er et udmærket system blevet fucked up af skiftende regeringer via deres afregningsmetoder.

Spørgsmålet er så om der er de store problemer i at købe et hus hvor der er etableret solceller. De skal jo ikke ud og finansiere et solcelle anlæg men overtager bare et eksisterende.
De får så et eller andet lille beløb retur for den overskudsproduktion de nu måtte have afhængig af den afregningsgruppe som anlægget er tilmeldt.

- Og det er vel det?
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


pendec

Re: "Nyt" hus med solceller

Indlæg af pendec » 23 apr 2021 08:48

Da solceller blev introduceret på markedet for huse, regnede man med en mersalgsværdi som kom godt med investeringen i dem. Så når de ser på huse med solceller, så ville det hus nok uden solceller havde været det billigere. Så du skal ikke kalkulere med de IKKE skal finansiere det, for det gør de jo igennem købet af huset :)

Er de ikke pålagt faste årlige afgifter fra elnet, altså for tilslutning til elnettet? De vil jo også skulle holde det vedlige, hvis noget ødelægges, så i forhold til et tag, så er det jo tag+solceller. Og forhåbentlig ikke et Musk tag, så er de brikker jo rigtig dyre men flotte :)

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: "Nyt" hus med solceller

Indlæg af Lintz » 23 apr 2021 09:21

pendec skrev:
23 apr 2021 08:48

Er de ikke pålagt faste årlige afgifter fra elnet, altså for tilslutning til elnettet?
Pas - Dette er så tidligt i forløbet at jeg ikke ved noget om det endnu.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

pendec

Re: "Nyt" hus med solceller

Indlæg af pendec » 23 apr 2021 10:27

Nå, jeg kan intet finde på årlige abo eller faste udgifter som skal med beregnes, derimod fandt jeg en vurdering som var negativ. og det var at man skulle regne med at ikke alle huse blev æstetisk korrekte med soltag, så det ville være en forringelse af hus værdi ;(
Altså stik imod det jeg først skrev, så de kan være helt uden merværdi for huset :) Så kan de måske prutte pris der.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: "Nyt" hus med solceller

Indlæg af svanggaard » 23 apr 2021 10:59

En overgang blev mange anlæg installeret af cowboys - når skidtet var lagt op kunne man ikke se deres røv for bare skosåler.

Der har været mange historier om bl.a. taglægter som ikke er dimensioneret til skruerne som fastholder solcellerne, revnede tagplader, utætte gennemføringer osv. Se bl.a. her. Mao. er det ikke sikkert at solcellerne er et aktiv.

Det skulle jo gerne blive fanget i tilstandsrapporten... men det er en helt anden diskussion.


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: "Nyt" hus med solceller

Indlæg af Lintz » 23 apr 2021 11:06

svanggaard skrev:
23 apr 2021 10:59
En overgang blev mange anlæg installeret af cowboys - når skidtet var lagt op kunne man ikke se deres røv for bare skosåler.

Der har været mange historier om bl.a. taglægter som ikke er dimensioneret til skruerne som fastholder solcellerne, revnede tagplader, utætte gennemføringer osv. Se bl.a. her. Mao. er det ikke sikkert at solcellerne er et aktiv.

Det skulle jo gerne blive fanget i tilstandsrapporten... men det er en helt anden diskussion.
Jeg er fuldstændig enig - Sådan vil det altid være når regeringen går ind og støtter noget bestemt. Dengang solceller - Nu varmepumper. Lige pludseligt dukker der firmaer op ud af ingenting der er klar til at score lidt kasse for derefter at lukke igen.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: "Nyt" hus med solceller

Indlæg af triumph » 23 apr 2021 17:09

Er der ikke noget med at nogle forskellige ejerformer, der har noget at gøre med overtagelsen at gøre (Hvis man har cvr nummer, så er det virkomhedsoverdragelse, eller noget. Jeg ved ingenting.....)

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: "Nyt" hus med solceller

Indlæg af Lintz » 23 apr 2021 18:04

triumph skrev:
23 apr 2021 17:09
Er der ikke noget med at nogle forskellige ejerformer, der har noget at gøre med overtagelsen at gøre (Hvis man har cvr nummer, så er det virkomhedsoverdragelse, eller noget. Jeg ved ingenting.....)
Så ved vi lige meget icon_cheesygrin.gif
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: "Nyt" hus med solceller

Indlæg af triumph » 24 apr 2021 08:28


Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: "Nyt" hus med solceller

Indlæg af BWJ » 28 apr 2021 21:51

pendec skrev:
23 apr 2021 10:27
Nå, jeg kan intet finde på årlige abo eller faste udgifter som skal med beregnes, derimod fandt jeg en vurdering som var negativ. og det var at man skulle regne med at ikke alle huse blev æstetisk korrekte med soltag, så det ville være en forringelse af hus værdi ;(
Altså stik imod det jeg først skrev, så de kan være helt uden merværdi for huset :) Så kan de måske prutte pris der.
Det er nok svært at prutte noget ned, alt andet lige er det MEGET billigere at bo i et hus under den gamle ordning, især ved varmepumpe/elvarme.
Det vil sikkert også fremgå af energimærket.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.


Besvar