Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Isolering af skråvæg: Rockwool Flexibats eller Paroc

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Besvar
JClausen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 87
Tilmeldt: 17 jan 2013 22:25
Mit fyr: Hoval Biolyt Comfort 10 kW
Areal: 100
Brændsel: Piller
Årligt forbrug: 4,5 tons (forventet)
Geografisk sted: Himmerland
Givet likes: 5 gange
Modtaget likes: 8 gange

Isolering af skråvæg: Rockwool Flexibats eller Paroc

Indlæg af JClausen » 16 apr 2021 00:20

Hej StokerPro-frænder

Det fremgår ofte af indlæggene herinde at der er en del gør-det-selv'ere og folk med professionel erfaring fra byggeri. Så jeg vil forsøge med med et isoleringsspørgsmål, som måske ligner nogle gamle tråde en smule, men det kan jo være at der er opnået mere erfaring, eller at de omtalte produkter har ændret sig.

Jeg skal have isoleret mellem spærene i mine skråvægge (indefra). Jeg er i færd med at indhente priser på isoleringen. I min materialeliste til byggemarkederne har jeg skrevet Rockwool Flexibats, da jeg kan forstå at disse er gode at arbejde med ved skråvægge pga. "flexen". Noget som Rockwool Abats ikke kan i samme grad.

Nu viser det sig, at flere af byggemarkederne ikke fører Rockwool, men i stedet et mærke der hedder Paroc, som også er stenuld. Den bat-type der angives i tilbuddene hedder Paroc Extra. Så vidt som jeg kan internette mig frem til, har Paroc ikke på samme måde som Rockwool to forskellige modeller, svarende til Abats og flexibats. Så mine spørgsmål til forum er nu:

1) Er der nogen der ved om disse Paroc Extra-bats minder mest om Rockwool Abats eller om Rockwool Flexibats?

Eller mere generelt:
2) Er der nogen der har erfaringer med at isolere skråvægge (indefra) med Paroc Extra? Gode/dårlige?

Med venlig hilsen
JClausen


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Isolering af skråvæg: Rockwool Flexibats eller Paroc

Indlæg af pelle » 16 apr 2021 01:13

Jeg har isoleret skråvæg med parok. Det er ligesom og lige så godt rockwool. Men, fælles for begge slags er at det stikker og klør. Jeg gider det ikke mere. Bruger Knauf glasuld i stedet for i mine huse. Det er behagelig og nemt at arbejde med og stikker og kløer ikke :).
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

JClausen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 87
Tilmeldt: 17 jan 2013 22:25
Mit fyr: Hoval Biolyt Comfort 10 kW
Areal: 100
Brændsel: Piller
Årligt forbrug: 4,5 tons (forventet)
Geografisk sted: Himmerland
Givet likes: 5 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: Isolering af skråvæg: Rockwool Flexibats eller Paroc

Indlæg af JClausen » 16 apr 2021 09:06

Hej Pelle

Tak for info. Ja, jeg har godt nok hørt at stenuld skulle klø. I og med at mit projekt er en engangfortéelse, hælder jeg mest til stenuld. Hvis man tit er i gang kan jeg godt se at dette er en faktor at tage med i overvejelse.

Så det vil sige at Paroc kan sidde i spænd på samme måde som flexibats? (Det kan glasuld vel ikke?)

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Isolering af skråvæg: Rockwool Flexibats eller Paroc

Indlæg af pelle » 16 apr 2021 13:10

JClausen skrev:
16 apr 2021 09:06
Hej Pelle

Tak for info. Ja, jeg har godt nok hørt at stenuld skulle klø. I og med at mit projekt er en engangfortéelse, hælder jeg mest til stenuld. Hvis man tit er i gang kan jeg godt se at dette er en faktor at tage med i overvejelse.

Så det vil sige at Paroc kan sidde i spænd på samme måde som flexibats? (Det kan glasuld vel ikke?)
Jeg syntes ikke jeg bemærkede nogen forskel, på hvor meget det kunne gå i spænd. Meget ens at arbejde med. Jeg tror du har ret, stenuld er nok mere flexibelt end glasuld. Fandt en tråd fra 2012 om det samme :-)


viewtopic.php?f=58&t=15046&start=10
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

JClausen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 87
Tilmeldt: 17 jan 2013 22:25
Mit fyr: Hoval Biolyt Comfort 10 kW
Areal: 100
Brændsel: Piller
Årligt forbrug: 4,5 tons (forventet)
Geografisk sted: Himmerland
Givet likes: 5 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: Isolering af skråvæg: Rockwool Flexibats eller Paroc

Indlæg af JClausen » 06 jun 2021 00:13

Hej igen

En opfølgning på denne tråd. Jeg endte med at købe en enkelt "pilot-pakke" af hver type isolering, altså en pakke Paroc og en pakke Rockwool Flexibats. De to typer minder om hinanden, men Flexibats er lige en tand bedre at arbejde med. Bats'ene er lidt mere faste i kødet og sidder lidt bedre i spænd imellem spærene i skråvæggen. Så det bliver Flexibats jeg bruger, trods en lidt dyrere anskaffelsespris.


Besvar