Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Vanvidskørsel (Afstemning)

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar

Er det i orden at politiet nu kan beslaglægge køretøjer ved såkaldt vanvidskørsel ?

Ja.
42
72%
Nej.
13
22%
Har ikke taget stilling.
3
5%
 
Afgivne stemmer: 58

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af triumph » 05 apr 2021 09:14

Lintz skrev:
04 apr 2021 17:49
Der viser sig vist tydeligt at der er et behov for den skærpet straf.

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2021-04- ... t-uden-bil
Hvordan kan mængden af beslaglagte biler være et mål for om loven er korrekt ?
Efter politiet fordoblede straffen for at køre uden lys på cyklen fra 350 til 700 kr. Så blev mængden af bøder for manglende lys 6 doblet.
Hvilket medførte at politiet mente at der havde været et holdningsskred i befolkningen, og der blev lavet kampanger for at få folk til at køre med lys på cyklen.
I virkeligheden var det jo bare fordi politiet ikke havde prioriteret den slags forbrydelser før, da det kostede mere at udskrive en bøde ind den gav i indtægt.

Jeg syntes f.eks ikke at det er vandvid og køre 207 km/t på Esbjerg motorvejen natten til søndag. Og jeg syntes at den "Gamle" straf var passende (Ubetinget frakendelse af kørekortet + 8500 i bøde)
At man skal aflevere den XXX.XXX kr dyre Audi samtidigt (der ikke nødvendigvis er ens egen), syntes jeg ikke er fair


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af Lintz » 05 apr 2021 09:24

triumph skrev:
05 apr 2021 09:14
Hvordan kan mængden af beslaglagte biler være et mål for om loven er korrekt ?
Efter politiet fordoblede straffen for at køre uden lys på cyklen fra 350 til 700 kr. Så blev mængden af bøder for manglende lys 6 doblet.
Hvilket medførte at politiet mente at der havde været et holdningsskred i befolkningen, og der blev lavet kampanger for at få folk til at køre med lys på cyklen.
I virkeligheden var det jo bare fordi politiet ikke havde prioriteret den slags forbrydelser før, da det kostede mere at udskrive en bøde ind den gav i indtægt.

Jeg syntes f.eks ikke at det er vandvid og køre 207 km/t på Esbjerg motorvejen natten til søndag. Og jeg syntes at den "Gamle" straf var passende (Ubetinget frakendelse af kørekortet + 8500 i bøde)
At man skal aflevere den XXX.XXX kr dyre Audi samtidigt (der ikke nødvendigvis er ens egen), syntes jeg ikke er fair
Vi har heldigvis forskellige holdninger - Det skal vi have lov til. :D

Jeg vil bare ikke håbe at jeg møder dig derude hvor du kører 207 - Er vi kun os to derude en sen nat er den vel også øde og spørgsmålet er vel om du sætter farten ned når du passerer den ene enlig bil der er der.

Jeg holder fast ved min holdning - Fin lov. :great:
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af lamborg » 05 apr 2021 10:36

Det handler ikke om tid og sted eller andet . Det handler om at du foretager et valg og konsekvenser .
Ham der kørte 207 han tog det valg at han ville sgu da skide på loven og trykkede pedalen i bund . Det er hans valg så må han også tage konserkvensen af det . Det gælder også hvis din knægt kører 101 forbi et vejarbejde . Det er hans valg og at han så ikke tænkte på at det gik ud over hans far kan måske få ham til at tænke på at de valg vi tager i livet kan have indflydelse på andres liv eller mangel på samme hvis fesk ham på esbjergmotorvejen midstede herredømmet over bilen og den røg over autoværnet og dræte en famillie i den modsatte køre bane.
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af Bigfoot » 05 apr 2021 10:45

Jeg er helt vild med den lovgivning.
ENDELIG en lov der er til at forstå konsekvensen af. Vil de skide på loven, skider loven på dem icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif

Det har virket de sidste par år med knallerterne, og det er en stor glæde for mig at ordensmagten endelig viser de har nosser.
De mangle biler de får solgt på auktion nu, kan jo så give til nogle ekstra fotovogne og driften af dem. For det virker fandme!
Og ja, jeg er rent faktisk en af dem som mener at vi skal have så mange som muligt af de fotovogne. Kunne man som privatmand købe en og tjene en skilling på den, så havde jeg to icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af Lintz » 05 apr 2021 10:55

Bigfoot skrev:
05 apr 2021 10:45
Jeg er helt vild med den lovgivning.

De mangle biler de får solgt på auktion nu, kan jo så give til nogle ekstra fotovogne og driften af dem. For det virker fandme!
Eneste punkt jeg er uenig i er at salget af køretøjerne skal gå direkte til offerfonden. Ubeskåret.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af Bigfoot » 05 apr 2021 11:04

Lintz skrev:
05 apr 2021 10:55
Eneste punkt jeg er uenig i er at salget af køretøjerne skal gå direkte til offerfonden. Ubeskåret.
tænkte slet ikke på den mulighed. Du har ret :great:
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af lamborg » 05 apr 2021 11:11

NU vil jeg så sige at jeg ikke er så fandens god til at holde pedalen på det lovlige km/t så jeg har bidraget flittigt til fælleskassen men jeg har dog aldrig fået et klip i kørekortet . Men jeg må sige Big at et stikkersamfund som i de gamle østblokke det er nu ikke på min ønskeliste :-)
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af MichaelK » 05 apr 2021 11:23

Åh, lad nu være med at komme med den hovedløse forherligelse af fotovognene.
Når folk får øje på en af pengemaskinerne, så klodser de jo nærmest bremserne
I ren panik, også selvom de ikke kører for stærkt!

Det er sgu efterhånden svært at undgå fartbøder, og at undgå dem, kræver en del
strategisk planlægning. Nu har jeg kørt bil i 30 år, og har aldrig fået en fartbøde.
Min opskrift er egentlig simpelt, men kræver et vist lokalkendskab icon_cheesygrin.gif

1. Hold altid fartgrænsen inden for byskiltet. Her er chancen for fartkontrol størst.
2. Notér dig, hvor fotovognene ofte holder, og sænk farten når du nærmer dig stedet.
3. Vær særlig opmærksom omkring vejarbejder, og hold altid fartgrænsen her.
4. Øvrige steder på landevejene, hvor hastighedsgrænsen er nedsat til mindre end
80 km/t. er der altid risiko for fartkontrol, så her bør man også nedsætte farten.

Jeg køre ofte for stærkt, men efter ovenstående regelsæt. En smule held skal der
selvfølgelig også til, men fartbøder har jeg altså aldrig fået.

Og så en sidste ting. Jeg kører stort set aldrig til klip, dem vil jeg ikke have nogen af.
Af samme årsag, er jeg så heller ikke i målgruppen for de seneste tiltag over for
vanvidsbilisme. Jeg kører heller ikke for stærk fordi jeg har travlt, jeg kører for stærkt,
fordi jeg kan lide det. Også selvom jeg kun overskrider hastighedsgrænserne med
ca. 10-15%. Den smule bøde det giver, er ikke noget problem :twisted:

I modsætning til Lamborg, så har jeg aldrig bidraget til den store bødekasse. Jeg
gætter dog på, at vores kørestil minder lidt om hinanden. Jeg har blot været heldig.


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af svanggaard » 05 apr 2021 11:32

Tjaeh... mere overvågning skaber mere tryghed - eller noget??? Telefon og internetlogning, overvågningkameraer, mere eller mindre fuldautomatiske bøder... Personligt synes jeg samfundet går i den forkerte retning - flere og flere selvbestaltede politibetjente/stikkere og symbolpolitik med hårdere straffe.

Faktum er, at kriminalitet er faldende. Vi har generelt nogen meget fornuftige (og ofte klogere end os) unge mennesker. Jeg synes man skal passe på ikke at slå for hårdt ned på enkelte handlinger begået i kådhed.

Et andet spørgsmål er også hvad "vandvidskørsel" egentlig betyder. Jeg kan godt læse den lovtekst der blev beskrevet tidligt i tråden .... Men personligt synes jeg også det er ret vandvittigt at

* Godset ikke er fastspændt ordentligt på traileren.
* Køre på nedslidte dæk
* Køre for langsomt ned ad tilkørselsrampen til motorvejen.
* Køre på cykel uden lys i lygtetændingstiden
* At køre væsentlig langsommere end den øvrige trafik
* At bruge nødspor på motorvej uden lovlig grund
* Tillade løbehjul i trafikken

Nogle af ovenstående er i min optik mindst lige så farlige og vandvitige som at gi' gas midt om natten på Esbjerg-motorvejen. Spørgsmålet er så hvad vi skal gøre ved det?

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af Lintz » 05 apr 2021 12:00

svanggaard skrev:
05 apr 2021 11:32

Et andet spørgsmål er også hvad "vanvidskørsel" egentlig betyder. Jeg kan godt læse den lovtekst der blev beskrevet tidligt i tråden ....
Hvis man tager definition "Vanvidskørsel" og kun kigger på hastigheden syntes jeg nu at den bliver defineret meget godt.
Her skal du - som tidligere beskrevet - jo kører mindst 101 km/t sammen med at du overtræder hastighedsbegrænsningen med 100 % samt pr automatik bliver dømt på det hvis du overskrider 200 i timen.
Hvis man ikke kan se at det skal have en meget alvorlig konsekvens så ved jeg ikke rigtigt. :roll:
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


Besvar