Enorme solcelle-anlæg på trapperne ?

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Enorme solcelle-anlæg på trapperne ?

Indlæg af Lintz »

Tror jeg første gang lagde mærke til en artikel omkring disse store solcelle-anlæg den 1 April og slog det lidt hen som en Aprilsnar - Men der skrives stadig meget omkring det og har lige læst denne:

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2021-03- ... brugte-hen


Faldt over denne passus:

"Som det er i dag, er Energinet forpligtet til at koble nye solcelleanlæg til det danske elnet. Opstilleren har ganske enkelt et retskrav på at blive tilsluttet – og hvis Energinet ikke kan aftage den strøm, der bliver produceret, skal opstilleren have en økonomisk kompensation, så han bliver holdt skadesfri."

Kan man simpelthen spekulerer i dette og smække store anlæg op steder hvor el-nettet ikke er gearet til det. Hvor efter at få kompensation og sammen med noget andet skattemæssigt hurlumhej og div. tilskud og fradrag simpelthen gøre en forretning ud af at el-nettet ikke er gearet til solcelle-anlægget. :roll:
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Re: Enorme solcelle-anlæg på trapperne ?

Indlæg af triumph »

Hvis Danmark har råd til et (Unødigt) gigantkabel til England, så har de vel også råd til en opgradering af enkelte kabler rundt om i landet.
Jeg tror ikke der er solcelle ejere får mere i kompensation, end de ville have tjent, hvis anlæggende havde været tilkoplet.
Man må være rimelig uduelig hvis man giver tilladelse til opstilling af en solcellepark, uden og overveje om den kan tilkoples

Handler det ikke mest om at de sidste 3 regeringer har sovet i timen.
Hvis regeringen (Og de forrige) havde haft et ønske om specifikke placeringer, så kunne de jo have udpeget områder.
Somregel vil man vel gerne have solceller der hvor der er færrest til at kigge på dem. Det er vel ikke ved byen.
Husker tydeligt hvordan Martin Lidegaard tågede rundt i solcelle regler for +10 år siden. Og der er da ikke nogen der har lavet en samlet strategi i den mellemliggende periode

KlimaDan siger jo at det er den grønneste regering nogensinde. Hvorfor har de ikke udpeget nogen af de lavbundsområder der står for en stor del af kvælstofudvaskningen fra landbruget, og placeret solcelleparker der. Det kunne også være ovenpå vandboringer, så grundvandet blev sikret. Så havde han slået 2 fluer med et smæk. Men han har nok for travlt med at stege klimavenlige frikadeller....

https://www.altinget.dk/energi/artikel/ ... nvestering
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Enorme solcelle-anlæg på trapperne ?

Indlæg af Lintz »

triumph skrev: 03 apr 2021 09:02 Hvis Danmark har råd til et (Unødigt) gigantkabel til England, så har de vel også råd til en opgradering af enkelte kabler rundt om i landet.
Jeg tror ikke der er solcelle ejere får mere i kompensation, end de ville have tjent, hvis anlæggende havde været tilkoplet.

Handler det ikke mest om at de sidste 3 regeringer har sovet i timen.
For det første er der jo nogen der har givet tilladelse til at opstille solcelleanlæggende.
Hvis regeringen (Og de forrige) havde haft et ønske om specifikke placeringer, så kunne de jo have udpeget områder.
Somregel vil man vel gerne have solceller der hvor der er færrest til at kigge på dem. Det er vel ikke ved byen.
Husker tydeligt hvordan Martin Lidegaard tågede rundt i solcelle regler for +10 år siden. Og der er da ikke nogen der har lavet en samlet strategi i den mellemliggende periode

KlimaDan siger jo at det er den grønneste regering nogensinde. Hvorfor har de ikke udpeget nogen af de lavbundsområder der står for en stor del af kvælstofudvaskningen fra landbruget, og placeret solcelleparker der. Det kunne også være ovenpå vandboringer, så grundvandet blev sikret. Så havde han slået 2 fluer med et smæk. Men han har nok for travlt med at stege klimavenlige frikadeller....
- Og hvorfor ikke placerer dem på disse enorme fladtagede industribygninger eller storcenter tage rundt omkring. Det er jo også typisk der strømmen skal bruges - Ergo må der være el-net tæt på frem for at pløje sig langt ud i en dal.

Men så bliver det næste nok at de generer flytrafikken hvis de ligger i indflyvningszonerne.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Re: Enorme solcelle-anlæg på trapperne ?

Indlæg af MichaelK »

Jeg synes man burde få bygget de par atomkraftværker, der skal til for at drive lille Danmark.
Tænk på alle de vindmøller og solcelleanlæg, vi alle slipper for at glo på. Anlæg som er helt
nødvendige for den grønne omstilling, men som ingen vil have som naboer. Heller ikke jeg :roll:

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Re: Enorme solcelle-anlæg på trapperne ?

Indlæg af triumph »

Det skal man da også, der hvor der er muligheder. Jeg tror bare ikke på at de kan finde 239 km2 tagareal der kan bruges til formålet.
Jeg var energiansvarlig på en fabrik med store tagarealer, og undersøgte derfor muligheden for at opstille solceller på dem.
Dengang (for 4-5 år siden) var forrentningen ikke så god at den lå inden for de tilbagebetalingstider man normalt operere med inden for industrien.
Jeg kiggede ind i mange løsninger, også at lease tagende ud til solceller. Men lige meget hvad, så kom det ud med en tilbagebetalingstid på minimum 6-7 år Og det var kun hvis man forestillede sig at man bare kunne skrue solpaneler op på tagende, uden og skulle lave noget om, samt at vi kunne bruge de eksisterende transformer stationer, hoved kabler til fabrikken, osv.
Men det kunne man ikke. Den største post var at Taget kunne ikke bære den ekstra last, og spærrende/tagkonstruktion skulle forstærkes, hvilket ikke kunne ske under produktion (Det kunne det måske godt, men det ville blive meget dyrt)
Derudover, var tagende fyldt rimeligt meget op med ventilationsanlæg, og alt muligt andet skrammel, man skal have adgang til.

Dermed ikke sagt at andre tage ikke kan benyttes til formålet. Men oftest er tagende godt fyldt. Forrentningen ikke god nok, og da bygningsregulativet er skærpet, så er mange tage ikke dimensioneret så de lever op til dagens standart => Tagende skal forstærkes inden man kan stille noget på dem.
Og så kræver det at virksomhederne prioritere solceller over andre investeringer.
Jeg kunne sagtens finde projekter der gav 100 gange bedre forrentning end solceller, så derfor prioriterede jeg dem. Sådan tror jeg de fleste virksomheder har det
Senest rettet af triumph 03 apr 2021 10:37, rettet i alt 1 gang.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Re: Enorme solcelle-anlæg på trapperne ?

Indlæg af triumph »

MichaelK skrev: 03 apr 2021 09:38 Jeg synes man burde få bygget de par atomkraftværker, der skal til for at drive lille Danmark.
Tænk på alle de vindmøller og solcelleanlæg, vi alle slipper for at glo på. Anlæg som er helt
nødvendige for den grønne omstilling, men som ingen vil have som naboer. Heller ikke jeg :roll:
Mit hus er gammelt, upraktisk, og lever egentligt ikke op til de krav vi har. Den eneste grund til jeg købte det var udsigten.
Jeg kan se 6 vindmøller fra mit køkkenvindue. De står ca. 1 km væk, så jeg kan ikke høre dem.
Jeg syntes de er decideret smukke, nærmest som skulptur, lidt ligesom når jeg kigger på Storebæltsbroen. Jeg bliver glad når jeg ser på dem, og tænker på at de laver grøn strøm.
Det samme ville bestemt ikke være tilfældet hvis rapsmarken blev udskiftet med en solcellepark. Og gå ude i have og skulle se på dem.....
(Heldigvis går jordejeren på den ene side af huset meget op i jagt, det er vist ikke foreneligt med at have en solcellepark..... icon_cheesygrin.gif )

Jeg har ikke noget imod atomkraft, men jeg er nu heller ikke sikker på at alle ville være glade for at få sådan et som nabo
pendec

Re: Enorme solcelle-anlæg på trapperne ?

Indlæg af pendec »

Går alt efter planen , så ligger der et par solcelle anlæg her omkring mig, dog ca. 1 km væk men tæt på, indtil videre.

Så spændende, udviklingen for landmænd uden ko/gris synes at gå til el, hvor de andre jo stilles krav til jord, når man har dyrelandbrug.
Jeg ved ikke om det vil genere mig, måske er jeg stadig bare københavner, og vandt til de kedelige bygninger omkring en, så om de lægger solceller ud er måske bedre end korn og andet, som de sprøjter, pløjer og gør alt for at holde, hvor jeg nok er mere påvirket af det end solceller, og nogen som slår græsset.

Jeg vil dog rigtig meget savne dyrelivet når marker står på sit højeste. Så skal det prioriteres, så nej tak.
triumph skrev: 03 apr 2021 10:02 Jeg kan se 6 vindmøller fra mit køkkenvindue. De står ca. 1 km væk, så jeg kan ikke høre dem.
Jeg syntes de er decideret smukke, nærmest som skulptur, lidt ligesom når jeg kigger på Storebæltsbroen. Jeg bliver glad når jeg ser på dem, og tænker på at de laver grøn strøm.
Min udsigt imod øst.
vindmøller.JPG
Jeg har også 3 imod vest, som jeg så ikke kan se ret meget af, da de dækkes af skov i bunden, de er dog noget større, så toppen og lyden kan jeg høre når vinden går mod øst , ikke en lyd jeg vil af med, den er helt ok.

En historie fra virkeligheden,
Min fætter kommer til at bo side om side med et af disse mega anlæg, og forventning er hans ejendom taber i værdi. De har så tilbudt at købe ejendommen, han har dog takket nej tak, og dem i området har kæmpet for at få lokalplanerne droppet men det er ikke gået til deres fordel, så i en mulig fremtid, vil han være omringet af solceller, da de også tager marken overfor hans hus i brug.
Det lyder så vildt.
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Enorme solcelle-anlæg på trapperne ?

Indlæg af Lintz »

triumph skrev: 03 apr 2021 09:44 Det skal man da også, der hvor der er muligheder. Jeg tror bare ikke på at de kan finde 239 km2 tagareal der kan bruges til formålet.
Jeg var energiansvarlig på en fabrik med store tagarealer, og undersøgte derfor muligheden for at opstille solceller på dem.
Dengang (for 4-5 år siden) var forrentningen ikke så god at den lå inden for de tilbagebetalingstider man normalt operere med inden for industrien.
Jeg kiggede ind i mange løsninger, også at lease tagende ud til solceller. Men lige meget hvad, så kom det ud med en tilbagebetalingstid på minimum 6-7 år Og det var kun hvis man forestillede sig at man bare kunne skrue solpaneler op på tagende, uden og skulle lave noget om, samt at vi kunne bruge de eksisterende transformer stationer, hoved kabler til fabrikken, osv.

Er det ikke der den havner hele tiden - Om der er økonomi til det - Er det rentabelt.

Var det ikke / er det ikke sådan - at i Tyskland kunne husejere stille deres hustag til rådighed for energiselskabet. Selskabet tog så xx antal kw-timer og resten kunne husejeren beholde. Mener jeg læste / fået fortalt på et tidspunkt.

Herhjemme går den jo nok ikke da staten straks skal ind og beskatte sådan en ordning.

Med hensyn til tagene - Ja. jeg er klar over at der er tage som ikke kan klare den ekstra belastning som et solcelle anlæg vejer - men samtidig skyder der nye boligblokke op alle steder - og her ved jeg at tagene har fået "nyt liv". Disse tage bliver idag brugt til rekreativt område med terrasser og drivhuse - boldbaner og meget andet. Men også til at opstille solcelle anlæg på. Men om det er rentabelt i forhold til diverse beskatninger og afgifter samt hvad der nu må være ved jeg ikke noget om.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Re: Enorme solcelle-anlæg på trapperne ?

Indlæg af triumph »

Lintz skrev: 03 apr 2021 11:37 Er det ikke der den havner hele tiden - Om der er økonomi til det - Er det rentabelt.

Var det ikke / er det ikke sådan - at i Tyskland kunne husejere stille deres hustag til rådighed for energiselskabet. Selskabet tog så xx antal kw-timer og resten kunne husejeren beholde. Mener jeg læste / fået fortalt på et tidspunkt.

Herhjemme går den jo nok ikke da staten straks skal ind og beskatte sådan en ordning.

Med hensyn til tagene - Ja. jeg er klar over at der er tage som ikke kan klare den ekstra belastning som et solcelle anlæg vejer - men samtidig skyder der nye boligblokke op alle steder - og her ved jeg at tagene har fået "nyt liv". Disse tage bliver idag brugt til rekreativt område med terrasser og drivhuse - boldbaner og meget andet. Men også til at opstille solcelle anlæg på. Men om det er rentabelt i forhold til diverse beskatninger og afgifter samt hvad der nu må være ved jeg ikke noget om.
I tyskland er der faktisk pligt til at etablere solceller ifb med tagrenovering (de får så et ordenligt tilskud til etablering)
Herhjemme kan man også leje sit tag ud til solceller, men det er ikke rentabelt for solcelleselskaber at etablere på alm husstande

Rettelse; Sådan var det for år tilbage, ved ikke om det er sådan mere...
Senest rettet af triumph 03 apr 2021 12:11, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9833
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

Re: Enorme solcelle-anlæg på trapperne ?

Indlæg af pille bruger »

Lintz skrev: 03 apr 2021 11:37 Er det ikke der den havner hele tiden - Om der er økonomi til det - Er det rentabelt.

Var det ikke / er det ikke sådan - at i Tyskland kunne husejere stille deres hustag til rådighed for energiselskabet. Selskabet tog så xx antal kw-timer og resten kunne husejeren beholde. Mener jeg læste / fået fortalt på et tidspunkt.

Herhjemme går den jo nok ikke da staten straks skal ind og beskatte sådan en ordning.

Med hensyn til tagene - Ja. jeg er klar over at der er tage som ikke kan klare den ekstra belastning som et solcelle anlæg vejer - men samtidig skyder der nye boligblokke op alle steder - og her ved jeg at tagene har fået "nyt liv". Disse tage bliver idag brugt til rekreativt område med terrasser og drivhuse - boldbaner og meget andet. Men også til at opstille solcelle anlæg på. Men om det er rentabelt i forhold til diverse beskatninger og afgifter samt hvad der nu må være ved jeg ikke noget om.
Hvorfor skal alle initiativer drukne i skat og afgift før der kommer noget nyttigt i Danmark new2
Betal prisen på grisen, og så drop alle de hold kæft bolcher ( fradrag )
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Besvar