Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ny bil. Men hvilken.

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Besvar
Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 442
Tilmeldt: 07 okt 2011 14:09
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Ny bil. Men hvilken.

Indlæg af vinther2 » 19 mar 2021 16:31

I forbindelse med at, Linz, tror jeg det var, som startede tråden med bil og senere kom der indlæg med, hvad andre kørte.
1. september købte jeg en ny Suzuki Vitara 1,4 Hybrid, en såkald SUV. Vi havde en Toyota Avensis 2,0 sol fra 2007, men efterhånden havde den tilbagelagt 212000 km, dog uden rust som var synlig.

Franske biler er hel yt for mig, kender mange som har rigtig mange problemer, bl.a. med det elektriske. Kunne tænkes de sparer for meget på elektronikken.

Vi har næsten altid kun kørt Toyota eller VW, dog må jeg erkende at min kone har en Skoda citigo, men er det ikke VW?

Men når man sammenligner en bil i dag og en bil som f.eks. er 10-15 år gammel, er der væsentlig forskel, her snakker jeg om benzinbiler. Førhen var det sugemotorer, men i dag er det trykmotorer. Her er der en væsentlig forskel, især under acceleration.

Suzukien som jeg har købt, er med 48 volts batteri til den elektriske motor, som forøvrigt er udviklet af Toyota. Den er en såkaldt mild hybrid, den skal ikke oplades, men gør det ved nedbremsning og når man slipper speederen. Den har en motor på 1,4 liter og med turbo og intercooler. km/l er 23,9.
Ved småture ikke over 20 km/l.

Jeg valgte den dyreste udgave, dog uden 4 hjulstræk og aut. gear.

Den står sammenlagt til 142 HK, de 13 HK kommer fra elmotoren. Jeg har haft 20 biler i min tid, men aldrig en som accelerer som denne. Den er opgivet fra 0-100 på 9,5 sek., men det føles noget hurtigere.

Ja, men det var bare det, har I lyst til at prøve en SUV, så synes jeg lige at I skal prøve en Suzuki Vitara 1,4 hybrid.


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Ny bil. Men hvilken.

Indlæg af Lintz » 19 mar 2021 16:58

vinther2 skrev:
19 mar 2021 16:31

Franske biler er hel yt for mig, kender mange som har rigtig mange problemer, bl.a. med det elektriske. Kunne tænkes de sparer for meget på elektronikken.
Alle de andre biler du nævner vil jeg ikke kommenterer på men Peugeot vil jeg godt.

At det for vores vedkommende skulle blive til 4 stk Peugeot over en periode på vist nok 22 år havde jeg nu nok ikke regnet med da vi købte den første.
Igennem tiderne har jeg da også hørt mange klagesange omkring Peugeot og franske biler men vil sige at min mening er at de fejler ikke mere end andre.
Den ene 307´er døjede vi rent elektrisk med - Det er korrekt. Men det var ikke noget som gjorde at vi ikke kunne bruge bilen til dagligt.
Det er faktisk kun den første (306) som havde et breakdown som gjorde at vi ikke kunne køre. 2 gange stod Bosch pumpen af som sad i tanken og skulle sende brændstoffet til højtrykspumpen.
Nu sad Bosch-pumpen jo så på en Peugeot så det var jo en Peugeot der brød sammen. :wink:

For øvrigt er, eller retter - var deres pære-problemer en generator som ladede for meget i startøjeblikket og derved kunne give en strøm ud til pærerne på over 14,4 volt. Og det har de svært ved at klarer.

At de kan lave Dieselmotorer er der vist ingen tvivl om. Hvorfor ser man dem ellers i så mange andre mærker.
Har haft en Ford C-max med Peugeot-motor og Vitara har også kørt med dem - Plus mange andre.

Jeg er vild med den nye Hybrid 3008 men syntes at den er for dyr til vores kørselsbehov.

At det så ikke blev Peugeot denne gang var altså ikke mis-tillid til mærket men syntes bare at jeg var kommet til et punkt hvor der skulle noget andet i garagen.
At det så blev Hyundai havde jeg ikke lige regnet med - Men den overrasker - På den positive måde.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Ny bil. Men hvilken.

Indlæg af triumph » 19 mar 2021 17:56

Jeg har haft 4 Peugeot´ er, og en Citroen (samt en opel, en ford, 2 Hyundai er, og 2 Kiaér, og så har jeg sat gamle biler i stand og solgt (mange volvoer)
De Peugeot er jeg har haft, har grundet min medfødte nærighed været de skrabede modeller = ikke meget elektronik.
De har ofte haft småfejl som slidte styrekugler, bærearme (Et absurd latterligt kompliceret baghjulsophæng på 406, der godt kunne koste noget)
utætte vinduesrammer, knækkede fjedre, bremser der måske kun holder 40.000 km. Men ikke noget alvorligt, gerne noget der kostede et par tusind ekstra pr service. (Jeg havde bla. en 405 benzin. der havde kørt 450.000. den skulle have lavet bagbremser et per gange om året, og den fik en ny kobling, ellers var den sku fin) Jeg syntes ikke de var slemme. Både Ford og opelen jeg havde, var værre.
Min far har en ældre 307. ind i mellem kan man ikke slukke lyset, han har skiftet elektronikbokse for 30.000, uden at det har løst problemet. Så de sidste 4 år har han pillet stelledningen af batteriet hver gang han parkere.
Jeg havde en Citroen C3 fra omkring årtusinde skiftet. Ny købte den fra ny, og havde den i 5 år. I gennemsnit brugte vi 12.800 kr/år i vedligehold på den forpulede møgspand. Alt el var lort. der var altid fejllamper der lyst, og Citroen kunne ikke finde fejlen/der kom en ny fejl, inden de havde fundet den gamle. Pludseligt holdt servostyringen (der var elektrisk) op med at virke rundt i et sving....
Så gik der ild i generatoren. 3 gange Knak en for fjeder, og flåede forhjulet af. Ikke fedt på motorvejen.
Styrekugler holdt 20.000, og bremseskiver 40.000. Der var altid noget galt....

Hyundai og Kia er en helt anden snak. Den i30 jeg køre i har kun haft en fejl, på de 190.000 km den har kørt. Radioen fungerede ikke. Det var under de 5 års garanti.
Jeg fik af vide at jeg skulle have en software opdatering der naturligvis kostede gratis.
Både på Hyundai og Kia har bremserklodser holdt 90.000 km, og skiver 180.000 km.
Helt anderledes meget længere end de andre biler jeg har haft

Jeg har venner der har haft absurde regninger på Vw og Audi. Det er ikke en styrekugle til 800 kr, men en dsg gearkasse til 66.000 kr. Og når Vw så skifter den, ødelægger de svinghjulet. Knastkæder der kun kan skiftes når motoren er pillet ud (Audi A6 V6)
En kammerat havde en V12 VW Toureq der havde kørt ca. 125.000 km. Hvis man køre til VW koster det over 50 kilo at få skiftet skiver/klodser hele vejen rundt.
Min anden kammerat havde en Touren. da den var 3 år havde den kostet over 150.000 i service og vedligehold
Hvis man punktere skal man have skiftet alle dæk, da computeren der skal fordele kræfterne ikke kan finde ud af det, hvis der er mere end 2 mm forskel i diameteren på dækket.
Den larmede i motoren hvorfor Vw skiftede generatoren. Det kostede 18-20.000, men hjalp ikke på larmen. Så fandt de ud af at larmen kom pga knasterne var slidt. Det ville koste 125.000 at få skiftet dem ved Vw i kbh.
Han fandt ud af at det kunne gøres 30-40 % billigere ved Vw i Ålborg, så han accepterede
Da de fik pillede toppen af, fandt de ud af at en forring var revnet. Men forhandleren mente at han kunne lægge en (Hvist nok) 8 cyl. motor i.
Det ville koste marginalt mindre end bilens værdi (Det er en del år siden, så jeg kan ikke huske det) Han accepetrede da han under alle omstændigheder havde haft en del udgifter allerede.
Da motoren kom, kunne forhandleren konstatere at den 8 cylindrene ikkr passede aligevel, så han måtte købe V12 modellen.
På vejen fra Ålborg til københavn røg koblingen, da de ikke havde skiftet den.

Jeg kan kun anbefale at man benytter:
https://www.reliabilityindex.com/
og
https://www.autobild.de/artikel/dauerte ... 14682.html
i

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Ny bil. Men hvilken.

Indlæg af Lintz » 01 jul 2021 22:12

Måske tid til en lille opdatering på vores Kona - Den har nu rundet godt 7800 km uden at brokke sige over noget.
I den sidste tid har konen brugt den en del til noget kørsel med sin far og jeg kører måske en enkelt tur i weekenderne.

Brændstoføkonomien bliver ikke studeret så nøje mere men efter en tur inde i byen her til aften tog jeg et tjek og den ligger nu gennemsnitlig på 23,7 km/l. Altså 3,7 km over den officielle WLTP norm - Hvilket jeg faktisk syntes er ok.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

pendec

Re: Ny bil. Men hvilken.

Indlæg af pendec » 01 jul 2021 22:45

Lintz skrev:
01 jul 2021 22:12
Brændstoføkonomien bliver ikke studeret så nøje mere men efter en tur inde i byen her til aften tog jeg et tjek og den ligger nu gennemsnitlig på 23,7 km/l. Altså 3,7 km over den officielle WLTP norm - Hvilket jeg faktisk syntes er ok.
Det er sgu da fedt!

Nogle Kuga ejere kører 80km+ på en opladning, som de dog kombinerer med regen. ved opbremsning, som du nok også gør.
De er super glade, og tal kommer jo langt over de officielle tal som Ford har givet.

Vi er igang med den grønne revolution, også selvom EU mener PHEV biler ikke er grønne, så er der mange som nyder det grønne i måden de kører og hvor lidt af deres mange tusind km er på benzin, som flere også reklamerer med i facebook grupperne.

Synes batteri hjælpen i nyere biler er et fint bidrag til en mere grøn omstilling, de selvsamme ejere skifter jo til EL snart :)


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Ny bil. Men hvilken.

Indlæg af Lintz » 02 jul 2021 05:29

pendec skrev:
01 jul 2021 22:45
Nogle Kuga ejere kører 80km+ på en opladning, som de dog kombinerer med regen. ved opbremsning, som du nok også gør.
De er super glade, og tal kommer jo langt over de officielle tal som Ford har givet.
Her er der jo så den lille forskel at en PHEV (som du har) og en HEV (som vores) er at ved din betaler du for strømmen minus de få procent i forhold til kapaciteten på batteriet som du er i stand til at regenererer.
Forstår man det rigtigt og får det sat korrekt op ved jeg godt at det er en minimal udgift strømmen koster i forhold til fossil brændstof.

Ved vores er strømmen jo "Gratis" set på den måde at den regenerer en pæn del af batteri kapaciteten og resten lades op af motor - Som selvfølgelig koster noget brændstof, men det brændstofforbrug må så være mindre set i forhold til det som bilen skulle bruge ekstra ved en normal acceleration.
Det er jo her at en HEV bruger meget af sit el-forbrug samt ved normal landevejskørsel hvor den supplerer motoren samt nogle gange er i stand til at køre ren el.

En anden lille ting er at den nye WLTP norm åbenbart er mere realistisk set i forhold til den gamle NEDC norm.

Hvis jeg forstår internettet rigtigt skulle min Kona Hybrid kun kunne køre 16,52 km/l efter den gamle NEDC norm - eller så skulle den være i stand til at køre 24,2 km/l efter den norm.
Der står at der skal bruges en omregningsfaktor på 1,21 men hvilken vej har jeg lidt svært ved at gennemskue.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

pendec

Re: Ny bil. Men hvilken.

Indlæg af pendec » 02 jul 2021 08:23

Lintz skrev:
02 jul 2021 05:29
Her er der jo så den lille forskel at en PHEV (som du har) og en HEV (som vores) er at ved din betaler du for strømmen minus de få procent i forhold til kapaciteten på batteriet som du er i stand til at regenererer.
Jeg kan , hvis jeg vil køre 20,5km/ltr som den gør lige nu, når jeg er på "små" ture, helt uden opladning, for jeg har stadig benzin kort :)
Man må ikke glemme du vist har en vægt på 1250kg+? og jeg har 1850kg+ at trække.

Hvis man på en tur på 43km, har regen på 19km, så er det jo ikke få procent. Skulle din matematik være rigtig, så får du jo også brugt rigelig med brændstof med de få procent din bil regenerer :twisted:
I din bil er det jo stadig din motor som kan formå at trække din bil flere km/ltr og hjælpes så at et lille batteri, jeg kan formå at køre de 50km+ helt uden benzin og hvad følger. Det er jo ikke nyt at ICE biler kan køre 24km/ltr idag, så din bonus på batteri er nok reel nok, fra måske 20km til 23,5km.

Du skal nok hellere forholde dig til dine benzin regninger, og så aflæse din triptæller som giver et mere korrekt billede af km/ltr, som du har gjort tidligere.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Ny bil. Men hvilken.

Indlæg af Lintz » 27 jul 2021 18:18

Så fik vores Kona Hybrid endelig efter næsten 9000 km og ca 8 måneders ejerskab lov til at få en tur på motorvejen. 85 km blev det til og lad mig sige det med det samme - Det er ikke der den har sin force.
Specielt ikke når den skal accelererer kun med benzinmotoren og ikke får hjælp fra el-motoren. Her kan man godt mærke at der kun er 100 hk at gøre godt med og mangler de godt 40 hk fra el-motor.
Men det var jeg også næsten klar over og det er så heller ikke det bilen er købt hjem til. Den kører de fleste kilometer på hovedvej og i Aalborg.
Og det gør den så udemærket.

Dagens tur som blev på lidt under 300 km varieret kørsel endte på knap 22 km/l - Hvilket er 2 km over WLTP-normen.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

pendec

Re: Ny bil. Men hvilken.

Indlæg af pendec » 27 jul 2021 19:09

Lintz skrev:
27 jul 2021 18:18
Dagens tur som blev på lidt under 300 km varieret kørsel endte på knap 22 km/l - Hvilket er 2 km over WLTP-normen.
Kuga'n er ringe til det, eller så kører jeg for hurtigt, det tør jeg ikke bekræfte. Sidst jeg checkede efter en tur på motorvej, kom jeg ned omkring 16,5km/l , og der var lidt 130km/t+ nok indblandet (vi har fået 130km/t hernede på mere vej).

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Ny bil. Men hvilken.

Indlæg af Lintz » 27 jul 2021 21:14

pendec skrev:
27 jul 2021 19:09
Kuga'n er ringe til det, eller så kører jeg for hurtigt, det tør jeg ikke bekræfte. Sidst jeg checkede efter en tur på motorvej, kom jeg ned omkring 16,5km/l , og der var lidt 130km/t+ nok indblandet (vi har fået 130km/t hernede på mere vej).
Altså hvis vi snakker ren motorvejskørsel ved 110 til 130 så var jeg vist også derned omkring. Måske en anelse højere. Dette var et gennemsnit på dagen med de knap 22 km/l
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


Besvar