Egetræspiller "drukner" brændkammeret?

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Re: Egetræspiller "drukner" brændkammeret?

Indlæg af thy »

Bjergkongen skrev: 28 feb 2021 13:24 Der er ingen tvivl om, at de nye indstillinger har hjulpet markant, @thy

Brændingen får bugt med alle pillerne, der ligger fin aske tilbage, og der er ikke det sorte fnuller, der kommer ved overfordring.

Kan endnu ikke helt vurdere, om fyret kører mest på højt eller lavt, men det virker dog til, at er længere mellem intervallerne for pausefyring, end der plejer. Om der bliver behov for yderligere justering senere på foråret, når jeg lukker for varme til overetagen, må tiden vise, og så må jeg forholde mig til det til den tid.

Det samme gælder vurderingen af, om de der egepiller fungerer, eller om jeg om en tre pallers tid skal vende retur til de velkendte igen.

Tak for hjælpen - den var uvurderlig 🙏
nemlig jeg indstiller ud fra mest mueligt at undgå pausefyring,da det sviner meget mindre :great:
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Brugeravatar
Bjergkongen
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 28
Tilmeldt: 15 okt 2012 22:00
Mit fyr: Baxi Multiheat 1.5
Areal: 250
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8660
Dagligt forbrug: 16 kg
Årligt forbrug: 6 t
Geografisk sted: Skanderborg
Har takket: 11 gange
Blevet takket: 6 gange
Kontakt:

Re: Egetræspiller "drukner" brændkammeret?

Indlæg af Bjergkongen »

Jeg kan måske være nødt til at trække på lidt mere af din ekspertise, @thy, da der, som du selv var inde på, er basis for at pille lidt mere ved indstillingerne.

Forbrændingen har for så vidt kørt markant bedre, men med et forbrug 2-3 sække højere end normalt på en uges tid, og i går kunne jeg konstatere, brændkammeret stadig bliver overfordret og propper sig med halvbrændte piller. Og det kan i den grad lugtes 😉

Om overfodringen sker på 100% eller 30%, ved jeg ikke, hvorfor jeg hævet intervallerne fra dine forslåede 15 og 20 sek til 25 sek på begge. Er det nok?
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Re: Egetræspiller "drukner" brændkammeret?

Indlæg af thy »

Bjergkongen skrev: 10 mar 2021 14:10 Jeg kan måske være nødt til at trække på lidt mere af din ekspertise, @thy, da der, som du selv var inde på, er basis for at pille lidt mere ved indstillingerne.

Forbrændingen har for så vidt kørt markant bedre, men med et forbrug 2-3 sække højere end normalt på en uges tid, og i går kunne jeg konstatere, brændkammeret stadig bliver overfordret og propper sig med halvbrændte piller. Og det kan i den grad lugtes 😉

Om overfodringen sker på 100% eller 30%, ved jeg ikke, hvorfor jeg hævet intervallerne fra dine forslåede 15 og 20 sek til 25 sek på begge. Er det nok?
ja det gør ret meget.. :great:

men prøv lige med 20 på høj da det er 25% mindre og tror 25 på høj er for meget. :roll:
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen
Brugeravatar
Flyball
Stoker XII
Stoker XII
14
Indlæg: 694
Tilmeldt: 11 aug 2009 19:00
Mit fyr: Panasonic luft/vand VP
Areal: 325 m2 + 70 m2
Brændsel: El
Fremviser gerne i postnummer: 4690
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: Midtsjælland
Blevet takket: 25 gange

Re: Egetræspiller "drukner" brændkammeret?

Indlæg af Flyball »

Bare lige et indspark, min Baxi begyndte at "overfodre" da relæet blev slidt og derfor "hang" lidt vel meget med overfodring til følge. I har måske allerede set på dette, men bare lige et hurtigt indspark her fra


:great:
Everybody wants to go to heaven, but nobody wants to die !

Tidligere fyr: BAXI 1,5-350. Med IS og TS
Tidligere årsforbrug af træpiller (8mm): 8,5 tons
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Re: Egetræspiller "drukner" brændkammeret?

Indlæg af thy »

Flyball skrev: 10 mar 2021 15:31 Bare lige et indspark, min Baxi begyndte at "overfodre" da relæet blev slidt og derfor "hang" lidt vel meget med overfodring til følge. I har måske allerede set på dette, men bare lige et hurtigt indspark her fra


:great:
Ikke i nu. Skete jo Ved pille skift. Så prøver lige at se om det kan rammes med justering

Men muligheden kan godt være relæ relateret
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Brugeravatar
Bjergkongen
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 28
Tilmeldt: 15 okt 2012 22:00
Mit fyr: Baxi Multiheat 1.5
Areal: 250
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8660
Dagligt forbrug: 16 kg
Årligt forbrug: 6 t
Geografisk sted: Skanderborg
Har takket: 11 gange
Blevet takket: 6 gange
Kontakt:

Re: Egetræspiller "drukner" brændkammeret?

Indlæg af Bjergkongen »

Det er et godt bud, @flyball, men da fyret gennem hele vinteren har kørt uden problemer med de sædvanlige German Pellets, indtil jeg købte den nye type egetræspiller, er jeg ret sikker på, det hænger sammen med skift til den@Flyball

Prøver med lidt mere justering, men skriver mig dit indspark bag øret 👍
Brugeravatar
Bjergkongen
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 28
Tilmeldt: 15 okt 2012 22:00
Mit fyr: Baxi Multiheat 1.5
Areal: 250
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8660
Dagligt forbrug: 16 kg
Årligt forbrug: 6 t
Geografisk sted: Skanderborg
Har takket: 11 gange
Blevet takket: 6 gange
Kontakt:

Re: Egetræspiller "drukner" brændkammeret?

Indlæg af Bjergkongen »

Nu har fyret kørt i knap tre uger med de nye indstillinger, jeg fik fra dig, @thy men jeg er desværre lige nødt til at trække på lidt mere af din ekspertise igen 🙏

Helt overordnet er der er for alvor kommet styr på forbrændingen i brandkammeret. Resultatet er den fineste aske, og der er ikke længere tegn på overfordring på den konto 👍

Til gengæld er fyret blevet markant mere sultent, end det nogensinde har været. Min umiddelbare vurdering efter tre uger er, at forbruget er steget med noget mere end 1/3. Normalt fylder jeg stokeren hver weekend, og de 150 kg rækker uden problemer til en uges tid med mindre - altså 15-20 kg i døgnet med mindre der naturligvis er rigtig bidende vinter.

Med de nuværende indstilling fyldte jeg stokeren lørdag formiddag og måtte efterfylde allerede i går eftermiddag - altså et forbrug på den helt anden side af 30 kg i døgnet, hvilket der jo ikke umiddelbart er meget "slow-burn" over 😉

Hvordan skruer jeg lidt ned for fyrets store appetit med de nuværende indstillinger:
-20 ?
H1,1
L0,4
p05 ?

talene kræver ændringer her også

100%
sek 25
blæs 27

30/100%
sek 25
blæs 12

MIN 10 ?

Og bare af ren interesse har jeg desuden sat ? ved de tre indstillinger, jeg ikke ved, hvad betyder. Altså -20, p05 og MIN 10 - de andre er jeg helt med på.
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Re: Egetræspiller "drukner" brændkammeret?

Indlæg af thy »

Bjergkongen skrev: 18 mar 2021 17:06 Nu har fyret kørt i knap tre uger med de nye indstillinger, jeg fik fra dig, @thy men jeg er desværre lige nødt til at trække på lidt mere af din ekspertise igen 🙏

Helt overordnet er der er for alvor kommet styr på forbrændingen i brandkammeret. Resultatet er den fineste aske, og der er ikke længere tegn på overfordring på den konto 👍

Til gengæld er fyret blevet markant mere sultent, end det nogensinde har været. Min umiddelbare vurdering efter tre uger er, at forbruget er steget med noget mere end 1/3. Normalt fylder jeg stokeren hver weekend, og de 150 kg rækker uden problemer til en uges tid med mindre - altså 15-20 kg i døgnet med mindre der naturligvis er rigtig bidende vinter.

Med de nuværende indstilling fyldte jeg stokeren lørdag formiddag og måtte efterfylde allerede i går eftermiddag - altså et forbrug på den helt anden side af 30 kg i døgnet, hvilket der jo ikke umiddelbart er meget "slow-burn" over 😉

Hvordan skruer jeg lidt ned for fyrets store appetit med de nuværende indstillinger:
-20 ? minimums blæs kommer du til at stille en værdi til feks 0 vil den så køre inde bagved
H1,1
L0,4
p05 ? når den pausefyrer MIN tiden er gået så kører sneglen med lav snegletid og så fuld blæs i po5 (5sekunder)

talene kræver ændringer her også

100%
sek 25
blæs 27***24

30/100%
sek 25
blæs 12***10

MIN 10 ? det er så tidem mellem fyret kører piller ind og blæser i de 5 sek

Og bare af ren interesse har jeg desuden sat ? ved de tre indstillinger, jeg ikke ved, hvad betyder. Altså -20, p05 og MIN 10 - de andre er jeg helt med på.
det har jo været frost og blæst først i ugen.. tja ellers er der nok ikke noget smart at sige
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen
Brugeravatar
Bjergkongen
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 28
Tilmeldt: 15 okt 2012 22:00
Mit fyr: Baxi Multiheat 1.5
Areal: 250
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8660
Dagligt forbrug: 16 kg
Årligt forbrug: 6 t
Geografisk sted: Skanderborg
Har takket: 11 gange
Blevet takket: 6 gange
Kontakt:

Re: Egetræspiller "drukner" brændkammeret?

Indlæg af Bjergkongen »

🙏👍@thy

Besvar