Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Vinterforbrug varmepumper

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Besvar
Fiffer
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 514
Tilmeldt: 29 mar 2019 18:14
Mit fyr: Nbe 1016 kedel 10kw
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Dagligt forbrug: 6 kg
Årligt forbrug: 6
Givet likes: 384 gange
Modtaget likes: 108 gange

Re: Vinterforbrug varmepumper

Indlæg af Fiffer » 14 feb 2021 17:41

Dinsol skrev:
14 feb 2021 14:21
Hvergang der er noget om vp er resultatet forudsigeligt
Ja, at man ikke må være kritisk omkring vp, og skulle man driste sig til det alligevel, så skal der deles tudekiks ud, hvorfor ikke bare acceptere, at nogle ikke føler vp er det rigtige for dem? Hvis man ikke tåler kritiske spørgsmål, så findes der masser af grupper på bla. Facebook, hvor i kan klappe hinanden på ryggen,og give hinanden ret i gjorde et godt valg ved at købe en Vp..Når det er sagt, så kan varmepumper være det rigtige valg for rigtig mange, og sikkert også mig selv med tiden, men derfor forbeholder jeg alligevel retten til at søge fakta, og være kritisk.
10 kw nbe 1016 kedel,140 kvm hus, murer af Guds nåde.


Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Vinterforbrug varmepumper

Indlæg af Hjemme teori » 14 feb 2021 19:00

Fiffer skrev:
14 feb 2021 17:41
Ja, at man ikke må være kritisk omkring vp, og skulle man driste sig til det alligevel, så skal der deles tudekiks ud, hvorfor ikke bare acceptere, at nogle ikke føler vp er det rigtige for dem? Hvis man ikke tåler kritiske spørgsmål, så findes der masser af grupper på bla. Facebook, hvor i kan klappe hinanden på ryggen,og give hinanden ret i gjorde et godt valg ved at købe en Vp..Når det er sagt, så kan varmepumper være det rigtige valg for rigtig mange, og sikkert også mig selv med tiden, men derfor forbeholder jeg alligevel retten til at søge fakta, og være kritisk.
Jeg har ikke VP, men kan da læse tråden. Og det du kalder kritisk er ikke det eneste jeg kan læse. Kreller kommer med præcise beskrivelser af økonomi, (drift og anskaffelse) bevæggrunde og forbrugsmønster. Hans bevæggrunde bliver ikke taget for gode varer eller negligeret som værende irrelevante. Når han så snakker CO2 og mener det er godt, bliver det sablet ned på trods af at vindstrømmen udeleder mindre CO2 og kommer strømmen fra træpiller udledes der pr. kW i værste tilfælde det samme som en pillegnaksker men ofte mindre.

Og til dem der tror afbrænding af træ er neutralt kan godt tro om. Lige nu i danmark som andre steder høstes der efter min overbevisning træ i en langt hurtigere takt en genvæksten. Skov har et stort potentiale for at binde CO2, men det hjælper ikke hvis vi fælder den.

Og Kreller er en af de få i tråden der har svaret på trådens spørgsmål, så måske vi andre bare skulle holes os væk, så der kom nogle flere gode svar. Også fra dem der har købt en lorte pumpe, der er alt for dyr, så vi andre kan lære om faldgruber inden vi køber.
Mvh. Sophus

Fiffer
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 514
Tilmeldt: 29 mar 2019 18:14
Mit fyr: Nbe 1016 kedel 10kw
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Dagligt forbrug: 6 kg
Årligt forbrug: 6
Givet likes: 384 gange
Modtaget likes: 108 gange

Re: Vinterforbrug varmepumper

Indlæg af Fiffer » 14 feb 2021 19:35

Hjemme teori skrev:
14 feb 2021 19:00
Jeg har ikke VP, men kan da læse tråden. Og det du kalder kritisk er ikke det eneste jeg kan læse. Kreller kommer med præcise beskrivelser af økonomi, (drift og anskaffelse) bevæggrunde og forbrugsmønster. Hans bevæggrunde bliver ikke taget for gode varer eller negligeret som værende irrelevante. Når han så snakker CO2 og mener det er godt, bliver det sablet ned på trods af at vindstrømmen udeleder mindre CO2 og kommer strømmen fra træpiller udledes der pr. kW i værste tilfælde det samme som en pillegnaksker men ofte mindre.

Og til dem der tror afbrænding af træ er neutralt kan godt tro om. Lige nu i danmark som andre steder høstes der efter min overbevisning træ i en langt hurtigere takt en genvæksten. Skov har et stort potentiale for at binde CO2, men det hjælper ikke hvis vi fælder den.

Og Kreller er en af de få i tråden der har svaret på trådens spørgsmål, så måske vi andre bare skulle holes os væk, så der kom nogle flere gode svar. Også fra dem der har købt en lorte pumpe, der er alt for dyr, så vi andre kan lære om faldgruber inden vi køber.
du har sikkert ret, men med min viden fra andre forum med varmepumper, så deler dem med dårlige erfaringer sjældent deres erfaringer med deres lortepumpe, som du så poetisk skriver:)) så hvorfor skulle de gøre det her, jeg tror nu også de fleste kører fornuftigt. Mine forbehold går ikke op deres drift, kun økonomien i dem. Tror bare vi må erkende at varmepumpedebatter ikke dur her. Dem med pumper har deres egne forum, og det er vel meget naturligt.
10 kw nbe 1016 kedel,140 kvm hus, murer af Guds nåde.

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Vinterforbrug varmepumper

Indlæg af Hjemme teori » 15 feb 2021 08:32

Forum er vel vidensdeling også selvom det hedder "stoker"pro, navnet har vel overlevet sig selv. Der er jo ikke mange der kører med stoker længere.

Generelt mener jeg ikke VP er "løsningen", men det er sku smart rigtig mange steder. Og nu hvor der er kommet monobloks kan vi selv begynde at montere dem. Så er anskaffelsen ikke dyrere end en moderne pillegnasker. Værdi ansættelsen på ejendomme med en VP er derimod bedre end med pillefyr.
Mvh. Sophus

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Vinterforbrug varmepumper

Indlæg af Torpet » 15 feb 2021 12:02

Jeg synes jeg kan huske, at Monobloks var inde i billedet for nogle år siden, men så lige pludselig forsvandt de igen og var ikke til at finde mere? Er det så de samme der er genopstået. Der var vist noget fremme om, at en ny EU regel ikke ville tillade at private selv monterede.

Du har helt ret i det med selv at montere er positivt, hvor det så pludseligt er mere interessant for mange GDS husejere. Dog går der vist lang tid før vi med ældre ejendomme uden gulvvarme, med fordel vil vil kunne benytte varmepumper, men det er så det vi her skal have lidt mere viden omkring. Og så er der selvsagt problemet med, at den lavere el-pris for strøm til VP først starter efter et forbrug på 4000 kWh. Det betyder man skal have et større hushold og altså ikke kan bruges af enlige. Mange enlige har et normalt forbrug af el på under 1500 kWh om året, så som det er nu, vil de første 2500 kWh for VP vel koste kr 6-7000 +/-. Så det kan blive en dyr affære, hvis man bruger for mange tusinde kWh el. De fleste pilleforbrugere ligger vel på omkring en forbrugsudgift på kr 6-8000 til piller. Så starten for at gøre det økonomisk muligt med VP, må vist være at den lave el-pris gælder helt fra starten.

Før jeg installerede min sidst nye BS i 2019 undersøgte jeg hele dette område ret så grundigt, men jeg kunne slet ikke få det økonomiske med en VP til at hænge sammen. Derfor mener jeg stadigvæk det vil være interessant at høre fra ganske almindelige husejere, der bruger VP, hvordan et år som lige nu fungerer for dem. Det ville være en godt grundlag for os andre til at kunne sammenligne vores opvarmningsmuligheder fremover. Alt skal jo udskiftes med tiden. Jeg ville rigtig gerne høre fra husejere af forskellige hustyper, med og/eller uden gulvvarme.

Er VP fremløbet mon med høj nok temperatur til at kunne opvarme med bare radiatorer, det er specielt noget der betyder en masse for rigtig mange ældre huse på landet.

Hvis nogen der kører med VP skammer sig noget over en hård tid med ineffektivitet og store omkostninger (ved at have indkøbt og beregnet forkert), så kan de gøre os alle en tjeneste ved at fremlægge lidt erfaringer, der er intet at skamme sig over, der er jo også pillebrugere, som kører med underdimensionerede fyr og derfor enten fryser eller må ty til at installere en brændeovn som ekstra lige nu i denne kulde.
Erfaringer fra brugere af VP vil kunne hjælpe nye installationer til at være korrekt afmålt.

Nu er det ikke kun dårlige erfaringer der vil være interessante, som vi allerede har set, så er der også succes historier med VP, dem vil det også hjælpe at høre flere af, igen så man kan vurdere det hele bedre for fremtiden.

Som det er lige nu i denne tråd, som er startet under 'varmepumper', ser det lidt ud, som om VP ikke rigtigt fungerer for ret mange, kan det virkelig være årsagen til, at vi ikke rigtigt kan få flere ud af busken? Den opfattelse ville det være godt at få redigeret noget, så hvis der er læsere der kan byde ind her, så er de meget velkomne.

Hvis alle bare står i en forsvarsposition, så kommer vi ikke længere med vores viden omkring dette, det ville være rigtig godt bare med praktiske oplysninger og erfaringer, så vi alle kan blive lidt klogere.


Brugeravatar
Lau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 794
Tilmeldt: 16 sep 2007 16:39
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 135 rimelig iso.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6621
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Vejen (",)
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 14 gange

Re: Vinterforbrug varmepumper

Indlæg af Lau » 15 feb 2021 12:36

Tja, jeg har ikke en varmepumpe - endnu.. Jeg har gået og leget lidt med fyret, her i den nuværende kulde. Mit gulvvarme kører skide godt når fremløbstemp sættes ned til under 40 grader. Min radiatorer er helt vildt velfungerende når temp kommer ned på omkring 42-43 grader. Ved lav temp på radiatoren bruger den hele varmefladen til opvarmning, ved de normale 60-65 grader er radiatoren kun varm på de øverste 5-10 cm. Efter de her par små temperaturlege er jeg ikke i tvivl, luft/vand vil virke rigtigt fint i mit hus. Jeg burde have monteret varmestyring, således fyrets kedel kunne køre på 65 grader og resten af varmeinstallationen kunne køre på ca. 40 grader, varmen fordeles langt mere behageligt og jævnt. Jeg ser sgu lidt frem til varmepumpen.

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Vinterforbrug varmepumper

Indlæg af Torpet » 15 feb 2021 13:16

Spændende udredning, Lau, ny viden for mig den med at bruge hele radiatorfladen med en lavere temperatur, det lyder ret så fornuftigt.
Godt konstruktivt indlæg, tak for det.

Brugeravatar
Lau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 794
Tilmeldt: 16 sep 2007 16:39
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 135 rimelig iso.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6621
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Vejen (",)
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 14 gange

Re: Vinterforbrug varmepumper

Indlæg af Lau » 15 feb 2021 13:23

Torpet skrev:
15 feb 2021 13:16
Spændende udredning, Lau, ny viden for mig den med at bruge hele radiatorfladen med en lavere temperatur, det lyder ret så fornuftigt.
Godt konstruktivt indlæg, tak for det.
Fyret kører deraf mindre op og ned i ydelse - jeg ærgrer mig lidt over ikke at have sat radiatorer på samme shunt som gulvvarmen, så jeg kune have kørt med gulvarmetemp i hele systemet. Det klarer sig selv når varmepumpen monteres. :?

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Vinterforbrug varmepumper

Indlæg af Hjemme teori » 15 feb 2021 13:59

Lau skrev:
15 feb 2021 13:23
Fyret kører deraf mindre op og ned i ydelse - jeg ærgrer mig lidt over ikke at have sat radiatorer på samme shunt som gulvvarmen, så jeg kune have kørt med gulvarmetemp i hele systemet. Det klarer sig selv når varmepumpen monteres. :?
Det du efterspørger er vejrkompensering, som såvidt jeg kan læse er krav fra BR 2018.

Sjovt jeg har ikke set det foreslået i en eneste energirapport og hvis det er så smart, hvorfor kommer det så ikke med som forslag i dem. (det er vist vand til min mølle vedr. værdien af de energi rapporter :shock: )
Mvh. Sophus

pendec

Re: Vinterforbrug varmepumper

Indlæg af pendec » 15 feb 2021 14:34

Torpet skrev:
15 feb 2021 13:16
Spændende udredning, Lau, ny viden for mig den med at bruge hele radiatorfladen med en lavere temperatur, det lyder ret så fornuftigt.
Godt konstruktivt indlæg, tak for det.
Prøv at søge på google: radiator varme i toppen vs hele overfladen.

Det er ikke ny viden, det var bare ikke anbefalet for 15-20 år siden, der var løsningerne nogle andre, og vvs'r kun så en hel overflade opvarmet som underdimensioneret radiator når den måtte bruge hele overfladen.

Nye teknologier og nye tider men det er ikke nyt som sådan, der er bare andre måder man kan tilpasse de 35-40 grader på at fungere for nogle.


Besvar