Vinterforbrug varmepumper

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Besvar
Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
13
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Har takket: 322 gange
Blevet takket: 42 gange

Re: Vinterforbrug varmepumper

Indlæg af Bri_Jac »

lige nu spotpriser per Megawatt, afhænger også af det område du geografisk hører under
https://www.energidataservice.dk/tso-el ... spotprices

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Re: Vinterforbrug varmepumper

Indlæg af Hjemme teori »

De ligger mellem 44 og 70 øre. Så det passer jo heller ikke med 90 Øre

Så er det besvarer jo ikke spørgsmålet?

Nå nu google jeg det. Det er alene elafgiften på 112,50 incl. moms jeg kan spare på. Så når i skriver 90øre/kWh har i haft en strømpris på 2 kroner.
Det har jeg ikke betalt i mange år. Her har jeg betalt 2,30 - 2,50 kr. Så de 1,30 kr jeg regner med er ikke helt forkert her.

Hvem og hvor betaler i 2 kr. for en normal kWh uden rabat?
Mvh. Sophus
From
Stoker X
Stoker X
17
Indlæg: 496
Tilmeldt: 17 jan 2007 14:07
Mit fyr: Woody 24kw ver 6.69+ Opop 418
Areal: 125 bolig+200 garage
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 25 kg
Årligt forbrug: 7-8 ton
Geografisk sted: Gravlev
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 16 gange

Re: Vinterforbrug varmepumper

Indlæg af From »

Hjemme teori skrev: 13 feb 2021 11:01 Hvem og hvor betaler i 2 kr. for en normal kWh uden rabat?
Jeg betaler 2,04 kr/kwh uden rabat i 8400 Ebeltoft.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Re: Vinterforbrug varmepumper

Indlæg af triumph »

Hjemme teori skrev: 13 feb 2021 11:01 De ligger mellem 44 og 70 øre. Så det passer jo heller ikke med 90 Øre

Så er det besvarer jo ikke spørgsmålet?

Nå nu google jeg det. Det er alene elafgiften på 112,50 incl. moms jeg kan spare på. Så når i skriver 90øre/kWh har i haft en strømpris på 2 kroner.
Det har jeg ikke betalt i mange år. Her har jeg betalt 2,30 - 2,50 kr. Så de 1,30 kr jeg regner med er ikke helt forkert her.

Hvem og hvor betaler i 2 kr. for en normal kWh uden rabat?
Det er spotpris + for transmitiion(elkabler) + moms

Jeg betaler knapt 2 kr/KWH
Se denne tråd;
viewtopic.php?f=58&t=31962
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Re: Vinterforbrug varmepumper

Indlæg af triumph »

Lintz skrev: 12 feb 2021 21:39 Øh - De priser der ???

Ikke fordi det skal være en kamp om hvad der er billigst på piller kontra el. for det er jo ikke det tråden går på men jeg ligger på omkring 32 kg (Edit: 36 kg) i døgnet på piller - Og det er da under det halve i pris af disse tal.
hvis man får nyttiggjort 4,6 KW pr kg træpiller. og bruger 13 KW/time = 2,82 kg piller/t x 24 timer = 67,8 kg piller/døgn x 2,1 kr/kg = 142 kr/døgn

Men det havde naturligtvis givet mere overblik (prismæssigt) at skrive at jeg ca. bruger 70 kg piller i døgnet.
Natsænkningen består pt af at pillefyret er sat til max 16 kw, så om natten falder fremløbstemperaturen til ca. 60 c, pga fyret ikke kan følge med

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Vinterforbrug varmepumper

Indlæg af Lintz »

triumph skrev: 13 feb 2021 11:44 hvis man får nyttiggjort 4,6 KW pr kg træpiller. og bruger 13 KW/time = 2,82 kg piller/t x 24 timer = 67,8 kg piller/døgn x 2,1 kr/kg = 142 kr/døgn

Men det havde naturligtvis givet mere overblik (prismæssigt) at skrive at jeg ca. bruger 70 kg piller i døgnet.
Natsænkningen består pt af at pillefyret er sat til max 16 kw, så om natten falder fremløbstemperaturen til ca. 60 c, pga fyret ikke kan følge med
Jeg bruger så cirka det halve lige pt - Med en lavere kg pris. Men det var lige så meget prisen på el forbrug på VP hvor du skrev ca 160 pr døgn.

For mig lyder det af meget - især når man næsten er blevet tudet ørene fuld af at det er så billig med en VP. Bevares. På visse tider af året kan den jo nok slå benene væk under et pillefyr men 3 mdr med dette vejr kan da så slå økonomien totalt væk under sådan en VP vil jeg mene.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
Torpet
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Har takket: 67 gange
Blevet takket: 85 gange

Re: Vinterforbrug varmepumper

Indlæg af Torpet »

Lintz forbrug på 32 kg til kr 64,00 per døgn for pillefyr, er ret typisk for opvarmning lige nu i kulden med træpiller. Det interessante er så hvordan tilsvarende opvarmning klares med luft til vand varmepumper. Både med hensyn til prisen for det daglige forbrug og så om de overhovedet kan holde varmen uden brug af ekstra brændefyr eller lign. Vi skal lige huske på her, at nogle leverandører af varmepumper selv har sat grænser for hvilken frost temperaturer, man skal være under/over for at kunne regne med effektiv varme ud af den kolde luft. Det er jo disse svar alle skal bruge, når der overvejes om det er en sikker vej at gå, at udskifte et træpillefyr med en luft/vand varmepumpe.

Vi mangler lige at høre lidt om, hvordan de forskellige varmepumper klarer at holde varmen lige nu, hvor der nogle steder kan være -15° — hvordan klarer de det? At prisen for forbruget så synes et være 2,5 gange så højt med en varmepumpe end med et træpillefyr er så en anden sag.
Fiffer
Stoker XI
Stoker XI
5
Indlæg: 514
Tilmeldt: 29 mar 2019 18:14
Mit fyr: Nbe 1016 kedel 10kw
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Dagligt forbrug: 6 kg
Årligt forbrug: 6
Har takket: 384 gange
Blevet takket: 108 gange

Re: Vinterforbrug varmepumper

Indlæg af Fiffer »

I mine øjne er forskellen at man bare betaler forud ved en varmepumpe, da kostprisen, og dermed afskrivningen er større i pumpens levetid, og det er med dagens elpriser. Ved pillefyr er investeringen mindre, og ditto afskrivning, men måske lidt dyrere i kr og øre hen af vejen, men i længden billigere pga afskrivning er mindre, og levetiden er mindst den samme.og skulle der blive behov for evt reparere, er det helt sikkert billigere, og nemmere at udføre selv. Ulemper er man skal slæbe piller, og rense lidt fyr. Men rent økonomisk tror jeg pillefyret stadig er vinder, set over 10-15 år. Samtidig er træpiller faktisk ikke rigtig steget i pris, hvis man tager hensyn til alm prisudvikling de sidste 10 år. Prisen på el er kunstig sat ned ved afgiftsnedsættelse, og den er vi ikke herre over. Træpiller kan også blive afgiftsbelagt med tiden, det kan man jo heller ikke vide, men jeg tvivler på det sker, da der ikke er afgift i resten af EU.
10 kw nbe 1016 kedel,140 kvm hus, murer af Guds nåde.
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Vinterforbrug varmepumper

Indlæg af Lintz »

Torpet skrev: 13 feb 2021 12:03 Lintz forbrug på 32 kg til kr 64,00 per døgn for pillefyr, er ret typisk for opvarmning lige nu i kulden med træpiller. Det interessante er så hvordan tilsvarende opvarmning klares med luft til vand varmepumper. Både med hensyn til prisen for det daglige forbrug og så om de overhovedet kan holde varmen uden brug af ekstra brændefyr eller lign. Vi skal lige huske på her, at nogle leverandører af varmepumper selv har sat grænser for hvilken frost temperaturer, man skal være under/over for at kunne regne med effektiv varme ud af den kolde luft. Det er jo disse svar alle skal bruge, når der overvejes om det er en sikker vej at gå, at udskifte et træpillefyr med en luft/vand varmepumpe.

Vi mangler lige at høre lidt om, hvordan de forskellige varmepumper klarer at holde varmen lige nu, hvor der nogle steder kan være -15° — hvordan klarer de det? At prisen for forbruget så synes et være 2,5 gange så højt med en varmepumpe end med et træpillefyr er så en anden sag.
Vil give dig helt ret - Interessant at høre om alle lovordene omkring VP holder stik.
Nu skriver du i trådstart jo også hvad det mon koster at opvarme 200 og hvis det svare lige pt til 160 kr for nogle er det altså 4800 pr mdr.
Absolut noget som jeg håber folk har taget ind i deres beregninger.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
kreller
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Har takket: 41 gange
Blevet takket: 94 gange

Re: Vinterforbrug varmepumper

Indlæg af kreller »

Da vi købte huset her tilbage i 2011 og satte pillefyr op med det samme, syntes jeg at kan huske at vi noget tilsvarende koldt vejr. Det år brugte vi lidt over 9 tons og kan huske vi snakkede om at det var godt vi ikke ventede med at sætte det op, for hvad ville det ikke have kostet i olie.

Nu er jeg godt nok glad for at det er en vp, der står og laver varmen. På trods af de -10gr her så er ydelsen kun på ca 50%. Jeg havde da drømt om de -17gr der blev målt i Horsens var her, så jeg kunne se om elpatronen ville blive aktiveret eller ej.

Besvar