Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

tilslutning af kalorifer, 1 strengs

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: tilslutning af kalorifer, 1 strengs

Indlæg af Hjemme teori » 09 feb 2021 19:19

Hvorfor?
Mvh. Sophus


cardude
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 100
Tilmeldt: 27 maj 2010 13:17
Mit fyr: Baxi Multiheat 4.0
Areal: 700 M2
Brændsel: Piller fra Danish Agro
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ~18 ton
Givet likes: 5 gange
Modtaget likes: 7 gange

Re: tilslutning af kalorifer, 1 strengs

Indlæg af cardude » 09 feb 2021 19:33

axelrose skrev:
09 feb 2021 16:22
Cardude

Rummet skal varmes op hele tiden, og bestemt med termostat. Jeg ville have lavet det som du nævner, men kom frem til at den vil stjæle altflowet i huset. Hvis man ikke monterer ekstra pumpe og ventiler osv.
Men så kan du også gøre som jeg foreslår. Hvis dit fyr er stort nok til at holde temperaturen i det lokale der skal opvarmes af kalorifæren så vil du også have varme nok til boligen.
Retur temp regulering fra kalorifæren på et parallel kredsløb vil virke helt fint.
Evt sammen med en ventil som mærker rumtemperatur i lokalet til at regulere helt ned når der er varmt nok og ikke bare begrænse flow efter hvad retur ud af kalorifæren.
Retur reguleringen sikrer at ikke alt vandet løber igennem kalorifære kredsløbet og at der stadig presses noget ind i huset. Det er hele formålet med retur reguleringen jeg kun foreslår fordi du har et kreds i boligen.
- med mindre dit fyr er for lille men så vil en hver anden rørføring også give samme problem at fyret er for lille.
Hvis du med kalorifæren og huset beder samlet beder om 30kw total fra et 20kw fyr ja så ka du ikke holde huset varmt.

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: tilslutning af kalorifer, 1 strengs

Indlæg af Hjemme teori » 09 feb 2021 21:01

En normal retur ventil lukker ved stigende temperatur. Da kaloriferen efter spørgers udsagn er "rigeligt stor" stiger temperaturen formentlig aldrig og derfor lukker en retur ventil ikke.
Mvh. Sophus

cardude
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 100
Tilmeldt: 27 maj 2010 13:17
Mit fyr: Baxi Multiheat 4.0
Areal: 700 M2
Brændsel: Piller fra Danish Agro
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ~18 ton
Givet likes: 5 gange
Modtaget likes: 7 gange

Re: tilslutning af kalorifer, 1 strengs

Indlæg af cardude » 09 feb 2021 23:36

Ja og nej igen er der effekt nok i fyret i forhold til behovet for varme vil det udligne sig. Som minimum via den ventil jeg forslår som skal regulere Udfra rum temperatur.

Skal det være mere sikkert det der skrives må vi vide hvor stort fyret er, hvor stort huset er og isolerings grad samt hvor stort rummet der skal opvarmes med kalorifære er samt isoleringsgrad.
Jeg gætter på at vi snakker om en lade eller lignende med enkelt lags vinduer på +100m2 så der kan man vel regne med 100w/m2 så er vi på 10kw og så meget for stort er fyret sikkert ikke alligevel.

axelrose
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 27
Tilmeldt: 15 okt 2020 20:42
Modtaget likes: 2 gange

Re: tilslutning af kalorifer, 1 strengs

Indlæg af axelrose » 10 feb 2021 06:48

Hjemme teori skrev:
09 feb 2021 18:14
Hvis ikke der så er en begrænsning vil den jo stadig kunne stjæle mere varme end MGM'en kan levere. Men har du haner du kan knibe og en bypass, kan du sagtens begrænse den sådan.

Hvis alt flow skal igennem, skal det jo dimensioneres ligesom resten af et-strengs anlægget og lysningen skal jo være den samme gennem kalorifere (men ikke noget problem hvis du har en bypass du kan åbne).
Der er ingen begrænsning som sådan. Men ja det var planen at have en skydeventil på fremløvet til kalorifer, og en bypass hane udenom 3 vejs ventilen.

Er det ikke måde på det? så kan jeg stadig sikrer et vist flow udenom, hvis det er nødvendigt. Pt kører vi omkring 6 kw, så der er 10-14 kw mere at hive ud af MGM, hvis det skal være :shock:
cardude skrev:
09 feb 2021 23:36
Ja og nej igen er der effekt nok i fyret i forhold til behovet for varme vil det udligne sig. Som minimum via den ventil jeg forslår som skal regulere Udfra rum temperatur.

Skal det være mere sikkert det der skrives må vi vide hvor stort fyret er, hvor stort huset er og isolerings grad samt hvor stort rummet der skal opvarmes med kalorifære er samt isoleringsgrad.
Jeg gætter på at vi snakker om en lade eller lignende med enkelt lags vinduer på +100m2 så der kan man vel regne med 100w/m2 så er vi på 10kw og så meget for stort er fyret sikkert ikke alligevel.
Jeg er ikke helt med på hvad du mener, kan du måske pensle det lidt mere ud?
Fyret er stillet til 16 kw, kalorifer er en 16 kw (ved90 grader) rummet den skal varme op, er ikke voldsomt stort. 10 x 4 meter ca.
Pt. varmer en 2 kw el blæser det op, sådan rimeligt. der skulle dog gerne lidt mere varme på.
Det hele er med hul mure, 100 mm isolering i loft og forsats vinduer

Men du foreslåer at jeg sætter en ekstra pumpe parrelt med huset pumpe? En rum termostat til at styre pumpen, og en retur til at begrænse kalorifer?


cardude
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 100
Tilmeldt: 27 maj 2010 13:17
Mit fyr: Baxi Multiheat 4.0
Areal: 700 M2
Brændsel: Piller fra Danish Agro
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ~18 ton
Givet likes: 5 gange
Modtaget likes: 7 gange

Re: tilslutning af kalorifer, 1 strengs

Indlæg af cardude » 10 feb 2021 11:13

jamen så vil dette også fungere som minimum med dit hus som 1 prioritet. hvis ikke rummet er større og en 2kw gør det pt rimeligt.

du kan fx bruge denne som dog skal monteres på returen fra kalorifæren og ikke på fremløbet som på tegningen:
https://ao.dk/fjv-15-returvent20-60g-406010004
hvis du sætter den til 20 grader så skal din kalofifære afkølet vandet til minimum 20 grader og det kan næsten kun lade sig gøre ved et så lavt flow at der ryger massere varme ind i dit hus.

den lidt mindre lækre løsning men også billigere:
https://ao.dk/ta-termostat-20-50g-2m-403414102
monteret på en
https://ao.dk/34-ta-ventil-rvt-hf-ll-403500006
det passer på tegningen.
så skal du bare have et t stykke du kan sætte en https://ao.dk/ta-12-dykroer-ttermostater-403449400 ind i gerne et 3/4 tomme rør og så en 3/4" - 1/2 " reduktion du skruer dykrøret ind i så det ikke begrænser flowet for meget.

og den anden er en alm rumtermostat. jeg ville også her køre 3/4" eller større.
Vedhæftede filer
Fyr eksempel.png

axelrose
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 27
Tilmeldt: 15 okt 2020 20:42
Modtaget likes: 2 gange

Re: tilslutning af kalorifer, 1 strengs

Indlæg af axelrose » 10 feb 2021 16:20

Hej
tak for forklaringen.
JEg tror det er den løsning jeg vil gå med. Det kræver ingen el, motorventiler osv.

Kan jeg bruge en danfoss FJVR retur ventil, sat på retur løbet ? Den danfoss ventil du linker til, er da voldsomt dyr :)

cardude
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 100
Tilmeldt: 27 maj 2010 13:17
Mit fyr: Baxi Multiheat 4.0
Areal: 700 M2
Brændsel: Piller fra Danish Agro
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ~18 ton
Givet likes: 5 gange
Modtaget likes: 7 gange

Re: tilslutning af kalorifer, 1 strengs

Indlæg af cardude » 10 feb 2021 16:32

Ja det Kan du godt men jeg er for mange år siden forladt Danfoss radiator ventiler da de gror fast, det gør TA ventiler (nu hedder det IMI Hydronics) ikke (ok har set det men extremt sjældent)
Jeg monterer ikke Danfoss med mindre jeg bliver pålagt det af en der mener det er bedre eller der ikke findes alternativer.
Deres pumper er super gode men radiator ventilerne. Naaah.


Jeg har kun meget meget sjældent set en ta ventil der er groet fast hvorimod Danfoss gør det ofte.

Så jeg vil klart anbefale enten ta ventilen eller et andet produkt. Og igen så ville jeg køre 3/4 tomme

axelrose
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 27
Tilmeldt: 15 okt 2020 20:42
Modtaget likes: 2 gange

Re: tilslutning af kalorifer, 1 strengs

Indlæg af axelrose » 11 feb 2021 08:56

Okay Jeg har nu ikke så mange dårlige erfaringer med danfoss termostater, men jeg har også kun de nye der sidder på mine radiatorer :)

Men FJVR ventilen, så slap jeg vel for at lave den dyklomme osv. selvom det nu ikke er det store arbejde

axelrose
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 27
Tilmeldt: 15 okt 2020 20:42
Modtaget likes: 2 gange

Re: tilslutning af kalorifer, 1 strengs

Indlæg af axelrose » 11 feb 2021 09:05

skal jeg bruge sådan en ventil her, til rum termostaten? Det er en til 1 strengs anlæg, som jeg har på resten af radiatorene

https://www.lavprisvvs.dk/danfoss-ra-g- ... mer-393525


Besvar