Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hjælp til korrekt mont. af åben ekspansionsbeh. + spørgsmål om iltspærre og varmelås

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
TBHansen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 30 dec 2020 12:17

Hjælp til korrekt mont. af åben ekspansionsbeh. + spørgsmål om iltspærre og varmelås

Indlæg af TBHansen » 08 feb 2021 07:40

Hej Forum,

Jeg har tidligere her i forummet fået hjælp til mit store halmfyr (mange tak for det), selv om om det falder lidt uden for kategorierne her i stokerpro.

Jeg søgt en del rundt i gamle tråde for at opklare hvordan man bedst forbinder en åben ekspansionsbeholder med kedlen.

Har vedhæftet et diagram som tidligere er vist herinde af Ernst Drastrup:
Ekspansionsbeh. med varmelås og iltspærre.
Mit spørgsmål er nu:
1) Bør jeg også lave dette system på mit halmfyr ? (se vedhæftet tegning som viser anlægget som det ser ud nu, med en 1850 l åben ekspansionsbeh. direkte oven på kedlen).
Selv om jeg har læst mange tråde om emnet har jeg stadig ikke helt forstået fidusen... Er det noget med at man "afbryder" varmecirkulationen op til eks. beh. så man ikke spilder energi på at varme den op hele tiden ?

2) Iltspærren: En det en slags "vandlås" bare for luft (ilt) ? sådan at kedelvandet ikke bliver iltet unødigt..

3) I mit anlæg er fremløb fra akkumulationstank placeret ca. 35-40 cm under toppen (øverste punkt i akku. tank). Har lagt mærke til at min fremløbspumpe aldrig "får fat" i det øverste- og mest varme vand der ligger over udgangsrøret til fremløb. Hver gang jeg fyrer bliver kedelvandet selvfølgelig mest varm i toppen- men det er som om jeg aldrig får udnyttet den øverste del.. Er det rigtig forstået at jeg bruger energi på at varme de øverste 35-40 cm vand op, men aldrig får varmen ind i centralvarmeanlægget?!

4) Lagdeling af akku. tank er meget vigtig kan jeg forstå på mange indlæg her i forrum. Mit anlæg er skruet sådan sammen at når kedelvandet under fyring når en temperatur på eks. 80 grader (denne værdi kan indstilles så man selv bestemmer ved hvilken temperatur pumpen skal starte), så starter en pumpe op og begynder at pumpe varmt vand fra toppen til bunden af akku. tanken. Temperatur i bunden af tanken er på dette tidspunkt måske ca. kun 50 grader.
Vedhæftede filer
Halmfyr_Faust AUMO 19-3_28.000 liter akku_kedelunit.pdf
(102.1 KiB) Downloadet 129 gange
Åben Ekspansionsbeholder_Ernst Drastrup.pdf
(53.79 KiB) Downloadet 175 gange


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3399
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 295 gange
Modtaget likes: 367 gange

Re: Hjælp til korrekt mont. af åben ekspansionsbeh. + spørgsmål om iltspærre og varmelås

Indlæg af pelle » 09 feb 2021 02:02

1) Jeg svarer så godt jeg kan :) Ja, det syntes jeg du skal. Og du har fat i det rigtige. Med varmelåsen Lukkes der kun varmt vand op i den åbne når du fyrer og vandet udvider sig når det varmes op. Efter endt fyring kommer der ikke mere varme derop. Lav stigrøret så den sidder helt ind mod den åbne eks. Der vil altid stå varme op i det rør og det holder den åbne frostfri. Den bobledåse kan du undlade. Den er sådan set vist rigtig nok. Det er når du har nyt vand på anlægget, så kan der godt stå en fontæne af luft og vand ovenud når du koger iltet af systemet, men det er et forbi gående problem. Vand udvider sig 4 % . Men, det er fra hvor vand er koldes ved 3.8 grad og op til kogepunktet. I virkeligheden vil vandet ikke udvide sig med mere en 2.5 % hvis du holder dig inden for +30 til +90 grader. Så, lad være med at have en overdimensioneret eks, beholder. Ok. Heller lidt for stor end for lille. Jeg har en 100 liters til de 2600 liter vand jeg har på mit anlæg. Efterfylder hver 3 år ca. :)

2 ) Ilt spærren er tegnet forkert. Der mangler lige lidt. Det skal være et "U" ligesom en gær lås. Iltspærren vil dog aldrig helt virke.Når vandet køles og trækker sig sammen vil der kunne suges ilt ind. Men der vil kun komme ilt til når vandet skrumper. Men, ja, vandet iltes ikke hele tiden.

3 ) Ja, det er det rene varmespild. Jeg har ofte undret mig over folk ikke placerer fremløbet til huset helt i toppen af en akkutank. Man får jo aldrig det i toppen med ellers.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

TBHansen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 30 dec 2020 12:17

Re: Hjælp til korrekt mont. af åben ekspansionsbeh. + spørgsmål om iltspærre og varmelås

Indlæg af TBHansen » 19 feb 2021 15:10

Hej Pelle, beklager den lange responstid. Mange tak for kommentarene. Er lidt i tvivl om det med iltspærren formet som et "U".
Har vedhæftet en tegning: er det sådan det skal laves?
Og et spørgsmål mere: skal alle rørføringerne omkrig akku tanken laves i samme store dimension som stigerøret. Tror nok at på min kedel er forbindelsen mellem kedel og akku. tank i 3½"...
Vedhæftede filer
akku. tank m iltspærre formet som et U.pdf
(205.37 KiB) Downloadet 136 gange


Besvar