Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nyt pillefyr

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Nyt pillefyr

Indlæg af Lintz » 27 jan 2021 14:07

thomas larsen skrev:
27 jan 2021 14:03
Ifølge manualen så ja..

https://www.dbvvs.dk/images/Pillefyr%20 ... _Dansk.pdf
Har skæmmet den igennem og ja, Der står "Modulerende luftregulering" - Ved ikke helt hvad der menes med det men arbejdseffekt står til mellem 20 til 27 kw
Capture.PNG
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


thomas larsen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 607
Tilmeldt: 25 feb 2012 09:25
Mit fyr: bio 18 pannex styrring
Areal: 204
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Geografisk sted: vejen/brørup
Modtaget likes: 5 gange

Re: Nyt pillefyr

Indlæg af thomas larsen » 27 jan 2021 14:09

Lintz skrev:
27 jan 2021 14:07
Har skæmmet den igennem og ja, Der står "Modulerende luftregulering" - Ved ikke helt hvad der menes med det men arbejdseffekt står til mellem 20 til 27 kw

Capture.PNG
Ok men kender ikke til mærket om det er godt eller skidt. og ved ej heller hvor stor kw jeg skal gå efter.. bio18 er vist en 16kw.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Nyt pillefyr

Indlæg af Lintz » 27 jan 2021 14:16

Du skal have et der er modulerende og vil mene at omkring de 16 kw er alt stort nok.

Nogle påstår at et Scotte 10 kw kan klare op til 220 m2 men vil nok selv være på den sikker side og vælge en tand størrer.

Jeg kender ikke til Langå fyret - Kun til Scotten som jeg har gode erfaringer med. (2011 model, så der er sket noget siden) RTB skulle efter sigende være en tand bedre.

Men de ligger så ca. 10 k højre i pris.

Prøvede lige at smide et Langå fyr i kurven samt montering på den side du henviste til. 30300 kroner plus fittings.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

pendec

Re: Nyt pillefyr

Indlæg af pendec » 27 jan 2021 14:29

Med sådan et fyrrum, som jeg også har, som er lille, så er RTB hele ude, det er et skrummel uden lige, og det fylder.

MGM er klart en option, min MGM Easy gav mere plads, da den kom med silo oveni, og vil jeg tage 5 sække , så var der ovenbygning til det, tror der er billede af det i en easy tråd jeg lavede.

Personligt springer jeg Langå forhandleren over i fremtiden, han kan godt nok spinne løgne når han sælger til sine kunder, bare fordi han parallel importerer pilleovne og andre sælger dem, så siger han sgu til sine kunder de andre ikke får reservedele til deres, det er kun ham. Altså.... Grim forhandler, ville holde mig fra ham.

Kontakt dog Karsten/MGM, han gav et godt tilbud her, så mon ikke du kan få fyr og montering til en god pris. Og han var super hurtigt, jeg stillede dog ikke alt for mange krav og ryddede op selv :)
Du skal nok ikke se på Easy pro plus og havde den super smarte hedder, så bliver den på pris niveau med de andre modeller han sælger og som kan mere.

Pladsmæssigt er det nok MGM Easy eller vvseksperten har vist også mikro pillefyr, og jo, Blackstar+ med silo på siden, den synes ikke at være så stor? MGM Easy er jo næsten en pilleovn i anden indpakning, da den også sælges som stue model som pilleovn og stadig vand tilslutning som man nok ikke har i stue.

thomas larsen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 607
Tilmeldt: 25 feb 2012 09:25
Mit fyr: bio 18 pannex styrring
Areal: 204
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Geografisk sted: vejen/brørup
Modtaget likes: 5 gange

Re: Nyt pillefyr

Indlæg af thomas larsen » 27 jan 2021 15:35

pendec skrev:
27 jan 2021 14:29
Med sådan et fyrrum, som jeg også har, som er lille, så er RTB hele ude, det er et skrummel uden lige, og det fylder.

MGM er klart en option, min MGM Easy gav mere plads, da den kom med silo oveni, og vil jeg tage 5 sække , så var der ovenbygning til det, tror der er billede af det i en easy tråd jeg lavede.

Personligt springer jeg Langå forhandleren over i fremtiden, han kan godt nok spinne løgne når han sælger til sine kunder, bare fordi han parallel importerer pilleovne og andre sælger dem, så siger han sgu til sine kunder de andre ikke får reservedele til deres, det er kun ham. Altså.... Grim forhandler, ville holde mig fra ham.

Kontakt dog Karsten/MGM, han gav et godt tilbud her, så mon ikke du kan få fyr og montering til en god pris. Og han var super hurtigt, jeg stillede dog ikke alt for mange krav og ryddede op selv :)
Du skal nok ikke se på Easy pro plus og havde den super smarte hedder, så bliver den på pris niveau med de andre modeller han sælger og som kan mere.

Pladsmæssigt er det nok MGM Easy eller vvseksperten har vist også mikro pillefyr, og jo, Blackstar+ med silo på siden, den synes ikke at være så stor? MGM Easy er jo næsten en pilleovn i anden indpakning, da den også sælges som stue model som pilleovn og stadig vand tilslutning som man nok ikke har i stue.
Jeg har haft kontakt til karsten, og han anbefaler en en mgm comfort 17kw, jeg når jeg ser på mål og den er næsten 170 cm høj, så syntes jeg den fylder meget i fyrrummet, en easy anbefaler han ikke.. så vil lige se om der var andre alternativer, hvis ikke så må man jo leve med det..


pendec

Re: Nyt pillefyr

Indlæg af pendec » 27 jan 2021 15:48

thomas larsen skrev:
27 jan 2021 15:35
Jeg har haft kontakt til karsten, og han anbefaler en en mgm comfort 17kw, jeg når jeg ser på mål og den er næsten 170 cm høj, så syntes jeg den fylder meget i fyrrummet, en easy anbefaler han ikke.. så vil lige se om der var andre alternativer, hvis ikke så må man jo leve med det..
Ok, det afhænger helt sikkert af ønsker, og easy kræver jo opfyldning hvis man ikke sætter den nye store silo på, og så fylder den meget mere.

Jeg synes egentlig min har kørt 98% uden problemer, jeg havde lige et hickup med herd/snegl fyldt men på 2 år, er det et luksus problem, den var klar efter 10-15 mins, hvor min Bio18 den var alt for besværlig og snegl umulig at tømme, og rengøring krævende.
Men alt kan gøres lettere, RTB er super enkel at holde, jeg kender en som får årlig hjælp på sin, han gør ellers intet end tømme askespand, som er alt han klarer og fylde sække på men hans fyrrum er også stort nok til fyr+ 3 ton.

De andre MGM er vist også høje og med silo indbygget, så comfort 17kW er nok fin til dine behov. Easy er lavere uden siloforlænger i toppen men så er den også begrænset til 2 sække. Jeg synes personlig at højde er ok og især når jeg ikke har gulv m2 som dig, så må den gerne gå opad her.

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Nyt pillefyr

Indlæg af Jens » 27 jan 2021 15:52

Hvad angår MGM Comfort 15 (min er også indstillet til 17kw), så kan jeg sige, at jeg har haft et sådan i nu 6 år og 1 måned.
Jeg har brugt nul kroner på reservedele og tror det er 4-5 år siden jeg sidst har finjusteret på nogle parametre i styringen.
Det eneste jeg gør er at fylde piller på, hive lidt i rensehåndtaget en gang om ugen og så tage aske ud når der er kørt ca et tons igennem. Den kunne godt køre længere mellem askeudtag, men synes det andet er nemmere.

Når jeg regner med at pillerne har en effektiv brændværdi på 4,9kw/kg, - så har jeg i de 6 år haft en virkningsgrad på 89-90%, hvilket svarer til at for hver kg træpiller jeg fylder i, der får jeg overført 4,4 - 4,5 kw til vandet.
Det er jeg faktisk ret tilfreds med, i særdeleshed når jeg ser på hvor lille en arbejdsindsats, der kræves fra min side.

Måske har jeg bare været svineheldig, men jeg ville helt klart vælge det samme fyr igen, - og hvis jeg var dig så ville jeg lige genoverveje om der mon ikke kunne være plads til den.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Nyt pillefyr

Indlæg af triumph » 27 jan 2021 16:02

Lintz skrev:
27 jan 2021 14:07
Har skæmmet den igennem og ja, Der står "Modulerende luftregulering" - Ved ikke helt hvad der menes med det men arbejdseffekt står til mellem 20 til 27 kw

Capture.PNG
Jeg kender ikke Langå. En 17 kw må være rigeligt til dit hus, Men hvis minimumseffekten er 11,7 KW, så er det da mere end din behøvede max effekt 98% af året
Last edited by 1 on triumph; edited 27 times in total

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Nyt pillefyr

Indlæg af Lintz » 27 jan 2021 16:05

triumph skrev:
27 jan 2021 16:02
Jeg kender ikke Langå. Men hvis minimumseffekten er 11,7 KW, så er det da mere end din behøvede max effekt 98% af året
Det er de sidste to tal der gælder for det fyr han omtaler. 20 til 26,9
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Nyt pillefyr

Indlæg af triumph » 27 jan 2021 16:06

Lintz skrev:
27 jan 2021 16:05
Det er de sidste to tal der gælder for det fyr han omtaler. 20 til 26,9
Men et 17 kw er da rigeligt til 200 m2
Kender ikke fyret, men tilsyneladende ligger hedeflader i kedlen tæt på vandret, og skal renses manuelt.
Kan ikke finde manual
Last edited by 1 on triumph; edited 27 times in total


Besvar