Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Vvb prioritering med 3-vejs ventil

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Fiffer
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 514
Tilmeldt: 29 mar 2019 18:14
Mit fyr: Nbe 1016 kedel 10kw
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Dagligt forbrug: 6 kg
Årligt forbrug: 6
Givet likes: 384 gange
Modtaget likes: 108 gange

Re: Vvb prioritering med 3-vejs ventil

Indlæg af Fiffer » 28 dec 2020 23:25

gunni skrev:
28 dec 2020 23:04
Der er vist et par brugere her der har snakket sammen før 😀

Ville en god løsning måske være at montere en 3-vejs ventil, men at lave en manuel shunt mulighed mellem indgang fra fyret og udgang til huset (på3-vejs ventilen) på den måde kan man køre 3-vejs om sommeren når der kun er forbrug på vvb og evt. lidt til hus, og smide restvarmen fra vvb opvarmning i badeværelsesgulvet. Og om vinteren køre det som en 2-vejs ventil så man undgår at fyret overskyder?
ja, det lyder som en go og lavpraktisk løsning, godt tænkt👍🏻
10 kw nbe 1016 kedel,140 kvm hus, murer af Guds nåde.


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Vvb prioritering med 3-vejs ventil

Indlæg af triumph » 29 dec 2020 01:49

383CI skrev:
28 dec 2020 22:03
Jamen det er da helt perfekt du oplever besparelser på VVB prio. fordi din installation er utidssvarende og dårligt isoleret. Det kan ikke tages som udgangspunkt for de installationer der vælges konstrueret fra bunden.

Citat:
Hvorfor skal jeg forklare noget overfor dig når jeg har skrevet ovenover at det virker på min installation.
Den slår fint over når der skal laves varmt vand og tilbage igen når den er færdig med det - Uden at fyret lukker ned.
Min 3 vejs ventil der styrer overskud fra solvarmen fungerer også upåklageligt.

Jeg siger ikke det ikke virker. Jeg siger det er en dum konstruktion udfra mit synspunkt og begrunder hvorfor. Jeg har ikke set en anden begrundelse for det skulle være en god ide, ud over den her hvor man vil slå gamle uisolerede rør fra. Jeg havde nok isoleret installationen tidssvarende i stedet, eller rettere, det har jeg gjort. Dit fyr er 16Kw, ikke 30 som der spørges ind til.

Der er absolut ingen der snakker om solvarme, så hvorfor det skal blandes ind i det forstår jeg ikke. Jeg har også solvarme, det er dog langt for kompliceret til styringen kan klare det, men der sidder så Danfoss 3 vejs ventiler der virker. Men ikke på VV iøvrigt.
Kan vi blive enige om at et pillefyr der ikke køre, bruger flere piller end et pillefyr der kører ?
Hvis vi kan det, så burde det vel give sig selv, at det er smartere at stoppe pillefyet, når der ikke er behov for varme.

Jeg regnede engang varmetabet ud på min fars rør installation
Den var 1,5 kW/t, selvom fyret står i kælderen/rørtrækket er kort.
Det er altså en besparelse på ca 8 kg piller i døgnet, hvis man ikke leder vandet gennem radiator systemet.
Mit fyr bruger 1 1/2 sæk piller i døgnet, hvis det få lov til at køre om sommeren,

Mit fyr er 24 kW. Ikke 16......

383CI
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 173
Tilmeldt: 08 maj 2010 18:26
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Vvb prioritering med 3-vejs ventil

Indlæg af 383CI » 29 dec 2020 08:55

triumph skrev:
29 dec 2020 01:49
Kan vi blive enige om at et pillefyr der ikke køre, bruger flere piller end et pillefyr der kører ?
Hvis vi kan det, så burde det vel give sig selv, at det er smartere at stoppe pillefyet, når der ikke er behov for varme.

Jeg regnede engang varmetabet ud på min fars rør installation
Den var 1,5 kW/t, selvom fyret står i kælderen/rørtrækket er kort.
Det er altså en besparelse på ca 8 kg piller i døgnet, hvis man ikke leder vandet gennem radiator systemet.
Mit fyr bruger 1 1/2 sæk piller i døgnet, hvis det få lov til at køre om sommeren,

Mit fyr er 24 kW. Ikke 16......
Ja det kan vi godt blive enige om.
Hvis/når det stopper og bliver koldt går der jo så også en mængde energi med at varme det op igen, fyret og rørene altså så besparelsen er ikke 1:1

Nu ved jeg ikke hvordan du har regnet varmetab, men 1,5KW er en del. Dog er de jo heller ikke spild alle sammen, da de jo er inde i huset og derfor bidrager til opvarmningen af det.

Hvis der er tab på 1,5Kw om sommeren, med lukkede radiatore er der noget der tyder på det er rigtigt dårligt isoleret og det var det første sted at kigge for at opnå besparelser. Det tab vil jo kun være større om vinteren hvis temperaturforskellen er større mellem rør og luft.

Jeg skriver ikke at fyret skal køre konstant om sommeren. Jeg skriver at det er tåbeligt at lave VVB prio med en 3 vejs ventil og slå husets varme fra hver gang der laves varmt vand om vinteren. Jeg vi tro de fleste ved de ikke skal bruge varme i Maj, så villa jeg sætte en hane så ikke centralvarmevandet trækkes gennem radiatorene.

Fyret kan jo udemærket lave varmt vand alligevel og lukke ned når der ikke er behov for det er startet.

Her køre fyret slet ikke om sommeren, jeg laver varmt vand med solvarme og el, netop for at undgå alt for meget tomgang, eller alt for mange start og stop. Også fordi det er både billigere og sjovere, men det er så en anden sag.

Men installationerne er jo forskellige. At di/I opnår besparelser ved at lade Jeres radiatore stå uden varme flere gange om dagen om vinteren er Jeres valg og god. Personligt ville de også gå ud over min komfort og det gider jeg slet ikke.

- Og lad så dette indlæg være det sidste fra 383CI grundet en blandt andet nedladende omtale af navngivende brugere herinde på Stokerpro.

Lintz / Redaktør

Brugeravatar
DBS
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 546
Tilmeldt: 17 mar 2013 17:02
Mit fyr: 8Kw Scotte VP / 16Kw Scotte pillefyr
Areal: 218m2+36m2 kælder
Brændsel: 8mm
Årligt forbrug: 5,8ton
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Vvb prioritering med 3-vejs ventil

Indlæg af DBS » 29 dec 2020 09:55

Man kunne jo læse det som mhes har skrevet her, det nævner lidt flere muligheder en bare fortog imod 3 vejs ventil :blink:

http://mhes.dk/Fyr_med_VVBx.pdf

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Vvb prioritering med 3-vejs ventil

Indlæg af John Skov Jensen » 29 dec 2020 10:09

Jeg har lavet min vvb prioritering på denne måde, så er der altid varme på gulvene selv om vvb prioriteres


Jeg har monteret min vvb (nilan 300 combi) i serie med fremløbet, mellem akku og gulvvarme shunt. En danfoss amz 3 vejs ventil til at sende vandet gennem eller uden om vvb. Til at styre ventilen sidder en differensstyring med en føler på fremløbet lige inden 3 vejs ventilen og en føler i bunden af vvb.
Det virker perfekt.
9FDE66A9-CB3F-4D14-9D39-C789A1FD1F33.jpeg


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Vvb prioritering med 3-vejs ventil

Indlæg af triumph » 29 dec 2020 16:58

Uden at skulle starte en ny diskution:
Et udenmærket værktøj til varmetabs beregninger
https://calculus.paroc.com/paroc-calculus/index_dk.html#/
(27,3 m usiolerede 3/4" stålrør, eller 28 m uisolerede kobberrør ø 25 mm, giver et varmetab på 1½ KW)
Og nej; Vi har ikke isoleret rørene der hænger i stuen, over fodpanneler icon_cheesygrin.gif
og Nej; varmen bliver ikke nyttiggjort, hvis der ikke er behov for varme i stuen :wink:

Hvis trådstarter skal have et 30 KW fyr, så har rumtermostat yderligt den fordel at man undgår uøkonomisk tomgangskørsel, der ofte vil finde sted med et 30 KW, da der i overgangsperioder ofte kun vil være behov for 2-4 kw kontinuerligt.
Da fyret starter op på fuld gas, og måske når at regulere ned til 40-50% inden rutemperaturen er opnået. Så der bliver ikke tomgangskørsel

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Vvb prioritering med 3-vejs ventil

Indlæg af triumph » 29 dec 2020 17:16

Udklip.JPG
Vedr. oversving ved vv prioritering fandt jeg dette i manual s 29
https://www.nbe.dk/wp-content/uploads/2 ... -2016b.pdf

Det er altså muligt både at sætte en min og max effekt, samt et evt. temp tillæg når der køres VV prioritering


Besvar