Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Vvb prioritering med 3-vejs ventil

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
gunni
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 31
Tilmeldt: 17 aug 2008 10:54

Vvb prioritering med 3-vejs ventil

Indlæg af gunni » 28 dec 2020 10:08

Jeg er blevet i tvivl om min kommende installation da jeg i et andet indlæg viewtopic.php?f=51&t=32254 blev gjort opmærksom på at vvb prioritering måske ikke var godt. Jeg laver her et nyt spørgsmål så de ikke bliver blandet sammen..

jeg havde forstået at vvb prioritering med en 3-vejs ventil var måden man gjorde det på, så er man sikret varmt vand og At systemet ikke trækker varme ud af vvb. Jeg har set denne opsætning foreslået mange gange, bl.a. Her inde.

Så skriver 383Ci dette i mit andet indlæg.
Hvis du har behov for 30 Kw og laver VVB pilotering med en 3 vejs ventil er det, med 98% sikkerhed, dømt til at gå fuldstændigt galt. Ikke bare galt, men ubrugeligt galt.
Hvis ikke din VVB er på mange tusinde liter og spiralen tilsvarende stor.
Du har selv fat i noget, der er ikke varme på fremløbet ved prio på VVB. Hvis dit fyr så står og yder 20Kw og VVBèn kalder på varme slår du de 20Kw aftag fra og køre over på VVBèn der (almindeligtvist) kun kan tage 3-4 stykker mens fyret yder 20. Så skyder temperaturen langt over på fyret der lukker ned.
Hvis det er for at undgå at varme huset op om sommeren, så lav det så huset kan lukkes af i stedet.
Og nu bliver jeg i tvivl om hvordan jeg skal lave det, nogle der vil byde inde med gode råd og erfaringer?


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Vvb prioritering med 3-vejs ventil

Indlæg af Lintz » 28 dec 2020 10:17

gunni skrev:
28 dec 2020 10:08
Jeg er blevet i tvivl om min kommende installation da jeg i et andet indlæg viewtopic.php?f=51&t=32254 blev gjort opmærksom på at vvb prioritering måske ikke var godt. Jeg laver her et nyt spørgsmål så de ikke bliver blandet sammen..

jeg havde forstået at vvb prioritering med en 3-vejs ventil var måden man gjorde det på, så er man sikret varmt vand og At systemet ikke trækker varme ud af vvb. Jeg har set denne opsætning foreslået mange gange, bl.a. Her inde.

Så skriver 383Ci dette i mit andet indlæg.


Og nu bliver jeg i tvivl om hvordan jeg skal lave det, nogle der vil byde inde med gode råd og erfaringer?
Har en Scotte 16 kw og en 300 l vvb som er bygget op med 3 vejs ventil - Fungerer udmærket og uden problemer.
Den slår bare over når der er behov for varmt vand - Uden at være helt sikker tror jeg at han mener at hvis dit fyr drøner derud af med 30 kw for at varme huset vil det gå galt hvis den pludselig slår over og skal varme vvb da den derved ikke kan drosle ned hurtigt nok.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

383CI
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 173
Tilmeldt: 08 maj 2010 18:26
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Vvb prioritering med 3-vejs ventil

Indlæg af 383CI » 28 dec 2020 18:22

Igen, hvad er argumentet for denne tåbelige installation?

Som der er skrevet, og som jeg skrev. Det går helt galt hvis fyret køre 20Kw og lukker hele huset af for at smadre 20kw i en stakkels VVB, det kan den slet ikke klare. Så hamre fyret over setpunkt og går ud.

Også som skrevet kan de fleste VVBèr ikke tage mere end 4kw, så du har 26 til huset. Fyret yder det VVBèn kan tage i tomgang.
Hvis det er for at spare om sommeren vil jeg tro det der sker er at det ikke kan køre om sommeren, ellers ville jeg lave det med en hane der lukker fyret af.
Det er 2 gange om året den skal drejes.

Jeg har ventilation med vandvarme flade. Den kan ikke tåle at stå uden varme i flere minutter, det giver frostsprængning, så her ville en sådan installation være fatal.
Der er intet fornuftigt i at lave 3 vejs på nogen, og specielt ikke en så står installation.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Vvb prioritering med 3-vejs ventil

Indlæg af Lintz » 28 dec 2020 19:17

383CI skrev:
28 dec 2020 18:22

Der er intet fornuftigt i at lave 3 vejs på nogen,
Arhhh.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

383CI
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 173
Tilmeldt: 08 maj 2010 18:26
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Vvb prioritering med 3-vejs ventil

Indlæg af 383CI » 28 dec 2020 19:21

Lintz skrev:
28 dec 2020 19:17
Arhhh.
Jamen det er jo lige så konstruktivt skrevet og sagt som meget andet her på siden.


Siden du er uenig, og køre vvb prio, kunne det være sjovt at få en god forklaring på denne installation, i forhold til den med at lade vvb køre som radiator og have varme på huset hele tiden. Og hvorfor den skulle være bedre, eller bare hvad der er godt ved det?

Fyret laver jo ikke hurtigere varmt vand ved at slå huset fra. Igen, de kan ikke tage mere end 4 kw

Hvis det er den med ikke at køre radiatore om sommeren, mener jeg at det er langt bedre at dreje en hane 2 gange om året, så hvorfor er 3vejs bedre?

De billige ventiler fra NBE går i stykker, det er jo også en fejlkilde der ikke eksistere hvis VVBèn er koblet som alt andet.


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Vvb prioritering med 3-vejs ventil

Indlæg af Lintz » 28 dec 2020 19:33

383CI skrev:
28 dec 2020 19:21
Jamen det er jo lige så konstruktivt skrevet og sagt som meget andet her på siden.

Her syntes jeg lige du skal tage en "slapper", Sprogbruget og dine hentydninger har vi været inde på en gang via PB, men vi sagtens tage en mere hvis du lyster


Siden du er uenig, kunne det være sjovt at få en god forklaring på denne installation, i forhold til den med at lade vvb køre som radiator og have varme på huset hele tiden.

Hvorfor skal jeg forklare noget overfor dig når jeg har skrevet ovenover at det virker på min installation.
Den slår fint over når der skal laves varmt vand og tilbage igen når den er færdig med det - Uden at fyret lukker ned.
Min 3 vejs ventil der styrer overskud fra solvarmen fungerer også upåklageligt.


Fyret laver jo ikke hurtigere varmt vand ved at slå huset fra. Igen, de kan ikke tage mere end 4 kw

Hvis det er den med ikke at køre radiatore om sommeren, mener jeg at det er langt bedre at dreje en hane 2 gange om året, så hvorfor er 3vejs bedre?

Hvor står det at "En 3 vejs ventil er bedre" - Trådstarter spørger om det er en fornuftig installation - Jeg skriver at jeg ingen problemer har med den.

De billige ventiler fra NBE går i stykker, det er jo også en fejlkilde der ikke eksistere hvis VVBèn er koblet som alt andet.

Min den ene ventil røg sig en tur - Men det var fordi der kom vand ind til printpladen. Den anden kører stadig, begge er fra 2011 - Så ja. Det er nok noget billig bras.......

En ting vil jeg give dig ret i - Ja. Hvis fyret buldre der ud af med måske 20 - 30 kw og den slår over på vvb vil fyret efter al sandsynlighed ryge over max temp.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Vvb prioritering med 3-vejs ventil

Indlæg af triumph » 28 dec 2020 20:11

383CI skrev:
28 dec 2020 19:21
Jamen det er jo lige så konstruktivt skrevet og sagt som meget andet her på siden.


Siden du er uenig, og køre vvb prio, kunne det være sjovt at få en god forklaring på denne installation, i forhold til den med at lade vvb køre som radiator og have varme på huset hele tiden. Og hvorfor den skulle være bedre, eller bare hvad der er godt ved det?

Fyret laver jo ikke hurtigere varmt vand ved at slå huset fra. Igen, de kan ikke tage mere end 4 kw

Hvis det er den med ikke at køre radiatore om sommeren, mener jeg at det er langt bedre at dreje en hane 2 gange om året, så hvorfor er 3vejs bedre?

De billige ventiler fra NBE går i stykker, det er jo også en fejlkilde der ikke eksistere hvis VVBèn er koblet som alt andet.
Jeg har selv flikket en styring sammen, inden NBE kom med 3 vejs ventil styring.
Min styring slutter et relæ, hvis enten rumtermostat, eller termostat i vvb kalder på varme.
Relæ sender startsignal til fyret.
Hvis det er rumtermostat der kalder på varme, så åbner en 2 vejs ventil, og tillader vand at strømme til hus, ellers cirkulere det kun på VVB.

Efter jeg har monteret denne styring spare jeg ca. 1½ tons træpiller om året.
Besparelsen skyldes jo hovedsageligt overgangsperioder sommer og vinter, hvor fyret nu, ofte kun køre et par timer om dagen for at varme huset op. Og ellers står stille resten af døgnet
Dit agument, med at "Det bare er at lukke /åbne for huset 2 gange om året" Det er simpelthen vrøvl.
Den ene dag er det koldt, den næste skinner solen.
Det giver 100 gange bedre komfort at have en rumtermostat

Jeg har mit fyr stående i et udhus, og har lange, dårligt isolerede rørtræk, der ligger i en uopvarmet skunk.
Dem er der ingen grund til at have varmetab på, hvis det ikke er nødvendigt. Ligesom det er dumt at varme radiatorrør op, hvis man kun har behov for Varmt vand.

Jeg har aldrig været ude for at min overkogs sikring er røget. Det meste af tiden har jeg haft min max effekt indstillet til 16 KW, men har i længere perioder også haft max effekten sat til 24 KW.
Som jeg husker det har nyere styringer (Fra 7.xx og op ?) et setpunkt, der begrænser max indfyret effekt, når fyret køre VV prioritering.

Jeg vil strække mig så langt, at jeg godt vil medgive at NBEs 3 vejsventiler ikke er af den bedste kvalitet. Men 3 vejs ventilstyringen er bedre en min styring, og så kan man jo vælge en bedre ventil.
(Her er en fra sanistål, jeg ved ikke om den er bedre)
Udklip.JPG

383CI
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 173
Tilmeldt: 08 maj 2010 18:26
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Vvb prioritering med 3-vejs ventil

Indlæg af 383CI » 28 dec 2020 22:03

triumph skrev:
28 dec 2020 20:11
Jeg har selv flikket en styring sammen, inden NBE kom med 3 vejs ventil styring.
Min styring slutter et relæ, hvis enten rumtermostat, eller termostat i vvb kalder på varme.
Relæ sender startsignal til fyret.
Hvis det er rumtermostat der kalder på varme, så åbner en 2 vejs ventil, og tillader vand at strømme til hus, ellers cirkulere det kun på VVB.

Efter jeg har monteret denne styring spare jeg ca. 1½ tons træpiller om året.
Besparelsen skyldes jo hovedsageligt overgangsperioder sommer og vinter, hvor fyret nu, ofte kun køre et par timer om dagen for at varme huset op. Og ellers står stille resten af døgnet
Dit agument, med at "Det bare er at lukke /åbne for huset 2 gange om året" Det er simpelthen vrøvl.
Den ene dag er det koldt, den næste skinner solen.
Det giver 100 gange bedre komfort at have en rumtermostat

Jeg har mit fyr stående i et udhus, og har lange, dårligt isolerede rørtræk, der ligger i en uopvarmet skunk.
Dem er der ingen grund til at have varmetab på, hvis det ikke er nødvendigt. Ligesom det er dumt at varme radiatorrør op, hvis man kun har behov for Varmt vand.

Jeg har aldrig været ude for at min overkogs sikring er røget. Det meste af tiden har jeg haft min max effekt indstillet til 16 KW, men har i længere perioder også haft max effekten sat til 24 KW.
Som jeg husker det har nyere styringer (Fra 7.xx og op ?) et setpunkt, der begrænser max indfyret effekt, når fyret køre VV prioritering.

Jeg vil strække mig så langt, at jeg godt vil medgive at NBEs 3 vejsventiler ikke er af den bedste kvalitet. Men 3 vejs ventilstyringen er bedre en min styring, og så kan man jo vælge en bedre ventil.
(Her er en fra sanistål, jeg ved ikke om den er bedre)
Udklip.JPG

Jamen det er da helt perfekt du oplever besparelser på VVB prio. fordi din installation er utidssvarende og dårligt isoleret. Det kan ikke tages som udgangspunkt for de installationer der vælges konstrueret fra bunden.

Citat:
Hvorfor skal jeg forklare noget overfor dig når jeg har skrevet ovenover at det virker på min installation.
Den slår fint over når der skal laves varmt vand og tilbage igen når den er færdig med det - Uden at fyret lukker ned.
Min 3 vejs ventil der styrer overskud fra solvarmen fungerer også upåklageligt.

Jeg siger ikke det ikke virker. Jeg siger det er en dum konstruktion udfra mit synspunkt og begrunder hvorfor. Jeg har ikke set en anden begrundelse for det skulle være en god ide, ud over den her hvor man vil slå gamle uisolerede rør fra. Jeg havde nok isoleret installationen tidssvarende i stedet, eller rettere, det har jeg gjort. Dit fyr er 16Kw, ikke 30 som der spørges ind til.

Der er absolut ingen der snakker om solvarme, så hvorfor det skal blandes ind i det forstår jeg ikke. Jeg har også solvarme, det er dog langt for kompliceret til styringen kan klare det, men der sidder så Danfoss 3 vejs ventiler der virker. Men ikke på VV iøvrigt.

gunni
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 31
Tilmeldt: 17 aug 2008 10:54

Re: Vvb prioritering med 3-vejs ventil

Indlæg af gunni » 28 dec 2020 23:04

Der er vist et par brugere her der har snakket sammen før 😀

Ville en god løsning måske være at montere en 3-vejs ventil, men at lave en manuel shunt mulighed mellem indgang fra fyret og udgang til huset (på3-vejs ventilen) på den måde kan man køre 3-vejs om sommeren når der kun er forbrug på vvb og evt. lidt til hus, og smide restvarmen fra vvb opvarmning i badeværelsesgulvet. Og om vinteren køre det som en 2-vejs ventil så man undgår at fyret overskyder?

Fiffer
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 514
Tilmeldt: 29 mar 2019 18:14
Mit fyr: Nbe 1016 kedel 10kw
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Dagligt forbrug: 6 kg
Årligt forbrug: 6
Givet likes: 384 gange
Modtaget likes: 108 gange

Re: Vvb prioritering med 3-vejs ventil

Indlæg af Fiffer » 28 dec 2020 23:22

Hva så 383ci, trækker du aldrig vejret, og holder lidt kæft med at kritisere alle andres løsninger, men det er vel for meget at håbe på😁du er da det mest negative of trælse menneske her på forum.
10 kw nbe 1016 kedel,140 kvm hus, murer af Guds nåde.


Besvar