Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Valg af elselskab

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
pendec

Re: Valg af elselskab

Indlæg af pendec » 12 dec 2020 09:54

triumph skrev:
12 dec 2020 09:43
Hmmm. Har brugt elforbundet i nogen år (uden dermed at være fan)
Man skal betale 3 md forud.
Elprisen bliver forhandlet hver 6 md
regningerne er svære at forstå.
For nogen måneder siden var der samme snak her på sitet. Jeg forstod ikke min regning.
En der var klogere end mig gennemgik den, og konstaterede at jeg betalte 1,97 kr/kwh
Og det giver mening, og super simpelt forklaret! :great:

edit: Skal jeg nævne at jeg betalte 167 øre hos Ewii , dette siger så en smule pga. ændringer i afgifterne, så jeg må af med 174 øre de næste 6 måneder. Med ca. 400kWh nu, og 500kWh når bil oplades, så sparer jeg 120-150kr om måneden ved at fortsætte med at opsøge gratis 6 måneder hos forskellige selskaber.

Hos Nettopower som var uden rabat eller abo, betalte jeg sidst 2,03kr for sidste måneds afregning.
Last edited by 1 on pendec; edited 12 times in total


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Valg af elselskab

Indlæg af triumph » 12 dec 2020 09:59

Jeg har vedhæftet faktura, så kan folk selv vurdere. her er prisen 1,80 kr Edit; 1,97 kr/KWh
elforb.pdf
(179.03 KiB) Downloadet 177 gange
Last edited by 2 on triumph; edited 12 times in total

pendec

Re: Valg af elselskab

Indlæg af pendec » 12 dec 2020 10:04

triumph skrev:
12 dec 2020 09:59
Jeg har vedhæftet faktura, så kan folk selv vurdere
elforb.pdf
Man kan ikke se elforbundet nævnt, udover Vindstød, som jeg også har besøgt i 6 måneder til 0 øre/kWh :)
Du betaler ca. 26,25 øre per kWh lige nu, som ikke er de 18,75 øre. Så det må være det ekstra tillæg , som er 7,5 øre.

edit: Din pris er 2069,31+25moms / 1307 kWh = 1,979kr/kWh

pendec

Re: Valg af elselskab

Indlæg af pendec » 12 dec 2020 10:15

triumph skrev:
12 dec 2020 09:59
Jeg har vedhæftet faktura, så kan folk selv vurdere. her er prisen 1,80 kr
elforb.pdf
Det er da stadig en OK pris på sjælland, og sammenlignet med mit hop for at spare og betale 1,74, ville du kun vinde 300kr i kvartalet, det er da lidt men så dyre er elforbundet så heller ikke.
Det lyder som Flexvind er aftalen, og pris kan variere pr. kvartal, så den vil måske stige/falde lidt.

edit: Din regning nævner abo til 57kr/kvt , det forstår jeg så ikke, når elnet abo er udspeciferet højere oppe. Elforbundet lover jo 0kr i abo?

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Valg af elselskab

Indlæg af triumph » 12 dec 2020 10:24

pendec skrev:
12 dec 2020 10:04
Man kan ikke se elforbundet nævnt, udover Vindstød, som jeg også har besøgt i 6 måneder til 0 øre/kWh :)
Du betaler ca. 26,25 øre per kWh lige nu, som ikke er de 18,75 øre. Så det må være det ekstra tillæg , som er 7,5 øre.

edit: Din pris er 2069,31+25moms / 1307 kWh = 1,979kr/kWh
jeg ved ikke hvor du har 18,75 øre fra ?
Elpris er angivet til 21 øre + moms = 26,25 øre/KWh. Der skal tillægges 45,6 kr til abbonement for perioden

Grunden til at det er vindstød der er nævnt på faktura, er at det er dem Elforbundet har lavet aftale med


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Valg af elselskab

Indlæg af triumph » 12 dec 2020 11:06

pendec skrev:
12 dec 2020 10:15
Det er da stadig en OK pris på sjælland, og sammenlignet med mit hop for at spare og betale 1,74, ville du kun vinde 300kr i kvartalet, det er da lidt men så dyre er elforbundet så heller ikke.
Det lyder som Flexvind er aftalen, og pris kan variere pr. kvartal, så den vil måske stige/falde lidt.

edit: Din regning nævner abo til 57kr/kvt , det forstår jeg så ikke, når elnet abo er udspeciferet højere oppe. Elforbundet lover jo 0kr i abo?
Jeg har tidligere skiftet elselskab hvert 6 md, for at få gratis strøm. Men oplevde en gang at hvis man ikke "Skiftede på dagen" ovegik man til en ny 3 mds periode, med meget dyr el. Og hvis man skiftede for sent, overgik man også til dyr el. Jeg syntes det var for bøvlet, og man riskerede ikke at spare noget som helst, hvis man sov lidt i timen

pendec

Re: Valg af elselskab

Indlæg af pendec » 12 dec 2020 11:19

triumph skrev:
12 dec 2020 10:24
jeg ved ikke hvor du har 18,75 øre fra ?
Elpris er angivet til 21 øre + moms = 26,25 øre/KWh. Der skal tillægges 45,6 kr til abbonement for perioden

Grunden til at det er vindstød der er nævnt på faktura, er at det er dem Elforbundet har lavet aftale med
Fordi elforbundet skriver, det er prisen du betaler for el de første 6 måneder, derefter skriver de, som jeg citerede , et ekstra tillæg i forhold til de 18,75øre som de tilbyder kunderne lige nu.

Jeg var inde på siden, før nov. 2020 og der var den vist præcis samme pris, så det er ikke fordi de ændre den meget men det er jo kun for 6 måneder, og så pakkes de næste 6 måneder ind i deres "ekstra tillæg" ved variabel pris.

De forhandler kun ny aftale en gang om året, så folk kan hurtigt blive f.eks hos Vindstød til højere pris med abo, som egentlig ikke er hvad elforbundet skriver, i 6 måneder.

btw, det er vigtigt at man ikke taler ex.moms og inkl.moms i samme sætning. dine 45.6kr er ex.moms, altså 57kr som jeg skrev.
triumph skrev:
12 dec 2020 11:06
Jeg har tidligere skiftet elselskab hvert 6 md, for at få gratis strøm. Men oplevde en gang at hvis man ikke "Skiftede på dagen" ovegik man til en ny 3 mds periode, med meget dyr el. Og hvis man skiftede for sent, overgik man også til dyr el. Jeg syntes det var for bøvlet, og man riskerede ikke at spare noget som helst, hvis man sov lidt i timen
Det er helt korrekt, der følger en vis forpligtelse med , præcis som en tandlæge aftale i kalenderen kræver man møder op eller når man skal betale regninger :) Så er det jo bare at få opsagt hvis de kræver det og vælge næste selskab på elpris.dk ca. 6 uger før man skifter, så er alt ok. Det tager ikke længe.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Valg af elselskab

Indlæg af triumph » 12 dec 2020 11:48

pendec skrev:
12 dec 2020 11:19
Fordi elforbundet skriver, det er prisen du betaler for el de første 6 måneder, derefter skriver de, som jeg citerede , et ekstra tillæg i forhold til de 18,75øre som de tilbyder kunderne lige nu.

Jeg var inde på siden, før nov. 2020 og der var den vist præcis samme pris, så det er ikke fordi de ændre den meget men det er jo kun for 6 måneder, og så pakkes de næste 6 måneder ind i deres "ekstra tillæg" ved variabel pris.

De forhandler kun ny aftale en gang om året, så folk kan hurtigt blive f.eks hos Vindstød til højere pris med abo, som egentlig ikke er hvad elforbundet skriver, i 6 måneder.

btw, det er vigtigt at man ikke taler ex.moms og inkl.moms i samme sætning. dine 45.6kr er ex.moms, altså 57kr som jeg skrev.

Det er helt korrekt, der følger en vis forpligtelse med , præcis som en tandlæge aftale i kalenderen kræver man møder op eller når man skal betale regninger :) Så er det jo bare at få opsagt hvis de kræver det og vælge næste selskab på elpris.dk ca. 6 uger før man skifter, så er alt ok. Det tager ikke længe.
Jeg var inde på elforbundet´s hjemmeside. Der står at gennemsnitsprisen for 2019 var 18,75 øre. Det har vel ikke noget med hvad prisen for 2020 er ?
(I grafen viser det at prisen var 24 øre....) Jeg har betalt nogenlune det samme hele tiden, og jeg er stadig kunde hos elforbundet, selvom der står vindstød på regningen.

Der er stor forskel på hvor præcist det nye elselskab flytter abbonement.
Som jeg husker det, havde jeg bundet mig til 6 måneder gratis strøm, og herefter overgik jeg til 3 md. abbonement med dyr støm.
Hvis ikke abbonemetet blev flyttet "på dagen"
Det havde jeg bedt det nye selskab om at gøre, men det gjore de ikke. De sagde at det ver ikke noget de normalt gjorde. Så jeg måtte tage 3 md med dyr strøm. Så det med "At det bare er" Afhænger meget af det nye elselskab

pendec

Re: Valg af elselskab

Indlæg af pendec » 12 dec 2020 12:18

triumph skrev:
12 dec 2020 11:48
Jeg var inde på elforbundet´s hjemmeside. Der står at gennemsnitsprisen for 2019 var 18,75 øre. Det har vel ikke noget med hvad prisen for 2020 er ?
Som de skriver på siden, så forhandles deres rabat aftale en gang om året, så før nov. 2020, var det i f.eks august 2020 en aftale fra 2019 som galdt og den de reklamerede med sidst jeg var inde på siden :)

https://www.elforbundet.dk/rabataftalen
RABATAFTALEN
Billigste elselskab har for den rå elpris stillet med en fast pris på 18,75 øre/kWh (15 øre ekskl. moms) og 0 kr. i månedligt abonnement.

NÆSTE RABATAFTALE GÆLDENDE FOR 2022
I november 2021 inviterer vi næste gang elselskaberne til vores årlige budrunde. Efter den 21. november har vi den nye rabataftale klar, som du kan tilmelde dig via udfyldning af formularen på forsiden. Rabataftalen vil være gældende for kalenderåret 2022.
Jeg må hellere påpege at det man læser , kan lyde som en årlig aftale men igen, er altså kun for 6 måneder og de sidste måneder hænger du på elselskab's pris og som præsenteret et abo, som elforbundet, ellers ikke inkluderer eller vil? Mærkeligt.

pendec

Re: Valg af elselskab

Indlæg af pendec » 12 dec 2020 12:28

Jeg må tilføje at elbot.dk også har været på tale i anden tråd, og de kører efter lige så underholdende regning.
Hvor man får det gratis i 6 måneder, derefter betaler man X antal procent, for at være kunde hos elbot, og så betaler man den biligste pris som de kan finde for en derefter. Jeg har personligt ikke undersøgt hvordan de kan kalde sig autobot og man skifter selskab som normalt er gratis i 6 måneder, og de så tager 15% af 0kr? Nå, det var bare hvis nogen ved mere om elbot.dk og deres måde at sælge automatiseret skift på.


Besvar