Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Forberede til gulvvarme

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Mr B
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 107
Tilmeldt: 13 feb 2018 12:40
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 4 gange

Forberede til gulvvarme

Indlæg af Mr B » 17 nov 2020 18:55

Hej, :)

Vi har et hus, hvor der p.t. er radiator i de fleste rum. Det er et to-strengs system med jernrør i gulvet.

Vi overvejer en renovering af nogle rum, hvor der samtidig skal laves gulvvarme.
Men vi har allerede lagt nye gulve i en del af huset, så i disse rum skal radiatorer og rør bevares, men vi vil gerne forberede til gulvvarme så vi kan lave det hvis vi en dag ønsker det.

I den forbindelse har jeg nogle spørgsmål, som jeg håber at nogen vil give et godt input til.

Nedenfor ses plantegningen af huset.
Som det ses kommer varmen fra højre side af billedet og går ud til radiatorer via jernrør.
I et enkelt rum er der lavet gulvvarme med pex, og der er trukket slanger ud til en shunt, som sørger for varmen til dette rum.

Spørgsmål:

1: Kan man forbedre gulvvarme til de rum, der allerede er renoveret og p.t har radiatorer, så man kan trække slanger til dem hvis man en gang kommer efter at man alligevel vil have gulvvarme i de rum? Hvad er den 'rigtige' måde at gøre dette på?

2: Vil man udskifte de gamle jernrør til de radiatorer, der bibeholdes, til f.eks. pex når der nu er åbnet op ned til dem? Hvis ja, hvordan håndteres det så med skjulte samlinger i gulvet (vist lovligt med centralvarme, men hvordan gøres det bedst?) Hvis nej, hvad gør man så med de gamle jernrør når/hvis man en gang laver gulvvarme i de rum? Det er nok ikke smart at have dem liggende i gulvet aht. rust og sprækker osv.

3: De eksisterende jernrør til radiatorer ligger ca 5-8 cm under nuværende betonlag. Dermed ligget de muligvis i vejen i højden når der skal laves ny gulvvarme. Hvordan håndteres dette? Eksisterende gulve i huset består først af et betonlag, derefter et lag af sand (hvis der løber kobberrør til brugsvand i gulvet) eller lecakugler (hvis der blot er varmerør eller ingen rør), og til sidst ca 5 - 10 cm beton.

4: Er det en VVS man skal kontakte for at få tilbud på sådan noget, eller hvilke firmaet udfører den slags ting?
Varmesystem.jpg


Mr B
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 107
Tilmeldt: 13 feb 2018 12:40
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 4 gange

Re: Forberede til gulvvarme

Indlæg af Mr B » 24 nov 2020 00:38

Hejsa,
Er der slet ingen der har input? 😀

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: Forberede til gulvvarme

Indlæg af BWJ » 24 nov 2020 16:16

Mr B skrev:
24 nov 2020 00:38
Hejsa,
Er der slet ingen der har input? 😀
Joe, men det var noget af en mundfuld, og jeg er nået til linje 14. :wink:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

pendec

Re: Forberede til gulvvarme

Indlæg af pendec » 24 nov 2020 20:32

Jeg ved ikke meget om det der ,
Så, skal der alligevel graves op, hvorfor så ikke grave radiator rør op og lad dem svæve lidt over gulvet til gulvvarme er 100% på plads?
Det er ikke pænt men det er jo ikke for evigt hos dig?

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Forberede til gulvvarme

Indlæg af pelle » 24 nov 2020 23:17

Jeg ville grave 40 cm ned. så 200 mm flamingo . der ville jeg fræse 15 mm rør i rør ned til radiator og føre dem op i vægdåser til radiator. læg de sidste 100 mm oven på og læg gulvvarmen der. Til at forberede rum til gulvvarme vil jeg lægge tomrør . 2 stk til hvert værelse ude fra teknik skab. ligeledes 2 stk store tomrør der kan gå rør i rør igennem til den tid til dine radiatorer. Og det er så nede oven på de 200 mm de skal lægge. alle de tomrør går ind i teknik skab. Det er ikke noget der skal samles i gulvet. Nu, får du bare lavet de gulve og så er der gjort klar til de sidste.Sådan ville jeg gøre. Og det er jo en vvser du skal have fat i.. Og en murer til flamingo rionet og beton. hvis ikke du selv har mulighed for at udføre arbejdet. Husk rionet skal jordes. Det mener jeg det skal
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


pso
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 835
Tilmeldt: 07 nov 2011 23:11
Mit fyr: Woody Mini 2011 model
Areal: 150+30
Brændsel: Fågelfors/Varga/Bella 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Dagligt forbrug: 18,6 for november
Årligt forbrug: ca 5200kg
Geografisk sted: 2770 Kastrup
Modtaget likes: 5 gange

Re: Forberede til gulvvarme

Indlæg af pso » 26 nov 2020 22:31

Jeg skal selv i gang med en lignende renovering til sommer hvor jeg skal erstattes et strings radiator system i kobberrør med gulvvarme i 60% af huset.
Jeg vil helt klart anbefale at få skiftet de gamle jernrør. Skjulte samllinger skal undgås, men hvis det ikke er muligt at trække de nye rør helt ud i et tegning rum må man jo gå på kompromi når man renovere. Monderne kvalitets samlinger holder længere end de gamle rør.

Mr B
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 107
Tilmeldt: 13 feb 2018 12:40
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 4 gange

Re: Forberede til gulvvarme

Indlæg af Mr B » 10 dec 2020 21:26

Hej alle og tak for svar.

Ideen med at føre rør til radiatorer op i en samledåse er fin. Men problemet er, at de rum, hvor radiatorerne er, ikke skal pilles ved nu. Så der skal jeg slet ikke ind og rode. Det er kun i de rum hvor rørene løber igennem at jeg skal lave om pt.

Er nok kommet frem til at lade da gamle jernrør ligge i gulvet. De er omviklet med isolering. Så grave ned, isolere. Fræse ud i isolering og trække tomrør til rum der skal forberedes til gulvvarme. Lave gulvvarme derover.

Når/hvis radiatorer i de uberørte rum så sløjfes, så lader jeg bare jernrør ligge ubrugte i gulvene som de løber igennem og hvor jeg har lavet gulvvarme over. Og trækker rør i rør til gulvvarme i de kanaler, der er forberedt.

Lyder det helt dumt?

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Forberede til gulvvarme

Indlæg af pelle » 11 dec 2020 09:25

Jo. Det er fint nok. Læg tom rør ned til at trække gulvvarmeslanger igennem så det er klar til til de sidste værelser. Misforstod dig nok lidt. Troede du ville have både radiatorer og gulv varme. Det har jeg herhjemme. Det har den fordel at jeg kan have gulvvarmen til at køre ved en lav temp. og radiatorerne løfter det sidste. Så, kan jeg styre temperaturen. Der sidder en shunt ved gulvvarmen og en returventil på hver kreds. Ingen dyr styring. Ved omslag i vejret og der kommer sol på, så er varmen længe om at komme af betonen. Kan også sige så er mit hus perfekt til vp hvis det nogensinde skulle komme på tale. Da der er en masse varmeflade i huset.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Mr B
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 107
Tilmeldt: 13 feb 2018 12:40
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 4 gange

Re: Forberede til gulvvarme

Indlæg af Mr B » 11 dec 2020 16:03

Tak Pelle. Nej, vil kun have gulvvarme og de sidste radiatorer ryger væk når/hvis jeg går i gang med de sidste rum.

Nogen tanker med det at lade de gamle jernrør ligge frakoblede dernede hvis jeg en gang sløjfer radiatorerne og får lavet gulvvarme de sidste steder?

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Forberede til gulvvarme

Indlæg af pelle » 11 dec 2020 16:09

Mr B skrev:
11 dec 2020 16:03
Tak Pelle. Nej, vil kun have gulvvarme og de sidste radiatorer ryger væk når/hvis jeg går i gang med de sidste rum.

Nogen tanker med det at lade de gamle jernrør ligge frakoblede dernede hvis jeg en gang sløjfer radiatorerne og får lavet gulvvarme de sidste steder?
Det kan jeg ikke se der vil ske noget som helst ved. Sæt igang :) :great:
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Besvar