Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Bio boiler 14 varmer ikke vandet op

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Martinziebell
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 29 nov 2020 10:59

Bio boiler 14 varmer ikke vandet op

Indlæg af Martinziebell » 29 nov 2020 12:31

Hej alle, jeg har et ældre bio boiler 14 (Ca 10-15 år)
Som har kørt fint nok udover en gang imellem ikke at tænde ordentligt op, men i fredags var der skorstensfejer og det er den eneste forskel der har været
Siden der vil fyret ikke varme vandet op i radiatorer til mere end 36.8 grader selvom den står i et helt døgn og kører på 100% driftydelse førhen har den ligget på 58 grader i fremløb.
Har haft udluftet alle radiatorer, fyldt vand på systemet og der er lun varme på alle radiatorer.
Har lige renset hele fyret i aftes for at sikre der ikke var noget til stoppet, alt så fint ud
Det virker som om at selve kedlen ikke bliver varmet op?
Min eneste tanke er at kedlen er fyldt med et kalklag på indersiden af kedlen og derved ikke får varmet op?
Men det ville jo komme over tid og ikke fra den ene dag til den anden?
Nogen kloge hoveder der kender til dette problem?
Vh Martin


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Bio boiler 14 varmer ikke vandet op

Indlæg af triumph » 29 nov 2020 12:45

Kende ikke det pågældende fyr, men er det ikke noget med at det får forlidt piller, f.eks fordi der er smuld i magasin,eller pilleafvejning er forkert ?
Manual kan dowloades her:
https://nhbioservice.dk/images/dokument ... pdfdoc.pdf

Martinziebell
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 29 nov 2020 10:59

Re: Bio boiler 14 varmer ikke vandet op

Indlæg af Martinziebell » 29 nov 2020 13:00

Fyret står og brænder med enstor flamme op af skålen når den kører på 100% og gjort det i det sidste døgns tid, så tror desværre ikke det er det, har næsten lige tømt for smuld i bunden af beholderen til piller
Selvom det kører med stor flamme og Ca 135 grader i røg temperatur så varmer den kun vandet til 36.8 grader?

Kruse
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 783
Tilmeldt: 12 apr 2010 21:14
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 230
Geografisk sted: tarm
Givet likes: 32 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Bio boiler 14 varmer ikke vandet op

Indlæg af Kruse » 29 nov 2020 13:14

Ude at kende fyret, lyder det som for lidt luft. Tjek vejen igennem kedel fra skorsten til blæser. Der efter at blæser kører som den skal.
Har fejer fået sat renselåge rigtigt på skorsten?
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Bio boiler 14 varmer ikke vandet op

Indlæg af triumph » 29 nov 2020 13:34

Ved du hvor mange piller den har brugt siden i går ?
Hvis den skal yde 14 KW, skal den bruge ca. 14/ (4,9 x 0,8) = 3,57 kg/time 85,7 kg/døgn (Træpiller 4,9 Kwh/kg x virkningsgrad)

Nogengange får skorstensfejer skubbet aske ind i røgafgang fra kedel,


Martinziebell
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 29 nov 2020 10:59

Re: Bio boiler 14 varmer ikke vandet op

Indlæg af Martinziebell » 29 nov 2020 14:05

Kruse det får masser af luft står og brænder fint men temperaturen til kedlen stiger meget langsomt op til de 36 grader efter over en times drift på 100%
Ja renselåger sidder som det skal, aftrækket er der fint gennemgang i
Triumph ja der er helt rent og vi bruger normalt imellem 1.3 til 1.5 sække i døgnet af 16 kilo
Til 15 radiatorer i et hus på 220 kvm der er dårligt isoleret
Nu ligger forbruget på lidt over 2 sække i døgnet og fyret kører hele tiden på 100%
Hvad jeg kan se så ligger problemet efter brænderen og før rørene der går ud af pillefyret, fordi varmen kommer rundt i hele huset og brænderen står med stor fin flamme i skålen, asken er pæn osv.
Og følgerne til kedel temperatur og til røg temperatur de virker som de skal :)

pendec

Re: Bio boiler 14 varmer ikke vandet op

Indlæg af pendec » 29 nov 2020 14:18

Martinziebell skrev:
29 nov 2020 12:31
men i fredags var der skorstensfejer og det er den eneste forskel der har været
Der sidder en kedelføler lige ved røgrør bagi, kan det være skorstensfejer har fået skubbet til den, så den ikke måler korrekt mere?
Udklip.JPG

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Bio boiler 14 varmer ikke vandet op

Indlæg af triumph » 29 nov 2020 15:18

Martinziebell skrev:
29 nov 2020 14:05
Kruse det får masser af luft står og brænder fint men temperaturen til kedlen stiger meget langsomt op til de 36 grader efter over en times drift på 100%
Ja renselåger sidder som det skal, aftrækket er der fint gennemgang i
Triumph ja der er helt rent og vi bruger normalt imellem 1.3 til 1.5 sække i døgnet af 16 kilo
Til 15 radiatorer i et hus på 220 kvm der er dårligt isoleret
Nu ligger forbruget på lidt over 2 sække i døgnet og fyret kører hele tiden på 100%
Hvad jeg kan se så ligger problemet efter brænderen og før rørene der går ud af pillefyret, fordi varmen kommer rundt i hele huset og brænderen står med stor fin flamme i skålen, asken er pæn osv.
Og følgerne til kedel temperatur og til røg temperatur de virker som de skal :)
32 kg piller i døgnet = 1,33 kg/time = 5,2 KW/t
Dit fyr yder altså 37% af fuldlast.
Se her i manual: Min røggas temp (brændt ud) 55 C Max temp 340 C

Udklip.JPG
En røggas temperatur på 135 C er ikke meget, Varmen forsvinder ikke bare op i det blå. Du skal have ydelsen op = flere piller (og evt mere luft ?)
Det er blevet koldt de sidste par dage

Ved ikke om din manglende ydelse skyldes smuld i silo, men der er en god chance for det. Det nemmeste er at køre den tom jævnligt.
Hvis du ikke har tid til det, så kan du jo tømme silo, fjerne smuld, og efterfølgende veje af hvor mange piller dif snegl giver på 6 min. gange tallet med 10, og taste det ind i styringen. Og så justere blæser efterfølgende
Hvis du lige har tømt smud, så går du bare direkte til at veje af hvor mange piller din snegl giver

Martinziebell
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 29 nov 2020 10:59

Re: Bio boiler 14 varmer ikke vandet op

Indlæg af Martinziebell » 29 nov 2020 16:29

Prøvet kort med en lighter på afstand, af kt føler og rt føler de stiger med det samme i temperatur og falder få sek efter jeg fjernet lighteren.
Sidste forår da det var koldt var den indstillet til 1.70 i pilletilførsel, det kørte den fint med med et fremløb på 58 grader og retur på 45 grader Ca ved 85 % ydelse det meste af tiden
Nu kører den 100% og 36.8 grader i fremløb og 28 i retur
Ved samme indstillinger som sidste år
Den har kørt i 1.5 timer nu, efter jeg har skruet op for luften og røgen er fin gennemsigtig men kun 33.6 grader i fremløb??
Røg temperatur er stadig kun på 100 grader
Nu har jeg forsøgt at slukke pumpen til cirkulation af vandet i Ca 10 min nu er kedlen oppe på 57 grader af de 60 den er sat til og nu gået ned i ydelse til 82 %
Hvordan kan det være kedlen ikke bliver varmere når vandet kører rundt? Kan den være fyldt med kalk?

pendec

Re: Bio boiler 14 varmer ikke vandet op

Indlæg af pendec » 29 nov 2020 17:08

Det må simpelthen bare være - koldt vand og kold kedel. Så du må skrue op for træpille mængden, det er den eneste løsning, selvom du nok skal forvente et højere forbrug i nogle timer, så går det over når kedel når setpunkt, så vil den gå ned i ydelse.


Besvar