Effekt ændrer sig ikke??

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
jacobthomsen
Stoker I
Stoker I
3
Indlæg: 11
Tilmeldt: 28 nov 2020 14:00
Blevet takket: 1 gang

Re: Effekt ændrer sig ikke??

Indlæg af jacobthomsen »

Fiffer -> Prøvede også at ændre på P-led og l-led. Fyret er ligeglad, kører fast 3kW indtil det sikkert bliver for varmt og slukker, tænder så igen og kører op på 3kW igen. Jeg fatter det virkelig ikke!

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 282 gange

Re: Effekt ændrer sig ikke??

Indlæg af svanggaard »

Jeg ville nok nulstille styringen til fabriksindstillinger og derefter lave grundindstilling fra bunden. Jeg ved ikke præcist hvordan man gør, men lur mig om ikke der er en reset knap på styreprintet.
pendec

Re: Effekt ændrer sig ikke??

Indlæg af pendec »

Søger du ikke på problemet det forkerte sted? Din kedeltemp er jo helt ok? altså 70c , som du har valgt, så skal den vel ikke ændre på kW hvis den klarer sig på det som den gør nu?

Hvis din VVB eller anden varme ikke er iorden, så det måske pumper du skal se på i huset og gå rør igennem?
Er der ingen flow, så er det jo en grund til at den kun behøver 3kW til at varme kedel op, når vand måske ikke cirkulerer.

Så når du nævner bad idag, så er kedel jo OK men din VVB må fejle, eller hvordan dit setup er.

Det som jeg forsøger at sige er, din kedel kommer jo ikke af med varmen hvis intet cirkulere korrekt her, så den eneste må du kan bekræfte på din styring virker er jo, at sætte ønsket temp til 80 for en kort periode og få bekræftet den ikke er låst på 3kW , så burde den vel stige en smule.
jacobthomsen
Stoker I
Stoker I
3
Indlæg: 11
Tilmeldt: 28 nov 2020 14:00
Blevet takket: 1 gang

Re: Effekt ændrer sig ikke??

Indlæg af jacobthomsen »

Pendec - Tak for din support.

Min kedeltemperatur er lige nu 70 grader som den skal være. Men det ændrer ikke på, at når mit vand er under 30 grader og fyret temperatur er under 40 grader, så er ydelsen på fyret fast på 3kW medmindre jeg selv sætter en minimums ydelse på enten kedel, VVB eller begge. Det forstår jeg ikke og sådan har fyret ikke opført sig før. Når vandet var koldt i VVB gik det op på 10KW i ydelse og justerede efterfølgende helt ned til 1 kW og slukkede hvis fyret blev for varmt dvs. 80 grader. Det er det samme for kedel temperaturen.

Nu kører fyret i fast 3kW uanset hvad der står i indstillingerne og uanset hvilken temperatur kedel og VVB har. Brænderen er ikke engang 1 år gammel og købt ind helt ny, fordi jeg opgav den oprindelige brænder grundet 10.000 fejl. Den nye brænder har fungeret fint indtil nu, dog ved jeg ikke hvornår den er begyndt med en fast drift på 3kW, for som sagt, så har jeg ikke det store varme behov. Jeg kan dog se på statistikkerne, at fyret bruger forskellige mængder dagligt, men det kan jo skyldes auto tænd/sluk funktionen.

Jeg vil bare gerne have fyret/brænderen til at regulere driften automatisk, så jeg ikke skal til at regulere den manuelt når jeg f.eks. skal bruge varmt vand.
Fiffer
Stoker XI
Stoker XI
5
Indlæg: 514
Tilmeldt: 29 mar 2019 18:14
Mit fyr: Nbe 1016 kedel 10kw
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Dagligt forbrug: 6 kg
Årligt forbrug: 6
Har takket: 384 gange
Blevet takket: 108 gange

Re: Effekt ændrer sig ikke??

Indlæg af Fiffer »

Har du prøvet at ta strømmen helt til fyret, måske er der en bug i softwaren. Måske en opdatering, hvis der er en nyere
10 kw nbe 1016 kedel,140 kvm hus, murer af Guds nåde.

Fiffer
Stoker XI
Stoker XI
5
Indlæg: 514
Tilmeldt: 29 mar 2019 18:14
Mit fyr: Nbe 1016 kedel 10kw
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Dagligt forbrug: 6 kg
Årligt forbrug: 6
Har takket: 384 gange
Blevet takket: 108 gange

Re: Effekt ændrer sig ikke??

Indlæg af Fiffer »

Under kedel prøv P 2,5 og I 0,25. P 5,0 og I 2,25 er alt for meget.
10 kw nbe 1016 kedel,140 kvm hus, murer af Guds nåde.
jacobthomsen
Stoker I
Stoker I
3
Indlæg: 11
Tilmeldt: 28 nov 2020 14:00
Blevet takket: 1 gang

Re: Effekt ændrer sig ikke??

Indlæg af jacobthomsen »

Fiffer -> har P og L værdierne.

Har lige slukket fyret, haft stik kontakten ude at stikket og brænderens stik taget af. Altsammen tilsluttet igen, så bliver det spændende.

Jeg har i dag opdateret fyrets software til seneste tilgængelige version inde i kontrolpanelet. Jeg håbede på at det ville løse problemet, men det gjorde det desværre ikke.

Har lige skruet op for gulvvarmen, så vi snart har sauna i hele huset for at se om fyret tænder op og går over 3kW i ydelse. Tænker ikke at det sker, men man kan da håbe.
pendec

Re: Effekt ændrer sig ikke??

Indlæg af pendec »

jacobthomsen skrev: 28 nov 2020 16:59 fyret temperatur er under 40 grader
Hvor ser/mærker du dette, har du været inde i kedel eller, og så, ser du flammen som den burde være, er der sug på røgrør, og ved du pumperne kører som forventet?

Lige nu er kedel 48c, og så skal den vel ned på 35c før den tænder igen, så der går lidt før det sker. Så mener du at den ikke når mere end 3kW, fordi den så er oppe på 70c igen? Det kunne da godt tyde på intet kalder på varme, og kedel kun varmer sig selv og det vand i kedel op, og så går det altså hurtigt.

Samme sker her, når den skal op på 70c og den kun når 60c når den renser, så når den ikke 15kW, den nøjes vel med 10-12kW hos mig indtil den daler igen. Men ikke samme kedel, så hvordan den skuer op, og din PID værdier skruet på så kan den jo godt stå på 3kW i lang tid, uden at gøre meget mere.
pendec

Re: Effekt ændrer sig ikke??

Indlæg af pendec »

Ser man på dine tal for kW, så har den altså ikke låst sig på 3kW men ligger meget lidt på mere end 4.8kW , og få gange idag på 6kW. Så den kan altså godt komme højere op men der synes ikke at være behovet ret meget i løbet af de sidste 24 timer. fra 08:00 - 08:43 har den ligget på 4,8kW, så den kan godt :)

edit: Hvorfor taber din VVB 4 grader på 30 minutter? Det kunne da tyde på andet i huset stjæler varme fra din VVB.
jacobthomsen
Stoker I
Stoker I
3
Indlæg: 11
Tilmeldt: 28 nov 2020 14:00
Blevet takket: 1 gang

Re: Effekt ændrer sig ikke??

Indlæg af jacobthomsen »

pendec -> de 4,8kW og 6kW var manuelle indstillinger :-( For at se om den overhovedet ville over 3kW. Det vil den, men kun manuelt.

VVB og gulvvarme tømmes for varme for at køle fyret af. Lige om lidt starter fyret igen og så burde det jo gå fra 1kW til 10kW. Da det er det fri interval den er sat til i styringen. Fyret bliver kølet ned til 35 grader og skal op 70 grader.

Besvar