Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

RTB - PI-regulering

Spørgsmål vedr. RTB samt det tilbehør der laves til RTB pillefyret
383CI
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 173
Tilmeldt: 08 maj 2010 18:26
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: RTB - PI-regulering

Indlæg af 383CI » 20 nov 2020 21:40

Fiffer skrev:
20 nov 2020 19:13
ja, du er en ener😁
Det tager jeg som et kompliment. :)


Fiffer
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 514
Tilmeldt: 29 mar 2019 18:14
Mit fyr: Nbe 1016 kedel 10kw
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Dagligt forbrug: 6 kg
Årligt forbrug: 6
Givet likes: 384 gange
Modtaget likes: 108 gange

Re: RTB - PI-regulering

Indlæg af Fiffer » 20 nov 2020 21:48

383CI skrev:
20 nov 2020 21:40
Det tager jeg som et kompliment. :)
Jamen, gør du bare det😂
10 kw nbe 1016 kedel,140 kvm hus, murer af Guds nåde.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: RTB - PI-regulering

Indlæg af svanggaard » 21 nov 2020 07:23

383CI skrev:
20 nov 2020 18:04
Jeg vil til en hver tid foretrække rolig drift og stabil temperatur. Igen, hvordan vil du køre rundt på en ringvej med mange lyskryds? For du køre "fuld hammer" og bremser og der er netop mange kryds når det fast brændsels fyr blander sig.
Det kan laves meget smartere, økonomisk og komfortabelt, og det ville være min prioritet.
Det er vi faktisk rørende enige om. Jeg er helt på linie med dig - rolig drift med stabil temperator er at foretrække. Men det var opstarten jeg spurgte til - ikke driften.

Hvis vi holder os til sammenligningen med bilkørsel svarer det vel til indfletning på en motorvej. Jeg vælger at give bilen en spand kul, for at komme op i hastighed, inden jeg fletter ind på motorvejen. Når først jeg er nede på motorvejen holdes en stabil hastighed.

Forskellen i vores tilgang er så at du vælger rolig acceleration på tilkørselsrampen. @pille bruger siger så at det ene er lige så godt som det andet. I praksis er der nok ikke meget forskel på opstartstiden - så han har formodentligt ret i at det ikke betyder noget ift. kondensdannelse.

Jeg er faktisk meget nysgerrig på dine @383CI indstillinger og kurver. Er dit fyr på cloud'en?

383CI
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 173
Tilmeldt: 08 maj 2010 18:26
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: RTB - PI-regulering

Indlæg af 383CI » 21 nov 2020 07:37

svanggaard skrev:
21 nov 2020 07:23
Det er vi faktisk rørende enige om. Jeg er helt på linie med dig - rolig drift med stabil temperator er at foretrække. Men det var opstarten jeg spurgte til - ikke driften.

Jeg er faktisk meget nysgerrig på dine @383CI indstillinger og kurver. Er dit fyr på cloud'en?
Jeg kan ikke komme i tanke om en eneste gang, absolut ikke en gang jeg er enig med PilleBruger om noget som helst, ud over nu. Nemlig at opstarten ikke betyder en skid.

Problemet er jo så, igen i mine øjne, at vi ikke kan få begge dele. Både en hurtig opstart og en rolig regulering, og efter som opstarten ikke betyder et klap vælger jeg den fra, men mit fyr køre også konstant, stort set.
Igen med fuld bevidsthed og som valg og som skorsensfejeren siger. Det køre bedre end alle andre i området.

Faktisk har jeg begrænset opstarten yderligere, til maks 2% i minuttet. Igen for at undgå temperaturen eksplodere uden opstart, og hvis VVBèn f.eks. kobler ud under opstart.

Mit fyr er på cloud, men du kan ikke bruge de indstillinger til noget som helst. Igen, de er tilpasset min installation over lang tid. Det vil se anderledes ud i din verden, og igen den med "afvejning" og O2 indregulering efter forskrifterne, tjaaa, det køre men lige så ringe som alle andre. Hverken de eller mine indstillinger kan kopieres.
Men allerførst skal du gøre op med dig selv hvad du vil og hvordan du ønsker driften, og overveje om dine kedler er hensigstmæssigt koblet sammen.

Jeg vil umiddelbart gætte på de står "parralelt" så du vælger den ene eller anden kedel, at der er ingen eller meget lille akkutank på fastkedlen, og du slukker stokeren med "ekstern temperatur"

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: RTB - PI-regulering

Indlæg af svanggaard » 21 nov 2020 08:16

Det er godt set. Jeg har indtil videre kun 800l akkutank og fastbrændselskedlen er i øvrigt en lille spirrevip på 18kW. Når jeg engang render over en billig trykprøvet tank kommer der mere buffer på. Lige for tiden fodres fastbrændselskedlen med sølvpoppel som hurtigt futter af. Det giver en masse varme - men ikke ret længe.

Når akkutanken bliver varm nok slukker RTB'en med ekstern temperatur. Ca. 10 minutter senere kobles RTB helt ud af kredsløbet vha. et par motorventiler. Hermed undgår jeg at RTB fungerer som radiator, når det er slukket.

Systemet er overordnet indrettet med 3 mål:
1) Altid varme i huset.
2) Minimere pilleforbrug.
3) Brug af standardkomponenter så reparation altid er enkel.

Jeg er super glad for mit system. Jeg føler jeg har magt over driftsudgifterne samtidigt med at konen kan holde varmen. Jeg har en god undskyldning for at ta' i skoven og og sanke brænde - det elsker jeg. Eneste torn i øjet er at ugeplan i RTB kun kan indstilles i 2-timers blokke. Jeg skal p.t. starte RTB kl 04.00 for at have varm VVB kl 6. Jeg kunne sagtens vente med opstart til kl. 05.00, men den mulighed har jeg ikke. Jeg kunne godt gå i gang med temp føler i VVB, el-ventil på VVB eller ekstern timer, men synes umiddelbart det komplicerer systemet for meget.

Mht. PI og kurver - ja pillefyr er en livsstil. Det kræver kendskab til installationen og erfaring at optimere driften. Men det er ingen skade til at lade sig inspirere af andre.


Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: RTB - PI-regulering

Indlæg af Hjemme teori » 21 nov 2020 22:40

Er der nogen der ved noget om opstarts PI ?
For med mindre det er ændret på de nye styringer, er det ikke noget i kan pille ved og derfor heller ikke meget i kan gøre ret meget ved andet end at stille på pump start.
Mvh. Sophus

383CI
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 173
Tilmeldt: 08 maj 2010 18:26
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: RTB - PI-regulering

Indlæg af 383CI » 22 nov 2020 19:07

Hjemme teori skrev:
21 nov 2020 22:40
Er der nogen der ved noget om opstarts PI ?
For med mindre det er ændret på de nye styringer, er det ikke noget i kan pille ved og derfor heller ikke meget i kan gøre ret meget ved andet end at stille på pump start.
Jeg tænkte på det samme. Den med accelerationen ned på motorvejen gør jo så at bilen skal fortsætte med at køre "fuld skrald" og bremse hele vejen, for nej, der er ikke opstarts PI regulering.

Men opretter er glad for driften af anlægget og styringen. Så er det jo helt ligemeget at andre mener det er helt tosset, og at det kunne optimeres meget, meget enkelt.

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: RTB - PI-regulering

Indlæg af Hjemme teori » 22 nov 2020 21:09

Hvis jeg forholder mig til spørgsmålet og den graf der er sat ind i de første par indlæg handler det om u jævndrift i opstarten. Den kan der ikke gøres noget ved da opstarts PI er låste. Det kan måske omgåes ved ændring af pumpestart.

Hvis jeg skal kommentere på jeres diskussion skinner det mest i øjnene at du mener din skorstensfejer kan se om dit fyr regulere bedre end nogen andre fyr. Der må jeg sige at det er noget vrøvl.
Din fejer kan se om dit fyr brænder ordentlig ikke hvordan det regulere - Et fyr der regulere meget kan sagtens brænde ordentligt og er fyr der regulere jævnt kan sagtens brænde af H til!

Om ASM's fyr kunne regulere mere jævnt vil jeg ikke forholde mig til, men aftaget lader til at variere, hvilket ikke behøves være en fejl, men kan være en gulvvarme shunt der står lidt for varmt.
Mvh. Sophus

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: RTB - PI-regulering

Indlæg af lamborg » 22 nov 2020 22:35

Nu er det jo sådan at der er frit valg af fejer så med mindre du er tæt på en skorstensbrand så siger fejeren nok noget pænt for at holde dig som kunde :-) Min gør det samme og jeg kan ikke bruge det til noget som helst . Han ser jo kun på mængde af aske og det er afhængig af hvilke piller du bruger ..
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB


Besvar