Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

RTB - PI-regulering

Spørgsmål vedr. RTB samt det tilbehør der laves til RTB pillefyret
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: RTB - PI-regulering

Indlæg af Lintz » 19 nov 2020 22:29

383CI skrev:
19 nov 2020 22:21
men et godt sted at starte er P=1,2-1,5 og I = 0,1
- Så er det jo nok ikke helt ved siden af at jeg på et tidspunkt har læst at man som en grundregel sætter " I " til ca 1/10 af " P ".
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: RTB - PI-regulering

Indlæg af svanggaard » 19 nov 2020 22:49

383CI skrev:
19 nov 2020 19:40
Som jeg ser dine kurver hamre fyret op i temperatur fordi du giver bundgas med et stort P
Så skyder temperaturen over stoptemperaturen, så slukker det.
Jeg har nu ikke problemer med at temperaturen skyder over. Når fyret slukker hurtigt skyldes det, at der også fyres i en fastbrændselskedel ved siden af. Så stopper RTB'en pga. ekstern temperatur - ikke egen.

Om sommeren kan fyret godt skyde over og stoppe med "temperatur opnået". Derfor sætter jeg maks-ydelsen ned til 60% når varmeaftrækket bliver for lavt. Så undgår jeg det problem. Det kunne sikkert også løses ved at reducere maks stigning/min.

Kedelpumpen starter faktisk først ved 55 Grader - netop fordi jeg har prioriteret at få temperaturen op så hurtigt som muligt. Jeg har umiddelbart tænkt at jo hurtigere kedlen bliver driftsvarm, jo hurtigere slipper jeg af med skadelig kondens.

P (2.0) og I (0.05) giver i mit tilfælde rolig og præcis drift "på den lange bane". Andre installationer kræver helt sikkert andre PI-værdier, men det fungerer rigtig godt i mit tilfælde.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: RTB - PI-regulering

Indlæg af svanggaard » 19 nov 2020 23:25

Trådstarter (@asm) kurve synes jeg umiddelbart ser fin ud. @asm har vist ikke lagt link i profil til stokercloud, men hvis det er dette fyr https://stokercloud.dk/v3/#/asm/ ser jeg ikke de store problemer.

Umiddelbart meget lavt varmeaftræk selvom det er koldt i dag. Ydelsen ser ud til at være 10% det meste af tiden.

Hvis jeg skulle sætte min finger på noget er det regulering af blæser. O2 korrektion på lav og midt ser lidt lave ud. Det kan måske skyldes at det har blæst meget i dag... Der kan i hvert fald godt bringe mine egne tal lidt ud af kurs midlertidigt.

383CI
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 173
Tilmeldt: 08 maj 2010 18:26
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: RTB - PI-regulering

Indlæg af 383CI » 20 nov 2020 06:54

svanggaard skrev:
19 nov 2020 22:49
Jeg har nu ikke problemer med at temperaturen skyder over. Når fyret slukker hurtigt skyldes det, at der også fyres i en fastbrændselskedel ved siden af. Så stopper RTB'en pga. ekstern temperatur - ikke egen.

Om sommeren kan fyret godt skyde over og stoppe med "temperatur opnået". Derfor sætter jeg maks-ydelsen ned til 60% når varmeaftrækket bliver for lavt. Så undgår jeg det problem. Det kunne sikkert også løses ved at reducere maks stigning/min.

Kedelpumpen starter faktisk først ved 55 Grader - netop fordi jeg har prioriteret at få temperaturen op så hurtigt som muligt. Jeg har umiddelbart tænkt at jo hurtigere kedlen bliver driftsvarm, jo hurtigere slipper jeg af med skadelig kondens.

P (2.0) og I (0.05) giver i mit tilfælde rolig og præcis drift "på den lange bane". Andre installationer kræver helt sikkert andre PI-værdier, men det fungerer rigtig godt i mit tilfælde.
Ok, den med fastbrændsels fyret var jo så en "mindre detalje!"
Jeg mener stadigt ikke dine kurver er, noget der ligner, fornuftige, og hvis du vil undgå kondens var det sikkert bedre at tænke I at få fyret til at holde en jævn temperatur i stedet for at svinge op og ned.

Men jeg forstår ikke hvad du egentligt vil med dit oprindelige indlæg, når nu du mener at dit fyr køre som det skal.
Så er der jo ingen grund til at ændre på det, eller at andre bruger tid på det, så det vil jeg lade være med fremad, men jeg har dog lært at "den lange bane" må være uger eller måneder når 2 og 0,5 kan køre roligt og præcist, ikke mindst udfra nuværende kurver.
Men det kan jo også være vi definere roligt og præcist forskelligt.

383CI
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 173
Tilmeldt: 08 maj 2010 18:26
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: RTB - PI-regulering

Indlæg af 383CI » 20 nov 2020 07:00

Lintz skrev:
19 nov 2020 22:29
- Så er det jo nok ikke helt ved siden af at jeg på et tidspunkt har læst at man som en grundregel sætter " I " til ca 1/10 af " P ".
Det kan være et fornuftigt udgangspunkt, men mange kan bruge endelig lang tid på at læse om PID regulering og alligevel må de gætte sig frem til en start.
Jeg har ikke læst "mange år" om det, men ville aldrig gætte på at 2/0.05 kunne give en, bare rimelig regulering af BS fyr. (det mener jeg så stadigt ikke, og at det bare er bekræftet)

Men igen, det er uhyggeligt svært, kommer der så D på bliver det jo bare endnu værre, og det er jo afhængig af mange ting. Ikke mindst hvad der kræves reguleret og hvor hurtigt osv. osv. så det bliver altid kompromiser.


svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: RTB - PI-regulering

Indlæg af svanggaard » 20 nov 2020 07:42

383CI skrev:
20 nov 2020 06:54
Men jeg forstår ikke hvad du egentligt vil med dit oprindelige indlæg, når nu du mener at dit fyr køre som det skal.
Jeg var såmænd bare nysgerrig efter hvad i andre mener der skal prioriteres: rolig (langsom) opstart eller hurtig op på driftstemperatur? Underforstået under forudsætning af at temperaturen ikke skyder over målet og fyret derfor får for mange stop. Jeg prioriterer p.t. hurtig opstart, men vil meget gerne vide om jeg burde gå efter rolig koldstart i stedet?

Jeg har for øvrigt ikke fyret i fastbrændselskedel her til morgen. Mine egne kurver viser derfor et mere "normalt"/sammenligneligt scenarie i dag. VVB er tømt ca. 5.15 og igen ca. 6.15. Vaskemaskine og opvaskemaskine kører netop nu - de trækker også fra VVB.

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: RTB - PI-regulering

Indlæg af pille bruger » 20 nov 2020 14:03

svanggaard skrev:
20 nov 2020 07:42
Jeg var såmænd bare nysgerrig efter hvad i andre mener der skal prioriteres: rolig (langsom) opstart eller hurtig op på driftstemperatur? Underforstået under forudsætning af at temperaturen ikke skyder over målet og fyret derfor får for mange stop. Jeg prioriterer p.t. hurtig opstart, men vil meget gerne vide om jeg burde gå efter rolig koldstart i stedet?

Jeg har for øvrigt ikke fyret i fastbrændselskedel her til morgen. Mine egne kurver viser derfor et mere "normalt"/sammenligneligt scenarie i dag. VVB er tømt ca. 5.15 og igen ca. 6.15. Vaskemaskine og opvaskemaskine kører netop nu - de trækker også fra VVB.
Opstarten er ikke så vigtig i den forbindelse.
Kedlen tåler fint at det tager den tid det tager at starte op.
Også selv om pumpen starter ved en lav temperatur.
Shunten vil ved temperatur under de 55 grader være åben.
Kondens kommer oftest ved forkert / for lavt indstillet shunt eller så lav kedeltemperatur, sådan at shunt temperatur ikke kan opnås.
I øvrigt er P og I låst til faste tal til opstart,
derfor er det ikke dine PI indstillinger du skal bruge tid på under opstart.
P og I skal tilpasses så kurver ser fine ud, på den lange bane icon_cheesygrin.gif
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: RTB - PI-regulering

Indlæg af svanggaard » 20 nov 2020 14:44

Tak for svar - det er klar tale der er til at forstå.

383CI
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 173
Tilmeldt: 08 maj 2010 18:26
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: RTB - PI-regulering

Indlæg af 383CI » 20 nov 2020 18:04

svanggaard skrev:
20 nov 2020 07:42
Jeg var såmænd bare nysgerrig efter hvad i andre mener der skal prioriteres: rolig (langsom) opstart eller hurtig op på driftstemperatur? Underforstået under forudsætning af at temperaturen ikke skyder over målet og fyret derfor får for mange stop. Jeg prioriterer p.t. hurtig opstart, men vil meget gerne vide om jeg burde gå efter rolig koldstart i stedet?

Jeg er ikke med hverken flertal eller "eksperter" her på forum, nærmere tvært imod. Mener ikke fyret køre noget det bare ligner "af sig selv" og mener ikke der skal alverdens ekstra KinaSkrammel på der kun kan gå i stykker eller skabe ubalance.

Ej heller er jeg det fjernest enig i hvordan fyrene skal køres ind og indstilles. Mit har taget 14 dage at trimme, men udfra andre principper end "Afvejning" og O2 indstillet som beskrevet. Så køre det ja, lige så godt eller ringe som det store flertal.

På den anden side har jeg det bedst kørende BS/BS+ fyr skorstensfejeren har set og der er i hele området, ink fejerens eget. Samtidigt belv det nævnt at de faktisk var svære at få til at køre godt og ordentligt og at mange stod og kørte varierende ringe.
Skorstensfejerens egne ord, sagt uden forespørgsel.

Så vil jeg "ski** p*" hvad andre siger, det er værst for dem selv de hopper på producentens limpind.

Jeg vil til en hver tid foretrække rolig drift og stabil temperatur. Igen, hvordan vil du køre rundt på en ringvej med mange lyskryds? For du køre "fuld hammer" og bremser og der er netop mange kryds når det fast brændsels fyr blander sig.
Det kan laves meget smartere, økonomisk og komfortabelt, og det ville være min prioritet.

Fiffer
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 514
Tilmeldt: 29 mar 2019 18:14
Mit fyr: Nbe 1016 kedel 10kw
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Dagligt forbrug: 6 kg
Årligt forbrug: 6
Givet likes: 384 gange
Modtaget likes: 108 gange

Re: RTB - PI-regulering

Indlæg af Fiffer » 20 nov 2020 19:13

383CI skrev:
20 nov 2020 18:04
Jeg er ikke med hverken flertal eller "eksperter" her på forum, nærmere tvært imod. Mener ikke fyret køre noget det bare ligner "af sig selv" og mener ikke der skal alverdens ekstra KinaSkrammel på der kun kan gå i stykker eller skabe ubalance.

Ej heller er jeg det fjernest enig i hvordan fyrene skal køres ind og indstilles. Mit har taget 14 dage at trimme, men udfra andre principper end "Afvejning" og O2 indstillet som beskrevet. Så køre det ja, lige så godt eller ringe som det store flertal.

På den anden side har jeg det bedst kørende BS/BS+ fyr skorstensfejeren har set og der er i hele området, ink fejerens eget. Samtidigt belv det nævnt at de faktisk var svære at få til at køre godt og ordentligt og at mange stod og kørte varierende ringe.
Skorstensfejerens egne ord, sagt uden forespørgsel.

Så vil jeg "ski** p*" hvad andre siger, det er værst for dem selv de hopper på producentens limpind.

Jeg vil til en hver tid foretrække rolig drift og stabil temperatur. Igen, hvordan vil du køre rundt på en ringvej med mange lyskryds? For du køre "fuld hammer" og bremser og der er netop mange kryds når det fast brændsels fyr blander sig.
Det kan laves meget smartere, økonomisk og komfortabelt, og det ville være min prioritet.
ja, du er en ener😁
10 kw nbe 1016 kedel,140 kvm hus, murer af Guds nåde.


Besvar