Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ny bruger (helt grøn) - skal bruge nyt pillefyr

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
cristianudenh
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 16 nov 2020 09:48
Modtaget likes: 8 gange

Re: Ny bruger (helt grøn) - skal bruge nyt pillefyr

Indlæg af cristianudenh » 17 nov 2020 11:01

Hej Alle!
Tak for alle de mange gode svar og input, det er virkelig værdsat!

Efter at have snakket med en del installatører og læst jeres feedback med mere, så tænker jeg at et BlackStar+ 25KW Fumus pillefyr og en 280L silo ikke er helt ved siden af i forhold til mit behov? Men jeg vil rigtig gerne høre jeres mening.

https://www.hedestoker.dk/6181-blacksta ... ering.html

https://www.hedestoker.dk/5328-blacksta ... o-280.html

Er kvaliteten i orden?
Er der skrækhistorier med at folk betaler sig fattige i VVS'er for at få det til at køre nogenlunde men aldrig rigtigt?
Er der nogle fald grupper jeg skal undgå med fyret?
Er der noget i tænker jeg skal være særlig opmærksom på?
Jeg skryder med spredehagl her :) da jeg stadig har muligheden for at vælge et andet fyr hvis dette er helt ved siden af.

Windhager lyder helt utrolige kompetente og ligger 20 - 30 minutter fra min adresse, men tror det er at skyde for "højt" hvis det giver mening, da min total løsning bliver el i sidste ende, har skrevet lidt mere under varmepumpe om dette.

MGM lyder også interessant i deres 25KW Comfort serie, men det er 6.000 kr dyere og så begynder vi at nærme os Windhager intro priser.
Pillefyret kan selv veje og måle brændeværdi som jeg forstår det samt det BlackStar+ også kan, men er der ellers noget der gør at man ville vælge MGM over BlackStar+ ?

En varmepumpe løsning ville længere ned af linjen passe bedst til mit behov og i min total løsningen, da jeg har planer om at (begynde) investere i solceller og vind med tilhørende batterier om nogle år. Men da jeg først kan søge om tilskud i 2021 til varmepumpen og at jeg ikke kan søge efter varmepumpen er sat op gør at det ikke er muligt her og nu da jeg pt ikke har et fungerende fyr :(

Tak på forhånd!


Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Ny bruger (helt grøn) - skal bruge nyt pillefyr

Indlæg af Troldmand. » 17 nov 2020 11:52

Efter gammel ordning, kan man stadig godt få varmepumpe.

sra71
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 18
Tilmeldt: 17 jul 2014 07:59
Mit fyr: Biowin 2 touch 10 kW
Areal: 165 m2 +30 m2 kælder
Brændsel: Træpiller + brænde
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 7 gange

Re: Ny bruger (helt grøn) - skal bruge nyt pillefyr

Indlæg af sra71 » 17 nov 2020 12:19

Jeg kan ikke udtale mig om BlackStar+ eller MGM.

Jeg har selv et windhager biowin 2 touch som jeg fik installeret sidste år. Det er kvalitet, men det betaler man også for. Der er intet der skal indstilles
For ca. 1 mdr. kaldte fyret på hovedrengøring (efter 11 mdr. drift) og det tog ca. 15 min. Aske skuffen tømmer jeg ca. hvert 4. uge om vinteren. Fyret kan også fås med automatisk aske udtræk. Med det rigtige sæt up (pillesug) kommer komforten med et moderne kvalitets pillefyr tæt på en varme pumpe.

Blinky
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 155
Tilmeldt: 29 okt 2012 01:26
Mit fyr: MGM Comfort 15 KW
Areal: 200 + 60
Brændsel: DLG Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7100
Årligt forbrug: ca. 8 ton.
Geografisk sted: Vejle
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: Ny bruger (helt grøn) - skal bruge nyt pillefyr

Indlæg af Blinky » 17 nov 2020 12:24

Det er muligt MGM er dyrere i indkøb, men til gengæld er det billigere at installere da der ikke skal laves shunt. MGM er født med niveauføler i tanken til automatisk opfyldning.

Fiffer
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 511
Tilmeldt: 29 mar 2019 18:14
Mit fyr: Nbe 1016 kedel 10kw
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Dagligt forbrug: 6 kg
Årligt forbrug: 6
Givet likes: 384 gange
Modtaget likes: 108 gange

Re: Ny bruger (helt grøn) - skal bruge nyt pillefyr

Indlæg af Fiffer » 17 nov 2020 12:25

cristianudenh skrev:
17 nov 2020 11:01
Hej Alle!
Tak for alle de mange gode svar og input, det er virkelig værdsat!

Efter at have snakket med en del installatører og læst jeres feedback med mere, så tænker jeg at et BlackStar+ 25KW Fumus pillefyr og en 280L silo ikke er helt ved siden af i forhold til mit behov? Men jeg vil rigtig gerne høre jeres mening.

https://www.hedestoker.dk/6181-blacksta ... ering.html

https://www.hedestoker.dk/5328-blacksta ... o-280.html

Er kvaliteten i orden?
Er der skrækhistorier med at folk betaler sig fattige i VVS'er for at få det til at køre nogenlunde men aldrig rigtigt?
Er der nogle fald grupper jeg skal undgå med fyret?
Er der noget i tænker jeg skal være særlig opmærksom på?
Jeg skryder med spredehagl her :) da jeg stadig har muligheden for at vælge et andet fyr hvis dette er helt ved siden af.

Windhager lyder helt utrolige kompetente og ligger 20 - 30 minutter fra min adresse, men tror det er at skyde for "højt" hvis det giver mening, da min total løsning bliver el i sidste ende, har skrevet lidt mere under varmepumpe om dette.

MGM lyder også interessant i deres 25KW Comfort serie, men det er 6.000 kr dyere og så begynder vi at nærme os Windhager intro priser.
Pillefyret kan selv veje og måle brændeværdi som jeg forstår det samt det BlackStar+ også kan, men er der ellers noget der gør at man ville vælge MGM over BlackStar+ ?

En varmepumpe løsning ville længere ned af linjen passe bedst til mit behov og i min total løsningen, da jeg har planer om at (begynde) investere i solceller og vind med tilhørende batterier om nogle år. Men da jeg først kan søge om tilskud i 2021 til varmepumpen og at jeg ikke kan søge efter varmepumpen er sat op gør at det ikke er muligt her og nu da jeg pt ikke har et fungerende fyr :(

Tak på forhånd!
MGM er mange godt tilfredse med,simpel styring, sku være meget stabil i drift, kender flere der har et, nbe’S fordel er deres onlinedel, som man bliver ret glad for, samt deres billige reservedele, og så er brænderen simpel at reparere og skifte stumper på, ulempen er de kan være lidt kritiske med kvaliteten på piller, samt sneglen er ikke god hvis der er for meget smuld i piller. Windhager kender jeg intet til, og hvis du bare finder en vvs der er vant til at sætte pillefyr op, så tænker jeg det nok skal blive godt, evt. spørg hos Hedestoker, de har sat 1000vis op
10 kw nbe 1016 kedel,140 kvm hus, murer af Guds nåde.


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5469
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 403 gange
Modtaget likes: 421 gange

Re: Ny bruger (helt grøn) - skal bruge nyt pillefyr

Indlæg af triumph » 17 nov 2020 13:01

Skal du selv sætte det op ?

Dansk VVS center sælger både scotte og MGM, måske var de gode at tale med.

Min holdning er at "simpelt er godt"
Her vinder MGM over scotte.
Scotten har en snegl der ikke altid føder ens. Så bygger man iltstyring, for at kompensere for dette. For den skal virke, skal kedlen være tæt = man kan ikke se brænder/brændkammer.
Så sætter man askeudtræk på.
Når noget bliver utæt, så luft løber uden om forbrændingen, f.eks gennem askeudtræk. Så soder brænder, men det kan man ikke se.
Det kan man heller ikke hvis kompressor eller magnetventil til kompressor rens står af, og brænder kokser til

Der er MGM nemmere

Hvis du har plads, så ville jeg købe det med størst mulige silo. Gerne en med en lige snegl.
Og så ville jeg få rumtemperatur føler og vv prioritering. Da en 25 kW brænder, ikke er økonomisk i lav last

sra71
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 18
Tilmeldt: 17 jul 2014 07:59
Mit fyr: Biowin 2 touch 10 kW
Areal: 165 m2 +30 m2 kælder
Brændsel: Træpiller + brænde
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 7 gange

Re: Ny bruger (helt grøn) - skal bruge nyt pillefyr

Indlæg af sra71 » 17 nov 2020 15:56

Enig simpel er godt.

Biowin styrer efter forbrændingstemperaturen og undertryk i kedlen.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5469
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 403 gange
Modtaget likes: 421 gange

Re: Ny bruger (helt grøn) - skal bruge nyt pillefyr

Indlæg af triumph » 17 nov 2020 18:36


kivi
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 289
Tilmeldt: 09 maj 2012 22:28
Mit fyr: Black Star 1016 16 kW
Areal: 160
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8300
Geografisk sted: Odder
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 37 gange

Re: Ny bruger (helt grøn) - skal bruge nyt pillefyr

Indlæg af kivi » 17 nov 2020 21:01

cristianudenh skrev:
17 nov 2020 11:01


En varmepumpe løsning ville længere ned af linjen passe bedst til mit behov og i min total løsningen, da jeg har planer om at (begynde) investere i solceller og vind med tilhørende batterier om nogle år. Men da jeg først kan søge om tilskud i 2021 til varmepumpen og at jeg ikke kan søge efter varmepumpen er sat op gør at det ikke er muligt her og nu da jeg pt ikke har et fungerende fyr :(

Tak på forhånd!
Måske jeg misser noget her men, hvis du allerede har bestemt dig for varmepumpe, hvorfor så investere et beløb i et pillefyr nu, som måske er højere end det du kan få i tilskud senere?
Mvh. Ole

mgmone
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 575
Tilmeldt: 06 aug 2012 08:54
Modtaget likes: 60 gange

Re: Ny bruger (helt grøn) - skal bruge nyt pillefyr

Indlæg af mgmone » 18 nov 2020 06:48

Hej
Husk at få priser incl montage inden der sammenlignes priser, der kan være stor forskel på installations pris på de for skellige fyr, nogle kommer som samlesæt skal have shunt mv. andre er ren plug and play. der kan defor være stor forskel på materiale og tidsforbrug.
Hilsen Karsten
Hilsen Karsten
Tekniker hos MGM-pillefyr.dk
Bestyrer af biostoker.dk


Besvar