Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Pilletilførsel

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Besvar
Jackie58
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 19 okt 2020 15:09
Mit fyr: Woody med 6,??? Styring
Areal: 140
Brændsel: 8 mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4530
Årligt forbrug: 5-6 ton

Pilletilførsel

Indlæg af Jackie58 » 10 nov 2020 15:28

Hej
Nok et dumt spørgsmål

Hvis man bruger automatisk pilletilførsel
Bruger den så mindre piller hvis man indtaster 600 end
Hvis man indtaster 700 som gennemsnits vejningstal


Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Pilletilførsel

Indlæg af lamborg » 10 nov 2020 15:41

Nej det er modsat.
Styringen er modulerenede og ved ud fra en fastlagt kurve hvor mange gram der skal bruges ved den og den % del drift.
Hvis din måling siger 700 gr så regner stryingen ud fra at det er det den giver på 6 min og sætter sin dossering derefter.
Hvis du så sætter den til 600 gr så vil styringen beregne kørertid på snegl herefter altså sætte kører tiden op og hvis den så faktisk giver 100 gr mere på 6 min så får du alt for mange piller ind.
Hvis du skal gøre noget skal du gå op i gram for at få styringen til at sætte længe på kørsel pr min. ned men du skal ikke presse den ret meget for så går det ud over hvor mange Kw du har til rådighed på fyret . Så 100 gr er for meget .
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Re: Pilletilførsel

Indlæg af Lintz » 10 nov 2020 15:49

Jackie58 skrev:
10 nov 2020 15:28
Hej
Nok et dumt spørgsmål

Hvis man bruger automatisk pilletilførsel
Bruger den så mindre piller hvis man indtaster 600 end
Hvis man indtaster 700 som gennemsnits vejningstal
Som man siger findes der ikke dumme spørgsmål - Kun dumme svar icon_cheesygrin.gif

Hvis du har afvejet dine piller ved 6 min kørsel f.eks 3 gange og taget gennemsnittet af det og fået 700 gram ved styringen at din snegl skal køre en bestemt tid for at leverer xx antal gram ved en bestemt ydelse.
Hvis du så snyder og sætter tallet ned til 600 tror styringen at sneglen skal kører en smule længere da du faktisk fortæller den at din snegl ikke er så effektiv - Derved får du flere piller kørt ned på herden når du sætter tallet ned. Omvendt får du mindre piller hvis du sætter tallet op.

EDIT: Nå kan se Lamborg er kommet med nogenlunde samme svar bare forklaret på en anden måde....
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

383CI
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 173
Tilmeldt: 08 maj 2010 18:26
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Pilletilførsel

Indlæg af 383CI » 10 nov 2020 17:59

Jo større tal for afvejningen, jo mindre køre sneglen for at tilføre de piller der er påkrævet for den ønskede effekt.

Som beskrevet.

Hvis du vil regne modsat kan du afveje de 360 sekunder og taste dem ind når magasinet er halvt fyldt. Efter indtastningen fylder du helt op.
Vigtigt du afvejer med halvt magasin, det giver det bedste udgangspunkt da der kan være stor forskel på hvor meget den dossere om det er fyldt eller tomt.
Hos mig er forskellen, eller kan være, over 100g.

Så lader du fyret køre sig selv næsten tomt, og fylder helt op igen.

Så kan du sammenholde den mængde fyret skriver at have brugt med det faktuelle forbrug. Dernæst redigere tallet for afvejning udfra forholdet mellem de 2 tal.

Der er nemlig også forskel på om sneglen køre 360 sekunder i en streg eller 360 x 1 sek.

På min V13 passer forbrug og udregnet forbrug indenfor 2% :) men der er også brugt andre små trick.

lille_smed
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 10 feb 2010 19:24
Mit fyr: scotte
Areal: 238 + 20 kælder +150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8781
Årligt forbrug: 6 tons træpiller
Geografisk sted: 10 km uden for horsens stenderup 8781
Modtaget likes: 13 gange

Re: Pilletilførsel

Indlæg af lille_smed » 10 nov 2020 18:33

hvis der er udsving på over 100 gram , så er der noget galt. Med så stor et udsving er det næsten umuligt, at få fyret til at køre optimalt. Men mindre det er en af de ny som er helt tæt i kedlen og har sonde på


383CI
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 173
Tilmeldt: 08 maj 2010 18:26
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Pilletilførsel

Indlæg af 383CI » 10 nov 2020 20:47

lille_smed skrev:
10 nov 2020 18:33
hvis der er udsving på over 100 gram , så er der noget galt. Med så stor et udsving er det næsten umuligt, at få fyret til at køre optimalt. Men mindre det er en af de ny som er helt tæt i kedlen og har sonde på
Det er en BS+er med sonde og jeg har, ifølge skorstensfejeren, den bedste aske de overhovedet har set, i min askeskuffe, så det er lykkes at få det til at køre. Sneglen er bøjet i magasinet, det giver en meget ujævn dossering er der nogle der mener.

Også uden O2 reguleringen er aktiv. Jeg "glæder" mig til at se hvad virkningsgraden er, regulært forbrug sammenlignet med Kamstrup måler.

Som nævnt passer mit udregnede forbrug med det faktuelle forbrug indenfor 2% uanset hvornår jeg fylder på magasinet, så det står knivskarpt og tager derfor højde for variationen i dosseringen. Men det har krævet en del mere eftertanke og indstilling end "normen" siger.

Altså, få lavet en afvejning og fyret på nettet, så spiller det maks. Øhhh, måske spiller det lige som de andre, lige så godt, eller lige så ringe.

Det pjat med de bare køre er lige så stort et blufnummer som den med månen er grøn ost.

lille_smed
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 10 feb 2010 19:24
Mit fyr: scotte
Areal: 238 + 20 kælder +150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8781
Årligt forbrug: 6 tons træpiller
Geografisk sted: 10 km uden for horsens stenderup 8781
Modtaget likes: 13 gange

Re: Pilletilførsel

Indlæg af lille_smed » 10 nov 2020 22:32

efter jeg har lavet min snegl om, så har jeg intet rør ved mit fyr i 4 mdr. men sneglen har 0 i udsving

383CI
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 173
Tilmeldt: 08 maj 2010 18:26
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Pilletilførsel

Indlæg af 383CI » 11 nov 2020 08:51

lille_smed skrev:
10 nov 2020 22:32
efter jeg har lavet min snegl om, så har jeg intet rør ved mit fyr i 4 mdr. men sneglen har 0 i udsving
Som jeg forstår det er O2 reguleringen netop konstrueret for at kompenserer for udsving.

Det er i hvert fald udgangspunktet for min regulering af fyret, ingen, absolut INGEN, kan jo fortælle hvordan det er tænkt. Og da slet ikke hvordan det (burde) virke.


Så kan vi jo, hver i sær, nørde lidt med teknikken og løsninger hvis ikke vi er tilfredse med "standard varen" og uden jeg lige kan gennemskue hvordan du har opnået jævn dossering er det jo et stort skridt på vejen mod jævn forbrænding.

Skorstensfejeren sagde iøvrigt også at der stod rigtigt mange BS+ er rundt omkring der kørte (meget) dårligt og at de faktisk var svære at regulerer ordentligt ind.
Det er tankevækkende når både producent, sælgerer og eksperter siger "det bare køre" men dem der skal rydde op og kontrollere driften siger det modsatte.

Jeg kørte med U herden i en periode, for at komme længere ned i drift, men den kræver jo mere O2 overskud for at virke ordentligt. Efter at have tænkt over det og hullernes placering er det næste projekt at bygge det noget om udfra erfaringen jeg fik med opbygning af (korn) brændere for mange år siden.

For mig at se giver den herd en masse unødvendig falsk luft.

lille_smed
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 10 feb 2010 19:24
Mit fyr: scotte
Areal: 238 + 20 kælder +150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8781
Årligt forbrug: 6 tons træpiller
Geografisk sted: 10 km uden for horsens stenderup 8781
Modtaget likes: 13 gange

Re: Pilletilførsel

Indlæg af lille_smed » 11 nov 2020 10:15

Den herd er noget møg, den er nærmes umulig at få til at brænde rigtig. Jeg har en til 10 og til min 16 kw. Jeg har skiftet den ud til den nbe kaldte en sommer herd, den køre vildt godt med den. siden jeg skiftede over til den har jeg intet gjort.

383CI
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 173
Tilmeldt: 08 maj 2010 18:26
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Pilletilførsel

Indlæg af 383CI » 11 nov 2020 16:50

lille_smed skrev:
11 nov 2020 10:15
Den herd er noget møg, den er nærmes umulig at få til at brænde rigtig. Jeg har en til 10 og til min 16 kw. Jeg har skiftet den ud til den nbe kaldte en sommer herd, den køre vildt godt med den. siden jeg skiftede over til den har jeg intet gjort.
Ikke helt forstået?

Mit fyr er "født" med en U herd (tror jeg)
Den fik jeg til at brænde temmeligt godt, men den svingede noget i O2 overskud.

Så prøvede jeg at købe en af de flade indsatser.

Den brænder mere stabilt og med noget mindre O2 overskud, og deraf jo så mindre luftoverskud.

Jeg kiggede noget på U herden, den har jo mindre "bålplads" og derfor ville jeg jo mene den kunne køre med laverer effekt, men det kan den ikke.
Mine tanker er så at der er alt for mange huller i de lodrette flader. Der er jo ikke antydning af bål i toppen af herden, og dermed ikke noget at blæse luft ind derfor.
Mine eksperimenter med kornbrændere for længe siden afgjorde at sekund luft skulle tilsættes øverst, men helt ude for uden af brænderen. Praktisk talt det eneste sted der ikke er huller i U herden iøvrigt :(

Så vil jeg lukke alle de huller der, for mig at se, er i overskud, og se om jeg kan få alt luften igennem bålet, og se hvad der sker ved det.
Men det er ikke et projekt der står øverst på listen ligge nu.


Besvar