Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Kedelshunt: Er min RAVK føler placeret forkert?

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Vibooorg
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 103
Tilmeldt: 03 nov 2020 09:39
Mit fyr: Baxi Multiheat 1,5
Areal: 300
Brændsel: Træpiller 8mm
Dagligt forbrug: 40
Årligt forbrug: 9
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 6 gange

Kedelshunt: Er min RAVK føler placeret forkert?

Indlæg af Vibooorg » 03 nov 2020 09:51

Først lad mig sige: Wow, der er virkelig meget god information herinde. Hver gang jeg googler noget omkring vores fyr, ender jeg med at læse adskillige sider herinde, selv indlæg der er over 10 år gamle har god viden :)

Vi overtog en ejendom i sommers med Baxi Multiheat 1,5. Det er min første oplevelse med stoker/pillefyr.

Jeg har svært ved at holde en stabil returtemperatur til kedlen. Min teori er at RAVK føleren er placeret forkert (ud fra hvad jeg kan læse i Baxi's monteringsvejledning, som lægmand). Føleren sidder nemlig FØR fremløbsvandet blandes i returen, så RAVK termostaten måler temperaturen på returvandet fra huset, og ikke det blandede vand der ryger tilbage i kedlen.

På billedet herunder har jeg tegnet rød streg på fremløb, blå på retur, og gul streg er RAVK termostatens føler.
20201103_080653261_iOS.jpg
Hvis det er korrekt at føleren er forkert monteret, kan jeg så bare skrue den ud (se billede herunder, rød cirkel) og placere føleren direkte på røret (efter hvor fremløb og retur blandes) godt pakket ind i isolering, for at den måler det rigtige sted (ikke som dykker, men metal-mod-metal)? Eller vil det begynde at pisse ud med returvand, hvis jeg skruer på møtrikken i den røde cirkel?
20201103_080704128_iOS.jpg

Bonusspørgsmål: Da vi overtog ejendommen stod fyret med en fremløbstemperatur på 75 grader. Baxi manualen anbefaler 80 grader fremløb, og mindst 60 grader retur. Fyret står i laden, og der er cirka 25 meter fra fyret og over til varmtvandsbeholder samt gulvvarme shunt. Er det ikke okay at køre med 80 i fremløb, selvom jeg ofte har set anbefalet 75 grader herinde? Jeg tænker at i mange tilfælde står fyret måske ikke så langt væk, som vores gør :)


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Kedelshunt: Er min RAVK føler placeret forkert?

Indlæg af pelle » 03 nov 2020 13:16

Hej Velkommen til

Som jeg lige kan se det så går der streng over under termostaten over til returrøret. Den går nok på et tee. Det er i mellem det tee og indgang til kedlen føleren skal sidde på returen. Er i tvivl, men tror føleren går ind i et dykrør. ellers må du lige have en halvtommer prop klar hvis der kommer vand. Du kan udmærket montere føleren uden på røret og gøre det som du selv er inde på med at tape den fast med noget alutape og så isolere rundt om den.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Vibooorg
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 103
Tilmeldt: 03 nov 2020 09:39
Mit fyr: Baxi Multiheat 1,5
Areal: 300
Brændsel: Træpiller 8mm
Dagligt forbrug: 40
Årligt forbrug: 9
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 6 gange

Re: Kedelshunt: Er min RAVK føler placeret forkert?

Indlæg af Vibooorg » 03 nov 2020 14:18

Tak for svar pelle :)

Ja, der går rør fra fremløb over til returen, det kan tydeligere ses her (se bort fra at tersmotaten er slukket på dette ældre billede, normalt står den på 2,5-3,5):
20200906_165529833_iOS.jpg

Uha jeg tror sgu ikke jeg tør begynde at skrue på den ravk føler møtrik så, hvis der er risiko for at det står ud med vand. Jeg får det nok aldrig tæt igen :D Men afventer alligevel at VVS'eren kommer forbi og skifter pakningen rundt på mit Baxi magasin, så kan jeg vel få ham til at pille den ud eller så kan jeg give det et forsøg, mens han skifter pakning :)

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Kedelshunt: Er min RAVK føler placeret forkert?

Indlæg af pelle » 03 nov 2020 15:04

Mig en gåde at føleren sidder der hvor den gør. Det er helt forkert. Føleren skal sidde efter det forbindelses stykke. Så vil ventilen lukke når føleren når en given temp. f.eks 60 gr. Så køles føleren ned af husets retur og ventilen åbner igen. Så spædes der til med varmt vand fra fremløb og føleren får varme og får ventilen til at lukke igen. Ventilen åbner og lukker hele tiden . Sådan virker en shunt. Som føleren sidder på dit system nu lukker ventilen ikke og du får ikke høj nok temp. tilbage til kedlen. Lidt pakgarn og salve på den prop og så i med den. Men, det kan smeden nu også hurtig ordne. :great:
Last edited by 1 on pelle; edited 3 times in total
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Kedelshunt: Er min RAVK føler placeret forkert?

Indlæg af thy » 03 nov 2020 15:12

Vibooorg skrev:
03 nov 2020 14:18
Tak for svar pelle :)

Ja, der går rør fra fremløb over til returen, det kan tydeligere ses her (se bort fra at tersmotaten er slukket på dette ældre billede, normalt står den på 2,5-3,5):

20200906_165529833_iOS.jpg


Uha jeg tror sgu ikke jeg tør begynde at skrue på den ravk føler møtrik så, hvis der er risiko for at det står ud med vand. Jeg får det nok aldrig tæt igen :D Men afventer alligevel at VVS'eren kommer forbi og skifter pakningen rundt på mit Baxi magasin, så kan jeg vel få ham til at pille den ud eller så kan jeg give det et forsøg, mens han skifter pakning :)
hmm ja der hvor der sidder temp måler kunne den måske flyttes hen er hullet ikke dybt nok forsøg med godt isolering og så temp måler op i dyklommen
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Kedelshunt: Er min RAVK føler placeret forkert?

Indlæg af pelle » 03 nov 2020 15:16

Ja byt om på termometer og føler. God ide Thy. :great: Og så også sæt en ekstra termometer på ned mod kedlen så du har noget at stille shunt termostaten efter..Det ville jeg gøre :)
Last edited by 1 on pelle; edited 3 times in total
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Vibooorg
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 103
Tilmeldt: 03 nov 2020 09:39
Mit fyr: Baxi Multiheat 1,5
Areal: 300
Brændsel: Træpiller 8mm
Dagligt forbrug: 40
Årligt forbrug: 9
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 6 gange

Re: Kedelshunt: Er min RAVK føler placeret forkert?

Indlæg af Vibooorg » 03 nov 2020 15:31

Det termometer man kan se på billedet, er en 5 grader under hvad Baxi'en melder returen er. Så jeg ved ikke om termometeret er lidt dårligt eller om Baxi føleren er. Men jeg kunne nok godt undvære det termometer, og så have termostat føleren siddende der i stedet.

Jeg prøver sgu lige at ringe til VVS'eren og høre :)

Tak for hjælp med opklaring, så havde jeg alligevel ret i mine antagelser om den RAVK.

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Kedelshunt: Er min RAVK føler placeret forkert?

Indlæg af thy » 03 nov 2020 15:44

pelle skrev:
03 nov 2020 15:16
Ja byt om på termometer og føler. God ide Thy. :great: Og så også sæt en ekstra termometer på ned mod kedlen så du har noget at stille shunt termostaten efter..Det ville jeg gøre :)
fyret måler på returen(og frem) så den kan ses der
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Vibooorg
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 103
Tilmeldt: 03 nov 2020 09:39
Mit fyr: Baxi Multiheat 1,5
Areal: 300
Brændsel: Træpiller 8mm
Dagligt forbrug: 40
Årligt forbrug: 9
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 6 gange

Re: Kedelshunt: Er min RAVK føler placeret forkert?

Indlæg af Vibooorg » 03 nov 2020 15:52

Ja, fyret har display der kan skifte mellem fremløb og retur temperatur. Så jeg behøver egentlig ikke et termometer på returen. Og lige pt. forvirrer det også bare, fordi det måler 5 grader mindre end hvad fyret gør. Men som man siger, "har du et temometer kender du temperaturen... har du 2, er du forvirret" :D

Har snakket med VVS'eren, han var enig i at den er monteret forkert.

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Kedelshunt: Er min RAVK føler placeret forkert?

Indlæg af thy » 03 nov 2020 15:57

Vibooorg skrev:
03 nov 2020 15:52
Ja, fyret har display der kan skifte mellem fremløb og retur temperatur. Så jeg behøver egentlig ikke et termometer på returen. Og lige pt. forvirrer det også bare, fordi det måler 5 grader mindre end hvad fyret gør. Men som man siger, "har du et temometer kender du temperaturen... har du 2, er du forvirret" :D

Har snakket med VVS'eren, han var enig i at den er monteret forkert.
nemlig :great:
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen


Besvar