Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Kæmpetilskud.

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Låst
Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 126 gange

Re: Kæmpetilskud.

Indlæg af Dunas » 01 nov 2020 16:08

Troldmand. skrev:
01 nov 2020 13:05
Mit gamle pillefyr kørte udmærket.
6 paller ca. årligt til 150m2 hus fra 1862. Røggas temperatur aldrig over 60 - 70 grader. Det kunne vist ikke gøres ret meget anderledes, med et helt nyt moderne fyr.

Tværtimod er pillefyr generelt meget dårligere, end der bliver lovet fra fabrikken.
Så vidt jeg huske fra dine tidligere indlæg, havde du en Bio 18 pillefyr med viadrus kedel, nok ikke det bedste pillefyr.
Jeg ligger på 4 tons årlig på 151m2, min røggas temperatur ligger omkring 120-130 grader.
Din påstand, at pillefyr generelt er meget dårligere, end der bliver lovet fra fabrikken er nok en fis i en gang hornlygte....


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Kæmpetilskud.

Indlæg af triumph » 01 nov 2020 17:03

Dunas skrev:
01 nov 2020 16:08
Så vidt jeg huske fra dine tidligere indlæg, havde du en Bio 18 pillefyr med viadrus kedel, nok ikke det bedste pillefyr.
Jeg ligger på 4 tons årlig på 151m2, min røggas temperatur ligger omkring 120-130 grader.
Din påstand, at pillefyr generelt er meget dårligere, end der bliver lovet fra fabrikken er nok en fis i en gang hornlygte....
Der vil jeg ligge mig i midten.
At sammenligne en bio 18 på en vidarus. Med en Panasonic varmepumpe. Er som og sammenlign en Lada fra 1972, med en Tesla.
(Jeg er klar over at Troldmand havde tryllet med sin bio 18, og lavet røgvender mm. meeeen. Det bliver det ikke mahogni af....)
Jeg vil dog medgive Troldmand at det er mig umuligt at indregulere mit pillefyr til bare noget der minder om DTI test resultat, og er overbevist om at testresultater er langt mere positive end det forbrug folk oplever i praksis. Specielt når fyret køre forår og efterår, bare fordi der er 2 timer om dagen det er koldt.
Men mon ikke også det er sådan med VP ?
(Det er det nok ikke for nørder, men for flertallet)

Vedr. Gastech's beregner. Så er det jo en gennemsnits udregning, der ikke tager hensyn til radiator areal. Aktuel isolering mm.
Men den virker som om den ikke er designet til at give urealistiske lave forbrug for VP

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Kæmpetilskud.

Indlæg af Lintz » 01 nov 2020 17:09

triumph skrev:
01 nov 2020 17:03
Det er mig umuligt at indregulere mit pillefyr til bare noget der minder om DTI test resultat.
Sådan er det jo med alt - Bilerne kører heller ikke det de lover. Om det så er på el eller brændstof.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 126 gange

Re: Kæmpetilskud.

Indlæg af Dunas » 01 nov 2020 17:29

triumph skrev:
01 nov 2020 17:03
Der vil jeg ligge mig i midten.
At sammenligne en bio 18 på en vidarus. Med en Panasonic varmepumpe. Er som og sammenlign en Lada fra 1972, med en Tesla.
(Jeg er klar over at Troldmand havde tryllet med sin bio 18, og lavet røgvender mm. meeeen. Det bliver det ikke mahogni af....)
Jeg vil dog medgive Troldmand at det er mig umuligt at indregulere mit pillefyr til bare noget der minder om DTI test resultat, og er overbevist om at testresultater er langt mere positive end det forbrug folk oplever i praksis. Specielt når fyret køre forår og efterår, bare fordi der er 2 timer om dagen det er koldt.
Men mon ikke også det er sådan med VP ?
(Det er det nok ikke for nørder, men for flertallet)

Vedr. Gastech's beregner. Så er det jo en gennemsnits udregning, der ikke tager hensyn til radiator areal. Aktuel isolering mm.
Men den virker som om den ikke er designet til at give urealistiske lave forbrug for VP
Jeg mener, viadrus er en støbejern kedel, der kan anvendes til træpiller, brænde, koks. osv. Ergo ikke særlig økonomisk når den anvendes til træpiller alene. Hvor i mod en pladejerns kedel er langt mere økonomisk til træpille brænder. Det er en af grundene til, at han har haft et høj forbrug af træpiller. Det hjælper ikke meget og indstille sit træpillefyr, når man i forvejen er bagud på point med en støbejerns kedel.

kreller
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Givet likes: 41 gange
Modtaget likes: 94 gange

Re: Kæmpetilskud.

Indlæg af kreller » 01 nov 2020 17:57

pendec skrev:
01 nov 2020 13:57
Mon ikke folk kan spare hvis de vil spare
Tja vi har 2 gr. højere indetemp. end da vi havde pillefyr, så vi forsøger ikke at spare med en ekstra trøje og 1 bad i ugen.
Men det kan da være at man fik varmen ved at slæbe piller eller sparede på dem for ikke at skulle slæbe. :roll:
Bevares, hvis vi skruede ned til 21gr igen så ville vi spare noget mere, og regnestykket se bedre ud, men sidder ikke med kuglerammen konstant for at se om alting kan betale sig. Det kan heller ikke betale sig at rejse 14 dage sydpå.


pendec

Re: Kæmpetilskud.

Indlæg af pendec » 01 nov 2020 18:06

kreller skrev:
01 nov 2020 17:57
Tja vi har 2 gr. højere indetemp. end da vi havde pillefyr, så vi forsøger ikke at spare med en ekstra trøje og 1 bad i ugen.
Men det kan da være at man fik varmen ved at slæbe piller eller sparede på dem for ikke at skulle slæbe. :roll:
Bevares, hvis vi skruede ned til 21gr igen så ville vi spare noget mere, og regnestykket se bedre ud, men sidder ikke med kuglerammen konstant for at se om alting kan betale sig. Det kan heller ikke betale sig at rejse 14 dage sydpå.
Jeg har 24-25 grader og sveder, så jeg kender problemet, da min gulvvarme bare er for vild!

Men spare på varmen var ikke der jeg tænkte man vinder meget, det er jo på investeringen som gør forskellen i det lange løb og regnskab som man burde kunne regne ud, også med kugleramme :twisted:

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Kæmpetilskud.

Indlæg af pille bruger » 01 nov 2020 18:19

Er i ikke langt ude på sidesporet med mudderkastning ?

Et fyr godkendes på https://www.teknologisk.dk/laboratorier ... eret/28227

Varmepumper afprøves også.
Og det kan der ikke fifles meget med.

Forskellen er måske mere hvordan de bruges, som hvordan de indstilles.
Forkert indstillet, så er der ikke noget der duer.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

kreller
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Givet likes: 41 gange
Modtaget likes: 94 gange

Re: Kæmpetilskud.

Indlæg af kreller » 01 nov 2020 18:21

pendec skrev:
01 nov 2020 18:06
Jeg har 24-25 grader og sveder, så jeg kender problemet, da min gulvvarme bare er for vild!

Men spare på varmen var ikke der jeg tænkte man vinder meget, det er jo på investeringen som gør forskellen i det lange løb og regnskab som man burde kunne regne ud, også med kugleramme :twisted:
Hvorfor sænker du så ikke din fremløbstemp?

Når udedelen engang står af, så er det jo kun den og ikke hele installationen der skal til. Så er regnestykket også anderledes.
Hvad med huset man har købt på afbetaling og skal holdes vedlige, er det også en god forretning? Man kan måske være heldig at taget lige er skiftet inden overtagelse. Bor man på landet som mange af os godt kan li, er det ikke sikkert at vi får samme pris igen når det skal sælges. Men at der er vp hjælper selvfølgelig på det.

pendec

Re: Kæmpetilskud.

Indlæg af pendec » 01 nov 2020 18:36

kreller skrev:
01 nov 2020 18:21
Hvorfor sænker du så ikke din fremløbstemp?

Når udedelen engang står af, så er det jo kun den og ikke hele installationen der skal til. Så er regnestykket også anderledes.
Hvad med huset man har købt på afbetaling og skal holdes vedlige, er det også en god forretning? Man kan måske være heldig at taget lige er skiftet inden overtagelse. Bor man på landet som mange af os godt kan li, er det ikke sikkert at vi får samme pris igen når det skal sælges. Men at der er vp hjælper selvfølgelig på det.
Jeg kan desværre kun sænke fremløb på gulv få grader, de gør ikke meget for indendørs, kan få 27 i gulv, har 31 lige nu. Fordi det er betongulv, så kan jeg ikke rende og ændre på det på alle tider, det giver ingen mening, så lige nu har den kørt på samme temp fra jeg tændte. Overvejer investering i termostat styret gulvvarme lige nu er der bare fuld power på fremløb med en termostat altid. Beton er bare noget svær at styre.

Jeg tror btw, at vi skal forholde os til varme, begynder vi at se på hus, så kan vi alle flytte til nye huse, og kigge på dårlige investeringer og andet, og andre se på, mens vi begynder at gøre det til mere end det burde være.
Vi vedligeholder og ofte vinder lidt på varmen når vi bruger på andet end vp/pillefyr . Gør vi det som førstegangskøber, så er det jo et andet regnskab fremad, og ikke bagud.
Regnskabet er varme baseret, og det er klart nok baseret på huset man sætter det op i, og begynder man at sætte VP op i et pilrådden og utæt hus, så lyder det som en fiasko fra dag 1. Så alt er relativt her men grundstenen er investering i varme, baseret på hvad man har, og ikke hvad man gør yderligere for at begrænse udgiften fremad, for det koster også penge.

Og fint indspark fra pille bruger :) :great: Især fordi jeg også var Bio18 ejer, og var lidt berørt der 8)

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Kæmpetilskud.

Indlæg af triumph » 01 nov 2020 19:08

Dunas skrev:
01 nov 2020 17:29
Jeg mener, viadrus er en støbejern kedel, der kan anvendes til træpiller, brænde, koks. osv. Ergo ikke særlig økonomisk når den anvendes til træpiller alene. Hvor i mod en pladejerns kedel er langt mere økonomisk til træpille brænder. Det er en af grundene til, at han har haft et høj forbrug af træpiller. Det hjælper ikke meget og indstille sit træpillefyr, når man i forvejen er bagud på point med en støbejerns kedel.
Enig, men det er jo også derfor Troldmand havde tunet sin.


Låst