Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Solceller til varmepumpe

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Besvar
friborg
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 05 maj 2012 10:04
Mit fyr: scotte 16Kw
Areal: 180
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Årligt forbrug: 6,5

Solceller til varmepumpe

Indlæg af friborg » 01 nov 2020 15:54

Hej Alle,

Jeg overvejer at udskifte mit gamle scotte pillefyr fra 2006 og et årligt forbrug på ca. 6500kg piller årligt.
Er der nogen der ved om der findes nogen form for styring der evt. kan varme en buffer tank op når solen skinner, det vil jo være rart at kunne udnytte sine solceller frem for at sælge strøm til ingen penge for så at købe dyrt tilbage.

Er der nogen der har kendskab til noget der fungere.
Har 168 kvm der opvarmens med gulvvarme, og planer om at lave 100kvm på 1. sal med radiator, har kigget lidt i retning af Bosch Compress 7001i LWMF 16 jordvarme og 600 meter slange.

/Jan


kreller
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Givet likes: 41 gange
Modtaget likes: 94 gange

Re: Solceller til varmepumpe

Indlæg af kreller » 01 nov 2020 18:27

Der skulle findes noget styring til det, kan ikke huske, hvor jeg har set det henne. Men om sommeren, hvor der er masser af sol. skal du ikke bruge den varme alligevel. I yder perioderne kan du jo sætte vp til at hæve temp i buffer fra kl12 til kl hvad man nu vil. Måske man kan beregne om det er bedre at det er elpatron der starter. PÅ min kan man selv bestemme hvor meget elpatron må yde.
Har selv solceller og er spændt på når året er omme, hvor meget vi er blevet taget i røven.

Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Givet likes: 322 gange
Modtaget likes: 42 gange

Re: Solceller til varmepumpe

Indlæg af Bri_Jac » 02 nov 2020 18:58

Du kan gøre dette med noget homeautomation, Alt afhængigt af hvad du selv kan og hvilket styresystem, kan du vælge domoticz eller HomeSeer. Ja der er en del andre også. Hvis din solcelle inverter kan lave udlæsning, så du let få adgang til disse data, så du ved om du har overskudsproduktion. Alternativt må du have et tangampere meter tilkoblet dit homeautomation, så kan du på den måde få målingerne.
Jeg ville så have et relæ styret af din homeautomation, der kan tilslutte en elpatron så du kan lave et script/event. Hvis du har overskudsproduktion, så tænde på elpatronen. men slå fra ved fx 90grader celsius.

Jeg ville vil så på samme måde som er lovkrav ved solfanger, tilslutte en skoldningssikring/sikkerhedsventil så VVB vandet ikke bliver for varmt


Besvar