Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

CO2 fodtryk

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

CO2 fodtryk

Indlæg af Torpet » 29 okt 2020 19:36

Denne her synes jeg er ret så interessant:
CO2 aftryk pillefyr.jpeg


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: CO2 fodtryk

Indlæg af Lintz » 29 okt 2020 19:40

Torpet skrev:
29 okt 2020 19:36
Denne her synes jeg er ret så interessant:
CO2 aftryk pillefyr.jpeg
Den der duer ikke til noget for regeringen har beviser på at folk inde på Nørrebro stritter som fluer på grund af brug af brændeovn :)
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: CO2 fodtryk

Indlæg af MichaelK » 30 okt 2020 00:33

Ja, skemaet er jo et fint skulderklap til pillefyrs og brændeovnsbrugere. Under de rigtige præmisser, altså!
For hvad ligger til grund for den placering, som de forskellige opvarmningsformer har fået på listen?

Der vil jo f.eks. være en del forskel på, om strømmen til elradiatoren og varmepumper grøn eller "sort"?
Om træet til træpiller og brændeovne er fremstillet på grundlag af bæredygtigt skovbrug, og om det er
transporteret over store afstande?
Dernæst kan man også spørge, om man har indregnet CO2 aftrykket for fremstillingen af de forskellige
anlæg, der henholdsvist producere og forbruger energien.

Der er rigeligt med data at jonglere rundt med, så disse skemaer kan vise lige det resultat man ønsker, og
det synes jeg kan sætte troværdigheden under pres.

Min pointe er, at argumenter for det ene, eller det andet, skal være troværdige. Er de ikke det, vil det jo
være vanskeligt at overbevise tvivlere om ens hensigter. Det gælder uanset, hvilken hest man spiller på 8)

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

383CI
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 173
Tilmeldt: 08 maj 2010 18:26
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: CO2 fodtryk

Indlæg af 383CI » 30 okt 2020 05:10

Den er da, tæt på idiotisk.
Som det er nævnt, hvad er premisserne?

Først fældes og køres til fabrikken. Enten i smuldform eller stammer der så kværnes ned.

Rigtigt mange piller laves i F.eks. Polen. Jeg husker ikke tallene, men 1 tons piller kræver rigtigt meget strøm. Den slag/pres mølle der laver dem drives af en +50Kw motor og den laver ikke "mange tons" i timen.

Hvor kommer den strøm fra? Polsk kulkraft eller atomkraft?

Så skal de pakkes og læsses, enten i en skib der sejler på tung fuel, eller i en lastbil der køres herop af en blegfed og
ildelugtende Pokakalak
der brænder en del diesel af.

Så skal de hentes eller leveres, og fyret bruger også en del strøm.

Meget af det der brændes af i store værker kommer fra Brasilien. Det kommer herop i skibe, det er ikke frisk luft uden CO2 der kommer op af deres skorstene.

Så den er i bedste fald intetsigende, ellers nærmere misvisende.
Uden at vide det vil jeg ikke tro der er den store forskel overhovedet, men er ligeglad så længe Aple får lov til at blæse 5% af DK elforbrug ud til fuglene når de kunne have varmet hele Viborg op.

Bare et af utallige vanvittige eksembler på spild.

Fiffer
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 514
Tilmeldt: 29 mar 2019 18:14
Mit fyr: Nbe 1016 kedel 10kw
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Dagligt forbrug: 6 kg
Årligt forbrug: 6
Givet likes: 384 gange
Modtaget likes: 108 gange

Re: CO2 fodtryk

Indlæg af Fiffer » 30 okt 2020 09:09

383CI skrev:
30 okt 2020 05:10
Den er da, tæt på idiotisk.
Som det er nævnt, hvad er premisserne?

Først fældes og køres til fabrikken. Enten i smuldform eller stammer der så kværnes ned.

Rigtigt mange piller laves i F.eks. Polen. Jeg husker ikke tallene, men 1 tons piller kræver rigtigt meget strøm. Den slag/pres mølle der laver dem drives af en +50Kw motor og den laver ikke "mange tons" i timen.

Hvor kommer den strøm fra? Polsk kulkraft eller atomkraft?

Så skal de pakkes og læsses, enten i en skib der sejler på tung fuel, eller i en lastbil der køres herop af en blegfed og
ildelugtende Pokakalak
der brænder en del diesel af.

Så skal de hentes eller leveres, og fyret bruger også en del strøm.

Meget af det der brændes af i store værker kommer fra Brasilien. Det kommer herop i skibe, det er ikke frisk luft uden CO2 der kommer op af deres skorstene.

Så den er i bedste fald intetsigende, ellers nærmere misvisende.
Uden at vide det vil jeg ikke tro der er den store forskel overhovedet, men er ligeglad så længe Aple får lov til at blæse 5% af DK elforbrug ud til fuglene når de kunne have varmet hele Viborg op.

Bare et af utallige vanvittige eksembler på spild.
“Så skal de pakkes og læsses, enten i en skib der sejler på tung fuel, eller i en lastbil der køres herop af en blegfed og ildelugtende Pokakalak der brænder en del diesel af.” Det var dog en nedladende kommentar at komme med, sikke et menneskesyn du har.
10 kw nbe 1016 kedel,140 kvm hus, murer af Guds nåde.


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: CO2 fodtryk

Indlæg af Lintz » 30 okt 2020 09:17

Fiffer skrev:
30 okt 2020 09:09
Det var dog en nedladende kommentar at komme med, sikke et menneskesyn du har.
Må faktisk give dig ret.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: CO2 fodtryk

Indlæg af Torpet » 30 okt 2020 10:02

383ci: Dine Polske ‘venner’ leverer ganske rigtigt mange træpiller til vores kraftvarmeværker, så varmepumperne kan fungere. Men vi køber kun 3,5% af vores træpiller fra Polen, så rolig nu, 383ci, tal pænt. EL er jo ikke bare lige noget der kommer ud af en stikkontakt, den skal produceres.
Forbruget af træpiller på især de store kraftvarmeværker er vokset med mere end 500.000 ton på bare ét år fordi flere store kraftværker er blevet omlagt fra kul til træpiller.

Knap 100 værker på piller
I 2018 var der ifølge Energiproducenttællingen knap 100 større og mindre værker, der benyttede træpiller. Værkerne er: Avedøreværkets Blok 1 og 2. Amagerværkets Blok 1. Studstrupværkets Blok 3. Herningværket, Skive Fjernvarme samt fire fjernvarmeværker, som hver har brugt mellem 5.000 og 15.000 ton om året. Ydermere er der 33 fjernvarmeværker, der har brugt mellem 1.000 og 5.000 ton om året og omkring 50 små værker, der kun bruger træpiller
Dermed kom forbruget af træpiller i den danske energiforsyning op på 3,25 mio. ton.
importerede_traepiller_fra_oprindelsesland.jpg
Her kommer de importerede træpiller fra - ifølge den nye opgørelse fra 2018. Illustration: Energistyrelsen

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: CO2 fodtryk

Indlæg af triumph » 30 okt 2020 12:38

Ved ikke om lettere og Litauere lugter bedre end polakker 🧐

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: CO2 fodtryk

Indlæg af Lintz » 30 okt 2020 12:40

triumph skrev:
30 okt 2020 12:38
Ved ikke om lettere og Litauere lugter bedre end polakker 🧐
Skal vi ikke dreje den tilbage på sporet - Altså CO2 aftryk.

Lintz/Redaktør
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: CO2 fodtryk

Indlæg af Torpet » 30 okt 2020 12:54

Det kunne være gavnligt med en solid viden om træpiller faktisk er mere effektivt udnyttet i vores private små træpillefyr, der kører stille og roligt og helt uden at afgive nogen form for røg, når de er rigtigt justeret, end i store kræftværker for at levere strøm til sultne varmepumper. Måske derfor træpillefyr er CO2 neutrale, modsat varmepumperne? Er kræftværkerne mon CO2 neutrale? Næppe, og vel derfor varmepumper og fjernvarme laver et årligt CO2-aftryk på 1.700 kg CO2 imod pillefyrs 0 kg CO2.

Er disse tal egentlig ikke noget der ikke rigtigt er bragt ind i de heftige diskussioner omkring varmepumper v. træpillefyr? hm

Jeg bruger træpillefyr fordi de er effektive, giver god sikker varme og er billige i drift. Jeg bruger det ikke specielt fordi det er CO2 neutralt, men det er en rar følelse alligevel. Vores nyere modeller kræver også minimum vedligeholdelse. Service besøg er unødvendige for de fleste af os.


Besvar