Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Installation

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Installation

Indlæg af Jens » 27 okt 2020 16:16

Ofte sidder sikkerhedsventil sammen med trykekspansionsbeholderen, tror det er meget normalt at sætte den på returen, da det er en smule bedre for bælgen i trykekspansionsbeholderen, da det er knap så varmt.
Nu er det jo ikke et gammeldags brændefyr, så risikoen for at fyret begynder at koge er nok uendelig lille.
Returtermostaten på vvb er også en hel almindelig løsning, så vandet ikke bare hele tiden suser gennem vvb.
Den vil jo lukke i når returtemperaturen fra vvb når det termostaten er sat til, og vvb dermed er varmet op.
Du kan jo så også holde temp i vvb på eks ca 55 grader, selvom du har kedeltemp på eks 65 grader, hvilket er en fordel med hensyn til risikoen for tilkalkning i vvb.
Så i det store hele tror jeg, at du en helt almindelig installation.
Edit: havde ikke set billederne, men mener stadig det er korrekt udført.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !


Jane 0809
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 32
Tilmeldt: 27 okt 2020 09:15
Mit fyr: Woody Black Star mini 10 kw
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Re: Installation

Indlæg af Jane 0809 » 27 okt 2020 16:21

Vi havde egentlig selv sat det hele sammen, og lavet en fin sammensætning af tingene (efter vores egen mening- se billede) og skulle egentlig bare have en montør ud for at tilslutte styreboks og køre opstart.
Men han mente at det var sat sammen forkert, det hele skulle skilles ad, og så samles på hans måde med en del flere rør, fittings og selvfølgelig nogle timers arbejde.
Er selvfølgelig ikke særlig fedt at få en kæmpe regning, hvis alt dette ikke var nødvendigt, og måske en fejl fra han side.
Vedhæftede filer
IMG_20201027_155042.jpg

Jane 0809
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 32
Tilmeldt: 27 okt 2020 09:15
Mit fyr: Woody Black Star mini 10 kw
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Re: Installation

Indlæg af Jane 0809 » 27 okt 2020 16:26

Jens- jeg har bare læst flere steder, at idag skal sikkerhedsventilen sidder som noget af det første på fyrets fremløb

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Installation

Indlæg af Jens » 27 okt 2020 16:33

Kan ikke se fremløbet til huset, men ellers ser det vel rimeligt ud, dog mangler enten en returtermostat på vvb eller en motorventil til at styre tilgangen til vvb.
Ellers vil vandet blot suse gennem vvb, da det er det nemmeste fremfor den lange tur gennem huset.
Sikkerhedsventilen placering er klart vigtigst ved brændefyr uden automatisk styring, - tror ikke der er krav til placering ved et pillefyr, - men vil bestemt ikke lægge hovedet på blokken i det spørgsmål.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

Jane 0809
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 32
Tilmeldt: 27 okt 2020 09:15
Mit fyr: Woody Black Star mini 10 kw
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Re: Installation

Indlæg af Jane 0809 » 27 okt 2020 16:59

Okay. Så det vi selv havde lavet, var måske ikke forkert alligevel?
Montøren vil sætte en returtermostat på vvb- så det kommer


Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Installation

Indlæg af lamborg » 27 okt 2020 17:14

Jeg er også blevet belært om at sikkerhedsventilen skal sidde som det første efter kedlen og der må ikke være andet en rør hen til den . Sådan siger bogen men min er ved et "uheld" kommet til at sidde efter pumpen da jeg også har hørt at man under ugunstige forhold kan komme ud for at pumpen trækker luft ind gennem automatudlufteren der sidder på "juletræet" .
Sikkerhedsventilen lukker ikke op pga varme men pga tryk og det opstår som regel ved at man fylder for meget vand på et koldt anlæg og når vandet bliver varmet op så stiger trykket og ventilen åbner med et vandpantomie indtil trykket er så lavet at den lukker igen.
Den overkogsikring der sidder i selve kedlen skulle gerne have lukket for strømmen til din styring inden vandet koger af selve anlægget men det kan jo selvfølgelig sket når uheld er ude.
Så selvom jeres ikke sidder efter "bogen" så tror jeg nu den vil virke fint dog med den lille krølle at hvis i kører sommer drift og anlægget er lukket fra via trevejs så skal den jo sidde så den også virker på det kredsløb der går til VVB .
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Installation

Indlæg af pelle » 27 okt 2020 17:32

Lige meget om sikkerhedsventilen sidder på frem eller retur. Den har intet med temp. at gøre men på trykket i anlægget. Den består af en fjeder der trykkes kontra hvis trykket på vandet stiger og den vil dryppe.Den skal sidde så tæt på varmekilden som muligt. Allerhelst direkte på varmekilden, således man ikke kan lave nogen spærring til den. Her tænker jeg på ventiler, kuglehaner og hvad man nu ellers kan finde på at montere.

Der skal være en returventil på vvbeholder. Er vvb.holderen varmet op stiger temp. på returen og den skal lukke. Derfor en returventil. :great:
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

pendec

Re: Installation

Indlæg af pendec » 27 okt 2020 19:25

pelle skrev:
27 okt 2020 17:32
Lige meget om sikkerhedsventilen sidder på frem eller retur. Den har intet med temp. at gøre men på trykket i anlægget.
Måske er der tale om 2 forskellige ventiler? Jeg mener nemlig også min som sad lige efter kedel, var en overkogningsventil og ikke sikkerhedsventil, så forkert læst. For min slukkede styring hvis den blev aktiveret, så var historien og jeg testede den også på sin lille hvide knap igennem årene med Bio18. Måske var den også der, fordi nogle mente Bio18 kunne bruges til brænde og derved øge temp på varmt vand.

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Installation

Indlæg af lamborg » 27 okt 2020 19:50

Jamen kært barn har mange navne :-)
Om trykket opstår fordi du har fyldt for meget vand på eller vandet koger det er det samme der sker . Den åbner op for tryk udligning
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

pendec

Re: Installation

Indlæg af pendec » 27 okt 2020 20:05

lamborg skrev:
27 okt 2020 19:50
Jamen kært barn har mange navne :-)
Om trykket opstår fordi du har fyldt for meget vand på eller vandet koger det er det samme der sker . Den åbner op for tryk udligning
Det vidste jeg så ikke :) Jeg ved bare når jeg trykkede på knappen, så slukkede bio18 da. Jeg kan huske nu, da den blev taget ned, så var der en fjeder inde i den lille boks, så det matcher vist beskrivelsen meget godt.


Besvar