Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Kæmpetilskud.

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Låst
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Kæmpetilskud.

Indlæg af lamborg » 17 okt 2020 11:26

Man er altså også nød til at kikke på prisen.
Det er muligt at en Panasonic monoblok kun koster det samme som et pillefyr men den duer jo ikke under danske forhold.
Tag feks en 9kw som nok er noget af det mindste du kan bruge hvis du bor i dette land.
Coop er opgivet ved 35 gr som er 2 gr under en kropstempereratur altså har du 2 radiatore i et rum så varmer det ikke engang så meget som hvis der opholder sig 2 mennesker i det rum og hvis du så skal op på 55 gr for at holde varmen så er din coop ved -7 gr som er en ganske normal temperatur i dette land 1,8 . Føj for helvede det er dyrt .
Nej du skal op på en pris hvor du køber noget som kan opfylde de krav til varme der er i dette land .
jeg kan ikke spekulere i andre huse end mit eget.
2 x 20 kw VP i serie for at varme huset op og det skal kunne køre op til 65 gr i -20 gr ellers glem det hvad kan det koste ??
Nåh nej siger i så du kan da bare lave dit anlæg om med væg til væg radiatorer - skifte vinduer -nyt tag og efter isolere så kan du nok klare dig med mindre ?? .
Nå men er det gratis . Nej vel .
Inden jeg har set mig om ja så har jeg fint varme men det har kostet 500000 og hvor fanden skal jeg få de penge fra og hvor fanden skal jeg få pengene til at betale afdragene hvis jeg endelig kunne låne dem ???
Og som en side bemærkning kan jeg sige at det kan vi ikke . Over 60 år og i den branche vi lever i. Vi kan ikke engang låne til en brugt firmabil . Og gør det mig så til en fattigrøv. Ja men hvad fanden raver det andre .
Huset er vurderet til ca 900000 og kan jeg så bagefter sælge det til 1,4 mill . Nix bix jeg kan ej . Vi ligger ude midt på heden og her er priserne små . '
Men jeg har penge til at købet et nyt 40 kw fyr til ca 40000 og så kan vi og gæsterne som vi lever af holde varmen for ca 28000 om året .
Og nej jeg ved fra den 24kw VP der er gået på pension i kælderen at det ikke er billigere at kører med VP og slet ikke med alle de ekstra varmekilder der skal til for at holde varmen ved en fest.
Jamen du er nødt til at tænke mere grønt er der så nogen hellige der siger.
Ja men det vil jeg også gerne . Jeg har lige lavet en 3 årig aftale med nordlys om vindmølle strøm til mine 14903 kwh om året . Det koster 2 øre ekstra pr kwh men hvad så det er små penge .
Men det er det andet ikke . Desuden kører elværker i Dk på træpiller så hvem der fyre dem af kan vel være ligegyldigt :-)..
Jamen vi skal over til helt at bruge vedvarende energi.
Fint så behøvede veganer partiet jo ikke skaffe underskrifter til at opstille for så er hele landet plastret til med solceller og vindmøller så der er slet ikke plads til landbruget mere .
Så kan i se kommikken.
Det er sgu ikke bare lige at skifte til VP med at skrue to rør af så sætte dem til et andet sted.
kan godt være du kan nogen steder men der vil være masse af steder hvor du ikke kan .
Og de er også borgere i dette land og har ret til at leve.....
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB


Brugeravatar
Dinsol
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 222
Tilmeldt: 06 maj 2012 12:27
Mit fyr: Multistoker 20 kw / solceller 7050 kwp
Areal: 200
Brændsel: savsmuld / korn / flis
Fremviser gerne i postnummer: 5580
Geografisk sted: Vestfyn
Givet likes: 17 gange
Modtaget likes: 12 gange
Kontakt:

Re: Kæmpetilskud.

Indlæg af Dinsol » 17 okt 2020 11:32

pendec skrev:
16 okt 2020 10:31
Undskyld jeg blander mig men jeg tror ikke en disse på sparenergi.dk 's beregninger og besparelser, de mener jeg kan få 90.000kr i støtte til vinduer, og 31.000kr til VP , ikke at glemme en masse steder hvor de også synes de vil give tilskud.
Vigtigst er vel toppen af deres information hvor jeg kan totalt spare 11.000kr om året, på hvad? Jeg bruger 9500kr på varme, så nu vil staten give mig penge tilbage hvert år fordi jeg beholder mit pillefyr? :) Altså....
Hvornår har man kunne spare mere end man egentlig bruger? De må klart vide noget jeg ikke ved, hvis de synes mit energi behov i kroner burde være 11.000kr mere end det er, og dem kan jeg spare, som jeg ikke bruger alligevel.

Så præcis hvad er det de mener du kan spare ved at skifte væk fra træpiller på den side?

Siden taler kun for at iværksætte en masse håndværkere til arbejde man ikke selv tjener på, og køb af produkter, som ikke engang er danske og pengene ryger udenlands, så heller ikke der går pengene til den danske stat.

De slutter af med at skrive jeg bruger 230.000kr og igen, sparer 11.000kr/året på den investering som allerede inden udført gør staten burde give mig penge, for jeg bruger mindre end de synes jeg kan spare :twisted: :great:
Derudover skal vi huske, at vi lever af administration. Det er administration vi gerne vil. Og en meget stor del af danskerne, får kun mad på bordet, og har råd til bolig, fordi at de arbejder indenfor administration. Administration skal vi helst ikke spare bort.
1 Tesla 3 /1 nissan leaf el-bil .5 stk panasonic varmepumper
Solcelle Opstart 03-03-2012 7,050 kwp prod.9800 kWh anlæg på Deger Tracker
30 stk Paneler sanyo 30 stk Solar Edge Optimizer boxe.8 kw 3 faset Solar Edge inverter .
+ 7,8 kwh på stativ opstart 15-09-2015 prod.7000 kWh

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Kæmpetilskud.

Indlæg af Troldmand. » 25 okt 2020 20:47

25 - okt.jpg
Sad lige og kiggede lidt på hvordan den toptunet vp klarer sig her vi nærmer os 1. november.
Vildt man kan holde 22 - 23 grader varme i 150m2 for ca. en tikrone-mønt i døgnet.
Kreller og andre vp nørder, hvad siger I ?

kreller
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Givet likes: 41 gange
Modtaget likes: 94 gange

Re: Kæmpetilskud.

Indlæg af kreller » 26 okt 2020 17:19

Jeg ligger gennemsnitlig på 14kwh pr dag i denne måned til 170m2, 23gr temp. og 50gr varmt vand. Gildesalen på 100m2 bruger ca 1kwh i døgnet til 16gr.

pendec

Re: Kæmpetilskud.

Indlæg af pendec » 26 okt 2020 19:44

kreller skrev:
26 okt 2020 17:19
Jeg ligger gennemsnitlig på 14kwh pr dag i denne måned til 170m2, 23gr temp. og 50gr varmt vand. Gildesalen på 100m2 bruger ca 1kwh i døgnet til 16gr.
Det lyder da ok og ikke super A2020 hus agtigt.

Jeg fandt nogle gamle info, og @MobyDuck var sådan set ny på VP engang i 2019, nu er det jo 1 1/2 år efter, så kunne være spændende om vi hørte lidt om drift og besparelserne der :)
Jeg har forgæves prøvet at finde ældre bruger men de bliver jo automatisk væk, når de dropper pillefyr, næsten som at flytte fra hus til lejlighed :)

Hvorfor jeg spørger, er jo fordi vi alle har forskellige huse, og begrundelser for at skifte, så spændende er jo at høre om det har været positivt eller bare komfort.


Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Kæmpetilskud.

Indlæg af Troldmand. » 26 okt 2020 21:19

kreller skrev:
26 okt 2020 17:19
Jeg ligger gennemsnitlig på 14kwh pr dag i denne måned til 170m2, 23gr temp. og 50gr varmt vand. Gildesalen på 100m2 bruger ca 1kwh i døgnet til 16gr.
Ja. Det er for vildt. Fatter i dag ikke, hvor energien i pillerne blev af, efter de havde været en tur gennem fyret.
Heldigvis er den tid nu fortid.
Her hvor vi bor. (Dronninglund storskov) er sålangt øjet rækker, er alle pillefyr, oliefyr ja selv skovfogedens flise fyr er skrottet, til fordel for vp.
Vi har her lokalt dannet en lille gruppe, der mødes i ny og næ for at sparke vp - diskutere indstillinger mm. Vældig hyggeligt.
Kan anbefales med sådan en lille vp nær-gruppe ;-)

kreller
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Givet likes: 41 gange
Modtaget likes: 94 gange

Re: Kæmpetilskud.

Indlæg af kreller » 26 okt 2020 22:13

pendec skrev:
26 okt 2020 19:44
Det lyder da ok og ikke super A2020 hus agtigt.

Jeg fandt nogle gamle info, og @MobyDuck var sådan set ny på VP engang i 2019, nu er det jo 1 1/2 år efter, så kunne være spændende om vi hørte lidt om drift og besparelserne der :)
Jeg har forgæves prøvet at finde ældre bruger men de bliver jo automatisk væk, når de dropper pillefyr, næsten som at flytte fra hus til lejlighed :)

Hvorfor jeg spørger, er jo fordi vi alle har forskellige huse, og begrundelser for at skifte, så spændende er jo at høre om det har været positivt eller bare komfort.
Nej A2020 bliver et 1920'er land hus aldrig. Vi ligger 79kwh under sidste års forbrug indtil videre. Så året må vel have været varmere eller også er indstillingerne bedre for ungerne bruger mere varmt vand end sidste år .

MobyDuck blev træt af, at alt vp relateret endte i fnidder.

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Kæmpetilskud.

Indlæg af Troldmand. » 31 okt 2020 19:54

okt 2020.jpg
Kæmpetilskud, ansøgning er opbrugt for i år.
En trøst. Regeringen vil fortsætte med at yde tilskud til miljøforbedringer mange år frem endnu.
Vil man vide mere, er der masser at kigge på i linket.

https://sparenergi.dk/

Og så skal vi da lige have månedens forbrug på vores 9kwh L/V vp, som holder vores 150m2 hus dejligt lunt..
Begynder man først at nørde og forstå sin vp, er der næsten ingen grænse for, hvad der kan presse ud af vpen.
God aften til alle.

pendec

Re: Kæmpetilskud.

Indlæg af pendec » 31 okt 2020 20:17

Troldmand. skrev:
31 okt 2020 19:54
Begynder man først at nørde og forstå sin vp, er der næsten ingen grænse for, hvad der kan presse ud af vpen.
God aften til alle.
Det er godt du husker at nævne, "Begynder man først at nørde", for dem er der normalt ikke mange af, og så kan det koste meget mere fordi man bare tror det virker, og kører. Jeg har set eksempler på lolland hvor det bare kører nu, og sikke det kører. Og her glædes jeg bare over min mgm easy :)

Du skrev noget af det samme i 2019, her læser man om resultatet af det du siger:

https://www.installationsmedierne.dk/hv ... eres-fejl/

kreller
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Givet likes: 41 gange
Modtaget likes: 94 gange

Re: Kæmpetilskud.

Indlæg af kreller » 01 nov 2020 08:53

Troldmand. skrev:
31 okt 2020 19:54
okt 2020.jpgKæmpetilskud, ansøgning er opbrugt for i år.
En trøst. Regeringen vil fortsætte med at yde tilskud til miljøforbedringer mange år frem endnu.
Vil man vide mere, er der masser at kigge på i linket.

https://sparenergi.dk/

Og så skal vi da lige have månedens forbrug på vores 9kwh L/V vp, som holder vores 150m2 hus dejligt lunt..
Begynder man først at nørde og forstå sin vp, er der næsten ingen grænse for, hvad der kan presse ud af vpen.
God aften til alle.
Endte på 449kwh for denne måned. Sidste år var det 465kwh.

På andre vp fora syntes jeg, at erfare at mange forsøger at trimme deres anlæg i forhold til det installatør har sat den til og det bør man også gøre.
Pillefyr bliver også bare sat så nogenlunde når de sættes igang og kommer der varme så kører det på samme indstilling indtil det går i stykker.


Låst