Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ny bil. Men hvilken.

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Besvar
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Re: Ny bil. Men hvilken.

Indlæg af Lintz » 24 okt 2020 19:57

pendec skrev:
24 okt 2020 19:56
:) Strøm koster det samme, om du bruger mormor løsningen eller turbocharge. Forskellen er så lige kW den kan trække. Så mormor stik her trækker kun 6A , og min max oplader trækker 16A , eller næsten 3 gange hurtige men prisen det samme.
Jow jow den er jeg klar over. :great:
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Re: Ny bil. Men hvilken.

Indlæg af Lintz » 24 okt 2020 20:00

pendec skrev:
24 okt 2020 19:56
korrekt, du har så heller ikke en plug-in hybrid, så den skal ikke være på den liste.
Sorry - Du har ret - Var lidt for hurtig der.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5099
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Ny bil. Men hvilken.

Indlæg af Bigfoot » 24 okt 2020 20:04

Lintz skrev:
24 okt 2020 19:53
Det var jo så et par detaljer som ikke var med i første omgang. Men ja - Alt skal indregnes i det.
Nu er det sådan at bare fordi jeg har købt en hybrid er det ikke fordi den hermed bare er det bedste på jorden og jeg skal have overbevist alle om at det er guds gave til alle.
Folk må sku selv om hvad de kører i men kan da godt forstå at nogle er skeptiske overfor ideen med PHEV eller ren el.
Det er heller ikke sådan jeg ser det, jeg synes faktisk det er en interessant debat dette. Den bringer nogle detaljer frem som jeg ikke engang var klar over.

Lige for at svare på den med hvorfor vi har to biler der må trække så meget, så er det nødvendigt, fruen kører heste, og jeg har en ufattelig dårlig vane med at køre med en stor trailer i ny og næ
trailer.jpg
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5470
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 403 gange
Modtaget likes: 421 gange

Re: Ny bil. Men hvilken.

Indlæg af triumph » 24 okt 2020 20:18

I england har de konstateret at hybridbiler køre kortere på literen, end ikke hybrid biler.
Det skyldes tildels at regeringen giver afslag i afgiften (Ligesom i danmark) til firmabiler. Og hvis man har et benzinkort, så gider man nok ikke lade bilen op. Og så er det jo bare en benzinbil med 300 kg mere og slæbe på. I stedet for den dieselbil de ellers ville have valgt.

Her i danmark er det ikke meget anderledes (i år)
Jeg har 2 kammerater der har fået en mercedes C klasse hybrid som firmabil. Den har 306 hk (inkl. 122 el hk) 700 Nm, og 0-100 på 5,6 sek. den koster det samme som en passat diesel med 190 hk.
Det er jo ikke en bil de har valgt pga at den er grøn, men kun fordi den er fed, og bliver beskattet som den Seat leon den ene havde før.
Og jeg sværger; Ingen af dem bliver nogensinde sat i et stik.

Tror meget af hybrid hypen skyldes hetzen mod diesel. Og hvor benzinmotore mangler moment ved lave omd, er det lige netop der elmotoren er stærk. Samt at det er lidt fjollet at køre rundt med 200 hk, hvor man kun bruger de 70 hk, 80 % af tiden. Så er det jo smartere og have 100 hk alm motor, og så 100 hk der kan slå til ved overhaling/acceleration. Sagt med andre ord, så tror jeg mere det handler om ekstra power, end om et ekstra grønt køretøj

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5470
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 403 gange
Modtaget likes: 421 gange

Re: Ny bil. Men hvilken.

Indlæg af triumph » 24 okt 2020 20:20

Bigfoot skrev:
24 okt 2020 20:04
Det er heller ikke sådan jeg ser det, jeg synes faktisk det er en interessant debat dette. Den bringer nogle detaljer frem som jeg ikke engang var klar over.

Lige for at svare på den med hvorfor vi har to biler der må trække så meget, så er det nødvendigt, fruen kører heste, og jeg har en ufattelig dårlig vane med at køre med en stor trailer i ny og næ
trailer.jpg
En mecedes c klasse hybrid må trække 1800 kg


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Re: Ny bil. Men hvilken.

Indlæg af Lintz » 24 okt 2020 20:30

triumph skrev:
24 okt 2020 20:18
I england har de konstateret at hybridbiler køre kortere på literen, end ikke hybrid biler.
Det skyldes tildels at regeringen giver afslag i afgiften (Ligesom i danmark) til firmabiler. Og hvis man har et benzinkort, så gider man nok ikke lade bilen op.
Tror heller ikke at herhjemme vil det være en succes med firmabiler - Skal du have en firmabetalt ladestander derhjemme eller skal lade via din egen måler bliver det noget frygteligt vrøvl.

Det danske skattevæsen kan simpelthen ikke klare at du MÅSKE går hen og får en fordel ved det - Så skal der komme en beskatning eller en form for overvågning eller - eller.

Og hvordan kommer det til at gå når du begynder at lade din private bil på firma adressen. Der skal nok komme noget på et tidspunkt hvis det ikke allerede er der.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

pendec

Re: Ny bil. Men hvilken.

Indlæg af pendec » 24 okt 2020 21:01

Lintz skrev:
24 okt 2020 20:30
Tror heller ikke at herhjemme vil det være en succes med firmabiler - Skal du have en firmabetalt ladestander derhjemme eller skal lade via din egen måler bliver det noget frygteligt vrøvl.

Det danske skattevæsen kan simpelthen ikke klare at du MÅSKE går hen og får en fordel ved det - Så skal der komme en beskatning eller en form for overvågning eller - eller.

Og hvordan kommer det til at gå når du begynder at lade din private bil på firma adressen. Der skal nok komme noget på et tidspunkt hvis det ikke allerede er der.
med Clever sætter de egen måler og ladestander op, så man afregner ingen strøm med dem, udover firma betaler dit abo hos Clever/Eon som jeg har hørt om det.

Så erhverv kan da ikke få det lettere og billigere, med måneds abo og fri opladning, hvis man kører meget i en Tesla :)

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Re: Ny bil. Men hvilken.

Indlæg af Lintz » 24 okt 2020 21:07

pendec skrev:
24 okt 2020 21:01
med Clever sætter de egen måler og ladestander op, så man afregner ingen strøm med dem, udover firma betaler dit abo hos Clever/Eon som jeg har hørt om det.

Så erhverv kan da ikke få det lettere og billigere, med måneds abo og fri opladning, hvis man kører meget i en Tesla :)
Men du har muligheden for at lade din egen bil hvis der står en firma betalt lader derhjemme. (Ved så ikke om sådan en lader kan låses til en bestemt bil)
Har du firmabetalt telefon eller internet forbindelse skal du jo også beskattes for du kan (uha) komme til at ringe privat på den og så er det jo en kæmpe gode for dig. Altså set med skattevæsnets øjne.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

pendec

Re: Ny bil. Men hvilken.

Indlæg af pendec » 24 okt 2020 21:14

Lintz skrev:
24 okt 2020 21:07
Men du har muligheden for at lade din egen bil hvis der står en firma betalt lader derhjemme. (Ved så ikke om sådan en lader kan låses til en bestemt bil)
Har du firmabetalt telefon eller internet forbindelse skal du jo også beskattes for du kan (uha) komme til at ringe privat på den og så er det jo en kæmpe gode for dig. Altså set med skattevæsnets øjne.
De kan nok ikke se forskel men de kan jo godt se hvis man lader 2*45kW op på 1 dag flere gange om ugen.

Og ja, skat er nok ikke kommet dertil men de 795kr skal nok beskattes som man beskattes af fri bil.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5470
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 403 gange
Modtaget likes: 421 gange

Re: Ny bil. Men hvilken.

Indlæg af triumph » 25 okt 2020 09:11

Lintz skrev:
24 okt 2020 20:30
Tror heller ikke at herhjemme vil det være en succes med firmabiler - Skal du have en firmabetalt ladestander derhjemme eller skal lade via din egen måler bliver det noget frygteligt vrøvl.

Det danske skattevæsen kan simpelthen ikke klare at du MÅSKE går hen og får en fordel ved det - Så skal der komme en beskatning eller en form for overvågning eller - eller.

Og hvordan kommer det til at gå når du begynder at lade din private bil på firma adressen. Der skal nok komme noget på et tidspunkt hvis det ikke allerede er der.
Den ene af dem med mercedesen fik både sat elstander op hjemme, og på job.
Den anden bor i lejlighed, og er ofte ikke på firmaet, så han har slet ikke lade mulighed
De bliver begge beskattet af firmabilen, og har benzinkort. Og ligesom man kan benytte benzinkortet til at fylde en anden bil op med (Hvilket er tyveri) så er der vel heller ikke andre skatte regler for el til hybridbiler


Besvar