Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum
Ny bil. Men hvilken.
- Lintz
- Stoker Pro Engel
- Indlæg: 7985
- Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
- Givet likes: 1380 gange
- Modtaget likes: 796 gange
Re: Ny bil. Men hvilken.
Sakset fra manualen:
Batteri.
Køretøjet er udstyret med et højspændningsbatteri, der driver motoren og klimaanlægget, og et integreret 12 v lithium-ion batteri med HEV batteriet der driver lygter, viskere og lydsystem.
Det integrerede 12 v batteri oplades automatisk når køretøjet er i klar-tilstand.
Så det traditionelle bil-batteri er altså fjernet til fordel for et "telefon-batteri"
Ved godt at det aldrig har været den bedste ide at jump-starte nye biler pga følsom elektronik men nu er det sandsynligvis totalt umuligt. Hvilket nok også er nævnt når jeg komme længere ind i manualen.
Batteri.
Køretøjet er udstyret med et højspændningsbatteri, der driver motoren og klimaanlægget, og et integreret 12 v lithium-ion batteri med HEV batteriet der driver lygter, viskere og lydsystem.
Det integrerede 12 v batteri oplades automatisk når køretøjet er i klar-tilstand.
Så det traditionelle bil-batteri er altså fjernet til fordel for et "telefon-batteri"
Ved godt at det aldrig har været den bedste ide at jump-starte nye biler pga følsom elektronik men nu er det sandsynligvis totalt umuligt. Hvilket nok også er nævnt når jeg komme længere ind i manualen.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
- Lintz
- Stoker Pro Engel
- Indlæg: 7985
- Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
- Givet likes: 1380 gange
- Modtaget likes: 796 gange
Re: Ny bil. Men hvilken.
EDIT: Da jeg så det stod jeg udenfor bilen mens konen sad og rodede med det - Derfor kunne jeg ikke se at der stod "ECO" 85% - Så dermed fik vi de 100%
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
- Lintz
- Stoker Pro Engel
- Indlæg: 7985
- Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
- Givet likes: 1380 gange
- Modtaget likes: 796 gange
Re: Ny bil. Men hvilken.
Den har nu rullet 73 km og køre-computer siger 15,9 kl/l......Men ved ikke hvor meget man kan regne med det. Nu skal den for første gang tankes i dag og så må vi se derefter.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
- Lintz
- Stoker Pro Engel
- Indlæg: 7985
- Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
- Givet likes: 1380 gange
- Modtaget likes: 796 gange
Re: Ny bil. Men hvilken.
Så fik vi tanket og har været en tur omkring Aalborg City Syd med flere stop samt handlede i Føtex på vejen hjem. 5 km motorvej med 100 km/t.
Altså den form for kørsel som den normalt vil blive udsat for.
Kørslen blev ca halvt om halvt fordelt mellem fruen og jeg.
Hun er nok en smule mere hård på gassen end jeg samt sænker ikke hastighed førend nødvendig.
Resultatet ifølge kørecomputer siger 22,9 km/l.
Det skal man vist ikke klage over.
Bonus info. Konaen har aptiv fartpilot med stop and go.
Første gang jeg prøver dette. Det er virkelig lækkert. Især hvor vi nærmede os City syd med flere trafiklys samt mange biler.
Man skal bare lige vænne sig til at stole på systemet. De første par gange hang foden over bremsen for sæt nu.....men det virker upåklageligt.
Altså den form for kørsel som den normalt vil blive udsat for.
Kørslen blev ca halvt om halvt fordelt mellem fruen og jeg.
Hun er nok en smule mere hård på gassen end jeg samt sænker ikke hastighed førend nødvendig.
Resultatet ifølge kørecomputer siger 22,9 km/l.
Det skal man vist ikke klage over.
Bonus info. Konaen har aptiv fartpilot med stop and go.
Første gang jeg prøver dette. Det er virkelig lækkert. Især hvor vi nærmede os City syd med flere trafiklys samt mange biler.
Man skal bare lige vænne sig til at stole på systemet. De første par gange hang foden over bremsen for sæt nu.....men det virker upåklageligt.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
Re: Ny bil. Men hvilken.
Fedt!Lintz skrev: ↑24 okt 2020 14:11Bonus info. Konaen har aptiv fartpilot med stop and go.
Første gang jeg prøver dette. Det er virkelig lækkert. Især hvor vi nærmede os City syd med flere trafiklys samt mange biler.
Man skal bare lige vænne sig til at stole på systemet. De første par gange hang foden over bremsen for sæt nu.....men det virker upåklageligt.
Bare du ikke vænner dig for meget til dette. Er der ingen biler foran i lyskryds, så skal du op i Tesla før den stopper for rødt
- Lintz
- Stoker Pro Engel
- Indlæg: 7985
- Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
- Givet likes: 1380 gange
- Modtaget likes: 796 gange
Re: Ny bil. Men hvilken.
Jamen. Du har da ret. Det er jo ikke en sovepude.
Men lækkert system.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
- Bigfoot
- Stoker XIX
- Indlæg: 5100
- Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
- Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
- Areal: 116
- Brændsel: ren el
- Fremviser gerne i postnummer: 6818
- Geografisk sted: Årre/Varde
- Givet likes: 9 gange
- Modtaget likes: 200 gange
Re: Ny bil. Men hvilken.
22.9 på literen?
er jeg den eneste der sidder her og drømmer om 45+ km/l på de hybrid cirkus kasser der?
konens golf TDi klarer da 25 på literen i daglig kørsel, så jeg forstår ikke lige hypen over de store batteriskruemaskiner der?
er jeg den eneste der sidder her og drømmer om 45+ km/l på de hybrid cirkus kasser der?
konens golf TDi klarer da 25 på literen i daglig kørsel, så jeg forstår ikke lige hypen over de store batteriskruemaskiner der?
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
citat Bigfoot, herning pullingarena.
- Lintz
- Stoker Pro Engel
- Indlæg: 7985
- Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
- Givet likes: 1380 gange
- Modtaget likes: 796 gange
Re: Ny bil. Men hvilken.
På en måde har du jo lidt ret.
På en PHEV henter du jo energi udefra ved at lade via stikkontakt samt at den regenererer energi ved f.eks opbremsninger. - Derved burde man jo få en bedre økonomi på selve brændstofmotoren. Om det så giver en besparelse på totaløkonomien i forhold til en "almindelig gammeldag bil" ved jeg ikke. Meget an på hvad du kommer til at give for strømmen.
Ved en HEV som min har man ikke mulighed for at få energi ude fra - Alt kommer ved at regenerer samt lade via motoren.
Og når motoren så skal bruge kræfter til at oplade er det så bare spildt eller lader den kun når jeg har et kraftoverskud under kørslen som den ikke bruger til noget. Jeg tror på det sidste.
Og jeg har da også haft tanken ved om det overhovedet kan betale sig.
På min ligger der en 1,6 l Atkinson motor på 105 hk samt et batteri og elmotor så det er sammenlagt 141 hk - Kunne måske have valgt en alm. benzin udgave men de lover ikke den samme økonomi pr l.
Nu nævner du en TDI hvilket så gør at det du sparer på brændstof bruger du så nok på miljøafgift - Men det er selvfølgelig ikke bilens eller motorens skyld.
Nu har jeg lige været et lille smut oppe i den lokale landsby og der lykkes det mig at køre på ren el hvor man drejer ind fra omfartsvejen og ind til bymidte samt tilbage igen - Omkring 4 til 5 km. Hastighed mellem ca 55 og 30. I hele byen er der 40 samt 30 km begrænsning. Ved da godt at det ikke er det som rykker vildt i regnskabet men mange bække små .....
- og til sidst. Der skulle prøves noget andet - Nu har jeg kørt med store dieselmotorer i godt 20 år. Det koster i afgifter.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
Re: Ny bil. Men hvilken.
Jeg kan køre ca. 55km for 20kr, betaler ca. 10kr/benzin nu. så skulle samme bil køre 55km på ren benzin, så er prisen 50kr , den kører ca. rent 11km/literen . så jo, der må være en besparelse på el vs benzin, når jeg bruger de 55km som udgangspunkt.Lintz skrev: ↑24 okt 2020 16:38På en PHEV henter du jo energi udefra ved at lade via stikkontakt samt at den regenererer energi ved f.eks opbremsninger. - Derved burde man jo få en bedre økonomi på selve brændstofmotoren. Om det så giver en besparelse på totaløkonomien i forhold til en "almindelig gammeldag bil" ved jeg ikke. Meget an på hvad du kommer til at give for strømmen.
30kr er også penge at spare Nogle lader jo op 25 gange på et måned, så må det blive en del kroner vundet der. Så kan man stadig køre større bil og få en god km på literen når kombineret kørsel her kan give 18-20km/literen , altså helt uden opladning.
Min gamle Kuga gjorde intet bedre, den var måske på 12-12.5km/literen.
Så er der jo også de andre områder, sammenlignet med gammel bil, som gjorde denne mere spændende og økonomisk billigere over 4 år.
At jeg så måtte købe dæk og sætte elstik op, det er som det er. Altid ville have strøm i carporten Så det kom bare tidligere.
- John Skov Jensen
- Redaktør
- Indlæg: 5003
- Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
- Mit fyr: Atmos DC40GD
- Areal: sammenlagt 350 m2
- Brændsel: Bøg
- Fremviser gerne i postnummer: 8370
- Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
- Modtaget likes: 440 gange
Re: Ny bil. Men hvilken.
Hvis du drømmer om 45+ km/l så skal du nok får pavabehandlet den diesel folkevogn, for den kommer du til at køre lang tid i inden en hybrid cirkus kasse eller anden bil kan indfri dine forventninger
Med med din betoning i indlægget satser du nok også på sølv og guldbryllup med din kones dieselhakker :-)