Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ny bil. Men hvilken.

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Besvar
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Ny bil. Men hvilken.

Indlæg af Lintz » 24 okt 2020 08:34

Sakset fra manualen:

Batteri.
Køretøjet er udstyret med et højspændningsbatteri, der driver motoren og klimaanlægget, og et integreret 12 v lithium-ion batteri med HEV batteriet der driver lygter, viskere og lydsystem.
Det integrerede 12 v batteri oplades automatisk når køretøjet er i klar-tilstand.


Så det traditionelle bil-batteri er altså fjernet til fordel for et "telefon-batteri" :)

Ved godt at det aldrig har været den bedste ide at jump-starte nye biler pga følsom elektronik men nu er det sandsynligvis totalt umuligt. Hvilket nok også er nævnt når jeg komme længere ind i manualen.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Ny bil. Men hvilken.

Indlæg af Lintz » 24 okt 2020 08:59

pendec skrev:
24 okt 2020 06:59
Tilbage er 85% som ikke er nævnt, er det så Unormal kørsel :twisted:
EDIT: Da jeg så det stod jeg udenfor bilen mens konen sad og rodede med det - Derfor kunne jeg ikke se at der stod "ECO" 85% - Så dermed fik vi de 100% :D
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Ny bil. Men hvilken.

Indlæg af Lintz » 24 okt 2020 09:20

John Skov Jensen skrev:
24 okt 2020 04:43
Tillykke

Det bliver interessant at følge
Den har nu rullet 73 km og køre-computer siger 15,9 kl/l......Men ved ikke hvor meget man kan regne med det. Nu skal den for første gang tankes i dag og så må vi se derefter.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Ny bil. Men hvilken.

Indlæg af Lintz » 24 okt 2020 14:11

Så fik vi tanket og har været en tur omkring Aalborg City Syd med flere stop samt handlede i Føtex på vejen hjem. 5 km motorvej med 100 km/t.
Altså den form for kørsel som den normalt vil blive udsat for.
Kørslen blev ca halvt om halvt fordelt mellem fruen og jeg.
Hun er nok en smule mere hård på gassen end jeg samt sænker ikke hastighed førend nødvendig.
Resultatet ifølge kørecomputer siger 22,9 km/l.
Det skal man vist ikke klage over.

Bonus info. Konaen har aptiv fartpilot med stop and go.
Første gang jeg prøver dette. Det er virkelig lækkert. Især hvor vi nærmede os City syd med flere trafiklys samt mange biler.
Man skal bare lige vænne sig til at stole på systemet. De første par gange hang foden over bremsen for sæt nu.....men det virker upåklageligt.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

pendec

Re: Ny bil. Men hvilken.

Indlæg af pendec » 24 okt 2020 14:28

Lintz skrev:
24 okt 2020 14:11
Bonus info. Konaen har aptiv fartpilot med stop and go.
Første gang jeg prøver dette. Det er virkelig lækkert. Især hvor vi nærmede os City syd med flere trafiklys samt mange biler.
Man skal bare lige vænne sig til at stole på systemet. De første par gange hang foden over bremsen for sæt nu.....men det virker upåklageligt.
Fedt!
Bare du ikke vænner dig for meget til dette. Er der ingen biler foran i lyskryds, så skal du op i Tesla før den stopper for rødt :)


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Ny bil. Men hvilken.

Indlæg af Lintz » 24 okt 2020 14:39

pendec skrev:
24 okt 2020 14:28
Fedt!
Bare du ikke vænner dig for meget til dette. Er der ingen biler foran i lyskryds, så skal du op i Tesla før den stopper for rødt :)
Jamen. Du har da ret. Det er jo ikke en sovepude.
Men lækkert system.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Ny bil. Men hvilken.

Indlæg af Bigfoot » 24 okt 2020 16:01

22.9 på literen?

er jeg den eneste der sidder her og drømmer om 45+ km/l på de hybrid cirkus kasser der?

konens golf TDi klarer da 25 på literen i daglig kørsel, så jeg forstår ikke lige hypen over de store batteriskruemaskiner der?
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Ny bil. Men hvilken.

Indlæg af Lintz » 24 okt 2020 16:38

Bigfoot skrev:
24 okt 2020 16:01
22.9 på literen?

er jeg den eneste der sidder her og drømmer om 45+ km/l på de hybrid cirkus kasser der?

konens golf TDi klarer da 25 på literen i daglig kørsel, så jeg forstår ikke lige hypen over de store batteriskruemaskiner der?
På en måde har du jo lidt ret.
På en PHEV henter du jo energi udefra ved at lade via stikkontakt samt at den regenererer energi ved f.eks opbremsninger. - Derved burde man jo få en bedre økonomi på selve brændstofmotoren. Om det så giver en besparelse på totaløkonomien i forhold til en "almindelig gammeldag bil" ved jeg ikke. Meget an på hvad du kommer til at give for strømmen.

Ved en HEV som min har man ikke mulighed for at få energi ude fra - Alt kommer ved at regenerer samt lade via motoren.
Og når motoren så skal bruge kræfter til at oplade er det så bare spildt eller lader den kun når jeg har et kraftoverskud under kørslen som den ikke bruger til noget. Jeg tror på det sidste.
Og jeg har da også haft tanken ved om det overhovedet kan betale sig.
På min ligger der en 1,6 l Atkinson motor på 105 hk samt et batteri og elmotor så det er sammenlagt 141 hk - Kunne måske have valgt en alm. benzin udgave men de lover ikke den samme økonomi pr l.
Nu nævner du en TDI hvilket så gør at det du sparer på brændstof bruger du så nok på miljøafgift - Men det er selvfølgelig ikke bilens eller motorens skyld.
Nu har jeg lige været et lille smut oppe i den lokale landsby og der lykkes det mig at køre på ren el hvor man drejer ind fra omfartsvejen og ind til bymidte samt tilbage igen - Omkring 4 til 5 km. Hastighed mellem ca 55 og 30. I hele byen er der 40 samt 30 km begrænsning. Ved da godt at det ikke er det som rykker vildt i regnskabet men mange bække små .....

- og til sidst. Der skulle prøves noget andet - Nu har jeg kørt med store dieselmotorer i godt 20 år. Det koster i afgifter.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

pendec

Re: Ny bil. Men hvilken.

Indlæg af pendec » 24 okt 2020 17:12

Lintz skrev:
24 okt 2020 16:38
På en PHEV henter du jo energi udefra ved at lade via stikkontakt samt at den regenererer energi ved f.eks opbremsninger. - Derved burde man jo få en bedre økonomi på selve brændstofmotoren. Om det så giver en besparelse på totaløkonomien i forhold til en "almindelig gammeldag bil" ved jeg ikke. Meget an på hvad du kommer til at give for strømmen.
Jeg kan køre ca. 55km for 20kr, betaler ca. 10kr/benzin nu. så skulle samme bil køre 55km på ren benzin, så er prisen 50kr , den kører ca. rent 11km/literen . så jo, der må være en besparelse på el vs benzin, når jeg bruger de 55km som udgangspunkt.
30kr er også penge at spare :) Nogle lader jo op 25 gange på et måned, så må det blive en del kroner vundet der. Så kan man stadig køre større bil og få en god km på literen når kombineret kørsel her kan give 18-20km/literen , altså helt uden opladning.

Min gamle Kuga gjorde intet bedre, den var måske på 12-12.5km/literen.

Så er der jo også de andre områder, sammenlignet med gammel bil, som gjorde denne mere spændende og økonomisk billigere over 4 år.
At jeg så måtte købe dæk og sætte elstik op, det er som det er. Altid ville have strøm i carporten :) Så det kom bare tidligere.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Ny bil. Men hvilken.

Indlæg af John Skov Jensen » 24 okt 2020 18:44

Bigfoot skrev:
24 okt 2020 16:01
22.9 på literen?

er jeg den eneste der sidder her og drømmer om 45+ km/l på de hybrid cirkus kasser der?

konens golf TDi klarer da 25 på literen i daglig kørsel, så jeg forstår ikke lige hypen over de store batteriskruemaskiner der?
Hvis du drømmer om 45+ km/l så skal du nok får pavabehandlet den diesel folkevogn, for den kommer du til at køre lang tid i inden en hybrid cirkus kasse eller anden bil kan indfri dine forventninger

Med med din betoning i indlægget satser du nok også på sølv og guldbryllup med din kones dieselhakker :-)


Besvar