Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Kæmpetilskud.

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Låst
pendec

Re: Kæmpetilskud.

Indlæg af pendec » 16 okt 2020 10:31

Jens skrev:
16 okt 2020 10:16
Det var Trolden som trak pillerne i tråden og postulerede at prisen til energimærke ville være sparet ved skifte væk fra piller.
Dertil måtte jeg ja svare, - at nej, i følge Sparenergi.dk's beregner så er der NUL kroner at spare ved at skifte til en VP.

Det har jo intet med modvilje mod VP, men blot kedelig faktuel information, - havde det nu været en fremragende forretning, så havde jeg da gerne skiftet.
Undskyld jeg blander mig men jeg tror ikke en disse på sparenergi.dk 's beregninger og besparelser, de mener jeg kan få 90.000kr i støtte til vinduer, og 31.000kr til VP , ikke at glemme en masse steder hvor de også synes de vil give tilskud.
Vigtigst er vel toppen af deres information hvor jeg kan totalt spare 11.000kr om året, på hvad? Jeg bruger 9500kr på varme, så nu vil staten give mig penge tilbage hvert år fordi jeg beholder mit pillefyr? :) Altså....
Hvornår har man kunne spare mere end man egentlig bruger? De må klart vide noget jeg ikke ved, hvis de synes mit energi behov i kroner burde være 11.000kr mere end det er, og dem kan jeg spare, som jeg ikke bruger alligevel.

Så præcis hvad er det de mener du kan spare ved at skifte væk fra træpiller på den side?

Siden taler kun for at iværksætte en masse håndværkere til arbejde man ikke selv tjener på, og køb af produkter, som ikke engang er danske og pengene ryger udenlands, så heller ikke der går pengene til den danske stat.

De slutter af med at skrive jeg bruger 230.000kr og igen, sparer 11.000kr/året på den investering som allerede inden udført gør staten burde give mig penge, for jeg bruger mindre end de synes jeg kan spare :twisted: :great:


Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Kæmpetilskud.

Indlæg af Jens » 16 okt 2020 10:55

pendec skrev:
16 okt 2020 10:31
Undskyld jeg blander mig men jeg tror ikke en disse på sparenergi.dk 's beregninger og besparelser, de mener jeg kan få 90.000kr i støtte til vinduer, og 31.000kr til VP , ikke at glemme en masse steder hvor de også synes de vil give tilskud.
Vigtigst er vel toppen af deres information hvor jeg kan totalt spare 11.000kr om året, på hvad? Jeg bruger 9500kr på varme, så nu vil staten give mig penge tilbage hvert år fordi jeg beholder mit pillefyr? :) Altså....
Hvornår har man kunne spare mere end man egentlig bruger? De må klart vide noget jeg ikke ved, hvis de synes mit energi behov i kroner burde være 11.000kr mere end det er, og dem kan jeg spare, som jeg ikke bruger alligevel.

Så præcis hvad er det de mener du kan spare ved at skifte væk fra træpiller på den side?

Siden taler kun for at iværksætte en masse håndværkere til arbejde man ikke selv tjener på, og køb af produkter, som ikke engang er danske og pengene ryger udenlands, så heller ikke der går pengene til den danske stat.

De slutter af med at skrive jeg bruger 230.000kr og igen, sparer 11.000kr/året på den investering som allerede inden udført gør staten burde give mig penge, for jeg bruger mindre end de synes jeg kan spare :twisted: :great:
Jamen, de mener at der kan spares NUL kroner ved at skifte til VP (Det var vist 3. gang, nu må du forstå det Pendec :blink: :P )
Angående de andre tal, så skal du jo justere tallene til.
Eks areal af vinduer, hvis du allerede har gode vinduer, så er der jo ikke en ny gevinst der. Så hvis du kun har et enkelt ældre vindue på 1½m2 , som du mangler at skifte, - så ændre det tallene voldsomt.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

pendec

Re: Kæmpetilskud.

Indlæg af pendec » 16 okt 2020 11:11

Jens skrev:
16 okt 2020 10:55
Jamen, de mener at der kan spares NUL kroner ved at skifte til VP (Det var vist 3. gang, nu må du forstå det Pendec :blink: :P )
Jeg har problemer med fatteevnen, du har vist ikke præsenteret andet end siden giver dig NUL kroner i besparelse men præcis hvordan kom du og den side frem til det? Jeg kan sikkert også få minus på besparelsen hvis jeg vil, eller stort plus hvis jeg finder de rigtige hjul at dreje på, siden synes jeg ikke giver dig mulighed for at afskrive dit pillefyr, og årlig forbrug eller vedligehold som man nok har idag, og tidligere tab på gammel pillefyr som blev udskiftet osv... Det er jo mere teknisk at komme frem til NUL kroner, end bare siden fortæller dig du sparer 0kr.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Kæmpetilskud.

Indlæg af Lintz » 16 okt 2020 11:23

Til både Pendec og Jens.

Var det ikke bedre I lige tog et screenshot af de beregninger i laver og smider dem op her.
Måske det kunne tage nogle misfortåelser i opløbet.

_ og så kan vi andre måske også forstå hvordan I kommer frem til jeres resultat :D

P.s. Var lige hurtigt inde på Sparenergi.dk og kunne altså ikke lave en varmeberegning da jeg havde pillefyr.
Måske jeg kiggede det forkerte sted. :cry:
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

pendec

Re: Kæmpetilskud.

Indlæg af pendec » 16 okt 2020 11:29

Lintz skrev:
16 okt 2020 11:23
P.s. Var lige hurtigt inde på Sparenergi.dk og kunne altså ikke lave en varmeberegning da jeg havde pillefyr.
Måske jeg kiggede det forkerte sted. :cry:
Præcis du kan vist ikke lave en beregning men de kan lave en estimeret beregning af tilskud man kan få, og for nogen tid tilbage, var tilskud til VP i + og ++ kategorien allerede præsenteret, som er uafhængig af ens eksisterende installation men baseret på hus m2.
og der går den jo ned af bakke, for vi har jo forskellige systemer og nogle radiator, nogle gulvvarme, andre super isoleret og lavt forbrug osv.. Så udover de 31.000 som er standard beløb hvis jeg ikke vælger ++ , så ved ikke hvordan man får NUL :)

Måske kiggede vi begge det forkerte sted, for man kan jo logge ind med NemID og søge, måske sidder de så og lave en mere detaljeret beregning der?


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Kæmpetilskud.

Indlæg af Lintz » 16 okt 2020 11:37

pendec skrev:
16 okt 2020 11:29


Måske kiggede vi begge det forkerte sted, for man kan jo logge ind med NemID og søge, måske sidder de så og lave en mere detaljeret beregning der?
Derfor et screenshot. Har bare en fornemmelse af at I sidder og snakker lidt forbi hinanden. Måske fordi I kigger forskellige steder.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Kæmpetilskud.

Indlæg af Jens » 16 okt 2020 12:05

Skærmbillede 2020-10-16 120103.jpg
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

pendec

Re: Kæmpetilskud.

Indlæg af pendec » 16 okt 2020 12:27

Jeg aner ikke om mine radiatorer er A++ eller A+++ , hvis det er formålet med den info.
Så kan jeg også ramme 700kr/årligt :) Igen, på hvad grundlag mener de dette. For nu er mit gulvvarme så ikke med og en masse andet.
fff.JPG
og her er grunden til jeg ikke mener man kan bruge deres tal til noget.
5432.JPG
Et pillefyr til 140.000kr?

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Kæmpetilskud.

Indlæg af Troldmand. » 16 okt 2020 12:43

I kan godt få det sort på hvid.
Screenshotet er fra vores forbrug hele sæsonen 19.
Vi bor i 150m2 hus fra 1862 - 2 personer i hytten. Huset er restaureret af tidligere ejer i 1972. Huset er isoleret som man gjorde i 1972, ikke noget at prale af. Har stadig de gamle vinduer med glas fra tiden.
Vi har som eneste skiftet de gamle radiatorer. De gamle virkede fint, men var malet lidt rigelig gange, og da nye idag ikke koster en herregård, blev de udskiftet.
Før vpen brugte vi årligt piller for ca 12 - 130000kr Vpen gør i dag præcis samme arbejde for. Se vedhæftet.
Vpen laver ikke længere vores varme vand. En lidt længere historie hvorfor. Kunne ikke betale sig.

Jeg har været med til en del vp installationer efterhånden. Billedet er det samme hos alle. Vpen vinder stort over pilefyrene.

https://www.dropbox.com/s/hht8prlupasq4 ... 9.jpg?dl=0

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Kæmpetilskud.

Indlæg af Lintz » 16 okt 2020 12:58

pendec skrev:
16 okt 2020 12:27
Jeg aner ikke om mine radiatorer er A++ eller A+++ , hvis det er formålet med den info.
Så kan jeg også ramme 700kr/årligt :) Igen, på hvad grundlag mener de dette. For nu er mit gulvvarme så ikke med og en masse andet.
fff.JPG

og her er grunden til jeg ikke mener man kan bruge deres tal til noget.
5432.JPG
Et pillefyr til 140.000kr?
Capture.PNG
140.000 - Hold da op hvor har jeg lavet en god handel så :D
Vandbårne radiator/gulvvarme - Tjek.
Plads til brændsel - Tjek.
Skorsten - Tjek.
Tid til drift - Max 10 min om ugen - Tjek.
Afstand til nabo - Tjek. 300 m, men hvorfor ???
Anlægget kan støje, støve, og lugte. - Anlægget sviner ikke under normal drift. En minimal svineri når der tømmes aske og rengøres. Påfyldning af piller kan/vil støve lidt men har man et desideret fyrrum ser jeg ikke nogen problem i det. Støj!!!! Tja. Hvis jeg er på toilet om natten kan jeg lige stå stille i gangen og svagt høre puls-lyden fra blæseren. Så ved jeg jo at der ikke er noget galt :D

- Men så skal det også siges. 190.000 til en varmepumpe!!! - Er det ikke også lige i overkanten.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


Låst