Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ny bil, Mitsubishi Outlander PHEV

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Besvar
pendec

Re: Ny bil, Mitsubishi Outlander PHEV

Indlæg af pendec » 07 okt 2020 08:22

Jens skrev:
02 okt 2020 21:20
Problemet i nye biler er blot at de ikke altid får baglygterne tændt i gråvejr.
Og nogle får stillet på følsomheden når de kigger i menuerne i bilen, og så tænder de alt for sent, hvis overhovedet i tåge, regnvejr m.m.
Komplet idioti at de ikke altid er tæt, der kan jo knap spares en bøjet fem-øre ved at de er slukkede.
Så kom der lige en artikel omkring emnet, og der får du vist rigtig meget støtte.

https://folketidende.dk/Motor/Bilister- ... kel/561807


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Ny bil, Mitsubishi Outlander PHEV

Indlæg af John Skov Jensen » 08 okt 2020 07:42

John Skov Jensen skrev:
01 okt 2020 08:06
Efter den første uge ser det sådan ud
551 km kørt, blandet kørsel, heraf ca 220 km motorvej

Pris for benzin og el 422kr, =0,765 kr per km
Samme uge ville have kostet mig 1,10 kr per km i Vitaraen

Så en besparelse i kørselsregnskabet på 30%
En lidt stille uge mere er gået med noget hjemmearbejde pga. Covid-19 restriktioner i firmaet
205 km kørt, blandet kørsel inkl motorvej
Elforbrug 56 kw timer
Har stadig ikke tanket siden den dag jeg hentede den men estimerer at jeg har brugt 4-5 liter bensin den sidste uge da der er knap halvdelen tilbage i tanken
Så ca 135 kr for at køre 205 km, =66 øre pr km :P hvilket jeg er godt tilfreds med

pendec

Re: Ny bil, Mitsubishi Outlander PHEV

Indlæg af pendec » 08 okt 2020 07:55

John Skov Jensen skrev:
08 okt 2020 07:42
Har stadig ikke tanket siden den dag jeg hentede den men estimerer at jeg har brugt 4-5 liter bensin den sidste uge da der er knap halvdelen tilbage i tanken
Har selv oplevet det, når man normalt kører på tankstationen oftere end ønsket, har tanket 1 gange nu, skal til 2. pga opladningsproblemet, men de først ca. 2.5 måned (1440km) tankede jeg 39ltr. (tank er 45).
Nu skal jeg tanke dog efter primært at køre på benzin, ca. 840km senere(2277km nu), så combi kørsel her, hjælper altså en del, og jeg har da 80km tilbage på tanken siger den :)

At gå fra gammel benzin sluger, til en smule mere ved hjælp af batteri , det er da et plus i disse tider (for mig).

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Ny bil, Mitsubishi Outlander PHEV

Indlæg af svanggaard » 12 okt 2020 08:44

Hvordan lader du? Med mormorkabel?

Jeg har et sommerhus som jeg udlejer - alt hvad det kan trække. Lejeindtægterne går til at betale lån, forsikringer og vedligehold... Om nogle år er der forhåbentligt sparet op i huset så vi selv har råd til at bruge det mere.

Jeg overvejer at sætte bil-lader op i sommerhuset af hensyn til gæsterne. Jeg kan konstatere, at specielt Nordmænd ofte kommer hertil på strøm. Jeg vil gerne gøre ophold i mit sommerhus mere attraktivt ved at kunne tilbyde opladning af elbiler - men jeg kan ikke gennemskue regnskabet.

Gæsterne betaler 2,8kr/kWh for deres elforbrug. Udlejningsbureauet afregner 2,5kr/kWh til mig, men det går ind som en del at lejeindtægten og bliver dermed beskattet 60%. Jeg får derfor netto ca. 1 kr/kWh for den strøm gæsterne bruger - min indkøbspris hos Norlys er gennemsnitligt 99øre / kWh + abn. Der er altså ikke nogen god forretning at sælge strøm.

Jeg kan se, at hvis man bestiller en lader og opretter et abonnement hos en af de store spillere på markedet, er der mulighed for refusion af elafgift i størrelsesordenen 2-2,3 kr /kWh. Det gi'r absolut ingen mening for mig at refusionen er højere end indkøbsprisen, men den mulighed er måske alligevel lukket da jeg får nedsat elafgiften for forbrug ud over 4000kWh (huset er elopvarmet)?

2,80kr/kWh er en høj pris for at lade elbilen, men jeg kan konstatere, at nogle af de store selskaber ta'r helt op til 5-6kr/kWh hvis man ikke har et lade-abonnement. Jeg ved ikke hvor internationale E.ON. Clever osv. er, men jeg gætter på at udenlandske turister ikke nødvendigvis har det rigtige abonnement til danske ladestandere. Derfor kan det måske være bedre for turisten at lade i sommerhuset til 2,8kr/kWh end at køre ned i byen for at lade.

Jeg kan selvf. "bare" sætte et 16A eller 32A CEE stik op så turisterne kan lade med deres mormorkabel. Men kan der være en fordel i at få en "rigtig" lader på abonnement?

Uanset skal jeg også ha' en elektriker med ind over - 32A for-sikringer er i underkanten når der også er elvarme, pool, spa og sauna. Jeg mener stikledningen er 4x10 så den kan sikkert bære 50A - hvis den viser sig at være tyndere er projektet vist dødfødt fra start.

pendec

Re: Ny bil, Mitsubishi Outlander PHEV

Indlæg af pendec » 12 okt 2020 10:22

Korrekt,
Du kan ikke få refusion på i forvejen nedsat elafgift fra Clever/Eon, når du har elopvarmet hus, så er det ekskluderet.
De ladestander som kan sættes op hvor du kunne få refusion udenom Clever/Eon, er kun til leje, og vistnok kun næste år med, så det er lidt risky at bevæge sig ud derfra.

Hvis sommerhus har de 25A til rådighed som huse, så kan du sætte en 7.4kW lader op, uden at skulle udvide forbruget, som jeg har fået forklaret.
Måske kan du kun få en 3.7kW (16A) lader sat op, så skal du måske bare have en ny fase sat op til formålet.

Mormor kabel kører på 240v, så det kræver ingen ekstra fase, normalt , men det er ikke ment som standard opladning og må kun bruges til nød opladninger, og den kører så kun 5-6A og tager rigtig længe for 100% elbiler at lade op, så det gider de ikke. Det er bedst ved plugin hybrider.

Du kan ikke få penge eller fordele ud af et abo ved et sommerhus, du tegner dig vist for en enorm opsætnings udgift (7k+) og binder dig for en periode, og nedtagning som koster. Det virker ikke ved variabel udlejning og når du betaler nogle måneder for ingenting brugt. (mener jeg)
Jeg ville ikke vælge abo, da jeg har hybrid og skal ud i 24+ opladninger før jeg har abo tjent hjem, det får jeg ikke.

Jeg fik en 16A fase sat op, en mobil oplader(3.7kW) på 16A, og så kører det. Bruger strøm for det meste til 1,67kr/kWh alt inkl.moms/abo og afgifter.


svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Ny bil, Mitsubishi Outlander PHEV

Indlæg af svanggaard » 12 okt 2020 10:44

Hvis vi et øjeblik antager at el installationen kan bære den effekt der er nødvendig og vi ser bort fra abonements baserede ladesystemer....

Er det så bedst at stille en form for generelt anvendelig ladeboks til rådighed eller er det nok med et 16 eller 32A CEE stik?

pendec

Re: Ny bil, Mitsubishi Outlander PHEV

Indlæg af pendec » 12 okt 2020 12:07

Tesla skulle vist komme med Blå CEE stik, hvis man ser sommerhus guides på danske forum, så det lyder som en 16A løsning, hvis du vælger det. Jeg fik 400v rødt CEE stik, og en "tesla" adapter fra rød til blå cee :)
Måske er det standarden folk kører med.

Du skal huske at checke om dit sommerhus må trækker med end 25A på matriklen, det skal du arrangere med elleverandør og betale for opgradering, og så er 32A jo ikke nok hvis bil og mad laves på samme tid, så 35-36A vil nok være bedst.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Ny bil, Mitsubishi Outlander PHEV

Indlæg af John Skov Jensen » 12 okt 2020 12:53

svanggaard skrev:
12 okt 2020 08:44
Hvordan lader du? Med mormorkabel?
Jeg lader med mormorkabel.
Men det er også en god løsning for mig

-Til tider meget billig selvproduceret solcellestrøm
-Ingen medlemsskaber til eon eller lign
-Jeg behøver ikke lade andre steder end hjemme, min bil kan jo altid køre hjem
-Jeg skal ikke stå og vente mens jeg er på farten


På en plugin hybrid kan det ikke svare sig med en anden løsning hvor der enten er en høj månedsnpris på “ad libitum” eller en høj kwh pris.
Min Outlander har også chademo fast charger stik, men så længe at der kræves div medlemskaber til div udbydere rundt omkring vil jeg aldrig komme til at anvende det.

Men kan du sætte en fastcharger op fra f.eks eon og så tilbyde sommerhus gæsterne at lade med dit abonnoment? Jeg kender ikke de regler

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Ny bil, Mitsubishi Outlander PHEV

Indlæg af svanggaard » 12 okt 2020 13:24

Jeg mener der sidder 32A sikringer i huset. Jeg har ikke regnet det hele sammen - men forbruget kan helt sikkert tangere og måske overskride hvis det hele kører samtidigt.

Min elektrikker mener der sidder 35A i kabelskab og han gætter på at stikledningen fra skab til hus kan trække 50A. Han oplyser, at stikledningen er min egen ejendom og hvis den skal udskiftes er det for egen regning.

Hvis stikledningen er tyk nok kan jeg "nøjes" med at betale for de ekstra ampere jeg skal bruge. Det er vist temmeligt pebret - godt 1000 / ekstra Ampere så længe man kan holde sig under 50.

Umiddelbart vil den letteste og billigste løsning være at montere et 16 eller 32A CEE stik og så se hvordan det går. Men der er ingen tvivl om at det kan komme til at koste en sikring i ny og næ. Her vil en ladeboks nok kunne hjælpe hvis den kan justere/begrænse effekten. Det vil være helt perfekt hvis den kan gøre det dynamisk ift. husets total-forbrug.

Jeg har sendt spørgsmål til netselskabet (nord energi) om de er bekendt med dimensioneringen af stikledningen - Det burde elektrikker ha' meldt til da sommerhuset blev bygget.

pendec

Re: Ny bil, Mitsubishi Outlander PHEV

Indlæg af pendec » 12 okt 2020 13:28

svanggaard skrev:
12 okt 2020 13:24
Her vil en ladeboks nok kunne hjælpe hvis den kan justere/begrænse effekten. Det vil være helt perfekt hvis den kan gøre det dynamisk ift. husets total-forbrug.
Husk at der er flere typer ladestik , vistnok 2 EU stik og så Tesla's. Ved ikke om der flere. Så CEE er et sikkert bet, som disse brugere nok har med sig som feriegæst, eller de har mormor(240v) varianten og så kan der ryge sikringer.


Besvar