Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

køkkenvask klukker

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
madssakre
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 300
Tilmeldt: 11 dec 2013 13:53
Mit fyr: BlackStar+ 16 kW
Areal: 240
Brændsel: piller
Givet likes: 144 gange
Modtaget likes: 10 gange

køkkenvask klukker

Indlæg af madssakre » 04 okt 2020 09:32

Min køkkenvask klukker (højlydt) hver gang opvaskeren pumper ud.

Opvaskeren har sin egen vandlås og derfra kobler afløb på “under” vandlås på vasken...

Nogen tips til at afhjælpe problemet?


Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: køkkenvask klukker

Indlæg af MichaelK » 04 okt 2020 09:51

Kunne måske løses med en udluftningsventil, også kaldet en vakuumventil, på kloakrøret?

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: køkkenvask klukker

Indlæg af Jens » 05 okt 2020 09:59

Hvis det har fungeret før uden klukken i køkkenvask, så er det sandsynligvis en begyndende forstoppelse længere ude i rørsystemet.
Når opvasker pumper ud, så vil luften i røret normalt blot blive fortrængt udad gennem systemet, men hvis der er en forstoppelse / høj vandstand længere ude, så er det nemmere at presse luften gennem vandlåsen under køkkenvasken, og den klukker derfor.

Har den altid klukket når opvaskeren pumper ud. så kan det skyldes at det udpumpede vand skaber en ejektorvirkning i røret, og dermed suger luft ned gennem vandlåsen ved køkkenvasken, hvilket også kan give klukken.
I så tilfælde vil det sikkert hjælpe med en vakuumventil, men vil egentlig formode at vandlåsen i stedet bliver suget tom, med deraf følgende ubehagelig kloaklugt i køkkenet.

Uden at have set rørforbindelserne, så vil jeg klart hælde til det første med indespærret luft i rørene, pga forstoppelser længere ude i systemet.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

madssakre
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 300
Tilmeldt: 11 dec 2013 13:53
Mit fyr: BlackStar+ 16 kW
Areal: 240
Brændsel: piller
Givet likes: 144 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: køkkenvask klukker

Indlæg af madssakre » 05 okt 2020 10:31

Jens skrev:
05 okt 2020 09:59
Hvis det har fungeret før uden klukken i køkkenvask, så er det sandsynligvis en begyndende forstoppelse længere ude i rørsystemet.
Når opvasker pumper ud, så vil luften i røret normalt blot blive fortrængt udad gennem systemet, men hvis der er en forstoppelse / høj vandstand længere ude, så er det nemmere at presse luften gennem vandlåsen under køkkenvasken, og den klukker derfor.

Har den altid klukket når opvaskeren pumper ud. så kan det skyldes at det udpumpede vand skaber en ejektorvirkning i røret, og dermed suger luft ned gennem vandlåsen ved køkkenvasken, hvilket også kan give klukken.
I så tilfælde vil det sikkert hjælpe med en vakuumventil, men vil egentlig formode at vandlåsen i stedet bliver suget tom, med deraf følgende ubehagelig kloaklugt i køkkenet.

Uden at have set rørforbindelserne, så vil jeg klart hælde til det første med indespærret luft i rørene, pga forstoppelser længere ude i systemet.
På den baggrund tror jeg også det er en forstoppelse længere ude. For den har ikke altid klukket...

Kan en forstoppelse fjernes af menigmand, eller skal man have dem ud og spule?

Jeg har prøvet med 20 liter kogende vand og opvaskemiddel....

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: køkkenvask klukker

Indlæg af Lintz » 05 okt 2020 11:01

madssakre skrev:
05 okt 2020 10:31
På den baggrund tror jeg også det er en forstoppelse længere ude. For den har ikke altid klukket...

Kan en forstoppelse fjernes af menigmand, eller skal man have dem ud og spule?

Jeg har prøvet med 20 liter kogende vand og opvaskemiddel....
Du kan for få penge købe en strålespids til formålet som sættes pp haveslangen. Brug varmt vand. Eller en højtryksslange som sættes på højtryksrenseren
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


madssakre
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 300
Tilmeldt: 11 dec 2013 13:53
Mit fyr: BlackStar+ 16 kW
Areal: 240
Brændsel: piller
Givet likes: 144 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: køkkenvask klukker

Indlæg af madssakre » 05 okt 2020 11:23

Lintz skrev:
05 okt 2020 11:01
Du kan for få penge købe en strålespids til formålet som sættes pp haveslangen. Brug varmt vand. Eller en højtryksslange som sættes på højtryksrenseren
Har du et link?

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: køkkenvask klukker

Indlæg af Lintz » 05 okt 2020 11:37

madssakre skrev:
05 okt 2020 11:23
Har du et link?
Ikke pt. Men købte v Harald Nyborg
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: køkkenvask klukker

Indlæg af Jens » 05 okt 2020 12:56

Hvilken type afløb har du, - er det offentlig kloak eller egen nedsivning ?
Jeg vil starte med at lokalisere den første brønd efter køkkenvasken og se hvordan det ser ud der. Du har uanset afløbsform sandsynligvis en samle- eller rensebrønd.
Er du heldig er det i samlebrønden det er galt, og ellers hvis det er længere udad, så slipper du for at rode med det i køkkenet, hvilket er meget rart at slippe for.
Man kan godt rense indefra og ud, men det er generelt noget rigtig sort snask som er på siderne indvendig i afløbsrør fra køkken, så det skal ske med omtanke.
Har gjort det en enkelt gang et sted hvor samlebrønden var rimelig dybt begravet i græsplæne, - renseslange til højtryksrenser, afdækning i køkkenskab og masser af klude, så slange kunne tørres af hver gang den blev trukket tilbage i køkken. Så det er muligt, men udefra og ind er langt bedre, spuledyser er også beregnet til at drive skidtet med når de trækkes tilbage mod udgangspunkt.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

madssakre
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 300
Tilmeldt: 11 dec 2013 13:53
Mit fyr: BlackStar+ 16 kW
Areal: 240
Brændsel: piller
Givet likes: 144 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: køkkenvask klukker

Indlæg af madssakre » 05 okt 2020 16:41

Jens skrev:
05 okt 2020 12:56
Hvilken type afløb har du, - er det offentlig kloak eller egen nedsivning ?
Jeg vil starte med at lokalisere den første brønd efter køkkenvasken og se hvordan det ser ud der. Du har uanset afløbsform sandsynligvis en samle- eller rensebrønd.
Er du heldig er det i samlebrønden det er galt, og ellers hvis det er længere udad, så slipper du for at rode med det i køkkenet, hvilket er meget rart at slippe for.
Man kan godt rense indefra og ud, men det er generelt noget rigtig sort snask som er på siderne indvendig i afløbsrør fra køkken, så det skal ske med omtanke.
Har gjort det en enkelt gang et sted hvor samlebrønden var rimelig dybt begravet i græsplæne, - renseslange til højtryksrenser, afdækning i køkkenskab og masser af klude, så slange kunne tørres af hver gang den blev trukket tilbage i køkken. Så det er muligt, men udefra og ind er langt bedre, spuledyser er også beregnet til at drive skidtet med når de trækkes tilbage mod udgangspunkt.
Min egen hustank og nedsivning.

Det er en blanding af gammelt og nyt (mest gammelt). Ind til for et år siden var der flere vaske og bruser koblet på ledningen (under huset). Nu er det kun køkkenvasken m opvasker, der sender noget igennem (nok derfor jeg observerer en ændring).

Det passerer midlertidigt gennem en gammeldags fedtseparationsbrønd faktisk hvor mit Baxi stod engang... anyway. Den brønd gav tidligere problemer, men det er fikset. Så jeg er sikker på at proppen sidder mellem brønden og vasken. Desuden kan luft jo trækkes nærmest frit ved den fedtbrønd. Og jeg vil også kunne indsende spulerslange derfra. Men jeg tvivler på mit eget grej kan klare den lange vej. Kan jo være 10-15 m...

Tak for tips

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: køkkenvask klukker

Indlæg af Lintz » 05 okt 2020 16:46

madssakre skrev:
05 okt 2020 16:41
Men jeg tvivler på mit eget grej kan klare den lange vej. Kan jo være 10-15 m...

Tak for tips
Det er lykkes mig at rense ca 20 m under huset med ganske alm vandslange og sådan en rensespids.
Din vvb sættes på max varme. Stop slangen ind mens du bruger koldt vand. Så er slangen kanp så fleksibel. Træk tilbage med varmt. Gentag. Gentag gentag 🙂
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


Besvar