Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Størrelse på nye varmerør?

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
ulthi
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 04 dec 2015 15:21
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 1 gang

Størrelse på nye varmerør?

Indlæg af ulthi » 01 sep 2020 11:29

Jeg står overfor at skulle udskifte mine gamle rustne varmerør inden jeg skifter oliefyret ud til en luft-vand varmepumpe (håber på et godt tilskud i det nye år!) Jeg har ca 20 kvm gulvvarme, resten er radiatorer.

Hvilken dimension skal de nye pex-rør ha for at give den bedstes udnyttelse af varmepumpen?


Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3374
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 234 gange

Re: Størrelse på nye varmerør?

Indlæg af BWJ » 01 sep 2020 21:16

Rør, hvor henne ??
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

383CI
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 173
Tilmeldt: 08 maj 2010 18:26
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Størrelse på nye varmerør?

Indlæg af 383CI » 02 sep 2020 07:51

varmehjul.dk

men en ting er jeg sikker på. Rørene skal være væsentligt større end de nuværende, hvis du vil gøre dig nogen forhåbning om at få noget som helst ud af en varmepumpe.

Hvis det nuværende oliefyr kommer frem med 65 grader og retur med 40 er der jo en Dt på 25 grader. Hvis varmepumpen kommer med 45 og returen stadigt er omkring 40 er Dt jo kun 5 grader. Så skal der 5 gange så meget vand igennem for at få samme energi overført.

Hvis der er mange radiatorer gør det samme jeg sig gældende. Har de stor nok hedeflade til at kunne varme nok med den temperatur der kommer fra varmepumpen?
Det bliver et problem rigtigt mange steder, netop fordi de er beregnet, og dimensioneret til, en langt højere fremløbstemperatur end varmepumperne yder. I hvert fald hvis de skal være det mindste effektive.

VVPèr er, i min verden, gode til nye huse med gulvvarme og godt isolerede, men håbløse i gamle huse der kræver højere temperature, men det finder "folk" først ud af når elregningen kommer.

Men rørene skal være noget, om ikke aldelesmeget, større.

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Størrelse på nye varmerør?

Indlæg af lamborg » 02 sep 2020 16:19

Hvis det er tilslutning af rør fra varmepumpe til eksisterende anlæg ja så nytter det ikke noget at gå op i størrelse for det er jo anlægsdiminsionen der bestemmer dit flow uanset tilslutningen og med mindre du skifter alt ud så er det de mindste rør der bestemmer hvor meget vand der kan gå igennem Det det kommer an på er arealet af dine varmeflader . Din gulvvarme er super godt .Hvis du feks har et rum som opvarmes med en radiator på 1m2 og det går fint med 65 gr ja så kan du riskikere at skulle skifte til en større radiator så den større falde afgiver mere varme til rummet når du går ned i gr . Men det kan også være super fint med den du har fordi du jo åbner på fuld skrald hvor du før kørte med en termostat hvor du ikke rigtigt ved hvor meget den åbner eller lukker . Men det er et spørgsmål om at prøve at se når det bliver vinter
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

kreller
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 451
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Givet likes: 41 gange
Modtaget likes: 92 gange

Re: Størrelse på nye varmerør?

Indlæg af kreller » 03 sep 2020 17:04

Hvis det er rør inde i huset fra indedel til radiatorer, så snup så stor som muligt, højere flow giver en bedre udnyttelse. Få beregnet om dine radiator er store nok, måske skal nogen skiftes fra 2 lags til 3 lags. Men dem vi har her i huset klarer sig mere end godt selvom de har været monteret til først et oliefyr, derefter et pillefyr og nu vp.


ulthi
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 04 dec 2015 15:21
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: Størrelse på nye varmerør?

Indlæg af ulthi » 09 sep 2020 13:57

BWJ skrev:
01 sep 2020 21:16
Rør, hvor henne ??
Det er fra indedel til radiatorer

ulthi
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 04 dec 2015 15:21
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: Størrelse på nye varmerør?

Indlæg af ulthi » 09 sep 2020 14:01

lamborg skrev:
02 sep 2020 16:19
Hvis det er tilslutning af rør fra varmepumpe til eksisterende anlæg ja så nytter det ikke noget at gå op i størrelse for det er jo anlægsdiminsionen der bestemmer dit flow uanset tilslutningen og med mindre du skifter alt ud så er det de mindste rør der bestemmer hvor meget vand der kan gå igennem Det det kommer an på er arealet af dine varmeflader . Din gulvvarme er super godt .Hvis du feks har et rum som opvarmes med en radiator på 1m2 og det går fint med 65 gr ja så kan du riskikere at skulle skifte til en større radiator så den større falde afgiver mere varme til rummet når du går ned i gr . Men det kan også være super fint med den du har fordi du jo åbner på fuld skrald hvor du før kørte med en termostat hvor du ikke rigtigt ved hvor meget den åbner eller lukker . Men det er et spørgsmål om at prøve at se når det bliver vinter
Tak for svar
Ja, jeg er med på at det kan komme til at knibe med de nuværende radiatorer. Jeg er også i gang med at opsætte i første omgang to ekstra radiatorer og vil også gøre den nye rørføring klar til at kunne tilføje flere radiatorer efter behov.
Vil du mene jeg bør satse på at udskifte alle rør fra fordeler med 18mm i stedet for 15mm ?

ulthi
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 04 dec 2015 15:21
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: Størrelse på nye varmerør?

Indlæg af ulthi » 09 sep 2020 15:15

383CI skrev:
02 sep 2020 07:51
varmehjul.dk

men en ting er jeg sikker på. Rørene skal være væsentligt større end de nuværende, hvis du vil gøre dig nogen forhåbning om at få noget som helst ud af en varmepumpe.

Hvis det nuværende oliefyr kommer frem med 65 grader og retur med 40 er der jo en Dt på 25 grader. Hvis varmepumpen kommer med 45 og returen stadigt er omkring 40 er Dt jo kun 5 grader. Så skal der 5 gange så meget vand igennem for at få samme energi overført.

Hvis der er mange radiatorer gør det samme jeg sig gældende. Har de stor nok hedeflade til at kunne varme nok med den temperatur der kommer fra varmepumpen?
Det bliver et problem rigtigt mange steder, netop fordi de er beregnet, og dimensioneret til, en langt højere fremløbstemperatur end varmepumperne yder. I hvert fald hvis de skal være det mindste effektive.

VVPèr er, i min verden, gode til nye huse med gulvvarme og godt isolerede, men håbløse i gamle huse der kræver højere temperature, men det finder "folk" først ud af når elregningen kommer.

Men rørene skal være noget, om ikke aldelesmeget, større.
Tak for linket til varmehjul.dk Det virker meget brugbart!
Vil du mene at man ikke kan forvente en højere ∆t end 5 grader i et system med en varmepumpe med et fremløb på 45?

383CI
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 173
Tilmeldt: 08 maj 2010 18:26
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Størrelse på nye varmerør?

Indlæg af 383CI » 10 sep 2020 20:00

ulthi skrev:
09 sep 2020 15:15
Tak for linket til varmehjul.dk Det virker meget brugbart!
Vil du mene at man ikke kan forvente en højere ∆t end 5 grader i et system med en varmepumpe med et fremløb på 45?
Selv tak, det er en meget fin side der giver et begreb og omstændighederne.

Nu er Dt jo kun en del af det der giver varme. En anden del er jo flow.
Effekten er en jo så et produkt af de to.
Så jo, du kunne sikkert sagtens få Dt på 20 med en varmepumpe (45/25) men så skulle du bruge kæmpe radiatorer eller sætte dit flow ned, så du får den store afkøling.
Hvis du har samme flow som med oliefyret får du ingen varme med 45 grader frem.
Hvad din retur er fra huset afhænger jo af kølingen, men den kan du da måle med et infrarød termometer.
Jeg vi antage at returen vil være lidt mindre med en VVP, men ikke meget. Så kan du jo regne på flow og temperatur på varmehjul, udfra fyrets nuværende fremløb og den du forventer at VVPèn kan give.

Min VVS makker der laver mange pumper siger at hvis de skal bruges på gamle huse bør det være jordvarme, ellers er det ikke rentabel, eller bare noget der ligner.
Ligesom det årlige, og lovpligtige, service eftersyn er en seddelpresse. Han har i øvrigt selv lige lavet ny varmeinstallation i sit gamle hus, med fyr.

kreller
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 451
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Givet likes: 41 gange
Modtaget likes: 92 gange

Re: Størrelse på nye varmerør?

Indlæg af kreller » 16 sep 2020 16:37

Jeg kan selv indstille DT på min vp, standard står den til 10, sætter jeg den ned til 5, skruer den op for flowet.


Besvar