Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Manuel indstilling af fyr

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Besvar
MartinJJ
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 05 sep 2020 18:08

Manuel indstilling af fyr

Indlæg af MartinJJ » 12 sep 2020 18:34

Hej eksperter.

Jeg er den heldige ejer af et fint hus, jeg købte sidste år. Jeg har dog bøvlet lidt med det pillefyr der er installeret i det. Jeg købte huset af en polak, der har opsat et polsk pillefyr fra 2017.

Problemet er så, at fyret ikke forhandles herhjemme og er derfor meget sparsomt hvad jeg kan finde af information om det, udover en polsk manual der er oversat på google.

Fyret er et Termotech Pell ATU 15kw
Styringen er Bio Puma fra elektromiz

Har haft en del askeklumper i herden, og i perioder har det næsten været nødvendigt at rengøre hver dag. Synes generelt fyret har brændt mange piller af, i forhold til hvad der burde være nødvendigt også (næsten 30 kg/døgn) Huset er total nyrenoveret i 2018 og isoleret til nutidens standarder, opvarmet med gulvvarme og et par radiatorer oven på. 140 km2.

Her vil det være naturligt at kigge lidt på forbrændingen. Problemet her er, at fyret skal indstilles noget anderledes end de typiske pillefyr vi kører med herhjemme. Der er ikke noget med afvejning, men tilgengæld kan jeg indstille:

Snegl køretid ved 100% ydelse
Interval (s) mellem sneglekørslen

Minimum blæser kraft (0-100%)
Maksimal blæser kraft (0-100%)

Minimum ydelse af kedlen 1-20%

Og ud fra dette "beregner" den selv dosering.

Jeg kan ikke lige gennemskue fremgangsmåden til at finde den rette forbrænding ud fra disse parametre.. der må nogle erfarne på banen! Kom frisk icon_cheesygrin.gif


383CI
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 173
Tilmeldt: 08 maj 2010 18:26
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Manuel indstilling af fyr

Indlæg af 383CI » 13 sep 2020 19:35

Jeg kender ikke fyret, men sorte piller er jo en indikation af forkert forbrænding. Asken skal helst være et sted mellem kaffe og mel i konsistens, og brun i en eller anden form.

Hvis vi regner lidt baglæns. Hvis vi siger 4Kw på kg. Piller og 15Kw vil fyret jo så skulle brænde 3500 g af i timen.

Hvis vi så siger sneglen giver 1000g piller på 300 sekunder vil det jo så sige den vil give 12.000g i timen ved konstant drift.

Men du skal jo kun bruge de 3500g for at yde 100%

Så vil drifttiden ved 100% ydelse være 3500/12.000 = 0,29 altså 29% eller 20 sekunder i minuttet.

Så kan du sige du vil have 9 sekunders interval, så vil styringen køre 3 sekunder og holde pause på 9 i sekvenser af 12 sekunder der går dejligt op i minutter.

Med en ydelse på 15Kw ville jeg tænke at 10-15% er fint i minimum. Så er der bål med flamme, men ikke meget mere.

Luft dosseringen er der ikke meget at regne med/udfra. Det er kun forsøg og kigge på asken.

Jeg tænker at 15Kw er meget til det hus, så maksimal ydelse kan skrues noget ned, men det er ikke værd at eksperimentere med når du ikke kender fyret.

Jeg ville stille på pillerne først og få styr på det. Hvis du kan se flammen findes der mange videoer af hvordan pille forbrænding bør se ud. Når du så har styr på pillerne justerer du luften i maks og min.

Juster KUN PÅ EN TING AF GANGEN!!!!!
Ellers ved du ikke hvad der sker og om det bliver bedre. Jeg brugte 14 dage på at køre et fuldautomatisk BS+er ind, og forbruget faldt 30% i forhold til std. indstillinger.


Overstående er udelukkende basseret på antagelser og kan kun anvendes på fuldstændig eget ansvar.

MartinJJ
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 05 sep 2020 18:08

Re: Manuel indstilling af fyr

Indlæg af MartinJJ » 16 sep 2020 04:37

Hej, tak for svaret, det lyder da til at være et fornuftigt udgangspunkt at starte på. Jeg tænker også at det er nogenlunde sådan, at man har forestillet sig installatøren har skulle indstille det. ;-)


Besvar