Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

El køb til plugin hybrid

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

El køb til plugin hybrid

Indlæg af John Skov Jensen » 05 sep 2020 07:29

Jeg overvejer at skifte min Grand Vitara ud med en plugin hybrid
Hvordan forholder det sig med elkøb?
Skal man betale fuld pris inkl div elafgifter?

Jeg vurderer på om det kan svare sig at tegne et abonnement ved Clever eller lign. Når man kun skal bruge ca 13 kwh om dagen?

Jeg har solceller på den gode men amputerede ordning. Der sælger jeg strøm om eftermiddagen til ca 20 øre per kwh. Kan jeg se på opgørelserne fra Vindstød. På årsbasis producerer jeg mindre strøm end jeg bruger, men den nye timeafregningsmodel gør at jeg sælger strøm hver eftermiddag hele sommerhalvåret. Mit solcelleanlæg ligger orienteret øst/vest hvorfor min max ydelse ikke er så høj, men den fortsætter til solen går ned.
Det er denne “eftermiddagsproduktion” jeg tænker i bilen skal tage sig af.

Men skal man gå efter abonnoment eller bare lade i stikkontakten?

Jeg får ikke brug for at lade andre steder end herhjemme og jeg får ikke brug for hurtiglader.

/John


pendec

Re: El køb til plugin hybrid

Indlæg af pendec » 05 sep 2020 08:44

Nu har jeg samme setup, og oplader dog ikke hver dag.

Clever synes at have et Plug-in tilbud på 419kr om måneden med ubegrænset opladning hjemme og ude. Det skal du vel så bare regne om ud fra dit forbrug afhængig af om du lader 10 eller 20+ gange om måneden. Jeg sigter på 165øre per kWh , så bruger jeg 10-11kWh på en opladning , ud fra aflæsning og tomt batteri. Det er ca. 18kr for en opladning per gang, og der skal så 22-23 gange til hos Clever til min pris før jeg får tjent de 419kr hjem. Det lyder til du vil få det billigere i perioder, så det må da være unødvendigt med disse typer abo, og så er det jo kun plug-in og ikke ren el.
Jeg kan ikke oplade hurtigere end 3.7kW så jeg kan dårligt oplade ved brugsen i Nakskov og så komme tilbage til en 50% opladet bil, det går simpelthen for langsomt på min Ford. Flere andre har altså hurtigere opladning mener jeg at have læst på plug-in modeller. Så endnu en grund til Clever ikke bliver et plus i byen. Anyways, jeg kan køre frem og tilbage og lade bilen op hjemme, når jeg er tilbage.

Jeg har investeret i CEE stik til oplader i carport, som også giver mig strøm i carport til lys og støvsuger osv. og en 16A oplader, da Ford's oplader kun var på 6A . Så stopper investeringerne nok også der :)

Brugeravatar
Dinsol
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 222
Tilmeldt: 06 maj 2012 12:27
Mit fyr: Multistoker 20 kw / solceller 7050 kwp
Areal: 200
Brændsel: savsmuld / korn / flis
Fremviser gerne i postnummer: 5580
Geografisk sted: Vestfyn
Givet likes: 17 gange
Modtaget likes: 12 gange
Kontakt:

Re: El køb til plugin hybrid

Indlæg af Dinsol » 05 sep 2020 10:21

Du betaler den normale pris af strøm der kommer ud af stikkontakten
For solceller er det en anden pris 0 - 0,40 kr hvis solen skinner ellers normal pris
Du skal køre over 20000 km I en ren elbil før abonnement kan betale sig
Hvilken plug-in hybrid bil tænker du på
Hvad med ren elbil
1 Tesla 3 /1 nissan leaf el-bil .5 stk panasonic varmepumper
Solcelle Opstart 03-03-2012 7,050 kwp prod.9800 kWh anlæg på Deger Tracker
30 stk Paneler sanyo 30 stk Solar Edge Optimizer boxe.8 kw 3 faset Solar Edge inverter .
+ 7,8 kwh på stativ opstart 15-09-2015 prod.7000 kWh

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: El køb til plugin hybrid

Indlæg af John Skov Jensen » 05 sep 2020 11:22

Det er en Outlander PHEV jeg har kig på.
Jeg vil kunne nøjes med at lade derhjemme på hverdage da jeg har ca 15 km på arbejde, og de 30 km kan den godt levere på el.
Derudover lidt til og fra skole med unger pendleri

Jeg er ikke i målgruppen for rent el.
Jeg har jævnligt dagsture til København og Malmø og spildtid i forbindelse med ladning ude i landet gider jeg simpelthen ikke spilde tid på

Derfor ser jeg en plugin hybrid som bilen for mig

Alle de grunde der var til at jeg valgte 4x4 for længe siden bliver opfyldt med en Outlander

pendec

Re: El køb til plugin hybrid

Indlæg af pendec » 05 sep 2020 11:54

Jeg så også på Outlander men jeg synes ,
- Jeg fik for ringe service og en forhandler som ikke synes at ville sælge biler, og smed små beløb i bilbytte som 50-80.000 for min gamle kuga uden at gide kigge på tal i danmark, og så skulle han hjem så jeg skulle bare ud af shoppen. Så mit syn på Mitsubishi blev ødelagt af en forhandler og inden jeg nåede en anden her på lolland, var jeg faldt for de ekstra og den billigere bil Ford kunne tilbyde, selvom jeg var lidt negativ efter en forhandler snød mig der.
- Outlander visuel når jeg så den, virkede dog så mere familie agtig og firkantet end først antaget. Men ikke at det var negativ på det tidspunkt :)
- Hvis noget andet skulle være mindre godt, så var det pakkerne som ikke eksisterede , der var bare 3 biler, og selvfølgelig den til 400k som havde det man ville have.

Nu er der kommet rigtig mange andre PHEV modeller på markedet, og Jeep's reklame i tv fik mig til at skimme deres 4wd compass/renegade PHEV , og de synes fine nok, dog var ekstras der en del dyrere efter man havde grundmodellen på plads.
Jeg kunne sikkert godt have set på Jeep idag, hvis jeg skulle vente 5-6 måneder på levering og ikke købte en fabriksstandard.
Jeg synes lige Jeep er en link værd til brochure og priser: https://www.jeep.dk/priser-brochurer
:) Compass er fin nok, hvis outlander er alternativet og pris niveau.

edit2: Ved godt det var et sidespor fra elkøb :) sorry.


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: El køb til plugin hybrid

Indlæg af triumph » 05 sep 2020 12:13

Ophører afdragsfriheden på el til elbiler ikke i 2021 ?

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: El køb til plugin hybrid

Indlæg af John Skov Jensen » 05 sep 2020 12:15

triumph skrev:
05 sep 2020 12:13
Ophører afdragsfriheden på el til elbiler ikke i 2021 ?
det gør det sikkert,

Og som finansforslaget fra regeringen ser ud lige nu, så vil afgiften stige på dem efter 01-01-2021

Så derfor skal det også være i år i stedet for næste år, som det ser ud lige nu

Brugeravatar
Dinsol
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 222
Tilmeldt: 06 maj 2012 12:27
Mit fyr: Multistoker 20 kw / solceller 7050 kwp
Areal: 200
Brændsel: savsmuld / korn / flis
Fremviser gerne i postnummer: 5580
Geografisk sted: Vestfyn
Givet likes: 17 gange
Modtaget likes: 12 gange
Kontakt:

Re: El køb til plugin hybrid

Indlæg af Dinsol » 05 sep 2020 12:29

Dinsol skrev:
05 sep 2020 10:21
Du betaler den normale pris af strøm der kommer ud af stikkontakten
For solceller er det en anden pris 0 - 0,40 kr hvis solen skinner ellers normal pris
Du skal køre over 20000 km I en ren elbil før abonnement kan betale sig
Hvilken plug-in hybrid bil tænker du på
Hvad med ren elbil

https://baltzer.eu/ladepriser/
1 Tesla 3 /1 nissan leaf el-bil .5 stk panasonic varmepumper
Solcelle Opstart 03-03-2012 7,050 kwp prod.9800 kWh anlæg på Deger Tracker
30 stk Paneler sanyo 30 stk Solar Edge Optimizer boxe.8 kw 3 faset Solar Edge inverter .
+ 7,8 kwh på stativ opstart 15-09-2015 prod.7000 kWh

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: El køb til plugin hybrid

Indlæg af John Skov Jensen » 05 sep 2020 13:10

Dinsol skrev:
05 sep 2020 12:29
Tak for link

Med det elforbrug jeg får, samt at jeg aldrig skal lade uden for min egen matrikel,så skal jeg som du også skriver ikke have noget abonnement nogen steder

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: El køb til plugin hybrid

Indlæg af John Skov Jensen » 05 sep 2020 13:15

pendec skrev:
05 sep 2020 11:54
Jeg så også på Outlander men jeg synes ,
- Jeg fik for ringe service og en forhandler som ikke synes at ville sælge biler, og smed små beløb i bilbytte som 50-80.000 for min gamle kuga uden at gide kigge på tal i danmark, og så skulle han hjem så jeg skulle bare ud af shoppen. Så mit syn på Mitsubishi blev ødelagt af en forhandler og inden jeg nåede en anden her på lolland, var jeg faldt for de ekstra og den billigere bil Ford kunne tilbyde, selvom jeg var lidt negativ efter en forhandler snød mig der.
- Outlander visuel når jeg så den, virkede dog så mere familie agtig og firkantet end først antaget. Men ikke at det var negativ på det tidspunkt :)
- Hvis noget andet skulle være mindre godt, så var det pakkerne som ikke eksisterede , der var bare 3 biler, og selvfølgelig den til 400k som havde det man ville have.

Nu er der kommet rigtig mange andre PHEV modeller på markedet, og Jeep's reklame i tv fik mig til at skimme deres 4wd compass/renegade PHEV , og de synes fine nok, dog var ekstras der en del dyrere efter man havde grundmodellen på plads.
Jeg kunne sikkert godt have set på Jeep idag, hvis jeg skulle vente 5-6 måneder på levering og ikke købte en fabriksstandard.
Jeg synes lige Jeep er en link værd til brochure og priser: https://www.jeep.dk/priser-brochurer
:) Compass er fin nok, hvis outlander er alternativet og pris niveau.

edit2: Ved godt det var et sidespor fra elkøb :) sorry.
Tak for indspark.
Nej en Jeep bliver det nok ikke, det er jo også noget religion i det


Besvar