Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Stille kompressor til Scotte/woody pillefyr

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 126 gange

Stille kompressor til Scotte/woody pillefyr

Indlæg af Dunas » 18 aug 2020 15:55

Jeg har haft kompressor rens i en del år, og har været ganske tilfreds med dette.
Men den kompressor jeg havde tidligere, var en almindelig larmende billig 6 liter kompressor (97 db) som står inden for ved fyret i brygges.
Har været træt af, når den gik i gang, den larmer ret meget icon_frown.gif.
Har nu valgt og investerer i en stille kompressor. Men var noget skeptisk hvor stille er de egentlig. Efter en del søgen
på nettet faldt valget på en Einhell TE-AC 6 liter Silent kompressor 57 db. Købte den på Amazon til 1050 kr med levering.
Må siges jeg er meget overrasket, hold da op hvor en forskel. Den er super stille icon_cheesygrin.gif :great:, og man kan føre en normalt samtale ved siden af kompressor når den lade luft op.
Hvis i har en almindelig kompressor, og er træt af lyden, så få den skifte til en stille kompressor, i bliver overrasket ligesom mig....
https://www.einhell.de/shop/en-de/te-ac-6-silent.html
Der findes mange forskellige typer stille kompressor, og til fair priser i dag.
Vedhæftede filer
Einhell silent kompressor.jpg


Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Stille kompressor til Scotte/woody pillefyr

Indlæg af lamborg » 18 aug 2020 16:25

Fremragende ide Dumas. Jeg er også pisse træt af min gamle . Den larmer så jeg kan hører den helt op på 1 sal selvom den står i kælderen og tanken er hele tiden fuld af rust og vand så den kører alt for tit.
Jeg troede de var meget dyrere så nu er jeg 100% sikker på at konen ønsker sig sådan en i julegave :-). Jeg har før givet hende en askestøvsuger og den blev hun mega "glad " for :-)
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Stille kompressor til Scotte/woody pillefyr

Indlæg af pille bruger » 18 aug 2020 17:47

Dunas skrev:
18 aug 2020 15:55
Jeg har haft kompressor rens i en del år, og har været ganske tilfreds med dette.
Men den kompressor jeg havde tidligere, var en almindelig larmende billig 6 liter kompressor (97 db) som står inden for ved fyret i brygges.
Har været træt af, når den gik i gang, den larmer ret meget icon_frown.gif.
Har nu valgt og investerer i en stille kompressor. Men var noget skeptisk hvor stille er de egentlig. Efter en del søgen
på nettet faldt valget på en Einhell TE-AC 6 liter Silent kompressor 57 db. Købte den på Amazon til 1050 kr med levering.
Må siges jeg er meget overrasket, hold da op hvor en forskel. Den er super stille icon_cheesygrin.gif :great:, og man kan føre en normalt samtale ved siden af kompressor når den lade luft op.
Hvis i har en almindelig kompressor, og er træt af lyden, så få den skifte til en stille kompressor, i bliver overrasket ligesom mig....
https://www.einhell.de/shop/en-de/te-ac-6-silent.html
Der findes mange forskellige typer stille kompressor, og til fair priser i dag.
På billedet kan jeg ikke se den slange der bør være monteret i lydpotten.
Sådan en lille stump slange tager endnu en del lyd væk :great:
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 126 gange

Re: Stille kompressor til Scotte/woody pillefyr

Indlæg af Dunas » 18 aug 2020 18:16

lamborg skrev:
18 aug 2020 16:25
Fremragende ide Dumas. Jeg er også pisse træt af min gamle . Den larmer så jeg kan hører den helt op på 1 sal selvom den står i kælderen og tanken er hele tiden fuld af rust og vand så den kører alt for tit.
Jeg troede de var meget dyrere så nu er jeg 100% sikker på at konen ønsker sig sådan en i julegave :-). Jeg har før givet hende en askestøvsuger og den blev hun mega "glad " for :-)
Kan kun sige KØB sådan en fætter, du bliver overrasket icon_cheesygrin.gif.
Her er en test fra youtube, godt nok en lidt større model, men samme motor.
Bemærk dog, at det er svært og høre forskel på en filmet optagelse, det skal være virkeligheden,
før man bemærker forskellen på lyden, fra den gammel og til ny stille kompressor. Det gør han også opmærksom på.
https://www.youtube.com/watch?v=fWwIzQX2Xh0
Er sikker på, at jeg bliver mega glad for min, når vi begynder og gå de kolde tider i møde icon_cheesygrin.gif :great:
Var lidt nervøs for, at det var spildt penge, men det er det ikke. Tænker nu, hvorfor har du ikke købt sådan en fætter noget før..

Man kan købe en stille kompressor ved Harald Nyborg til 998 kr. Det er en Fatmax Stanley 6 liter 59 DB, som også er stille.
Har ikke hørt den virkeligheden, men på youtube er de vældige glade for den.
https://www.youtube.com/watch?v=75Tboe5kYmI
https://www.harald-nyborg.dk/produkt/st ... 1-0hk-59db
Målene på denne kompressor passer ikke der hvor den skal stå ved mig, derfor blev det Einhell fra Amazon.
Ellers havde jeg købt den ved Harald Nyborg, da der er god service, hvis produktet fejler.

Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 126 gange

Re: Stille kompressor til Scotte/woody pillefyr

Indlæg af Dunas » 18 aug 2020 18:19

pille bruger skrev:
18 aug 2020 17:47
På billedet kan jeg ikke se den slange der bør være monteret i lydpotten.
Sådan en lille stump slange tager endnu en del lyd væk :great:
Tak. Den sidder på nu. Men synes ikke jeg kan høre det store i forskel. :wink:


383CI
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 173
Tilmeldt: 08 maj 2010 18:26
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Stille kompressor til Scotte/woody pillefyr

Indlæg af 383CI » 18 aug 2020 23:06

Dunas skrev:
18 aug 2020 15:55
Jeg har haft kompressor rens i en del år, og har været ganske tilfreds med dette.
Men den kompressor jeg havde tidligere, var en almindelig larmende billig 6 liter kompressor (97 db) som står inden for ved fyret i brygges.
Har været træt af, når den gik i gang, den larmer ret meget icon_frown.gif.
Har nu valgt og investerer i en stille kompressor. Men var noget skeptisk hvor stille er de egentlig. Efter en del søgen
på nettet faldt valget på en Einhell TE-AC 6 liter Silent kompressor 57 db. Købte den på Amazon til 1050 kr med levering.
Må siges jeg er meget overrasket, hold da op hvor en forskel. Den er super stille icon_cheesygrin.gif :great:, og man kan føre en normalt samtale ved siden af kompressor når den lade luft op.
Hvis i har en almindelig kompressor, og er træt af lyden, så få den skifte til en stille kompressor, i bliver overrasket ligesom mig....
https://www.einhell.de/shop/en-de/te-ac-6-silent.html
Der findes mange forskellige typer stille kompressor, og til fair priser i dag.
At dømme efter udseende er det helt den samme der fulgte med mit fyr, som sæt, og derfor den NBE/forhandlere sælger for 2700Kr. eller noget i den stil.
Netop den er der mange der "hylder" som et topkvalitets produkt osv. osv. men faktuelt er mange af dem pisse utætte. Min er det også, pisse utæt altså, men det er ligemeget fordi den er monteret på styringen, og derfor kun aktiv når der er luft behov.

Det er så godt nok den er utæt, så kan den nemlig starte igen når den har været afbrudt uden at være udluftet. Jeg lavede forsøget, bare for sjov, at starte den op uden at udlufte. Helt som styringen gær. Hvis der er tryk på lugter den meget grimt ret hurtigt.

I () skal bemærkes der er monteret overdrage relæ af samme frygt, at kompressoren ikke starter og derfor trække 6 x driftstrøm på printet. Så vil jeg tro det brænder af før kompressoren.

Den koster iøvrigt ikke 400kr. i Kinesien, men JA det er rart med en kompressor der ikke larmer, selvom min står ude i fyrrummet.

Kanon med link, så kan andre selv bestemme om de vil betale det ene eller andet beløb for den. *G*

Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 126 gange

Re: Stille kompressor til Scotte/woody pillefyr

Indlæg af Dunas » 19 aug 2020 15:01

383CI skrev:
18 aug 2020 23:06
At dømme efter udseende er det helt den samme der fulgte med mit fyr, som sæt, og derfor den NBE/forhandlere sælger for 2700Kr. eller noget i den stil.
Netop den er der mange der "hylder" som et topkvalitets produkt osv. osv. men faktuelt er mange af dem pisse utætte. Min er det også, pisse utæt altså, men det er ligemeget fordi den er monteret på styringen, og derfor kun aktiv når der er luft behov.

Det er så godt nok den er utæt, så kan den nemlig starte igen når den har været afbrudt uden at være udluftet. Jeg lavede forsøget, bare for sjov, at starte den op uden at udlufte. Helt som styringen gær. Hvis der er tryk på lugter den meget grimt ret hurtigt.

I () skal bemærkes der er monteret overdrage relæ af samme frygt, at kompressoren ikke starter og derfor trække 6 x driftstrøm på printet. Så vil jeg tro det brænder af før kompressoren.

Den koster iøvrigt ikke 400kr. i Kinesien, men JA det er rart med en kompressor der ikke larmer, selvom min står ude i fyrrummet.

Kanon med link, så kan andre selv bestemme om de vil betale det ene eller andet beløb for den. *G*
De kunne godt ligne hinanden scotte kompressor / Einhell, men er ikke helt sikker om det nu også er samme komponenter.
Jeg har testet min nye kompressor. Når den har lade luft op til 8 bar, kan den holde samme tryk i 24 timer, det er uden tilslutning af kompressorslange.
Hvis jeg tilslutter kompressor slange uden tilslutning til ventil scotte kompressorrens, taber den omkring 2 bar tryk over 24 timer.
Hvis jeg så også tilslutter kompressor slange til scotte kompressorrens, taber den omkring 4 bar tryk over 24 timer.
Det er også en meget billig kompressorslange jeg anvender, skal nok også have tjekket tilslutning til ventil rens.
Strøm til min kompressor er tilsluttet via philips hue stikkontakt, så den får kun strøm når der er behov for det. Ergo bliver kompressor pumpet op ca. halv til 1 time før selve luftrens af brænder, hvis det er nødvendig. Sådan har jeg kørt de sidste par år, da den gammel larmede helt vildt.
Bruger også philips hue el pære andre stede i huset. Genialt med den App der føgler med.

383CI
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 173
Tilmeldt: 08 maj 2010 18:26
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Stille kompressor til Scotte/woody pillefyr

Indlæg af 383CI » 19 aug 2020 19:19

Dunas skrev:
19 aug 2020 15:01
De kunne godt ligne hinanden scotte kompressor / Einhell, men er ikke helt sikker om det nu også er samme komponenter.
Jeg har testet min nye kompressor. Når den har lade luft op til 8 bar, kan den holde samme tryk i 24 timer, det er uden tilslutning af kompressorslange.
Hvis jeg tilslutter kompressor slange uden tilslutning til ventil scotte kompressorrens, taber den omkring 2 bar tryk over 24 timer.
Hvis jeg så også tilslutter kompressor slange til scotte kompressorrens, taber den omkring 4 bar tryk over 24 timer.
Det er også en meget billig kompressorslange jeg anvender, skal nok også have tjekket tilslutning til ventil rens.
Strøm til min kompressor er tilsluttet via philips hue stikkontakt, så den får kun strøm når der er behov for det. Ergo bliver kompressor pumpet op ca. halv til 1 time før selve luftrens af brænder, hvis det er nødvendig. Sådan har jeg kørt de sidste par år, da den gammel larmede helt vildt.
Bruger også philips hue el pære andre stede i huset. Genialt med den App der føgler med.
Jeg siger ikke at det er de samme kompressorer, men jeg siger de er helt og aldeles identiske i kompressorenheden, i hvert fald at se på.
De er så igen identiske med dem fra Kinesien til 400kr. Det er der jo ikke noget galt I, det viser bare at der er sælgere der er pisse smarte og dygtige, når de får den slags til at fremstå som toppen af poppen og super kvalitet.
For igen, min er pisse utæt, også uden slange, og der er mange der har døjet med det.

Nu er min sat på styringen så den starter kompressoren få minutter inden den skal bruge luft.
Det er faktisk rigtigt godt når luften nu pisser ud. Så skal den ikke stå og pumpe op hele tiden.
Det er faktisk også godt at luften pisser ud af en anden grund. Hvis den forsøges startet op med tryk på, uden at være udluftet lugter den meget grimt indenfor få sekunder. Det er prøvet for test.
Dog først efter jeg satte et overdrage relæ i styringen for ikke at trække x6 gange nominel strøm hen over styreprintet.

Men det er ikke smart de er utætte hvis de står med forsyning hele tiden, så koster det jo kassen at holde den i gang for luft, i mit tilfælde, en gang hver 2-3 dag.

Men igen, det er rart at den er stille.

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Stille kompressor til Scotte/woody pillefyr

Indlæg af HR LUCCA » 19 aug 2020 21:39

Købte for 6-7 år siden en Ferm kompressor for ca 1000 kr , den larmer også rigtig meget når den køre :roll: , men så kan man jo høre den kører icon_cheesygrin.gif men jeg har sat den over et tænd/sluk ur så den kun køre en gang i døgnet , til gengæld holder den rigtig godt tryk :great:

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: Stille kompressor til Scotte/woody pillefyr

Indlæg af Zarge » 20 aug 2020 06:33

Jeg har gået rundt om den her i jem og fix en del gange...
https://www.jemogfix.dk/kompressor-stoe ... 1/9054816/
Opbygningen lignende, dog larmer den lidt mere, men er lidt kraftigere og har stører tank, så bedre egnet til andre ting også...
Har hørt den en enkelt gang, og må sige det er noget helt andet end den billige larme maskine jeg har i kælderen...
Fyret har jeg dog selv bikset noget sammen til, kompressoren fra et køleskab, og en lille tank, totalt lydløs, men nok ikke holdbart i længden, så mon ikke den anden ryger på ønskelisten til jul...😇


Besvar