Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Erfaringer med at bygge hønsegård og hønsehus?

Hunde, katte, heste, køer og får
Her er der plads til alt om vores dyr
SneglMJ
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 38
Tilmeldt: 12 dec 2019 09:28
Modtaget likes: 2 gange

Erfaringer med at bygge hønsegård og hønsehus?

Indlæg af SneglMJ » 19 aug 2020 10:40

Jeg skal til at bygge hønsehus med en hønsegård ved siden af. Jeg har ikke lavet noget lignende før, men jeg kan forestille mig rimelig fint hvordan jeg skal gribe det meste an - lige indtil det handler om at beskytte hønsegården mod ræv og mår og lignende og om at holde det hele på jorden i blæsevejr.

Jeg har googlet lidt, og mange foreslår, at man støber fundament hele vejen rundt, og jeg må indrømme, at jeg synes, det lyder voldsomt, når det bare er til høns. Jeg tænker på i stedet at grave ud hele vejen rundt, hvor kanten af gården og hønsehuset skal være, og så simpelthen lade bunden af rammen til hegnet stå et stykke nede i jorden med volierenet på. Så kan der komme jord på bagefter, og så er det hele både sikret mod ting der prøver at grave ind og blæsevejr.

Men er der nogen problemer med den tilgang? Går træet for hurtigt til nede i jorden (selvom det selvfølgelig er trykimprægneret)? Og vil det være en robust nok måde at forankre selve hønsehuset på (jeg regner med et hævet hønsehus, der har væg på noget af rammen til hønsegården)? Eller skal hønsehuset evt. understøttes af sådan noget som det her i stedet?
https://www.stark.dk/rbr-beton-carports ... 00-1525616
(det her var lige det første link jeg fandt - det kan sagtens være, at der ville være brug for en anden model eller størrelse)

Håber nogen her har lidt mere erfaring med den slags her end mig! :)


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Erfaringer med at bygge hønsegård og hønsehus?

Indlæg af Lintz » 19 aug 2020 11:07

Der ligger en gammel tråd som du evt kan finde inspiration i.
Af en eller anden grund kan jeg ikke lige kopirer link men prøv at søge under:

"Vil prøve at have høns"
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

SneglMJ
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 38
Tilmeldt: 12 dec 2019 09:28
Modtaget likes: 2 gange

Re: Erfaringer med at bygge hønsegård og hønsehus?

Indlæg af SneglMJ » 19 aug 2020 11:09

Super! Det prøver jeg lige. Jeg havde søgt lidt før men uden held. Tak for tippet!

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Erfaringer med at bygge hønsegård og hønsehus?

Indlæg af triumph » 19 aug 2020 16:56

Rotter.
Husk dem.....
Jeg ville enten hæve hønsehus over jorden, eller støbe fast bund

Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Givet likes: 322 gange
Modtaget likes: 42 gange

Re: Erfaringer med at bygge hønsegård og hønsehus?

Indlæg af Bri_Jac » 21 aug 2020 07:48

min nabo har bygget et træskelet og har derefter monteret metalnet, hele vejen rundt, også i bunden.
bunden af buret er fyldt med spagnum for at dække metalnettet.
natligvis har han lavet en dør så høns kan komme ud og mennesker kan komme ind i buret


Christian M
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 70
Tilmeldt: 06 nov 2010 00:05
Mit fyr: Atmos DC50GD + Black Star
Areal: 260
Brændsel: Brænde + træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5700
Geografisk sted: Sydfyn
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: Erfaringer med at bygge hønsegård og hønsehus?

Indlæg af Christian M » 23 aug 2020 09:00

Jeg har lagt net på jorden rundt langs ydersiden af hønsegården. 40-50 cm ud fra hegnet og så dækket lidt jord over, så det ikke er synligt.
Ideen skulle være, at ræven bare graver dybere, hvis hegnet er forlænget lodret ned i jorden. Men ligger det vandret oven på jorden, skal den gå baglæns for at kunne grave under det. Håber det giver mening. En rækķe fliser rundt langs kanten er også en mulighed.

Har hævet hønsehuset fri af jorden for at undgå rotter under gulvet, og synes det fungerer godt. En sjælden gang kommer hønsene dog i tanke om at de skal lægge æg derinde, i det fjerneste hjørne 🤔 Hønsene går desuden i ly der, når det regner.

En sidste ting jeg er glad for, er at redekassen er tilgængelig uden at behøve at gå ind til hønsene. Det gør det meget lettere at tage æg.

God fornøjelse med det👍

SneglMJ
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 38
Tilmeldt: 12 dec 2019 09:28
Modtaget likes: 2 gange

Re: Erfaringer med at bygge hønsegård og hønsehus?

Indlæg af SneglMJ » 24 aug 2020 13:20

Tak for alle rådene :) Jeg har tænkt en del over, om den bedste løsning ikke også ville være det der med simpelthen at lægge net under jorden vandret på ydersiden. Men står rammen til hegnet så direkte på jorden eller er den forankret i nogle punktfundamenter eller sådan noget? Jeg tænker lidt på, om den del af kontruktionen, hvor selve hønsehuset er, kommer til at synke ned i jorden under sin vægt i forhold til resten af hønsegården.

Christian M
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 70
Tilmeldt: 06 nov 2010 00:05
Mit fyr: Atmos DC50GD + Black Star
Areal: 260
Brændsel: Brænde + træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5700
Geografisk sted: Sydfyn
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: Erfaringer med at bygge hønsegård og hønsehus?

Indlæg af Christian M » 25 aug 2020 08:33

Hos mig er hønsehuset placeret i det ene hjørne af hønsegården, så to sider af huset danner en yderside. Under de to sider er der fundament.
De to andre sider står inde i hønsegården, og hjørnet derinde står på et punktfundament, så hønsene kan gå ind under huset.
Hegnet har jeg bare lavet af trykimprægnerede stolper fra Jem og Fix, banket direkte i jorden -håber de holder nogle år😬. For at gøre det lidt mere stabilt, har jeg lagt et bræt ovenpå (vandret som en toprem).

Men som minimum synes jeg er skal være et punktfundament til huset. Det er jo ret nemt at lave🙂

Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Givet likes: 322 gange
Modtaget likes: 42 gange

Re: Erfaringer med at bygge hønsegård og hønsehus?

Indlæg af Bri_Jac » 25 aug 2020 18:02

SneglMJ skrev:
24 aug 2020 13:20
Tak for alle rådene :) Jeg har tænkt en del over, om den bedste løsning ikke også ville være det der med simpelthen at lægge net under jorden vandret på ydersiden. Men står rammen til hegnet så direkte på jorden eller er den forankret i nogle punktfundamenter eller sådan noget? Jeg tænker lidt på, om den del af kontruktionen, hvor selve hønsehuset er, kommer til at synke ned i jorden under sin vægt i forhold til resten af hønsegården.
som sagt min nabo har lavet hønsehus med hegn overalt, også i bunden, så egentlig er det jo en trærammeramme som står på jorden (Med et lille hus af træ, det er vist krydsfiner). det synker ikke ned og vejer ikke mere end at 2 voksne mænd kan løfte det. Hvor tungt skal du lave det siden du er bekymret for at det skal synke?

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Erfaringer med at bygge hønsegård og hønsehus?

Indlæg af Lintz » 25 aug 2020 19:03

Bri_Jac skrev:
25 aug 2020 18:02
Hvor tungt skal du lave det siden du er bekymret for at det skal synke?
Måske det ikke er huset der er problemet :roll:
f4e1c9_4846150.jpg
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


Besvar