Hjemme teori skrev: ↑23 feb 2020 20:21
Og jeg havde overset at han skriver afstand 20m men med 20,4mm indvendig kan han stadig teste og jeg flyttede i sin tid på en 3/4" som jo er 19 mm, men på et noget kortere afstand med en alpha 25/60 knap 1900l/h.
Med en delta T på 10 grader er det 22,1kW. (med 500l har han stadig 5,8kW)
Så er det et meget stort hus eller dårligt isoleret anno 2007.
Kunne tænkes det kunne gå med en pumpe på returen også. Der kan jo være flere løsninger på et problem, men det skal da undersøges før man graver nye 20 meter slanger ned, det koster formentlig ikke gratis.
Da jeg havde pillefyr, stod den 22m fra huset og der var også kun trukket 25mm rør imellem. Den første pumpe på 25/40 kunne ikke slæbe nok vand, så fik jeg en 25/60 sat på og den skulle stå på 3 før der var varme nok i fjerneste ende af huset.
Panasonic var de eneste, der ville koble en vp på de rør, resten ville ikke lave det, medmindre der kom større rør på eller vp blev sat op ved huset.
Læser du manualen, vil du også finde hvilken størrelse rør der skal monteres for at pumpen fungerer optimalt og at der kan gives garanti. Er man ude i længere afstande, skal producenten kontaktes for at få klarhed om minimum rørstørrelse.
På heatpump.dk kan der findes en historie fra et byggeri med ejerlejligheder med hver deres vp koblet på for små rør, hvor kompressor er skiftet flere gange i alle vp, og det er uden at man har rettet fejlen. Gæt hvem der skal betale efter 5 år når der ikke er mere garanti.