Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nyt fyr - Biowin 2 touch

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
sra71
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 18
Tilmeldt: 17 jul 2014 07:59
Mit fyr: Biowin 2 touch 10 kW
Areal: 165 m2 +30 m2 kælder
Brændsel: Træpiller + brænde
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 7 gange

Nyt fyr - Biowin 2 touch

Indlæg af sra71 » 04 nov 2019 19:33

Så er der bestilt nyt fyr. Valget blev Biowin 2 touch med pillesug. Glæder mig til at få det installeret i stedet for det gamle benekov fyr som jeg har haft mine kampe med i gennem årerne.


pendec

Re: Nyt fyr - Biowin 2 touch

Indlæg af pendec » 04 nov 2019 19:38

Tillykke med den nye.

Lyder som et spændende valg.
Måske kan du allerede nu supplere med nogle "før skift" tal, og måske se om du husker at komme tilbage efter sæson eller hvad du mener er til at måle forbrug på, og lidt om vedligehold, som vel er meget lav på disse modeller.

Pillesug, hvor mange tons kan du så opmagasinere? er det originalt eller andet pillesugs produkt?

sra71
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 18
Tilmeldt: 17 jul 2014 07:59
Mit fyr: Biowin 2 touch 10 kW
Areal: 165 m2 +30 m2 kælder
Brændsel: Træpiller + brænde
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 7 gange

Re: Nyt fyr - Biowin 2 touch

Indlæg af sra71 » 04 nov 2019 19:58

Mange tak. Det med forbruget bliver lidt svært at måle, da vi har brugt vores brændeovn rigtig meget. Valget er baseret på komfort. Jeg forventer meget lidt vedligehold. Det er premium modellen som jeg har valgt og forventer at skal tømme askeskuffe for hver ca. 800 kg træpiller. Jeg kunne også have valgt exclusive modellen som er ved ca. hver 4. tons træpiller, men her er prisen også en anden. Mht. pillelageret så har jeg endnu ikke besluttet hvor stort det skal være. Det er original 3 punktssug som kan suge 25m.

pendec

Re: Nyt fyr - Biowin 2 touch

Indlæg af pendec » 04 nov 2019 20:03

Spændende, jeg har selv kigget Biowin i mange år men desværre satte økonomi begrænsninger og jeg rammer altid bunden når jeg køber, tør jeg gerne indrømme. Jeg synes dog jeg er rigtig glad for seneste valg, håber det fortsætter, så er jeg også ok, selvom der er klart mere slæb end du får der.

Bliver det pillelager på loft? eller separat lager udenfor eller ?

edit: Tror askeskuffe max er omkring 400kg her, og så får den lige med flaskebørsten og askesuger det tager ikke 5mins :)

sra71
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 18
Tilmeldt: 17 jul 2014 07:59
Mit fyr: Biowin 2 touch 10 kW
Areal: 165 m2 +30 m2 kælder
Brændsel: Træpiller + brænde
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 7 gange

Re: Nyt fyr - Biowin 2 touch

Indlæg af sra71 » 04 nov 2019 20:19

Fyret kommer til at stå i kælderen tæt på VVB og så er planen at jeg senere bygger et pillelager i stalden.


Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Nyt fyr - Biowin 2 touch

Indlæg af MichaelK » 05 nov 2019 00:24

Min BioWin står også i kælderen, sammen med VVB. Min er en BioWin Eksklusiv, og altså med den store askeskuffe.
Jeg bruger 5-5,5 tons årligt, så det er lidt oftere end 1 gang årligt, at Jeg tømmer skuffen. Til gengæld sparede jeg
pillesuget væk, hvilket jeg fortryder en smule i dag. Selvom Jeg har "høj" kælder, og derfor kun 2 trin ned ad trappen,
så er det altså en smule bøvlet at slæbe sækkene ind til fyret. For Jeg skal tværs igennem kælderen for at komme
til fyrrummet. Så i den kontekst, er Jeg en smule misundelig :P

Mit fyr er fra 2007, men har stort set kørt upåklageligt. Jeg er på min 3 eltænder, og en strømforsyning til styringen
er det også blevet til gennem årene. Det er dog småting, for fyret fungere upåklageligt og helt uden opsyn. Med et
pillesug, så bliver komforten helt i top :great:

Held og lykke med dyret icon_cheesygrin.gif

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

dannidines

Re: Nyt fyr - Biowin 2 touch

Indlæg af dannidines » 05 nov 2019 02:31

Sådan windhager er kræs, er lidt nysgerrig på deres touch/app styringsfunktion :) og efterhånden med automatisk askeudtag på sit fyr, så gør det ikke så meget (i min optik) om asken sufes op pr. 400kg - 2 tons - 4 tons - uanset hvad er det luksus :)

@pendec dit MGM er da bestemt ikke bunden i min optik

pendec

Re: Nyt fyr - Biowin 2 touch

Indlæg af pendec » 05 nov 2019 08:58

dannidines skrev:
05 nov 2019 02:31
@pendec dit MGM er da bestemt ikke bunden i min optik
Nå, jeg kan ikke forklare mig korrekt, synes det hele for det til at lyde forkert :)

Men du har helt ret , jeg er glad for min Easy :) Det var min økonomi som ramte bunden.

sra71
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 18
Tilmeldt: 17 jul 2014 07:59
Mit fyr: Biowin 2 touch 10 kW
Areal: 165 m2 +30 m2 kælder
Brændsel: Træpiller + brænde
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 7 gange

Re: Nyt fyr - Biowin 2 touch

Indlæg af sra71 » 05 nov 2019 21:02

MichaelK skrev:
05 nov 2019 00:24
Min BioWin står også i kælderen, sammen med VVB. Min er en BioWin Eksklusiv, og altså med den store askeskuffe.
Jeg bruger 5-5,5 tons årligt, så det er lidt oftere end 1 gang årligt, at Jeg tømmer skuffen. Til gengæld sparede jeg
pillesuget væk, hvilket jeg fortryder en smule i dag. Selvom Jeg har "høj" kælder, og derfor kun 2 trin ned ad trappen,
så er det altså en smule bøvlet at slæbe sækkene ind til fyret. For Jeg skal tværs igennem kælderen for at komme
til fyrrummet. Så i den kontekst, er Jeg en smule misundelig :P

Mit fyr er fra 2007, men har stort set kørt upåklageligt. Jeg er på min 3 eltænder, og en strømforsyning til styringen
er det også blevet til gennem årene. Det er dog småting, for fyret fungere upåklageligt og helt uden opsyn. Med et
pillesug, så bliver komforten helt i top :great:

Held og lykke med dyret icon_cheesygrin.gif
Mange tak. En af de ting jeg vægtede højt i forbindelse med valget er komforten og jeg glæder mig til ikke længere at skal rode med det gamle fyr.

Brugeravatar
Pawgs
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 221
Tilmeldt: 21 jan 2016 18:41
Mit fyr: Ksm multistoker 325-18
Areal: 195
Fremviser gerne i postnummer: 8940
Givet likes: 44 gange
Modtaget likes: 18 gange

Re: Nyt fyr - Biowin 2 touch

Indlæg af Pawgs » 06 nov 2019 21:37

Jeg har også fornyligt kigget på windhager og deres modeller der også kan brænde flis og andet.
Synes de ser spændende ud mange af deres modeller.

Det ville være lækkert hvis du gav en opdatering /status når vinteren er ovre


Besvar