Luft vand varmepumpe.

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Besvar
bennylar
Stoker XI
Stoker XI
9
Indlæg: 587
Tilmeldt: 09 dec 2014 19:11
Mit fyr: scotte 16kw 2004, v4.99
Areal: opvarmer 240kvm.
Brændsel: piller
Årligt forbrug: ca 5 ton.
Geografisk sted: sønderjylland
Har takket: 104 gange
Blevet takket: 42 gange

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af bennylar »

Bri_Jac skrev: 28 dec 2018 22:11 Det kan jeg ikke besvare, men jeg kan se mit samlede elforbrug på ca 10.000kWh hos EON i Malmö, (bor i Sverige), bestående af oliefyldte elradiatorer, lys, luft/luftvarmepumpe og VVB med elpatron

elforbrug.png

Den opmærksomme læser vil se at marts 2018 forbrug er markant højere, men det ses også at gennemsnitstemperaturen for samme måned er tilsvarende lavere og er årsagen til merforbruget
elforbrug_mnd.png



hvad koster strøm i Sverige ? er blot lidt nysgerrig. :wink:
intet er umuligt for den der ikke skal lave det selv... spar på strømmen, kør en rigtig (4.2 td diesel) bil.. icon_cheesygrin.gif

Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 814
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Har takket: 332 gange
Blevet takket: 43 gange

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af Bri_Jac »

bennylar skrev: 28 dec 2018 22:17 hvad koster strøm i Sverige ? er blot lidt nysgerrig. :wink:
Det kommer an på mange ting, jeg anvender EON, ikke billigste selskab i Sverige, og på deres hjemmeside fandt jeg dette, som prisen afhænger af:
fastpris eller variabel?
hvor meget elforbruget forbruges
Bindingstid ingen, 1 år, 2år, 3år
Hvilken type af el vil du have, vind, sol, vand?

i eksemplet heruder valgte jeg vand som energikilde til el:
Avgifter, Månadsavgift 35 kr/mån
Prisexempel baserat på förra månadens rörliga pris:
Ditt elpris 82,59 öre/kWh består af:

Elpris 66,07 öre/kWh **
Miljöval 0,00 öre/kWh
Moms 16,52 öre/kWh
Pris är inklusive moms.
**Det rörliga elpriset följer elbörsen och ändras varje månad
bennylar
Stoker XI
Stoker XI
9
Indlæg: 587
Tilmeldt: 09 dec 2014 19:11
Mit fyr: scotte 16kw 2004, v4.99
Areal: opvarmer 240kvm.
Brændsel: piller
Årligt forbrug: ca 5 ton.
Geografisk sted: sønderjylland
Har takket: 104 gange
Blevet takket: 42 gange

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af bennylar »

Bri_Jac skrev: 28 dec 2018 22:31 Det kommer an på mange ting, jeg anvender EON, ikke billigste selskab i Sverige, og på deres hjemmeside fandt jeg dette, som prisen afhænger af:
fastpris eller variabel?
hvor meget elforbruget forbruges
Bindingstid ingen, 1 år, 2år, 3år
Hvilken type af el vil du have, vind, sol, vand?

i eksemplet heruder valgte jeg vand som energikilde til el:
Avgifter, Månadsavgift 35 kr/mån
Prisexempel baserat på förra månadens rörliga pris:
Ditt elpris 82,59 öre/kWh består af:

Elpris 66,07 öre/kWh **
Miljöval 0,00 öre/kWh
Moms 16,52 öre/kWh
Pris är inklusive moms.
**Det rörliga elpriset följer elbörsen och ändras varje månad
det lyder ikke vildt dyrt.. :)
intet er umuligt for den der ikke skal lave det selv... spar på strømmen, kør en rigtig (4.2 td diesel) bil.. icon_cheesygrin.gif
Jan LS
Stoker II
Stoker II
8
Indlæg: 56
Tilmeldt: 29 dec 2015 13:02
Mit fyr: Baxi MultiHeat 1,5 m. Iltstyring
Areal: 149
Brændsel: Lava 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Har takket: 3 gange
Blevet takket: 1 gang

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af Jan LS »

Troldmand. skrev: 28 dec 2018 16:48 Vi diskuterede i går aftes Kraftvarmetillægget ved fjernvarme.
Jeg har i dag spurgt et par stykker, af dem der fik fjernvarme, om der igen skulle betales om 20 år. Ingen vidste det. Blev tilmed lidt overrasket over spørgsmålet.
Mon ikke nogen efter nytår spørger ind til sagen.
Jeg læser det som en éngangs betaling da det dækker etableringsomkostningerne for at få varme ud til byen...

https://aalborgforsyning.dk/varme/ny-ku ... llaeg.aspx
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af Troldmand. »

Jan LS skrev: 28 dec 2018 22:41 Jeg læser det som en éngangs betaling da det dækker etableringsomkostningerne for at få varme ud til byen...

https://aalborgforsyning.dk/varme/ny-ku ... llaeg.aspx
Jeg tror du har ret. Det må være et engangsbeløb. Andet vil også være uforskammet.

pendec

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af pendec »

bennylar skrev: 28 dec 2018 22:38 det lyder ikke vildt dyrt.. :)
Der er vist en anden afregning på el, end den vi kender i Danmark, der er elskatt og Elnät og synes det ser ud som en Säkringsabonnemang som afhænger lidt af sikringsstørrelser, måske tager jeg fejl. Da det er svensk, så er total prisen vist meget variabel, eller så ligner den vores bare på andre vilkår :) Forvirret?

Så er 66 SEK øre jo rimelig dyrt, hvis du betaler 0,52kr/kWh , hvor vi i Danmark er nede på 0,30-0,40kr, når vi tale elpriser alene.
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af Troldmand. »

pelle skrev: 28 dec 2018 18:13 Sådan en oplysning finder jeg interessant. En go stor buffertank på. Gerne 2000 liter. Lad luft/vand varmepumpen arbejde i dagtimerne. temp. er nok gensn. 4 grader højere i dagtimerne i Nov, Dec og januar måned i forskel til nat. Februar og marts mere interessant. 7 eller 8 graders forskel til nat. endnu bedre i April. Dagene bliver jo længere, og der er mere sol på. ( solvarme :) ) Varmen fra buffertanken bruges om natten og vp holder fri til det er dag. :)

Noget jeg har læst på nettet. :)

Middeltemperaturen er i Danmark omkring 0 °C
om vinteren. Vinternætterne er dog ofte koldere,
og det er derfor vigtigt at have natsænkning på
varmeanlægget, da der derved spares en del
energi. Nogle af anlæggene kan sættes til kun
at køre om dagen, hvor udetemperaturen må
forventes at være højest. Varmtvandsbeholderen
har så indbygget en såkaldt buffertank med
vand, der bliver varmet op i løbet af dagen, så
varmen gemmes til brug om natten.
Pelle.
Tror du nu at en akkumuleringstank i forbindelse med en varmepumpe, er så god en ide.
Varmepumpen kan kun varme tanken op til ca 50 grader. Et fastbrændsels fyr, kan varme den op til 80+ grader.

Antager man nu, at man kører tanken ned på 30 grader, uanset hvad, der har varmet den op.

Så er der kun 20 grader i forskel at tage af, hvis varmepumpen har varmet den op til 50 grader. (50 - 30 = 20)

Fastbrændselsfyret - der er der (måske) 50 grader at tage af, inden tanken er nede på 30 grader. (80 - 30 = 50)

Nytteværdien ved varmepumpen er meget mindre pr Liter end ved fastbrændselsfyret.

Man kan også sige, at vil man have samme nytteeffekt fra varmepumpen, skal man op og have ca. 5000l akkutank koblet på varmepumpen.

Kun en gammel akkutank rotte som du, kender svaret :great:

Hvis man kan regne med en middeltemperatur er 0 grader over en dansk vinter. Så vil mit forbrug på varmepumpen i 6 måneder blive på ca. 4320 Kwh. = 6480kr. Det vil være ca. halvdelen af, hvad jeg skulle have købt piller hjem for. Min varmepumpe bruger lige ud 1kw. i timen ved 0 grader.
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3404
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 373 gange

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af pelle »

Hej Troldmand.
Du kommer mig lidt i forkøbet. :) Jeg har holdt lidt øje med viserne på tanken.

I forgårs kl. 16.00 tændte jeg op i kedel. Tanken stod ved 22.00 tiden på 80-80-80. Fremløb til hus 40 . retur fra hus 30
I aftes kl. 22.00 kikkede jeg derud. Tanken stod på 60-45-40. fremløb til hus 40. retur fra hus 30
Her kl. 10.00 i dag kikkede jeg igen. Tanken står på 40- 30-30. fremløb til hus 40. retur fra hus 30.
Over middag tænder jeg fyret igen. :)
Det er temp. fra i aftes og til nu jeg finder interessant hvad angår luft/vand varmepumpe. Den ville ikke behøve at være igang før nu. Der ville man kunne udnytte det faktum, det altid er koldere om natten i forhold til dag. Varmepumpen giver det samme energi men bruger mindre strøm hvis ude temp. er højere om dagen end om natten. Det var det jeg lurede på og den ældre vvser også var kommet frem til.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
pendec

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af pendec »

pelle skrev: 29 dec 2018 10:43I aftes kl. 22.00 kikkede jeg derud. Tanken stod på 60-45-40. fremløb til hus 40. retur fra hus 30
Her kl. 10.00 i dag kikkede jeg igen. Tanken står på 40- 30-30. fremløb til hus 40. retur fra hus 30.
Lyder som Troldmand skal køre 55-55-55 for at holde varmen om natten, det må koste ekstra om dagen, hvis han lige nu holder 35c-40c og ikke har investeret i den akkutank endnu som også koster lidt på bundlinjen?
bennylar
Stoker XI
Stoker XI
9
Indlæg: 587
Tilmeldt: 09 dec 2014 19:11
Mit fyr: scotte 16kw 2004, v4.99
Areal: opvarmer 240kvm.
Brændsel: piller
Årligt forbrug: ca 5 ton.
Geografisk sted: sønderjylland
Har takket: 104 gange
Blevet takket: 42 gange

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af bennylar »

pendec skrev: 28 dec 2018 22:53 Der er vist en anden afregning på el, end den vi kender i Danmark, der er elskatt og Elnät og synes det ser ud som en Säkringsabonnemang som afhænger lidt af sikringsstørrelser, måske tager jeg fejl. Da det er svensk, så er total prisen vist meget variabel, eller så ligner den vores bare på andre vilkår :) Forvirret?

Så er 66 SEK øre jo rimelig dyrt, hvis du betaler 0,52kr/kWh , hvor vi i Danmark er nede på 0,30-0,40kr, når vi tale elpriser alene.
ja ok sådan så jeg det ikke lige... regnede med de 82,59 øre var incl. alt undtagen den månedsafgift... :)
intet er umuligt for den der ikke skal lave det selv... spar på strømmen, kør en rigtig (4.2 td diesel) bil.. icon_cheesygrin.gif

Besvar