Hej Karsten (og hvem der ellers måtte læse med)
Nu fik jeg endelig tid til at følge op på emnet. :-) Jeg forsøgte mig ad og fulgte din vejledning til at justere ved blæseren lav og høj ydelse. Når spjældet stod 25% åbent, skulle blæseren køre lidt langsommere ved lav ydelse og noget hurtigere ved høj ydelse end standard-indstillingerne, og jeg indsatte dem i service-menuen. Jeg kalibrerede også lambda-sonden ved samme lejlighed, som du foreslog.
Der skete også en ændring i den observerede iltprocent. Dog var den umiddelbart en anelse højere end før. Nedenfor har jeg plottet nogle grafer, hvor dem til venstre viser data relateret til iltprocenten 2 døgn før justeringen, og dem til højre viser data for 2 døgn efter justeringen. Bemærk at y-akserne er forskellige i højre og venstre side. Til højre (efter justering) er iltprocenten oppe at toppe på 5 procentpoint over target, hvorimod den topper ved 4 procentpoint inden justering. Hvis ønsket iltprocent blev ramt perfekt, ville alle de blå prikker på de nederste diagrammer ligge på x-aksen med værdien 0, men det er selvfølgelig ikke realistisk. Vi kan også se, at tendensen er at iltprocenten er mere for høj ved lav ydelse.
![20181111-15, 2 døgn før og 2 døgn efter justering, ilt.jpg (239.36 KiB) Vist 3367 gange 20181111-15, 2 døgn før og 2 døgn efter justering, ilt.jpg](./download/file.php?id=15892&t=1&sid=96d226289e4fe125ca42f3a412061cd1)
Jeg tror dog, at der er en god forklaring på, at blæserens hastighed ikke har så stor indflydelse lige her, for når jeg kigger på data for MAF i samme tidsperioder, så sidder den altid lige i øjet, dvs. MAF rammer næsten setpoint perfekt hele tiden med kun små udsving, og derfor har den ændrede blæserhastighed nok bare ændret en lille smule på, hvor meget spjældet skulle åbnes for at få samme ønskede MAF. Her ses data for MAF inden justering, men efter justering er stort set magen til (med lidt mindre åbnings-procent). Den grønne streg, som er target, kan slet ikke ses, fordi MAF rammer lige oven i. ;-)
Jeg er gået tilbage til standard-indstillingerne, så blæseren ikke knokler unødigt mod en mindre åbning. Men det fik mig til at tænke, for når MAF rammer perfekt, så burde iltstyringen så vidt jeg har forstået, sætte ind og køre flere piller i bålet, hvis iltprocenten bliver for høj i forhold til det ønskede, se evt. Karstens svar i denne tråd
viewtopic.php?f=208&t=27252&p=307393#p307393:
mgmone skrev: ↑04 sep 2016 17:44
Disse afvigelser er elimineret på modeller med lambda sonde, pga luftmasse måleren,ved styringen at en hver afvigelse i ilt procent skyldes at pille mængde x KWh/kg piller er højere eller lavere end forudset, og kan regulerer efter dette.
Så kort sagt vejer luftmassemåleren til ført ilt, og lambda sonden vejer og tjekker brændværdi af pillerne, hvorfor optimal mix af piller og ilt altid opnåes.
Derfor vendte jeg tilbage til en indstilling, som jeg ikke har undersøgt til bunds tidligere, fordi jeg havde fået indtryk af, at det kun relaterede til visning af ydelsen på displayet. Det drejer sig om den nedre brændværdi af pillerne (kWh/kg), der som standard står til 4,9. Det helt rigtige ville være at foretage en afvejning af g/min og at kende den reelle nedre brændværdi, men for hurtigt at se, om denne indstilling havde en effekt, prøvede jeg at give den et hak nedad. Fyret har kun kørt nogle timer siden, og det er derfor alt for tidligt at kunne konkludere noget som helst omkring det, men det ser ud til at i hvert fald for lav ydelse, så reguleres mængden af piller nu anderledes, således at iltprocenten kommer meget tættere på den ønskede iltprocent - vel at mærke ved samme MAF som før.
Her kommer så mine spørgsmål... ;-)
Først og fremmest - er jeg helt på afveje her? Så hører jeg det meget gerne.
Dernæst, kan det tænkes at fyrets standard-indstillinger i en eller anden forstand har været for konservative i min situation? Dvs. at den afvejning og nedre brændværdi, der er indstillet som standard, har forhindret, at fyret "har fået lov" til at regulere ved at køre flere piller ind (måske for at forhindre evt. alt for lav iltprocent)?
Er det korrekt opfattet, at indstillingen for "nedre brændværdi" som sådan kun angives for en sikkerheds skyld, da iltstyringen som udgangspunkt sørger for at regulere både op og ned for at ramme den ønskede iltprocent?
Og sidst, men ikke mindst: Foreligger der nogle retningslinjer for, hvordan jeg bør foretage en afvejning og efterfølgende justering af den nedre brændværdi for pillerne?
Jeg håber I kan hjælpe mig. :-)
Venlig hilsen
Christian